- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (511 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (133 opinie)
- 3 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (110 opinii)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (88 opinii)
- 5 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (59 opinii)
- 6 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (195 opinii)
Tramwaj z Południa przez kampus Politechniki Gdańskiej
Projektanci i urzędnicy rekomendują, by tramwaje z Południa do Wrzeszcza jeździły przez centrum Moreny, kampus PG oraz ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Taki przebieg Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz wypada najkorzystniej pod względem liczby pasażerów, kosztów budowy oraz włączenia się w al. Grunwaldzką. Nie podoba się to jednak władzom Politechniki Gdańskiej.
Najbardziej korzystnie prezentują się warianty, które... lekceważą dotychczasowe koncepcje i rezerwy terenowe wyznaczone przez miejskich urbanistów. Zamiast puszczać tramwaj szerokim korytarzem komunikacyjnym wyznaczonym z dala od zabudowań miejskich, proponuje się wprowadzić tramwaj możliwe jak najbliższej miejsc zamieszkania, czyli potencjalnych pasażerów.
Co to oznacza w praktyce? Już na Pieckach-Migowie (Morenie) następuje zmiana trasy tramwajów. Zamiast ułożenia szyn od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Wrzeszcza pod estakadą ul. Rakoczego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Tutaj tramwaj wchodzi w pas rozdziału z pierwszym przystankiem na wysokości przychodni
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Od tego przystanku następuje wjazd tramwaju do tunelu ciągnącego się do wysokości ul. Nobla
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W rejonie przychodni Swissmed oraz zbiornika retencyjnego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Odcinek Morena - ul. Sobieskiego to oczywiście powielenie wizji przedstawionej w zeszłym roku przez Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis. Jej zaletą jest dodatkowa obsługą aż 15 tys. potencjalnych pasażerów przy zaledwie ok. 3-minutowym wydłużeniu przejazdu z Południa do Wrzeszcza względem wariantu pod estakadą ul. Rakoczego.
Wariant ten umożliwia także wygodne przesiadki w centrum dzielnicy zamiast pierwotnie proponowanych ponad 150-metrowych spacerów (z pokonaniem znacznych różnic terenu) między planowanym przystankiem Sąd Piekarnicza
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dalszy przebieg Trasy GP-W w koncepcji Alter Polis przez rejon Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego zyskał w analizie zdecydowanie niższą pozycję m.in. pod względem obciążenia i czasu przejazdu przy jednocześnie znacznym koszcie budowy (ok. 311,5 mln zł).
Dlatego też od ul. Sobieskiego następuje przekierowanie tramwaju w kierunku al. Grunwaldzkiej. Torowisko zostaje włączone w ul. Sobieskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Pierwszy przystanek w ul. Sobieskiego przewidziano na wysokości Pomorskich Szkół Rzemiosł
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Na wysokości dawnego gmachu Wydziału Chemii Uniwersytetu Gdańskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Jeszcze przed tym zwężeniem przewidziano przystanek w rejonie ul. Krętej - Jarowej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Po pokonaniu ul. Traugutta tramwaj wchodzi w ul. Siedlicką
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Ul. Siedlicka w tym wariancie nadal pozostaje deptakiem, a ruch samochodów jest kierowany do al. Grunwaldzkiej przez ul. Do Studzienki, oszczędzając przy tym całą pierzeję przeznaczoną dotychczas do wyburzenia. Przed takim przebiegiem wzbraniają się jednak władze uczelni, które nie chcą widzieć tramwaju na terenie swojego kampusu.
- Kolegium rektorskie oświadczyło, że nie są zainteresowani tramwajem na terenie kampusu. Zostało nam to powtórzone także pisemnie. Wśród argumentów padał i taki, że nieopodal są czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Uprzedzaliśmy jednak Politechnikę, że będzie się ona musiała zmierzyć się z tym tematem, ponieważ będziemy wskazywali ten wariant tramwaju jako możliwy do realizacji - mówił podczas prezentacji Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.
Na odpowiedź nie było trzeba długo czekać. Chwilę później głos zabrał Tomasz Rozwadowski z Wydziału Architektury PG.
- Problemem jest m.in. nowe zainwestowanie w ul. Siedlicką, wykonane w oparciu o projekt z dofinansowaniem unijnym. Poza tym to nie jest tak, że mówimy jednym głosem. Część środowiska naukowego popiera ten wariant i chciałaby tam tramwaj.
Przypomnijmy, że PG także przedstawiło swój wariant prowadzenia Trasy GP-W - w dolnym odcinku - ulicą Traugutta
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Może gdybyśmy zapytali nie zarząd uczelni, ale studentów, głosy "za" byłyby przeważające? Może trzeba zrobić ankiety wśród studentów i wówczas władze uczelni będą inaczej patrzyły na przebieg przez ul. Siedlicką? - zastanawia się Andrzej Duch, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego.
Gdyby jednak uczelnia była przeciwna, projektanci przygotowali alternatywny wariant, który jednak oznacza ostateczny "wyrok śmierci" dla kilku budynków wschodniej pierzei ul. Do Studzienki
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dodajmy, że nawet w wariancie przez ul. Do Studzienki liczba wyburzeń jest mniejsza od tego, co zakładały dotychczasowe plany Biura Rozwoju Gdańska. Nie będzie trzeba m.in. rozbierać kamienic między ul. Fiszera a ul. Politechniczną
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Artykuł z kwietnia ub. r.: Do Studzienki: od wiejskiej drogi po szeroką arterię
Poznaj historię ul. Do Studzienki. Materiał z kwietnia ub. r.
Rozbiórka kamienica przy ul. Do Studzienki w 2014 r., która stała w rezerwie ul. Nowej Politechnicznej. Oficjalnym powodem był zły stan techniczny.
Ponadto, by wprowadzić tramwaj w ul. Do Studzienki będzie wymagane wejście w korytarz rezerwy ul. Nowej Politechnicznej na wysokości Parku w Królewskiej Dolinie
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W tym wariancie przystanek przewiduje się przed skrzyżowaniem z ul. Traugutta
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Oba warianty zakładają następnie pokonanie ul. Bohaterów Getta Warszawskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Dlaczego nie proponuje się skierowania tramwaju przez ul. Do Studzienki tak, jak pierwotnie to planowano?
- Tworzenie skrzyżowania tramwajowego ul. Do Studzienki i al. Grunwaldzkiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Ruszył remont budynków przy Drodze Czerwonej we Wrzeszczu
Argumentem za przeprowadzeniem tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego jest ponadto stworzenie jednego, wygodnego miejsca do przesiadek na rozbudowanym przystanku Miszewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
W przypadku prowadzenia tramwaju przez ul. Do Studzienki musiałaby zostać utworzona dodatkowa para przystanków, zlokalizowana po stronie Domu Towarowego Jantar
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Współczesny tramwaj to nie jest ten sam tramwaj, co 20 lat temu, który był głośny i uciążliwy. Dzisiaj tramwaje są ciche i przyjazne. W wielu miastach tramwaj kursuje po ciągach pieszych czy pieszo-rowerowych - uspokaja mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz pracowników i studentów PG, Andrzej Duch.
W przypadku realizacji tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego oraz Siedlicką zostałyby zastosowane wszystkie obecnie dostępne sposoby na tłumienie hałasu tramwajowego. Z racji charakteru tych ulic tramwaj jeździłby z nieco mniejszą prędkością.
Tramwaje pokonujące zatłoczony deptak w Amsterdamie. Przykład na to, że można obyć się bez segragacji ruchu pieszego i komunikacji miejskiej.
Tramwaje spotkać można także na rynku w Katowicach, który niedawno został wyremontowany i stał się atrakcyjnym punktem miasta.
Szacunkowy koszt realizacji tramwaju w wariancie przez ul. Siedlicką to ok. 177,2 mln zł. Wariant przez ul. Do Studzienki jest droższy o ponad 42 mln zł i wymaga rozbiórki aż 10 budynków (wariant GuMed - 4 budynki, w tym rozbiórka i odtworzenie szkoły; wariant Siedlicka - 4 budynki, ale z cześć z nich jest już opuszczona).
W koncepcji trasy GP-W nadal podtrzymana zostaje odnoga w ul. Nowej Wołkowyskiej
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Zrezygnowano na tym etapie z odnogi na Suchanino w przedwojennej rezerwie do ul. Powstańców Warszawskich.
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk?, Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Na ten moment nie trwają też żadne prace projektowe nad odcinkiem przez rejon dworca kolejowego we Wrzeszczu. Nadal podtrzymuje się chęć budowy powiązania tramwajowego Wrzeszcza z Zaspą, ale analizą tego nie zajmują się Mosty Katowice. Realizacja będzie zależała od możliwości uzyskania środków unijnych. Wątpliwy jest natomiast powrót do koncepcji tramwaju przez ul. Miszewskiego
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Więcej informacji na temat planowanych rozwiązań przekazanych zostanie mieszkańcom podczas planowanych kilku spotkań. Pierwsze z nich przewidziano na 16 marca o godz. 17 w XX liceum ogólnokształcącym
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Czytaj też: Tramwaj do zoo. Śmiała wizja rewolucji transportowej w Oliwie
Koncepcja Alter Polis tramwaju przez GuMed. Mosty Katowice z tego opracowania uznały za najbardziej korzystny odcinek Morena - Sobieskiego.
Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które zapoczątkowało dyskusję na temat zmian w projekcie ul. Nowej Politechnicznej i tym samym przyczyniło się do całkowitego jej przeprojektowania na rzecz Trasy GP-W, podchodzi z umiarkowanym optymizmem do wariantów przedstawionych przez Mosty Katowice.
- Pomysł puszczenia tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego może wywołać protesty mieszkańców. Rozumiemy jednak, że autorzy kierowali się analizami ruchowymi i próbą odseparowania tramwaju od samochodów, podczas gdy my w naszej koncepcji przewidywaliśmy odcinek wspólny. Liczymy, że Politechnika Gdańska zgodzi się na tramwaj przez kampus, dzięki czemu ocaleje w pełni zabudowa wzdłuż ul. Do Studzienki, a studenci zyskają tramwaj dosłownie pod drzwi budynków uczelni, co powinno zachęcić choć część z nich do dojazdu tramwajem, a nie autem, na zajęcia - ocenia Paweł Mrozek, wiceprezes FRAG.
Opinie (297) 3 zablokowane
-
2016-03-09 10:32
Powinno iść przez Schuberta
Powinno iść przez Schuberta
- 1 2
-
2016-03-09 11:17
Zaproszenie do zabawy (1)
Ponad stuletnie budynki przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego będą pękać już w trakcie budowy nowej linii. Tramwajarze pozdrawiają mieszkańców ulicy i zapraszają do wspólnej zabawy!
- 10 1
-
2016-03-10 21:09
Już mają pęknięcia
Te budynki już mają pęknięcia - stoją na palach, będą się kołysać mając tramwaj metr od siebie (bo ta ulica jest tak wąska, nie wiem jakim cudem planistom się tam wgl tramwaj zmieścił). Mieszkańcy PROTESTUJĄ!
- 2 0
-
2016-03-09 11:21
Rewolucyjne rozwiązanie
W tym miejscu potrzeba rozwiązania rewolucyjnego. Należy zbudować zjeżdżalnię, jak na placu zabaw tylko większą, najlepiej czteropasmową z lądowiskiem w wielkiej piaskownicy w parku Uphagena. Odpadną wszystkie problemy, a co to będzie za atrakcja turystyczna!
- 7 0
-
2016-03-09 13:54
Te wszystkie plany wskazują na jedno - konieczne jest w Trójmieście metro.
Ono rozwiązałoby wiele problemów przy zachowaniu istniejącej infrastruktury budowlanej. Howk!
- 2 1
-
2016-03-09 13:56
Nie wiem za co to wybudujecie, jak po wyczynach Dudy i Kaczora Unia cofnie nam pieniądze ...
- 2 1
-
2016-03-09 14:27
czy tramwaj nie powinien dowozić pacjentów do nowego uck zamiast młodych ludzi którzy i tak w większości przyjeżdzają na zajęcia autami?
- 3 1
-
2016-03-09 14:52
Chcecie wzbudowac tramwaj, a potem i tak udroznicie Do Studzienki... gdzie korzyści? (3)
Czy przy obecnych relacjach cena-czas podróży-komfort ZKM vs. prywatny samochód (ktory nadal, tak jak do tej pory bedzie mógł swobodnie dojeżdzać do Wrzeszcza przez Do Studzienki) ludzie masowo przesiądą się na tramwaj? Raczej wątpię.
Efekt będzie raczej taki, że zdegraduje się gęsto zabudowaną zabytkową część Wrzeszcza wpuszczając w jej ocalałe po wojnie fragmenty tory słupy i trakcję tramwajową, a ruch samochodów z górnych tarasów pozostanie na niezmienionym poziomie (tym bardziej, że kiedys pewnie miasto zabierze się za remont i poszerzenie Do Studzienki).
Te rekomendowane warianty może w "wycenie" punktowej wyglądają korzystnie, ale podejrzewam że najwięcej kosztowo (społecznie i ekonomicznie) waży w nich dolny odcinek wrzeszczański (Sobieskiego, Fiszera, Boh. Getta Warszawskiego), który przez wpuszczenie tam tramwaju zdegraduje się (zeszpecona trakcją zabytkowa okolica, hałas, drgania, pękające budynki i w perspektywie - niesprzedawalne mieszkania). Trzymam kciuki za mieszkańców!- 7 3
-
2016-03-09 15:34
To jest ostatnie rozdanie pieniędzy unijnych ... (1)
i to wyłącznie na transport publiczny. Jeżeli teraz nie wybudują 2-jezdniowej "Do Studzienki" (a nie planują) to mamy 99% pewności, że nie wybudują jej przez najbliższe 30 lat. Dla wielu 30 lat = "nigdy".
A tramwaj powstanie i będzie. Dla wielu = "na zawsze".
Jedno-jezdniowa "Do Studzienki" nie przepuści więcej samochodów niż dzisiaj. Tramwaj, w stosunku do dzisiejszych prognoz ruchu - będzie miał jeszcze drugie tyle zapasu / rezerwy możliwości przewozowych - do wykorzystania przez najbliższe 30 lat.- 0 0
-
2016-03-09 17:34
I właśnie owo "na zawsze" z tramwajem wtłoczonym w gęstą zabudowę spokojnych doytychczas ulic to największa wada faworyzowanych wariantów.
Powinno się pomyśleć raczej o ograniczeniu / połączeniu ruchu samochodowego z tramwajowym na Do studzienki, nie robiąc jednocześnie z tej ulicy autostrady. Wilk syty i owca cała (faworyzujemy transport publiczny, redukujemy napływ samochodów do Centrum, cywilizujemy ruch na już i tak ruchliwej ulicy).
Moim zdaniem obecne warianty to koszmar dla mieszkańców Fiszera i Boh. Getta Warszawskiego, tym większy, że - jak piszesz - "na zawsze"...- 3 0
-
2016-03-10 21:05
ulice: Sobieskiego, Fiszera, Bohaterów
Zgadzam się z opinią, Mieszkańcy wymienionych ulic są przerażeni tą wizją i są zdeterminowani do walki, kciuki będą potrzebne! :)
- 2 0
-
2016-03-09 15:20
Rozbawil mnie pomysł by pytać studentów o zdanie!!! Zabawne to gdyż zanim ruszy budowa studentów tych już nie będzie bo ukończą uczelnię cześć wyleci na zbity pysk a część sama zrezygnuje
Poza tym dlaczego w moim mieście mają decydować słoiki z całej Polski i też że świata? Jakie oni mają do tego prawo? Czy słoik w Wietnamu czy z Mongolii ma mówić czy tramwaj ma jechać przez uczelnię czy może przez Westerplatte?- 5 1
-
2016-03-09 15:26
mn
Tak jak w amsterdamie i katowicach !!!!! A będzi suer !!!!
- 1 3
-
2016-03-09 20:45
tylko nie przez Boh. Getta Warszawskiego! (2)
To spokojna ulica, tramwaj kompletnie ją rozwali!
- 9 0
-
2016-03-10 21:02
Dokładnie
Mieszkańcy ulic Bohaterów Getta, Fiszera i Politechnicznej są już zaalarmowani - zapowiadamy protesty. Nie damy sobie doszczędnie zniszczyć popękanych już budynków. Tędy płynęła kiedyś rzeka - budynki są na palach,kołyszą się. Dodatkowo jest to ekstremalnie wąska zabudowa, ludzie stracą normalne dojście do mieszkań, stracą miejsca parkingowe, wyłączenie ruchu samochodowego, czy nawet pieszego to będzie dla nas tragedia, nie mówiąc o brutalnej ingerencji w charakter tej okolicy i jej względny spokój. Pomysłodawcy chyba nigdy nie widzieli tej ulicy na oczy.. To niemożliwe! Nie dopuścimy do tego.
- 5 0
-
2016-03-10 21:10
Nie dopuścimy do tego! -Mieszkańcy
Nie pozwolimy na to, tak nie wolno.
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.