• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • autobus 111,skandal!

    To skandal,jedź wieczorem do domu i przesiadaj sie z tramwaju na autobus,pokonując ulicę Łąkowa,albo wracaj z chorym dzieckiem,tak to się wsiadało przy dworcu i spokój!
    Teoretycznie autobusy z Kiełpina i okolic powinny kończyć bieg przy zajezdni przy kościele na Kartuskiej!

    • 0 0

  • Do Buni...

    Tak tak Autobusy z Kiełpina (z Migowa też!) do pętli na Kartuskiej!
    Ale przy przywróceniu 2 do Siedlec...

    • 0 0

  • dodatkowe usprawnienia

    Proponuję ten dobry pomysł połączyć z usprawniającą przesiadki przebudową przystanków przesiadkowych tak, by mogły tam też wjeżdżać autobusy. Takie rozwiązania funkcjonują np w Krakowie, a ich przydatność widać np w deszczu. Jasne, że nie wszędzie się da to zrobić, ale tam, gdzie się uda...

    • 0 0

  • jak pięknie by mogło być
    ziemia jest wielkim tramwajem
    w którym spędzamy życia część
    i jeden wspólny, końcowy przystanek

    wśród kół łoskotu, świstu szyn
    zbliżeni, że już bardziej sie nie da
    pędzimy poprzez życia trasę
    niczym rakieta lub kometa

    • 0 0

  • A co z niepełnosprawnymi?

    Żaden IDIOTA nie pomyślał o tym, że niepełnosprawnemu bardzo trudno jest się dostać do tramwaju. Likwidacja linii niskopodłogowych jest właśnie w moim przypadku potwornym ciosem. Dziękuję bardzo władzom miasta, niech was szlag!

    • 0 0

  • niepełnosprawni? a czyja to wina? PO?

    no to już jest szczyt
    to jest bezprzykładny w dziekjach świata atak na PO
    każdy przecież wie, że ludzie z PO to młodzi i sprawni hi hi hi hi

    • 0 0

  • ciekawi mnie taki "dil", kto w gdańsku jest pierwszym macherem od komunikacji? (1)

    sądzę że to mogłoby wiele wyjaśnić:-)
    bingo:-)

    • 0 0

    • jak to nie wiesz? Lisiecki, wiceprezydent od wszystkiego. alkoholu na starówce, komunałki, deweloperów.
      wwszedzie lisiecki i lisiecki.
      miszcz swiata

      • 0 0

  • Głupota

    Mieszkam na Jasieniu. Żeby przejechać te byłe 8 przystanków do dworca, będę musiała się przesiadać na tramwaj?? BEZ SENSU. W przypadku awarii tramwaju nie będzie jak się gdziekolwiek dostać. Powinno być jak najwięcej linii autobusowych na dalekie krańce miasta, tak aby ułatwić mieszkającym tam ludziom dojazd do centrum, a nie go utrudniać nakazując przesiadki! Jeśli władze chcą coś zrobić, to powinny zastanowić się nad przelotowością skrzyżowań.

    • 0 0

  • Tramwaje..

    Mieszkańcy Orunii Górnej proszą o przedłużenie linii tramwajowej z Chełmna na Orunie Górną. Wyjechać z w/w dzielnicy w godzinach szczytu to horror. Litości, panowie z Urzędu Miasta.

    • 0 0

  • ja tu różne teksty czytałem

    ale żeby zaraz dawać im wiarę, no to taki pierwszy naiwny nie jestem
    jak ci bedzie renoma sypać mandat POWOŁAJ SIE NA TEKST
    pięć z wiary, lufa z życia

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane