• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z południa Gdańska do Wrzeszcza dojedzie tylko do Politechniki?

rb
5 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Miasto chce podzielić inwestycję na dwa etapy i w pierwszej kolejności doprowadzić tramwaj od Rakoczego do Politechniki Gdańskiej. Miasto chce podzielić inwestycję na dwa etapy i w pierwszej kolejności doprowadzić tramwaj od Rakoczego do Politechniki Gdańskiej.

Miejscy urzędnicy znaleźli sposób na rozpoczęcie projektowania nowej linii tramwajowej z południa Gdańska do Wrzeszcza. Aby przeciągający się spór z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego o przebieg linii przez tę ulicę nie odsunął inwestycji o kolejne kilka lat, trasa zamiast do al. Grunwaldzkiej zostałaby skrócona do Politechniki Gdańskiej. Brakujący fragment od krańcowego przystanku przy PG do al. Grunwaldzkiej pasażerowie pokonywaliby... pieszo.



Pomysł, by skrócić linię tramwajową w I etapie do Politechniki Gdańskiej, oceniam:

To może być przełom w planowaniu inwestycji, która podzieliła władze miasta i część mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Pierwotnie linia tramwajowa z Moreny miałaby wpiąć się w al. Grunwaldzką właśnie przez wąską i zabudowaną ulicę, co od kilku lat oprotestowuje część mieszkańców.

Gdy w grudniu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska po dwóch latach prac wydała w końcu tzw. decyzję środowiskową, ta - zgodnie z przewidywaniami - została zaskarżona przez mieszkańców do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, co może przedłużyć początek prac o kolejne dwa-trzy lata.

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju



Inwestycja w dwóch etapach



Ale miasto nie zamierza czekać i znalazło sposób na formalny początek prac nad projektem linii GPW. Urzędnicy chcieliby podzielić inwestycję na dwa etapy. W pierwszej kolejności linia tramwajowa powstałaby między Rakoczego a okolicami Politechniki Gdańskiej, co z jednej strony pozwoli miastu uniknąć dalszego sporu z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i umożliwi uruchomienie procedury przetargowej na projekt trasy, a z drugiej - gdy ta już powstanie - zmusi pasażerów do pokonania ostatnich 100-200 metrów z krańcowego przystanku przy PG do al. Grunwaldzkiej - na piechotę.

Drugi etap ruszyłby po zakończeniu wszystkich formalności związanych z zaskarżeniem decyzji środowiskowej do GDOŚ.

- Połączenie górnego i dolnego tarasu to konieczność - podkreśla Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska. - Bez tej inwestycji nie można mówić o zrobieniu kolejnego kroku w podniesieniu jakości komunikacji publicznej, skrócenia czasu przejazdu, zachęty do przesiadki z własnego samochodu. W przypadku linii tramwajowej GPW wiele rzeczy jednak nie zależy od nas i jest uwarunkowane od postępowania administracyjnego związanego z decyzją środowiskową i jej zaskarżeniem. Ten proces może wydłużyć wszystko o wiele lat, dlatego szukamy różnych alternatywnych rozwiązań. Jednym z wariantów jest etapowanie inwestycji i doprowadzenie linii tramwajowej w pierwszym etapie tylko w okolice Politechniki Gdańskiej i pozostawienie kilkusetmetrowego odcinka do al. Grunwaldzkiej.
Jak przekonuje Borawski, konieczność przesiadki w punktach oddalonych od siebie o racjonalny dystans to model stosowany na całym świecie.

- O połączeniu górnego i dolnego tarasu rozmawiamy już pięć lat i nadal jesteśmy na wstępnym etapie. Protesty mieszkańców ulicy Bohaterów Getta Warszawskiego spowalniają ją tak bardzo, że może rzeczywiście trzeba będzie zbudować linię tramwajową w prawie całym jej przebiegu, a na drugi etap i jej zakończenie zaczekać do uprawomocnienia wszystkich decyzji i zakończenie protestu - dodaje.
Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są przeciwni, by na ich wąskiej i zabudowanej kamienicami ulicy powstała linia tramwajowa. Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego są przeciwni, by na ich wąskiej i zabudowanej kamienicami ulicy powstała linia tramwajowa.

DRMG gotowe do przetargu



Jak mówi nam Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, miasto jest gotowe do ogłoszenia przetargu na projekt nowej trasy. Aby tego dokonać, potrzebuje jedynie zgody od tzw. komitetu inwestycyjnego, powołanego przez prezydent Gdańska w związku z koronawirusem.

- Te decyzje mogą zapaść jeszcze w tym tygodniu - mówi nam Bartosiewicz.
Gdyby DRMG ogłosiło przetarg i wyłoniło wykonawcę projektu - ten mógłby powstać równolegle do procedury odwoławczej w GDOŚ, która - podobnie jak prace nad projektem - powinna się zakończyć w połowie 2022 r.

"Nie dla slalomu tramwajowego" - m.in. takie transparenty pojawiły się kilka lat temu na budynkach przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. "Nie dla slalomu tramwajowego" - m.in. takie transparenty pojawiły się kilka lat temu na budynkach przy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Mieszkańcy: Pomysł egzotyczny i bezsensowny



Jak pomysł miejskich urzędników oceniają mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego? Jak mówi nam Michał Błaut, mieszkaniec tej ulicy i radny dzielnicy Wrzeszcz Górny, etapowanie inwestycji to ryzyko "marnotrawstwa środków miejskich i unijnych".

- Trudno mi wyobrazić sobie, że inwestycja o tak dużym budżecie i w założeniu o dużej randze (połączenie nowych osiedli Gdańska Południa z dzielnicami Dolnego Tarasu), będzie realizowana w sposób częściowy i bez pewności jej pełnej realizacji. To groźba poważnego marnotrawstwa środków miejskich i unijnych. Jak miałoby to wyglądać? Na końcu miałaby powstać jakaś pętla czy może miałyby do Politechniki zjeżdżać tramwaje dwukierunkowe? Jaki jest cel stawiania takiej propozycji? Na pewno nie chodzi o poszukiwanie porozumienia z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - zastanawia się Błaut.
Jego zdaniem realizacja inwestycji może być też próbą postawienia mieszkańców pod ścianą i wywarciem na nich dodatkowej presji, by zgodzili się na przebieg linii tramwajowej pod ich oknami. Pomysł miasta ocenia jako "egzotyczny, dziwny i bezsensowny" - zwłaszcza w kontekście pieszej przesiadki i zmuszania pasażerów do przemieszczania się między oddalonymi od siebie przystankami po wąskich chodnikach przy ul. Do Studzienki.

- Zastosowanie modelu przesiadki pomiędzy punktami oddalonymi od siebie o kilkaset metrów jest znane i powszechnie źle oceniane. Stwierdzenie pana prezydenta dotyczące dopuszczalności nawet kilkusetmetrowych odcinków przesiadek grzebie prawdopodobnie jedyny argument przemawiający za wariantem przez Bohaterów Getta Warszawskiego, o stworzeniu tam wspólnego przystanku.
Zdaniem mieszkańców tramwaj puszczony przez Bohaterów Getta Warszawskiego oznacza śmierć tej ulicy. Zdaniem mieszkańców tramwaj puszczony przez Bohaterów Getta Warszawskiego oznacza śmierć tej ulicy.

FRAG: Podział na etapy nie przekreśla zalet tego projektu



Nieco inaczej do koncepcji zaproponowanej przez gdański magistrat podchodzi Karol Spieglanin z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

- Każde działanie zbliżające nas do realizacji tej inwestycji w cywilizowanej formie, czyli beż żadnych wyburzeń zabytkowych kamienic i najlepiej przez ul. Siedlicką i tereny Politechniki, jest warte poparcia. Liczymy zatem na to, że forma realizacji pierwszego etapu umożliwi w przyszłości urzeczywistnienie także takiego, optymalnego wariantu. Trzymamy kciuki za szybką realizację poszczególnych etapów i całej inwestycji. Funkcjonalność samego pierwszego etapu będzie oczywiście dość średnia, niemniej to tylko chwilowe rozwiązanie i nie przekreśla plusów całego przedsięwzięcia.

Materiał archiwalny

rb

Opinie (505) ponad 20 zablokowanych

  • dłaczego nie jest brana pod uwagę Smoluchowskiego? (3)

    Dlaczego nie zbudowani tramwaju na Wyklętych?
    Dlaczego likwiduje się autobusy na Wyklętych i Jaśkowej?
    Dlaczego nie jest realizowana stara koncepcja linii tramwajowej pod Rakoczego?

    Nie za dużo braku logiki wokół tej sprawy?
    Bo to oznacza, że ktoś ma w tej patologii interes.

    • 27 7

    • Dokladnie! zastanawia fakt,ze oni w ogole z mieszkancami nie dykutuja (1)

      zawsze jest ta sama spiewka.Na poczatku oglaszaja konsultacje spoleczne-ludzie pisza swoje opinie,czesto 1000 razy madrzejsze niz proponowane pomysly wladz.A na koncu jakby gdyby nic ...no to lecimy Bohaterow Getta.Oni po prostu juz dawno zdecydowali o wpieniczeniu tam tej linii tramwajaowej,bo prawdopodobnie rozsprzedali pozostale tereny deweloperom,lub je w kuluarowych rozmowach im obiecali.I stad jest ta gra w glupiego Jasia ze spolecznoscia miasta.

      • 7 2

      • PO co głosujecie wciąż na POKO?

        Wy z Ghetto ;)

        • 2 1

    • Na tym pomyśle wylansował się FRAG

      I nie mogą teraz przyznać, że nie mieli racji. A FRAG ma potężne wsparcie w UM.

      • 3 0

  • Oliwa to też odległe od gdańska osiedle (historycznie). Gdańsk tylko w granicach miejskich murów!

    • 4 1

  • Z całym szacunkiem (2)

    Ale bohaterów Getta to nie Mariacka. Mało kto o niej wie, nie ma specjalnego uroku, nie toczy się życie społeczne poza paroma żulami, nikt tu nie przyjeżdża zwiedzać... Tramwaj to tak naprawdę ratunek dla tej ulicy, żeby trochę odżyła.

    • 27 25

    • to jest Mariacka

      w odróżnieniu od tej na Głównym mieście, w dużej części oryginalna.

      • 5 6

    • No bo mieszkańcy nie mieliby gdzie stawiać swoich blachosmrodów...

      • 6 6

  • (1)

    teoretyczne miasto od 30 lat sprzedawane dewelopera,utrudnianie zycia mieszkanca z kazdej strony,brod,syf,smierdzaca komunikacja szkoda gadac ucieklem z tego kolchozu jak wiekszosc gdanszczan i nie zaluje

    • 17 9

    • Pajacu ze wsi byłeś na wieś wróciłeś.

      • 6 8

  • Skoro mieszkańcy nie chcą (1)

    To niech auta tam stoją w korkach i dymią do mieszkań .

    • 11 12

    • Pewnie coś równie durnego chcesz tam zrobić dlatego protestuje

      • 2 3

  • Głupie polskie prawo, umożliwia pieniaczom i paranoikom wstrzymywanie inwestycji (2)

    Sama to teraz przerabiam ,przez i**otę za płotem wypisującego do urzędów
    20 (!) Stronicowe elaboraty,(budownictwo jednorodzinne)
    A urzędy mają czas, terminy ustawowe na rozpatrzenie sprawy, to fikcja

    • 17 23

    • Mądre, polskie prawo

      chroniące ludzi przed urzędniczą i samorządową samowolą.

      • 6 6

    • Masz rację.

      Najlepszy przykład to Obwodnica Metropolitalna. Przez 5 osób, które i tak przegrały sprawę, i dwie kolejne, które także przegrały inwestycja straciła finansowanie i jest opóźniona o kilka lat.
      Osobna sprawa to działalność tzw. Sądów Administracyjnych, która woła o pomstę do nieba.
      Tak ważne społecznie sprawy powinny być rozpatrywane w oddzielnym trybie natychmiast po wpłynięciu i jak najszybciej. Niestety trwało to lata.

      • 1 1

  • (5)

    Protestujących mieszkańców zapraszam do Krakowa! Tam jest jeszcze ciaśniej, kamienice starsze i jest ok. Podstawą to podłoże pod torowisko i odpowiednie tramwaje.

    • 20 15

    • (1)

      To fakt w Krakowie tramwaje prawie "ocierają" się o zabytki! Mieszkańcy jakoś nie protestują.

      • 6 4

      • bo tam już nie ma mieszkańców, jest Airbnb.

        • 0 1

    • to zapraszam na Przeróbkę (2)

      z pobudką o 4:30 jak pierwszy wóz pokonuje zakręt w Lenartowicza...
      Efekty surround to mały pikuś.

      • 4 6

      • (1)

        Zauważyłem, że jak zwykle najwięcej do powiedzenia ma tzw. patologia! W Europie tramwaje jeżdżą na wąskich, gęsto zabudowanych uliczkach i nie ma problemu.

        • 4 4

        • w jakiej europie nie wszędzie są te gów.. jazdy

          • 0 1

  • Ciekawe jakiej kwoty (2)

    Żądają od miasta mieszkańcy bgw

    • 9 14

    • Zdradzę ci sekret ale nikomu nie mów 100 miliardów (1)

      • 7 0

      • Jeszcze dodam że na każdego

        • 3 0

  • Tylko z buta. To pomaga zachowac zdrowie. Dotyczy tylko ludzi z pobliskich dzielnic. (1)

    A kto mówi, że to ma być tramwaj z południa?
    Ten tramwaj nie ma stanowić najszybszego połączenia z Wrzeszczem dla apartamenciarzy z Jabłoniowej i Szadółek, tylko ma przede wszystkim połączyć Morenę z Wrzeszczem. Jaki jest sens budowania lini, która omija największe skupiska ludzi na Morenie? Przecież na tym portalu już pisali, że nikt nie będzie 2 tramwajami, z niewygodną przesiadką na estakadzie jeździł z Moreny do Wrzeszcza...

    • 7 6

    • Piecki z Wrzeszczem

      Połączone są (były) idealnie.

      Zlikwidujcie jeszcze 162 a będzie rewelacja.

      • 2 2

  • Od początku tramwaju w tym miejscu słyszałam, że ma on zostać poprowadzony (1)

    ul. Do Studzienki a tutaj nagle czytam, że ma być ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

    • 20 7

    • FRAG i wszytko jasne

      Bo FRAG uznał, że trzeba ocalić 2 rudery na Do Studzienki. Jak im tak zależy, to niech się wezmą do roboty i je wyremontują. Wtedy będzie o co walczyć. Ale nie, oni się nadają tylko do protestowania, do pracy fizycznej już nie. Panowie z FRAG, kielnie i pędzle w dłoń i do roboty.
      A potem protestować.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane