• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    riksza jest OK
    nie śmierdzi, nie zatruwa, wszedzie sie wciśnie i ma te przewage nad dorożką, że pączków nie zostawia
    no i co najważniejsze, studenciaki mogą zarobić na akademik, którego nie ma he he he

    • 0 0

    • Nie śmierdzi, pod warunkiem że rikszarz i pasażer się umyją.
      A z tym to zapewne bywa różnie...

      • 0 0

    • Gdy studenciaki rozwina interes z rykszami,

      beda w stanie zarobic nie tylko na akademik, ktorego wedlug Galluxa nie ma, ale nawet na jedno z trzech milionow mieszkan, ktorych rowniez, nie tylko wedlug Galluxa, nie ma.

      • 0 0

  • bzdura (1)

    jak dla mnie te przesiadki to kompletna bzdura. Mieszkam na Ujeśćisku. Nie dosyć ze ograniczą mi ilość autobusów to jeszcze na Chełmie będę musiała się przesiąść. Co innego jakby tramwaj wyjeżdżał z Ujeściska. Bardzo proszę. Wsiadam i dojeżdżam do centrum. Moim zdaniem do czasu powstania pełnego węzła tramwajowego powinny jeździć autobusy i tramwaje, bynajmniej do dzielnic gdzie tramwaj na chwilę obecną nie będzie dojeżdżał.

    • 0 0

    • Dobrym pomysłem byłoby to, gdyby jednocześnie z powodu skrócenia tras zwiększyła się częstotliwość kursowania autobusów, a tramwaje odjeżdżałyby także częściej i w zwiększonym składzie. Ale tego NIE BĘDZIE...

      • 0 0

  • (1)

    presiadać sie, przesiadać, mordo ty nasza, żeby ludziom żyło się lepiej

    • 0 0

    • tylko w co?

      Tylko w co sie przesiadac, jak na zwiekszenie ilosci tramwai Gdansk jeszcze nie wpadł?

      • 0 0

  • Sopot, jak rozumiem, pachnie różami?... :)

    • 0 0

  • (1)

    sopot o tej porze roku pachnie nostalgią

    • 0 0

    • Jak ostatnim razem byłam na dworcu w Sopocie, to coś ta nostalgia nie za świeża była ;)
      Koło przystani z kolei wali kupą z krzaków. Ja rozumiem, wucetów tam nie macie, trzeba do wiadra i w krzaki...

      • 0 0

  • mieszkam na Olszynce (1)

    Mieszkam na jednej z dzielnic,gdzie skrocili linie.Nie dosc,ze 178 w porach wieczornych i soboty i niedziele jezdzi,co godzine to jescze nie dojade nim do centum!!W godzinach szczytu tramwaje sa dostosowane do busow jednak wieczorem to zapomnij.Wczoraj wracalam z pracy i aby dojechac do domu musialam jechac 123,bo tramwaje jezdza co 15 min i nie zdarzylam na swoj autobus!!!I to jest fantastyczny pomysl ZKM!!!Widac,ze nikt z urzedujacych nie jezdzi komunikacja miejska a swoje dupska woza autami!!!Najpierw dopasujcie tramwaje,a nie ze sobie zmieniliscie i dopiero pozniej tramwaje beda normalnie jezdzic!!

    • 0 0

    • mieszkanko Olszynki

      alez gdyby najpierw dobrze zaplanowali polaczenia i zgrali rozklady jazdy to bylby cud a cudow w PL (no moze poza Malyszem) nie ma

      • 0 0

  • czarna zmijo

    dlatego tez pisze ze rozwijanie SKMki to powinien byc priorytet, by nie trzeba bylo do niej daleko dojezdzac i rozne paniusie i panusie nie mialy wymowek ze daleko.

    ano wlasnie ciekawa kwestie poruszylas..ciekawe czy za skroceniem tras pojdzie zwiekszenie czestotliwosci busow i tramow...pewnie tak nie bedzie.

    • 0 0

  • no dobra
    widze że ci sopot nie pasi, dam ci rade, nie przjeżdżaj:-)
    u was w gdańsku smierdzi czego sie nie dotknąć
    odp. czeżetki - a u was biją murzynów
    ja o komunikacji ona o smrodzie
    każdy ma takie skojarzenia jaką pamięć

    • 0 0

  • (1)

    na razie w jajco

    • 0 0

    • jajco to jest racjonalizacja made in gdansk

      • 0 0

  • Proste no nie?

    A pomysł jest prosty. Wystarczyło w czasie remontu Podwala torowisko tramwajowe zrobić betonowym i puścić nim autobusy.Zyski: autobus nie stoi w korku więc się nie spóżnia,te same przystanki dla tramwai i autobusów więc łatwo się przesiąść, mniej wiat przystankowych,łatwiej skolerować czasy odjazdów

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane