• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • tramwaje śmigną jak komety aż ludziom pospadają berety

    a autobusy pomkną jak gazele
    a ja cie pierdziele

    • 0 0

  • przesiadki?

    niejednokrotnie na trasie Akademia Muzyczna-Dw Gł. kursujący równiez ta trasą autobus ratował mi skórę, RANO, dzieki równoległym połączeniom nie spóźniłem sie do pracy. zbyt częso zdarza sie że oczekiwany tramwaj nie nadjedzie. ZKM powinno ustawić również punkty wydawania zaświadczeń-sprawiedliwień dla pracodawców. To pomysł na miare minionej epoki :-)
    Pytanie za 100p: jak często zdarzaja się awarie na tej trasie?

    • 0 0

  • Panie POpiołek - koniec świata!!

    • 0 0

  • jak najbardziej
    czy sie jedzie czy sie stoi pasażer płaci bo sie boi

    • 0 0

  • Brawo Adamowicz Dziekujemy za ten bałagan i za kolejny poroniony pomysł!!Głosujmy wszyscy na PO tak jak rządzą naszym miastem będą i całym krajem!
    Dlatego ja zagłosuje na PO.Kolejnym krokiem bedzie całkowita likwidacja połaczeń autobusowych bo to zmniejszy jeszcze bardziej korki.A te nowe czyli stare kupione autobusy sprzedamy za połowe ceny na biołorus.Brawo PO,Brawo panie Prezydencie Adamowicz

    • 0 0

  • tramwaje - zamiast autobusów.

    No cóż, każdy pomysł którzy zmniejszy pracę urzędników, dla nich wydaje się dobry,a co z pasażerami. Pan szef Zarządu Komunikacji Miejskiej - mówi, że analiza eksperyment przeprowadzony na człowieku, jako żywej istocie da podląd co z tej operacji komunikacyjnej wyniknie. W nauce ekonomii i w innych krajach świata, a myślę że też w innych gminach jest tak, że najpierw się robi analizę ekonomiczną przedsięwzięcia, biorąc nie tylko efekty ekonomiczne dla urzędu, ale skutki dla człowieka który zostaje zmuszony do zastosowania się do pomysłów urzędników, jego sytuację, zmniejszenie wygody w dotarciu do szkoły, z dzieckiem do przedszkola i do pracy.Przecież nie na tym polega demokracja i troska o obywatela, żeby urzędnik zaskakiwał go z dnia na dzień. W krajach conajmniej w tych starej Unii Europejskiej - takie drastyczne zmiany są dyskutowane publicznie i conajmniej na pół roku wprzód informuje się społeczeństwo o czekających je zmianach. Czyżby nasze członkowstwo w Unii nie zobowiązywało. To jest posunięcie władzy totalitarnej. Dodatkowo jest bytanie - czy przedstawiono tę propozycję radzie miasta gdańska i czy radni robili zebrania w swoich rejonach dla ludzi. O ile się orientuję Zarząd Komunikacji Miejskiej jako dodatkowa komórka czysto administracyjna miała pełnić inne zadania, czyniąc m.inn. bardziej przyjazną komunikację miejską dla jej użytkownika; działać też na zachęcenie do większego korzystania komunikacji miejskiej kosztem samochodów indywidualnych, to posunięcie chyba działa na odwrót, odstrasza od komunikacji publicznej. Zarząd Komunikacji miał liczyć siedem etatów, po krótkim czasie już liczył około piętnastu etatów, a teraz ile już liczy urzędników. Jeśli będzie zmniejszał ilość środków komunikacji publicznej - dalej, to chyba nie będzie sensu utrzymywać takiej liczby urzędników. Należy jak najszybciej podać publicznie co chciał osiągnąć Pan Prezydent - tak "ułatwiająć" życie mieszkańcom. Jakie przewidział efekty, oprócz podawanego zmiejszenia zakorkowania niektórych ulic. A może należało zrobić tak - jak niektóre inne miasta polski uczyniły, za pieniądze z Unii (które miasto Gdańsk też otrzymało)i dla zlikwidowania korków i udrożnienia przejazdów autobusom - przy okazji modernizacji dróg i torowisk tramwajowych, tak je zmodernizować, żeby autobusy mogły kursować po linii torowiska tramwajowego, (o czym było w prasie) to byłoby rozwiązanie na miarę członka Unii Europejskiej. Co na to Prezydent. Zaskakiwanie z dnia na dzień mieszkańców, nie prowadzania konsultacji społecznych w zywotnych sprawach swoich podatników wydaje się być zwyczajem z minionego ustroju.

    • 0 0

  • wycofane autobusy rzuci sie na front sprowadzania polskich zmywakowych z irlandii

    • 0 0

  • Tramwaje pomkną jak komety? toż to nich stare z nich chabety! Kupa złomu po torach sie toczy aż ludziom w wagonach wyłażą oczy.

    • 0 0

  • Tramwaje czy autobusy?

    Gdyby nasi urzędnicy nie wymyślali swoich pomysłów siedząc za biurkiem, a czasami wyszli w "teren", mogli by zauważyć, że w okresie przebudowy węzła "Okopowa" i wymiany torowisk w tym rejonie zniknęły korki na Podwalu Przedmiejskim, a które powróciły natychmiast po uruchomieniu linii tramwajowej. Pewnie zauważyli by też, że prawy pas jezdni Podwala Przedmiejskiego nigdy się nie "Korkuje", czemu to, a no dlatego, że nie przecina się z żadną linią tramwajową. Zobaczycie mili, co będzie się działo, gdy ruszy linia tramwajowa na Chełm.Myślę, że autobusy i samochody, a także trolejbusy, mają to do siebie, że poruszają się przez skrzyżowania razem i w sposób ciągły, bez konieczności przepuszczania tramwaju i przerywania strumienia pojazdów. Jeżeli nasi "specjaliści" od ruchu drogowego mają nadzieje,że nowi posiadacze samochodów przesiądą się z nich do, choćby najelegantszych wagonów tramwajowych, to znaczy że myśleć nie potrafią!?

    • 0 0

  • niech wezmą się za drogi dojazdowe do miasta

    korki na Słowackiego, Kartuskiej i od Szadułek w kierunku centrum są tragiczne . Żadnej porządnej drogi dojazdowej.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane