- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (510 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (133 opinie)
- 3 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (110 opinii)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (88 opinii)
- 5 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (59 opinii)
- 6 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (195 opinii)
Tramwaj z Południa przez kampus Politechniki Gdańskiej
Projektanci i urzędnicy rekomendują, by tramwaje z Południa do Wrzeszcza jeździły przez centrum Moreny, kampus PG oraz ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Taki przebieg Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz wypada najkorzystniej pod względem liczby pasażerów, kosztów budowy oraz włączenia się w al. Grunwaldzką. Nie podoba się to jednak władzom Politechniki Gdańskiej.
Najbardziej korzystnie prezentują się warianty, które... lekceważą dotychczasowe koncepcje i rezerwy terenowe wyznaczone przez miejskich urbanistów. Zamiast puszczać tramwaj szerokim korytarzem komunikacyjnym wyznaczonym z dala od zabudowań miejskich, proponuje się wprowadzić tramwaj możliwe jak najbliższej miejsc zamieszkania, czyli potencjalnych pasażerów.
Co to oznacza w praktyce? Już na Pieckach-Migowie (Morenie) następuje zmiana trasy tramwajów. Zamiast ułożenia szyn od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Wrzeszcza pod estakadą ul. Rakoczego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tutaj tramwaj wchodzi w pas rozdziału z pierwszym przystankiem na wysokości przychodni
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Od tego przystanku następuje wjazd tramwaju do tunelu ciągnącego się do wysokości ul. Nobla
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W rejonie przychodni Swissmed oraz zbiornika retencyjnego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Odcinek Morena - ul. Sobieskiego to oczywiście powielenie wizji przedstawionej w zeszłym roku przez Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis. Jej zaletą jest dodatkowa obsługą aż 15 tys. potencjalnych pasażerów przy zaledwie ok. 3-minutowym wydłużeniu przejazdu z Południa do Wrzeszcza względem wariantu pod estakadą ul. Rakoczego.
Wariant ten umożliwia także wygodne przesiadki w centrum dzielnicy zamiast pierwotnie proponowanych ponad 150-metrowych spacerów (z pokonaniem znacznych różnic terenu) między planowanym przystankiem Sąd Piekarnicza
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dalszy przebieg Trasy GP-W w koncepcji Alter Polis przez rejon Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego zyskał w analizie zdecydowanie niższą pozycję m.in. pod względem obciążenia i czasu przejazdu przy jednocześnie znacznym koszcie budowy (ok. 311,5 mln zł).
Dlatego też od ul. Sobieskiego następuje przekierowanie tramwaju w kierunku al. Grunwaldzkiej. Torowisko zostaje włączone w ul. Sobieskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pierwszy przystanek w ul. Sobieskiego przewidziano na wysokości Pomorskich Szkół Rzemiosł
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na wysokości dawnego gmachu Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jeszcze przed tym zwężeniem przewidziano przystanek w rejonie ul. Krętej - Jarowej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Po pokonaniu ul. Traugutta tramwaj wchodzi w ul. Siedlicką
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Ul. Siedlicka w tym wariancie nadal pozostaje deptakiem, a ruch samochodów jest kierowany do al. Grunwaldzkiej przez ul. Do Studzienki, oszczędzając przy tym całą pierzeję przeznaczoną dotychczas do wyburzenia. Przed takim przebiegiem wzbraniają się jednak władze uczelni, które nie chcą widzieć tramwaju na terenie swojego kampusu.
- Kolegium rektorskie oświadczyło, że nie są zainteresowani tramwajem na terenie kampusu. Zostało nam to powtórzone także pisemnie. Wśród argumentów padał i taki, że nieopodal są czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Uprzedzaliśmy jednak Politechnikę, że będzie się ona musiała zmierzyć się z tym tematem, ponieważ będziemy wskazywali ten wariant tramwaju jako możliwy do realizacji - mówił podczas prezentacji Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Na odpowiedź nie było trzeba długo czekać. Chwilę później głos zabrał Tomasz Rozwadowski z Wydziału Architektury PG.
- Problemem jest m.in. nowe zainwestowanie w ul. Siedlicką, wykonane w oparciu o projekt z dofinansowaniem unijnym. Poza tym to nie jest tak, że mówimy jednym głosem. Część środowiska naukowego popiera ten wariant i chciałaby tam tramwaj.
Przypomnijmy, że PG także przedstawiło swój wariant prowadzenia Trasy GP-W - w dolnym odcinku - ulicą Traugutta
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Może gdybyśmy zapytali nie zarząd uczelni, ale studentów, głosy "za" byłyby przeważające? Może trzeba zrobić ankiety wśród studentów i wówczas władze uczelni będą inaczej patrzyły na przebieg przez ul. Siedlicką? - zastanawia się Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego.
Gdyby jednak uczelnia była przeciwna, projektanci przygotowali alternatywny wariant, który jednak oznacza ostateczny "wyrok śmierci" dla kilku budynków wschodniej pierzei ul. Do Studzienki
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dodajmy, że nawet w wariancie przez ul. Do Studzienki liczba wyburzeń jest mniejsza od tego, co zakładały dotychczasowe plany Biura Rozwoju Gdańska. Nie będzie trzeba m.in. rozbierać kamienic między ul. Fiszera a ul. Politechniczną
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię
Poznaj historię ul. Do Studzienki. Materiał z kwietnia ub. r.
Rozbiórka kamienica przy ul. Do Studzienki w 2014 r., która stała w rezerwie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny.
Ponadto, by wprowadzić tramwaj w ul. Do Studzienki będzie wymagane wejście w korytarz rezerwy ul. Nowej Politechnicznej na wysokości Parku w Królewskiej Dolinie
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W tym wariancie przystanek przewiduje się przed skrzyżowaniem z ul. Traugutta
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Oba warianty zakładają następnie pokonanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dlaczego nie proponuje się skierowania tramwaju przez ul. Do Studzienki tak, jak pierwotnie to planowano?
- Tworzenie skrzyżowania tramwajowego ul. Do Studzienki i al. Grunwaldzkiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu
Argumentem za przeprowadzeniem tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest ponadto stworzenie jednego, wygodnego miejsca do przesiadek na rozbudowanym przystanku Miszewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W przypadku prowadzenia tramwaju przez ul. Do Studzienki musiałaby zostać utworzona dodatkowa para przystanków, zlokalizowana po stronie Domu Towarowego Jantar
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Współczesny tramwaj to nie jest ten sam tramwaj, co 20 lat temu, który był głośny i uciążliwy. Dzisiaj tramwaje są ciche i przyjazne. W wielu miastach tramwaj kursuje po ciągach pieszych czy pieszo-rowerowych - uspokaja mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz pracowników i studentów PG, Andrzej Duch.
W przypadku realizacji tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz Siedlicką zostałyby zastosowane wszystkie obecnie dostępne sposoby na tłumienie hałasu tramwajowego. Z racji charakteru tych ulic tramwaj jeździłby z nieco mniejszą prędkością.
Tramwaje pokonujące zatłoczony deptak w Amsterdamie. Przykład na to, że można obyć się bez segragacji ruchu pieszego i komunikacji miejskiej.
Tramwaje spotkać można także na rynku w Katowicach, który niedawno został wyremontowany i stał się atrakcyjnym punktem miasta.
Szacunkowy koszt realizacji tramwaju w wariancie przez ul. Siedlicką to ok. 177,2 mln zł. Wariant przez ul. Do Studzienki jest droższy o ponad 42 mln zł i wymaga rozbiórki aż 10 budynków (wariant GuMed - 4 budynki, w tym rozbiórka i odtworzenie szkoły; wariant Siedlicka - 4 budynki, ale z cześć z nich jest już opuszczona).
W koncepcji trasy GP-W nadal podtrzymana zostaje odnoga w ul. Nowej Wołkowyskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zrezygnowano na tym etapie z odnogi na Suchanino w przedwojennej rezerwie do ul. Powstańców Warszawskich.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?, Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Na ten moment nie trwają też żadne prace projektowe nad odcinkiem przez rejon dworca kolejowego we Wrzeszczu. Nadal podtrzymuje się chęć budowy powiązania tramwajowego Wrzeszcza z Zaspą, ale analizą tego nie zajmują się Mosty Katowice. Realizacja będzie zależała od możliwości uzyskania środków unijnych. Wątpliwy jest natomiast powrót do koncepcji tramwaju przez ul. Miszewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Więcej informacji na temat planowanych rozwiązań przekazanych zostanie mieszkańcom podczas planowanych kilku spotkań. Pierwsze z nich przewidziano na 16 marca o godz. 17 w XX liceum ogólnokształcącym
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Koncepcja Alter Polis tramwaju przez GuMed. Mosty Katowice z tego opracowania uznały za najbardziej korzystny odcinek Morena - Sobieskiego.
Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które zapoczątkowało dyskusję na temat zmian w projekcie ul. Nowej Politechnicznej i tym samym przyczyniło się do całkowitego jej przeprojektowania na rzecz Trasy GP-W, podchodzi z umiarkowanym optymizmem do wariantów przedstawionych przez Mosty Katowice.
- Pomysł puszczenia tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego może wywołać protesty mieszkańców. Rozumiemy jednak, że autorzy kierowali się analizami ruchowymi i próbą odseparowania tramwaju od samochodów, podczas gdy my w naszej koncepcji przewidywaliśmy odcinek wspólny. Liczymy, że Politechnika Gdańska zgodzi się na tramwaj przez kampus, dzięki czemu ocaleje w pełni zabudowa wzdłuż ul. Do Studzienki, a studenci zyskają tramwaj dosłownie pod drzwi budynków uczelni, co powinno zachęcić choć część z nich do dojazdu tramwajem, a nie autem, na zajęcia - ocenia Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Opinie (297) 3 zablokowane
-
2016-03-08 21:11
Głupota! (1)
Tramwaj po Sobieskiego to idiotyczny pomysł! Nie dość, że już sam ruch kołowy generuje ty potężne obciążenie i hałas to jeszcze ruch szynowy chcą tu wcisnąć..?? Niedoczekanie! Może projektanci sam sobie puszczą tramwaje pod oknami..! ?? Czy ludzie mieszkający przy ul. Sobieskiego cokolwiek jeszcze znaczą?? Nie dość, że po najbliższym remoncie tej ulicy prawdopodobnie zniknie pas pobocza przy parkanie działek, co skutecznie utrudni parkowanie pojazdów to jeszcze tramwaje...??
Co za idiota to wymyślił...??
Uprzedzam, że założę stowarzyszenie mieszkańców ul Sobieskiego i zażądamy odszkodowań za obniżenie wartości naszych mieszkań, domów i utrudnianie życia oraz zakłócanie miru nocnego we wciąż jeszcze względnie spokojnej i cichej okolicy.
Dlaczego nie puścić tego hałasu pasem, który było od tego od lat przewidziany czyli za działkami..? Po cholerę nam tu tramwaje..? Kto tym będzie jeździć..? My tu w znakomitej większości mamy auta, poza tym po Sobieskiego kursuje kilka autobusów.
Nie życzymy sobie hałaśliwego złomu na naszej ulicy!- 17 13
-
2016-03-09 00:05
Oj, hejterów też nie lubimy!
Ciekawe czy te głosy na nie to mieszkańcy ulicy!??
Nie wydaje mi się...!
Chyba nikt zdrowy na umyśle nie chce mieć tramwaju na przeciwko okna w miejsce zieleni działek i parku. ??- 1 4
-
2016-03-08 21:35
Elementarnym błędem byłaby rezygnacja z tramwaju przez ul. Smoluchowskiego. (1)
Wszyscy będziemy kiedyś musieli skorzystać z usług Uniwersytetu Medycznego.
Wystarczy postać chwilę na ul. M. Curie-Skłodowskiej, żeby zobaczyć ile starszych osób mozolnie drepcze w górę, a później czeka ich jeszcze raz tyle drogi przez teren UM. Tam linia tramwajowa byłaby błogosławieństwem dla tych co rzeczywiście jej potrzebują. A studenci PG jak się trochę przejdą zyskają tylko kondycję. Ponadto ta trasa, mimo że o te 4 minuty dłuższa cieszyłaby się ponad wszelką wątpliwość znacznie większą frekwencją pasażerów niż obydwie konkurencyjne. A węzeł przesiadkowy na Al. Zwycięstwa miałby takie same funkcje i charakter jak przy Miszewskiego-Do Studzienki. Dodatkowo umożliwiałby budowę łącznika tramwajowego z Placem Komorowskiego bez obawy zablokowania al. Grunwaldzkiej. Przebudowa ul. Miszewskiego (niestety z wyburzeniami) mogłaby również na stałe odblokować wylot al. Hallera na al. Zwycięstwa.- 14 6
-
2016-03-08 23:45
Problem ze Smoluchowskiego
Niestety problem z Ulicą Smoluchowskiego jest taki, że jest on przewidziany do przelotu karetek i z tego powodu nie ma tam nawet leżących policjantów, o linii tramwajowej nie wspominając...
- 2 1
-
2016-03-09 01:32
Budyń znowu kombinuje
Kolejny przekręt Budynia Adamowicza na którym skorzysta wykonawca z zagranicznym kapitałem. Tramwaj to powinni zrobić wzdłuż Grunwaldzkiej do Sopotu. Adamowicz i PO olewają dolny taras ale tam mieszka gorszy sort. Na Zaspie i Przymorzu ulice i chodniki są dziurawe a przy ujęciu wody Robyg buduje osiedle dla burżuazji. Wszystkie tereny zielone są już prawie zabudowane to teraz chcą zlikwidować zajezdnię na Hallera. A gdzie radni PiSu Strzelczyk i Kołakowska ? Dlaczego nie robią referendum ws. odwołania Adamowicza?
- 7 4
-
2016-03-09 05:07
Nie chce się mi czytać
Za długo długo byłem w hibernacji? Jakieś ruchy skorupy ziemskiej, zmian a podziału administracyjnego gdańska? Od kiedy to morena to południe gdańska?
- 12 0
-
2016-03-09 08:07
Szkoda,że rezygnuje się z koncepcji odnogi tramwajowej na Suchanino.Poniemiecka rezerwa na ten cel jeszcze istnieje,ale już nie cała.Aktualnie dałoby się zbudować linię tramwajową mniej więcej do kładki przy pawilonach handlowych,choć plany z lat 30tych przewidywały połączenie z centrum Gdańska.
- 5 0
-
2016-03-09 08:22
teraz mamy tanie paliwo a bilety nie staniały
ale jak tylko pójdzie w górę to bilety też. Ja mam transport zbiorowy jednoosobowy i koszt paliwa droższy o 30% od biletu miesięcznego. (8 km do pracy)
- 3 0
-
2016-03-09 09:07
Tramwaje.
Budowa tych nowych linii nic nie daje mieszkańcom Suchanina, autobusy do Wrzeszcza i tak będą musiały pozostać.
- 4 0
-
2016-03-09 09:14
dośc bajzlu
To ma być trasa odciążająca centrum Gdańska od dzielnic południowych i jedynie pierwotny projekt spełnia te wymagania. Kolejne wymysły pseudo urbanistów wprowadzają bajzel i zamieszanie.
- 5 1
-
2016-03-09 09:28
Potrzebny lekarz
Budowa nowego skrzyżowania z ruchem tramwajowym i ze światłami na ul. Grunwaldzkiej to pomysł nadający się do badań psychiatrycznych.
- 6 6
-
2016-03-09 10:22
cichy tramwaj (1)
"- Współczesny tramwaj to nie jest ten sam tramwaj, co 20 lat temu, który był głośny i uciążliwy. Dzisiaj tramwaje są ciche i przyjazne. W wielu miastach tramwaj kursuje po ciągach pieszych czy pieszo-rowerowych - uspokaja mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz pracowników i studentów PG, Andrzej Duch".
Nie dajcie sobie wmówić(to do do mieszkańców przy ew.torowisku)że obecnie tramwaje są ciche i przyjazne.Mieszkam przy torach tramwajowych które niedawno zostały wykonane w najnowszej technologii,i jest bardzo głośno.Codziennie od 4.30 do 23.30.Niewielka różnica pomiędzy nowymi a starymi tramwajami.Hałas i tyle.Niech p. Duch puści sobie tory tramwajowe koło swojego domu,najlepiej w odległości 7 metrów tak jak u mnie.- 9 2
-
2016-03-09 14:00
Mieszkam przy ulicy z tramwajem
Faktycznie nowe wozy są cichsze, ale nie na tyle, by nie zakłócały spokoju. Poza tym generują one drgania, zwłaszcza przy zmarzniętym gruncie zimą. Przy każdym przejeździe dzwonią mi szklanki w szafce i drżą szyby w oknach.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.