- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (502 opinie)
- 2 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (88 opinii)
- 3 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (44 opinie)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (77 opinii)
- 5 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (360 opinii)
- 6 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (242 opinie)
Tramwaj z Południa przez kampus Politechniki Gdańskiej
Projektanci i urzędnicy rekomendują, by tramwaje z Południa do Wrzeszcza jeździły przez centrum Moreny, kampus PG oraz ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Taki przebieg Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz wypada najkorzystniej pod względem liczby pasażerów, kosztów budowy oraz włączenia się w al. Grunwaldzką. Nie podoba się to jednak władzom Politechniki Gdańskiej.
Najbardziej korzystnie prezentują się warianty, które... lekceważą dotychczasowe koncepcje i rezerwy terenowe wyznaczone przez miejskich urbanistów. Zamiast puszczać tramwaj szerokim korytarzem komunikacyjnym wyznaczonym z dala od zabudowań miejskich, proponuje się wprowadzić tramwaj możliwe jak najbliższej miejsc zamieszkania, czyli potencjalnych pasażerów.
Co to oznacza w praktyce? Już na Pieckach-Migowie (Morenie) następuje zmiana trasy tramwajów. Zamiast ułożenia szyn od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Wrzeszcza pod estakadą ul. Rakoczego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tutaj tramwaj wchodzi w pas rozdziału z pierwszym przystankiem na wysokości przychodni
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Od tego przystanku następuje wjazd tramwaju do tunelu ciągnącego się do wysokości ul. Nobla
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W rejonie przychodni Swissmed oraz zbiornika retencyjnego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Odcinek Morena - ul. Sobieskiego to oczywiście powielenie wizji przedstawionej w zeszłym roku przez Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis. Jej zaletą jest dodatkowa obsługą aż 15 tys. potencjalnych pasażerów przy zaledwie ok. 3-minutowym wydłużeniu przejazdu z Południa do Wrzeszcza względem wariantu pod estakadą ul. Rakoczego.
Wariant ten umożliwia także wygodne przesiadki w centrum dzielnicy zamiast pierwotnie proponowanych ponad 150-metrowych spacerów (z pokonaniem znacznych różnic terenu) między planowanym przystankiem Sąd Piekarnicza
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dalszy przebieg Trasy GP-W w koncepcji Alter Polis przez rejon Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego zyskał w analizie zdecydowanie niższą pozycję m.in. pod względem obciążenia i czasu przejazdu przy jednocześnie znacznym koszcie budowy (ok. 311,5 mln zł).
Dlatego też od ul. Sobieskiego następuje przekierowanie tramwaju w kierunku al. Grunwaldzkiej. Torowisko zostaje włączone w ul. Sobieskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pierwszy przystanek w ul. Sobieskiego przewidziano na wysokości Pomorskich Szkół Rzemiosł
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na wysokości dawnego gmachu Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jeszcze przed tym zwężeniem przewidziano przystanek w rejonie ul. Krętej - Jarowej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Po pokonaniu ul. Traugutta tramwaj wchodzi w ul. Siedlicką
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Ul. Siedlicka w tym wariancie nadal pozostaje deptakiem, a ruch samochodów jest kierowany do al. Grunwaldzkiej przez ul. Do Studzienki, oszczędzając przy tym całą pierzeję przeznaczoną dotychczas do wyburzenia. Przed takim przebiegiem wzbraniają się jednak władze uczelni, które nie chcą widzieć tramwaju na terenie swojego kampusu.
- Kolegium rektorskie oświadczyło, że nie są zainteresowani tramwajem na terenie kampusu. Zostało nam to powtórzone także pisemnie. Wśród argumentów padał i taki, że nieopodal są czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Uprzedzaliśmy jednak Politechnikę, że będzie się ona musiała zmierzyć się z tym tematem, ponieważ będziemy wskazywali ten wariant tramwaju jako możliwy do realizacji - mówił podczas prezentacji Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Na odpowiedź nie było trzeba długo czekać. Chwilę później głos zabrał Tomasz Rozwadowski z Wydziału Architektury PG.
- Problemem jest m.in. nowe zainwestowanie w ul. Siedlicką, wykonane w oparciu o projekt z dofinansowaniem unijnym. Poza tym to nie jest tak, że mówimy jednym głosem. Część środowiska naukowego popiera ten wariant i chciałaby tam tramwaj.
Przypomnijmy, że PG także przedstawiło swój wariant prowadzenia Trasy GP-W - w dolnym odcinku - ulicą Traugutta
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Może gdybyśmy zapytali nie zarząd uczelni, ale studentów, głosy "za" byłyby przeważające? Może trzeba zrobić ankiety wśród studentów i wówczas władze uczelni będą inaczej patrzyły na przebieg przez ul. Siedlicką? - zastanawia się Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego.
Gdyby jednak uczelnia była przeciwna, projektanci przygotowali alternatywny wariant, który jednak oznacza ostateczny "wyrok śmierci" dla kilku budynków wschodniej pierzei ul. Do Studzienki
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dodajmy, że nawet w wariancie przez ul. Do Studzienki liczba wyburzeń jest mniejsza od tego, co zakładały dotychczasowe plany Biura Rozwoju Gdańska. Nie będzie trzeba m.in. rozbierać kamienic między ul. Fiszera a ul. Politechniczną
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię
Poznaj historię ul. Do Studzienki. Materiał z kwietnia ub. r.
Rozbiórka kamienica przy ul. Do Studzienki w 2014 r., która stała w rezerwie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny.
Ponadto, by wprowadzić tramwaj w ul. Do Studzienki będzie wymagane wejście w korytarz rezerwy ul. Nowej Politechnicznej na wysokości Parku w Królewskiej Dolinie
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W tym wariancie przystanek przewiduje się przed skrzyżowaniem z ul. Traugutta
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Oba warianty zakładają następnie pokonanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dlaczego nie proponuje się skierowania tramwaju przez ul. Do Studzienki tak, jak pierwotnie to planowano?
- Tworzenie skrzyżowania tramwajowego ul. Do Studzienki i al. Grunwaldzkiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu
Argumentem za przeprowadzeniem tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest ponadto stworzenie jednego, wygodnego miejsca do przesiadek na rozbudowanym przystanku Miszewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W przypadku prowadzenia tramwaju przez ul. Do Studzienki musiałaby zostać utworzona dodatkowa para przystanków, zlokalizowana po stronie Domu Towarowego Jantar
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Współczesny tramwaj to nie jest ten sam tramwaj, co 20 lat temu, który był głośny i uciążliwy. Dzisiaj tramwaje są ciche i przyjazne. W wielu miastach tramwaj kursuje po ciągach pieszych czy pieszo-rowerowych - uspokaja mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz pracowników i studentów PG, Andrzej Duch.
W przypadku realizacji tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz Siedlicką zostałyby zastosowane wszystkie obecnie dostępne sposoby na tłumienie hałasu tramwajowego. Z racji charakteru tych ulic tramwaj jeździłby z nieco mniejszą prędkością.
Tramwaje pokonujące zatłoczony deptak w Amsterdamie. Przykład na to, że można obyć się bez segragacji ruchu pieszego i komunikacji miejskiej.
Tramwaje spotkać można także na rynku w Katowicach, który niedawno został wyremontowany i stał się atrakcyjnym punktem miasta.
Szacunkowy koszt realizacji tramwaju w wariancie przez ul. Siedlicką to ok. 177,2 mln zł. Wariant przez ul. Do Studzienki jest droższy o ponad 42 mln zł i wymaga rozbiórki aż 10 budynków (wariant GuMed - 4 budynki, w tym rozbiórka i odtworzenie szkoły; wariant Siedlicka - 4 budynki, ale z cześć z nich jest już opuszczona).
W koncepcji trasy GP-W nadal podtrzymana zostaje odnoga w ul. Nowej Wołkowyskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zrezygnowano na tym etapie z odnogi na Suchanino w przedwojennej rezerwie do ul. Powstańców Warszawskich.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?, Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Na ten moment nie trwają też żadne prace projektowe nad odcinkiem przez rejon dworca kolejowego we Wrzeszczu. Nadal podtrzymuje się chęć budowy powiązania tramwajowego Wrzeszcza z Zaspą, ale analizą tego nie zajmują się Mosty Katowice. Realizacja będzie zależała od możliwości uzyskania środków unijnych. Wątpliwy jest natomiast powrót do koncepcji tramwaju przez ul. Miszewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Więcej informacji na temat planowanych rozwiązań przekazanych zostanie mieszkańcom podczas planowanych kilku spotkań. Pierwsze z nich przewidziano na 16 marca o godz. 17 w XX liceum ogólnokształcącym
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Koncepcja Alter Polis tramwaju przez GuMed. Mosty Katowice z tego opracowania uznały za najbardziej korzystny odcinek Morena - Sobieskiego.
Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które zapoczątkowało dyskusję na temat zmian w projekcie ul. Nowej Politechnicznej i tym samym przyczyniło się do całkowitego jej przeprojektowania na rzecz Trasy GP-W, podchodzi z umiarkowanym optymizmem do wariantów przedstawionych przez Mosty Katowice.
- Pomysł puszczenia tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego może wywołać protesty mieszkańców. Rozumiemy jednak, że autorzy kierowali się analizami ruchowymi i próbą odseparowania tramwaju od samochodów, podczas gdy my w naszej koncepcji przewidywaliśmy odcinek wspólny. Liczymy, że Politechnika Gdańska zgodzi się na tramwaj przez kampus, dzięki czemu ocaleje w pełni zabudowa wzdłuż ul. Do Studzienki, a studenci zyskają tramwaj dosłownie pod drzwi budynków uczelni, co powinno zachęcić choć część z nich do dojazdu tramwajem, a nie autem, na zajęcia - ocenia Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Opinie (297) 3 zablokowane
-
2016-03-08 13:10
FRAG dosyć juz namieszał w Gdańsku , zwężenie Podwala Przedmiejskiego to też jest (3)
ich pomysł ,ziekszenie korków , wieksza ilosc spalin ze stojacych aut , zatrucie srodowiska , nie ważne , ważne że beda cztery nowe skrzyzowania .... a wszystko pięknie opisuje członek Koprowski,
Kiedyś zła Komuna przewidziała zwiekszenie liczby samochodów w mieście , poszeżyła ulice a dzis zwęza sie ulice , buduje kolizyjne skrzyzowania wydłuzajace czas przejazdu , odwrotnie...Szeroka Kartuska zamiast przejac czesc ruchu z centrum w kierunku Moreny została zwężona a auta wrzucono na inną wąską ulicę Bethovena .JUz w latach 30tych Niemcy przewidzieli rezerwe pod tramwaj z Wrzeszcza do Centrum przez Suchanino a dzis chce sie to ominąc i wcisnąć tramwaj ludziom pod okna ( B. Getta , Siedlecka) bo trzeba rozebrac kilka zaniedbanych budynków o ktorych juz w chwili budowy było wiadome ze stoją tylko tymczasowo- 29 23
-
2016-03-08 14:49
FRAG teraz zajęty jest organizacją protestów KODu (1)
Sprawy miejskie ich już nie interesują, teraz mają parcie na koryto, ale niestety tak kończy większość społeczników.
- 4 6
-
2016-03-08 17:25
nie pomawiaj
- 2 1
-
2016-03-08 17:52
Panowie z FRAG-u
niech wyremontują własnymi rękoma te rudery na Do Studzienki - wtedy będą mieli coś do powiedzenia w tej sprawie. A na razie niech zamilkną.
- 4 5
-
2016-03-08 13:17
Bardzo dobrze (2)
Ja jestem za. Jeśli dzięki temu projektowi uda się: a) zmniejszyć ilość samochodów w okolicy PG - teraz jest tam strasznie, cała zabytkowa okolica zastawiona, chodniki i ulice rozjeżdżone b) ocalić zabytkowe i cenne domy przed wyburzeniem c) uniknąć tworzenia szerokiej i ruchliwej arterii tuż pod oknami budynków mieszkalnych - to jak dla mnie to jest super rozwiązanie. A bliskość linii tramwajowej jest super - myślę, że da się to rozwiązać bezpiecznie. Linia jest też przeprowadzona przez dzielnice do tej pory nie najlepiej skomunikowane - to też dobrze. Argument o dokładności pomiarów aparatury na pewno cenny, ale jeśli drgania gruntu mogą wpływać na jakość pomiarów, to wydaje mi się, że aparatura w ogóle nie powinna znajdować się w mieście.
- 18 22
-
2016-03-08 21:58
A pomyślałeś kolego o mieszkańcach Sobieskiego..?
Zawsze tu był spokój. I ma być. Nikt tu nie chce kolejnego ruchu i przystanków i wyjących tramwajów. Pomyślałeś gdzie mieszkańcy będą auta parkować jak zabiorą pobocze od działek ?? Pomyślałeś, że jużteraz domy mamy popękane a obciążenia dynamiczne powodowane przez tramwaj będą gwoździem do trumny tej zabudowy..? Nie wspomnę o hałasie o samego rana... i wieczorem..?
Masakra jakaś z tymi tramwajami. To XXI wiek. Parkingi lepiej porobić za tę kasę!- 4 3
-
2016-03-10 21:21
BARDZO ŹLE
"uniknąć tworzenia szerokiej i ruchliwej arterii tuż pod oknami budynków mieszkalnych - to jak dla mnie to jest super rozwiązanie. A bliskość linii tramwajowej jest super - myślę, że da się to rozwiązać bezpiecznie." NIE, NIE DA SIĘ rozwiązać tego bezpiecznie. Proszę się przejść ulicami z końcowego odcinka, jest tam bardzo wąsko, ruch pieszy będzie ekstremalnie utrudniony i bardzo niebezpieczny. I w tym wariancie ludzie będą właśnie mieli tramwaj przed samym oknem - taka bliskość linii tramwajowej zdecydowanie NIE JEST SUPER. Nie wolno uszczęśliwiać jednych kosztem drugich. Na tej trasie znajduje się mnóstwo kamienic wpisanych do rejestru zabytków - mają pęknięcia, tramwaj rozhuśta je tak (są na palach) że ich stan techniczny ulegnie szybkiemu pogorszeniu. I to nie jeden, czy dwa budynki - JEST ICH CAŁA MASA. To chyba najgorsze z możliwych rozwiązań. Mieszkańcy zaalarmowani, będziemy protestować. "Ocalić cenne domy przed zaburzeniem" ? Pisze Pani o kilku ruderach na Do Studzienki? A cała zabytkowa Bohaterów i część Fiszera to co? Może być niszczona przez tramwaj?
- 2 0
-
2016-03-08 13:18
Pomysł na pałę
Urzędnicy bujają w obłokach ,będzie z górki na pazurki i hop do jeziorka.
Trasa powinna być wytyczona od Piekarniczej przez ogródki wzdłuż Sobieskiego.
Piekarnicza to nowe osiedle,dużo mieszkańców i to im należy skrócić czas podróży do centrum.
Morena ma dobrze rozwiązaną komunikację i już nic jej nie potrzeba.
Należało pomyśleć wcześniej w trakcie budowy nowej Słowackiego i tam puścić tramwaj z Moreny do Wrzeszcza,ale nasi urzędnicy jak zwykle spali- 21 10
-
2016-03-08 13:18
No wreszcie coś co ma ręce i nogi :-)
- 12 14
-
2016-03-08 13:20
lostowicka (5)
Mnie tylko zastanawia, dlaczego przy ostatnich rozbudowach torowisk nie polaczono dwoch wezlow poprzez ulice lostowicka obok cmentarza. Sporo by to ulatwilo, a odcinek prac niewielki (chyba ze problemem byloby wziesienie)
- 20 4
-
2016-03-08 14:52
niestety tam tramwaj potrzebowałby estakady bo jest za stromo (4)
- 7 1
-
2016-03-08 17:03
z gorki ;)
To chociaz jeden tor z gorki, (poranne korki by to rozladowalo), a powrotna linia autobusowa :)
- 3 0
-
2016-03-08 17:27
zasadniczo dałoby się taki tramwaj zaprojektować
ale przepisy na to nie pozwalają - co przy utrzymaniu taboru sprawia, że trochę pewniej się czuję
- 0 0
-
2016-03-08 21:00
(1)
ciekawe..za stromo........... a na Wileńską niby ma się wdrapać bez problemu.
- 4 3
-
2016-03-08 23:18
w przykrytym wykopie, z mniejszym nachyleniem
- 2 0
-
2016-03-08 13:20
A moe tak sie wypowidać o czymś o czym sie ma pojęcie? (2)
Tramwaj przez PG? A czy ktoś z popierających ten pomysł ma pojęcie jaki budynek stoi teraz przy wyremontowanym fragmencie Siedlickiej? Otóż jest to Centrum Nanotechnologii B. Jeżeli ktoś myśli że da się w pełni wytłumić wibracje od przejeżdżających tramwajów to jest fantastą. Pomysł może był do zrealizowania parę lat temu, ale teraz to byłoby barbarzyństwo. No chyba że miasto postawi nowy budynek o tym standardzie i zorganizuje przeprowadzkę. Ale wtedy zamiast 40 mln. oszczędności będą raczej straty.
- 27 10
-
2016-03-08 13:31
że niby od drgań się rozpadnie? (1)
to słabo go zbudowali...
- 6 15
-
2016-03-08 13:41
g...o wiem, ale się wypowiem?
- 13 6
-
2016-03-08 13:32
Jeszcze trochę to będzie można się poruszać między uczelniami tak miasto przygotuje studentom infrastrukture a co ze zwykłym człowiekiem
- 6 3
-
2016-03-08 13:42
Dość już "bizantyjskich" inwestycji w Gdańsku (1)
Mam nadzieję, że tę wydumki urzędasów o jakich nowych tunelach, estakadach przez parki i tereny zielone nie dojdą do skutku, bo po prostu zabraknie pieniędzy. Dotychczas Adamowicz i inne przydupasy Tuska mogły szastać kasą bo centrala dawała. Liczę na to, że teraz to się urwie i trzeba będzie rzeczywiście dbać o CAŁE zaniedbane miasto (Orunia, dolne miasto, Biskupią Górka etc), a nie to może trzeba zmienić władze.
- 13 16
-
2016-03-09 01:42
Wszystkie dzielnice starsze niż 30 lat są już zaniedbane
Teraz to nawet Zaspa i Przymorze i Wrzeszcz są zaniedbane. Miał być w 2011 ukończony remont Jana Pawła a nie zrobili remontu bo wzięli kasę na stadion i PKM
- 1 0
-
2016-03-08 14:30
krol rektor (7)
Wladze politechniki niech z du-py nie strzelaja,bo politechnika to przestrzen publiczna a nie folwark pana rektora oplacana z pieniedzy podatnikow tak ,ze niech szanowna magnificencja patrzy na dobro spoleczne a nie partykularne interesiki-juz wystarczy ,ze zamkneli przejazd przez politechnike,paralizujac skutecznie ruch przez sobieskiego.Pan wielce szacowny rektor d*pke wozi limuzynaka a nie jezdzi tramwajem to mu ten srodek komunikacji nie potrzebny jest....
- 17 20
-
2016-03-08 14:42
Wykształciuchy cholerne!
Głosuj dalej na swoj pis, a wyzsze uczelnie beda zbedne.
- 6 6
-
2016-03-08 17:27
Trafny nick! (1)
A swoją drogą, dowiedz się dlaczego zamknęli przejazd przez PG - czym sobie miasto na to zapracowało przez lata. Po drugie - Wyższe uczelnie są opłacane z budżetu centralnego, a to znaczy, że nie są prywatnym folwarkiem Budynia i spółki... Mają realizować krajowe interesy związane z nauczaniem wyższym i badaniami naukowymi (np w budynku Nanotechnologii). Nie wiesz dlaczego się nie zgadzają to się nie wypowiadaj.
- 8 3
-
2016-03-09 12:56
znalazl sie prima inter pares rodem z zabitej wiochy
nie piskaj chloptasiu ,bo zycie to nie bajka i nie raz nie dwa takie kozaczki z wycietego lasu jak ty ,ladowaly na poboczu spoleczenstwa i zadne tytuly naukowe nie przeszkodzily w tym procesie -trafny nick,bo wole byc golasem niz ku***em
- 0 2
-
2016-03-08 17:27
golas pindolas (2)
Pan Rektor chodzi do pracy pieszo. Jak cymbale nie wiesz to sie nie wypowiadaj.
- 1 3
-
2016-03-08 23:18
daleko nie ma ;)
- 2 0
-
2016-03-09 12:49
przyganial kociol garnkowi
cymbal cymbala poznaje po tym ,ze sam nie grzeszy panie krawczyk- dratewka rozumem a juz nie pomoze mu w tym zaden tytul naukowy
- 0 0
-
2016-03-08 17:29
dobrze wiesz, jełopie, że chodziło o budowę laboratorium bez zewnętrznych wibracji
dlatego Siedlicka ma przeznaczenie: DEPTAK.
- 4 1
-
2016-03-08 14:43
jak najwięcej komunikacji miejskiej- powrót 122 z Sopotu na Niedźwiednik był (1)
wczoraj koszmarem. Bus stał w korku chyba 40 minut
- 7 1
-
2016-03-08 20:32
A wystarczyło pojechać SKM
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.