• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • HY

    Pytanie za 100p: jak często zdarzaja się awarie na tej trasie?

    jak czesto w ogole zdarzaja się awarie? bo jak zdarzy sie awaria tramwaju, walnie linia itp. to KAŻDY tramwaj stanie. po kolei, jeden za drugim.
    a autobusów nie bedzie.
    uważajcie miejscy włodarzy bo rozwscieczony tłum
    po drodze z kartuskiej ma urzad miejski

    • 0 0

  • Jest tez inna alternatywa dla autobusow w centrum.

    "Prawie 170 tys. zł przejeździli posłowie kończącej się kadencji... taksówkami. I to tylko po Warszawie!"
    Taksowki na bilet czasowy, no i te riksze w Uzdrowisku Sopot.

    • 0 0

  • PRZYZNAć SIE KTO GłOSOWAł NA URZEDASóW Z PO!!!????

    TEN NIEMA TERAZ PRAWA NARZEKAć!!!!!!!!!!

    JESTESCIE NIEKONSEKWENTNI !!!!
    PRZEZ 4LATA NARZEKACIE NA OKRAGLO!!

    POTEM NA WYBORACH SAMORZADOWYCH I NA PREZYDENTA MIASTA NADAL NANICH GLOSUJECIE!!!

    • 0 0

  • a mi żal "siódemki" z oliwy do sopotu
    zlikwidowano ją przy okazji modernizacji ex stalina ex 20-go października obecnie niepodległości

    • 0 0

  • (1)

    Bez sensu są te kłotnie, czy za komunikację miejską odpowiedzialny jest ztm czy zkm.
    Za komunikację odpowiedzialne jest bezpośrednio miasto, czyli Prezydent Miasta Gdańska.
    Jakby przez chwilę zależało mu na USPRAWNIENIU komunikacji miejskiej, to kazałby swoim urzędasom - tak jak to zrobiło inne miasto w Polsce! - jeździc do i z pracy komunikacja miejską.
    Ale jemu nie zależy.

    • 0 0

    • najpierw sam musiaby nia jeździc, a on spokojnie niespiesznie spacerkiem.
      a na rózne biby i spędy oczywiście miejska bryka. to problem dla niego nie istnieje

      • 0 0

  • ehhh malkontenci

    Bałagan tylko widzą... To jest właśnie ta Irlandia, którą "prezydent" Tusk zapowiada całej Polsce za dwa lata. Doceń jeden z drugim, że my już ją mamy, czekać nie musimy.

    • 0 0

  • Za bardzo trafne przypomnienie jak kroczymy do Irlandii zaraz ciach!:( A w Gdansku wszyscy jojczą, później tych samych wybierają, później dalej jojczą - i tak w koło a wesoło.

    • 0 0

  • a ciekawe jak by w Gdansku było gdyby rzadził nią niedoszły prezydent Jaworowicz , co to Stocznie sprzedała oligarchom z Donbasu.
    w ciągu ilu lat miasto poszło by pod młoteK?

    • 0 0

  • długści tras się różnią

    A co będzie z biletami miesięcznymi. Trasy tramwajowe mają więej przystanków niż trasy autobusowe, a bilety miesięczne kupuje się wg ilości przystanków. Może okazać się, że ktoś wcześniej miał bilet do 12 przystanków, a jak będzie się przesiadał to wyjdzie mu, że będzie musiał kupić już ten do 18!

    • 0 0

  • kolebkę Solidarności Ruskim sprzedał?
    tfu!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane