- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (509 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (132 opinie)
- 3 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (110 opinii)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (88 opinii)
- 5 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (56 opinii)
- 6 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (195 opinii)
Tramwaj z Południa przez kampus Politechniki Gdańskiej
Projektanci i urzędnicy rekomendują, by tramwaje z Południa do Wrzeszcza jeździły przez centrum Moreny, kampus PG oraz ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Taki przebieg Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz wypada najkorzystniej pod względem liczby pasażerów, kosztów budowy oraz włączenia się w al. Grunwaldzką. Nie podoba się to jednak władzom Politechniki Gdańskiej.
Najbardziej korzystnie prezentują się warianty, które... lekceważą dotychczasowe koncepcje i rezerwy terenowe wyznaczone przez miejskich urbanistów. Zamiast puszczać tramwaj szerokim korytarzem komunikacyjnym wyznaczonym z dala od zabudowań miejskich, proponuje się wprowadzić tramwaj możliwe jak najbliższej miejsc zamieszkania, czyli potencjalnych pasażerów.
Co to oznacza w praktyce? Już na Pieckach-Migowie (Morenie) następuje zmiana trasy tramwajów. Zamiast ułożenia szyn od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Wrzeszcza pod estakadą ul. Rakoczego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tutaj tramwaj wchodzi w pas rozdziału z pierwszym przystankiem na wysokości przychodni
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Od tego przystanku następuje wjazd tramwaju do tunelu ciągnącego się do wysokości ul. Nobla
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W rejonie przychodni Swissmed oraz zbiornika retencyjnego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Odcinek Morena - ul. Sobieskiego to oczywiście powielenie wizji przedstawionej w zeszłym roku przez Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis. Jej zaletą jest dodatkowa obsługą aż 15 tys. potencjalnych pasażerów przy zaledwie ok. 3-minutowym wydłużeniu przejazdu z Południa do Wrzeszcza względem wariantu pod estakadą ul. Rakoczego.
Wariant ten umożliwia także wygodne przesiadki w centrum dzielnicy zamiast pierwotnie proponowanych ponad 150-metrowych spacerów (z pokonaniem znacznych różnic terenu) między planowanym przystankiem Sąd Piekarnicza
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dalszy przebieg Trasy GP-W w koncepcji Alter Polis przez rejon Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego zyskał w analizie zdecydowanie niższą pozycję m.in. pod względem obciążenia i czasu przejazdu przy jednocześnie znacznym koszcie budowy (ok. 311,5 mln zł).
Dlatego też od ul. Sobieskiego następuje przekierowanie tramwaju w kierunku al. Grunwaldzkiej. Torowisko zostaje włączone w ul. Sobieskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pierwszy przystanek w ul. Sobieskiego przewidziano na wysokości Pomorskich Szkół Rzemiosł
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na wysokości dawnego gmachu Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jeszcze przed tym zwężeniem przewidziano przystanek w rejonie ul. Krętej - Jarowej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Po pokonaniu ul. Traugutta tramwaj wchodzi w ul. Siedlicką
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Ul. Siedlicka w tym wariancie nadal pozostaje deptakiem, a ruch samochodów jest kierowany do al. Grunwaldzkiej przez ul. Do Studzienki, oszczędzając przy tym całą pierzeję przeznaczoną dotychczas do wyburzenia. Przed takim przebiegiem wzbraniają się jednak władze uczelni, które nie chcą widzieć tramwaju na terenie swojego kampusu.
- Kolegium rektorskie oświadczyło, że nie są zainteresowani tramwajem na terenie kampusu. Zostało nam to powtórzone także pisemnie. Wśród argumentów padał i taki, że nieopodal są czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Uprzedzaliśmy jednak Politechnikę, że będzie się ona musiała zmierzyć się z tym tematem, ponieważ będziemy wskazywali ten wariant tramwaju jako możliwy do realizacji - mówił podczas prezentacji Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Na odpowiedź nie było trzeba długo czekać. Chwilę później głos zabrał Tomasz Rozwadowski z Wydziału Architektury PG.
- Problemem jest m.in. nowe zainwestowanie w ul. Siedlicką, wykonane w oparciu o projekt z dofinansowaniem unijnym. Poza tym to nie jest tak, że mówimy jednym głosem. Część środowiska naukowego popiera ten wariant i chciałaby tam tramwaj.
Przypomnijmy, że PG także przedstawiło swój wariant prowadzenia Trasy GP-W - w dolnym odcinku - ulicą Traugutta
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Może gdybyśmy zapytali nie zarząd uczelni, ale studentów, głosy "za" byłyby przeważające? Może trzeba zrobić ankiety wśród studentów i wówczas władze uczelni będą inaczej patrzyły na przebieg przez ul. Siedlicką? - zastanawia się Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego.
Gdyby jednak uczelnia była przeciwna, projektanci przygotowali alternatywny wariant, który jednak oznacza ostateczny "wyrok śmierci" dla kilku budynków wschodniej pierzei ul. Do Studzienki
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dodajmy, że nawet w wariancie przez ul. Do Studzienki liczba wyburzeń jest mniejsza od tego, co zakładały dotychczasowe plany Biura Rozwoju Gdańska. Nie będzie trzeba m.in. rozbierać kamienic między ul. Fiszera a ul. Politechniczną
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię
Poznaj historię ul. Do Studzienki. Materiał z kwietnia ub. r.
Rozbiórka kamienica przy ul. Do Studzienki w 2014 r., która stała w rezerwie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny.
Ponadto, by wprowadzić tramwaj w ul. Do Studzienki będzie wymagane wejście w korytarz rezerwy ul. Nowej Politechnicznej na wysokości Parku w Królewskiej Dolinie
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W tym wariancie przystanek przewiduje się przed skrzyżowaniem z ul. Traugutta
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Oba warianty zakładają następnie pokonanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dlaczego nie proponuje się skierowania tramwaju przez ul. Do Studzienki tak, jak pierwotnie to planowano?
- Tworzenie skrzyżowania tramwajowego ul. Do Studzienki i al. Grunwaldzkiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu
Argumentem za przeprowadzeniem tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest ponadto stworzenie jednego, wygodnego miejsca do przesiadek na rozbudowanym przystanku Miszewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W przypadku prowadzenia tramwaju przez ul. Do Studzienki musiałaby zostać utworzona dodatkowa para przystanków, zlokalizowana po stronie Domu Towarowego Jantar
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Współczesny tramwaj to nie jest ten sam tramwaj, co 20 lat temu, który był głośny i uciążliwy. Dzisiaj tramwaje są ciche i przyjazne. W wielu miastach tramwaj kursuje po ciągach pieszych czy pieszo-rowerowych - uspokaja mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz pracowników i studentów PG, Andrzej Duch.
W przypadku realizacji tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz Siedlicką zostałyby zastosowane wszystkie obecnie dostępne sposoby na tłumienie hałasu tramwajowego. Z racji charakteru tych ulic tramwaj jeździłby z nieco mniejszą prędkością.
Tramwaje pokonujące zatłoczony deptak w Amsterdamie. Przykład na to, że można obyć się bez segragacji ruchu pieszego i komunikacji miejskiej.
Tramwaje spotkać można także na rynku w Katowicach, który niedawno został wyremontowany i stał się atrakcyjnym punktem miasta.
Szacunkowy koszt realizacji tramwaju w wariancie przez ul. Siedlicką to ok. 177,2 mln zł. Wariant przez ul. Do Studzienki jest droższy o ponad 42 mln zł i wymaga rozbiórki aż 10 budynków (wariant GuMed - 4 budynki, w tym rozbiórka i odtworzenie szkoły; wariant Siedlicka - 4 budynki, ale z cześć z nich jest już opuszczona).
W koncepcji trasy GP-W nadal podtrzymana zostaje odnoga w ul. Nowej Wołkowyskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zrezygnowano na tym etapie z odnogi na Suchanino w przedwojennej rezerwie do ul. Powstańców Warszawskich.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?, Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Na ten moment nie trwają też żadne prace projektowe nad odcinkiem przez rejon dworca kolejowego we Wrzeszczu. Nadal podtrzymuje się chęć budowy powiązania tramwajowego Wrzeszcza z Zaspą, ale analizą tego nie zajmują się Mosty Katowice. Realizacja będzie zależała od możliwości uzyskania środków unijnych. Wątpliwy jest natomiast powrót do koncepcji tramwaju przez ul. Miszewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Więcej informacji na temat planowanych rozwiązań przekazanych zostanie mieszkańcom podczas planowanych kilku spotkań. Pierwsze z nich przewidziano na 16 marca o godz. 17 w XX liceum ogólnokształcącym
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Koncepcja Alter Polis tramwaju przez GuMed. Mosty Katowice z tego opracowania uznały za najbardziej korzystny odcinek Morena - Sobieskiego.
Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które zapoczątkowało dyskusję na temat zmian w projekcie ul. Nowej Politechnicznej i tym samym przyczyniło się do całkowitego jej przeprojektowania na rzecz Trasy GP-W, podchodzi z umiarkowanym optymizmem do wariantów przedstawionych przez Mosty Katowice.
- Pomysł puszczenia tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego może wywołać protesty mieszkańców. Rozumiemy jednak, że autorzy kierowali się analizami ruchowymi i próbą odseparowania tramwaju od samochodów, podczas gdy my w naszej koncepcji przewidywaliśmy odcinek wspólny. Liczymy, że Politechnika Gdańska zgodzi się na tramwaj przez kampus, dzięki czemu ocaleje w pełni zabudowa wzdłuż ul. Do Studzienki, a studenci zyskają tramwaj dosłownie pod drzwi budynków uczelni, co powinno zachęcić choć część z nich do dojazdu tramwajem, a nie autem, na zajęcia - ocenia Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Opinie (297) 3 zablokowane
-
2016-03-08 16:46
bzdury
Nie ma kasy na 142 a mają na tramwaj
- 7 3
-
2016-03-08 17:44
Dobre sobie... (1)
Trójmiasto.pl - istota "dziennikarstwa" w Polsce... Może zamiast uprawiać dyskretną agitację spróbowalibyście uzyskać oficjalną odpowiedź rzecznika - nie możecie znaleźć tel/adresu to ktoś Wam chętnie pomoże! Czy dziennikarska rzetelność jeszcze istnieje??
Po pierwsze - są powody dla, których PG odmawia tej lokalizacji. Wystarczy choć odrobina zainteresowania, a znajdziecie odpowiedź.
Po drugie - to tereny, którymi gospodaruje rektor jako osoba odpowiedzialna za rozwój uczelni, a nie polityki transportowej Gdańska - jej tereny, jej wizja na ich zagospodarowanie - na niektóre inwestycje zwyczajnie brakuje miejsca - tym bardziej nie trzeba się nim dzielić z miastem. W końcu pracują w nim ludzie odpowiedzialni za rozwiązywanie problemów transportowych - a nie poprzez współfinansowanie przez stronę trzecią, np: kosztem Nanotechnologii prawda?
Po trzecie - mówiącym, że PG jest publiczna więc ma spełniać interes publiczny - i tak i nie. Otóż jest dotowana z budżetu centralnego (więc też innych mieszkańców Polski!) i ma spełniać rolę dot. rozwoju nauki i szkolnictwa wyższego, a nie gospodarki transportowej Gdańska. Ja mieszkając np: w Gdyni dołożyłem się do aparatury w budynku Nanotechnologii i wara innym od tej długo wyczekiwanej i z trudem osiągniętej pozycji. Nie doceniacie tego co jest - trudno - głupi ludzie też mają prawo do życia, ale nie narzucajcie swojej wizji świata wszystkim dookoła tylko dlatego, że nie sięgacie wzrokiem dalej niż na odległość tramwaju pod domem...
Powodów jest trochę więcej ale nie trzeba ich przytaczać - kto potrafi, zrozumiał złożoność problemu na tym etapie, kto nie potrafi - i tak szkoda dla niego pisać...- 18 8
-
2016-03-08 17:57
Pan wiceprezes FRAG-u wie lepiej
nie wie, ale się mądrzy.
- 6 1
-
2016-03-08 17:59
Jak się chce, to wszystko można....
Pewnie! Przykład Amsterdamu. Pytanie czy taki układ podoba się mieszkającym tam ludziom. Te łomoczące i dzwoniące tramwaje. Przechodnie zerkający co chwilę czy aby nie wpadną pod koła tramwaju. Jak się chce, to można. Pewnie!
- 7 4
-
2016-03-08 18:02
Boh.Getta
Tramwaj przez Boh. Getta to jest chory pomysł! kto robił tego typu projekt? czy te osoby wzięły pod uwagę, że są to stare zabytkowe kamienice, znajdujące się w strefie ochrony zabytków!Czy miasto będzie stać na odszkodowania, jak kamienice zaczną się rozlatywać jak domki z kart?!?!? Nie bierze się w ogóle pod uwagę dobra mieszkańców. Tak jest duży hałas od grunwaldzkiej. Do studzieński i tak są same rozpadające sie rudery, to gdańskie slamsy w XXI w. Wstyd, że i tak jeszcze straszą, ale u Nas łatwiej widocznie niszczyć zabytki, niż rudery!
- 20 11
-
2016-03-08 18:30
(1)
Może ktoś wreście pomyśli o połączeniu Oruni Górnej z Suchaninem.
- 7 2
-
2016-03-08 20:11
Autobus wieczorny nr.130 z Otwartej który często jedzie o 22,25 w kierunku Piecewskiej,a aut.162 jedzie 22,28 w kierunku Oruni Górnej co jest problem na niego zdążyć .Zawsze on ucieka. Niech on chociaż dwie minuty jedzie pózniej.
- 1 1
-
2016-03-08 18:49
veto
Prowadzenie linii tramwajowej przez Wileńską,Sobieskiego,Do Studzienki i Bohaterów Getta Warszawskiego do połączenia z Grunwaldzką (jakiego?), uważam za absurdalne.W lutym 2011r.pisałem do p.Prezydenta Adamowicza o moich poważnych wątpliwościach co do sensu i opłacalności budowy kolei metropolitalnej.proponując "niejako w zamian" tramwaj z Kartuskiej przez Nowolipie,Rakoczego (dzisiaj częściowo zrealizowane),Potokową do Słowackiego i wykorzystanie przebudowywanej ul Słowackiego na ten cel na całej długości t.zn.port lotniczy - ul.Grunwaldzka (dzisiaj takze możliwe przedłużenie przez Hynka do Al.Rzeczypospolitej)i i powiązanie z przebiegającymi tam liniami tramwajowymi.Na w.wspomniany list nie otrzymałem żadnej odpowiedzi,SKM jeździ pusta,,a przez Słowackiego zamiast tramwaju "walą" TIR-y.
- 3 8
-
2016-03-08 19:07
Skomunikowane GUMED i politechnika
Proponuje wielką jednotorową pętle na końcu trasy łącząca GUMED i politechnikę. Tym sposobem żadni studenci nie byli by pokrzywdzeni i powstał by wielki Campus a może i mniej wyburzeń.
- 4 1
-
2016-03-08 19:10
na Wileńskiej to chyba będą
tramwaje z kołami zębatymi albo wciągane liną?
- 9 3
-
2016-03-08 19:30
nie ma tramwaju na suchanino?
rowerem tez sie nie da dojechac....... co za dziura
- 1 4
-
2016-03-08 20:09
Brawo dla Mostow Katowice, (2)
Widać, że na Śląsku potrafią myśleć o mieszkańcach miasta. Biuro Rozwoju Gdańska to miejscowy szkodnik. Dobrze, że miejscy urzędnicy powoli przychylają się do ich koncepcji. Zatrudnijcie Mosty na stałe. Oni widzą człowieka, a nie tylko magistrale po 50 m szerokości pasa drogowego.
Może i nam zaświeci kiedyś światełko.- 7 9
-
2016-03-08 20:45
szczególnie widzą człowieka na ul. Boh. Getta Warszawskiego...jak diabli (1)
w gęsto i ciasno zabudowanej historycznej dzielnicy walnąć magistralę tramwajową po ulicy. A niech się te stare "rudery" rozsypią (niech se któryś spróbuje kupić tam mieszkanie, ciekawe czy go stać...)
- 11 4
-
2016-03-09 13:55
To degradacja całej, cichej jak dotąd ulicy. Po wpuszczeniu w nią tramwaj mieszkania przy niej (w prawdopodobnie pękających kamienicach) staną się niesprzedawalne.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.