• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • bo wizji nie ma , to sa domorosłe pomysły na swiezo, pt zróbmy cos zeby sie ludzie (czytaj kierowcy w samochodach) od nas odczepili.
    a my mamy z bańki bo przeciez rozwiązujemy problem korków.
    tramwaj na Chełm, który kończy bieg koło lotu, to jest dopiero POrazka.ludzie z Chełmu beda codziennie rano uskuteczniac biegomarsz do dworca PKP.
    w ten sposób urzad dba o kondycję mieszkanców.
    w ogóle zlikwidowac autobusy niech wszyscy chodzą.
    szczególnie wesołe bedzie to dla osób z mniejszym lub wiekszym stopniem kalectwa, albo staruszek z cięzkimi wózkami na kólkach. widze po swojej mamie. wtargac na wysokie schody tramwaju-niezła sztuka. wejśc z laska do tramwaju-tez trzeba sie nagimnastykowac.

    • 0 0

  • z oficjalnej strony miasta Gdańska

    GDAŃSZCZANOM ŻYJE SIĘ NAJLEPIEJ

    Wśród 10 największych miast Polski najwyższa jakość życia jest w Gdańsku – wynika z ostatnio przeprowadzonego badania wśród Polaków i opublikowanego Raportu: ”Diagnoza Społeczna 2007- Warunki i jakość życia Polaków”. Podobnie jest w przypadku województwa Pomorskiego, które obok Opolskiego ma najwyższy poziom materialnych warunków życia

    jeszcze jakieś watpliwości?Miasto napisało prosze teraz w to uwierzyc i zyc najlepij

    • 0 0

  • do :czarna zmija (2)

    tak, sa wycofane nioskopodłogowe - ale dlaczego? bo TBS nie przygotował odpowiednich warunków i pętli dla niskopodłogowych pojazdów- był komunikat - Wycofanie autobusów niskopodłogowych z obsługi linii 155, "Osiedle Świętokrzyskie" linii 155 nie obsługują autobusy niskopodłogowe. Termin wykonania prac zależny jest od OTBS na terenie którego zlokalizowana jest pętla autobusowa. Poza tą linią nie widuję starych pojazdów, same nowe ;-)

    • 0 0

    • smile (1)

      Pytanie tylko - czy to TBS bierze moje podatki, żeby za nie przygotowywać pętlę? Bo wydaje mi się, że transport publiczny - a konkretnie zapewnienie mieszkańcom miasta dostępu do transportu publicznego w zamian za pobierane podatki - to funkcja samorządu. Luzik - ja sobie poradzę, nie muszę jeździć tymi rzęchami, niech sobie nimi Pawcio sam jeździ.

      • 0 0

      • I tylko pytanie: dziurawa jak ser szwajcarski Łostowicka i Świętokrzyska jakoś niskopodłogowym autobusom nie przeszkadza, ale pętla tak? Ciekawe :)

        • 0 0

  • tylko jedna zaleta (1)

    tylko jedna zaleta komunikacji miejskiej (autobusy i tramwaje) przychodzi mi teraz do glowy...mozna sie nia poruszac po spozyciu alkoholu- wtedy jest nawet ladniej i przyjemniej.
    Natomiast duzo wiecej zalet zauwazam w SKMce- jest znacznie szybsza i bardziej punktulana od innych srodkow transportu. Tak mi sie zdaje, ze ja sie winno rozwijac.

    Gdyby komunikacja miejska byla tansza i wygodniejsza to moze by cos ruszylo....ale ze tego co widze to naszym kierownikom ktos wylaczyl wyobraznie...

    • 0 0

    • belfast

      Jak mam jechać od siebie do Wrzeszcza to tak samo cenowo mi wychodzi samochodem.
      Może i taniej by było, gdybym miała miesięczny. Problem w tym, że jeżdżę codziennie w inną stronę, więc musiałabym tych miesięcznych mieć z pięć. No i jeszcze kwestia straty czasu - mimo wszystko samochodem wychodzi szybciej, a czas to też pieniądz. SKM jest szybka, ale niestety żeby dojechać do SKM, musiałabym jechać jeszcze minimum 30 minut autobusem (rano w korkach dłużej). Także sorry, ja dziękuję, poczekam na lepsze rozwiązania, a do tego czasu będę dalej turlać się samochodem.

      • 0 0

  • krok we właściwą stronę

    Wg mnie w mieście (tam gdzie dochodzi linia tramwajowa) powinna być sieć węzłów integracyjnych. Z odległych dzielnic do węzła- autobus, od węzła do centrum- tramwaj. Tylko takie rozwiązanie da praktyczny efekt, niedublowania się środków transportu.

    • 0 0

  • Warto pomyslec

    Moze i cos w tym jest by zlikwidowac dublujace sie linie, i wstawic czesciej jezdzace tramwaje lecz warto tez zauwazyc ze te tramwaje beda sie korkowac, bo sa dlugie i w centrum jezdzi powiedzmy 5-6 lini, ktore juz kursuja miedyz soba po ok. 2-3 min odstepu gdzie chca wstawic te wieksze ilosci tramwaji? Cos slabo to widze , a i te przesiadki nie sa niczym przyjenym na przystanku nei am gdzie usiasc jedna lawka mieszczaca 3 osoby(o ile nie jest zlamana) na 40 osob czekajacych na przystanku :/ paranoja:/ no i te ceny biletow no i te rozwiazania biletow do puki beda czasowe, to kicha a jak zrobia na linie z tymi cenami, to chyba wszyscy na rower sie przesiada. Co do tramwaji chcialbym wspomniec o ich tendencji do psucia sie:/ awaria za awaria:/ kto to widzial bym w tygodniu jadac na uczelnie na 5 dni uczeszczania 2 dni sie spoznil bo tramwaj w ogóle nie przyjechal:/ no sorry:/ co jest grane?

    • 0 0

  • najsmieszniejsze ,że ZA projektem sa ci co rzadko lub wcale korzystaja z linii zarówno autobusowych jak i tramwajowych. i na logike biorąc nic dziwnego.
    dla nich korki BYĆ MOŻE sie zmniejsza.

    • 0 0

  • (1)

    przedwczoraj jechałem spod dworca we wrzeszczu na linii 142 starym rozdygotanym jelczem, wiec nie pitol smętnie koleś o nowych pojazdach
    większość jest być może nowa, ale starych rupieci również nie brakuje
    w tym "nowym" pare dni temu urwała się klapa nad środkowym wejściem i w dekiel wyłapała jakaś mamuska chyba dziabnieta
    no i sie zaczęło
    ona do kierowcy że chciał ją zabić, a kierowca do niej żeby nie dziabała:-)

    • 0 0

    • A mnie się podoba sopocki środek transportu :)
      RIKSZA :)
      Jak u dzikusów, słowo daję ;)

      • 0 0

  • (1)

    Przypomniało mi się, jak Rumun proponował wczoraj(?) wyrażenie uwag, że pogarsza się jakosc usługi a
    zwiększa jej cena.

    Dzisiaj mamy kolejny przykład, jak cynicznie traktuje sie pasazerow komunikacji w Gdansku.
    Do kogo pisac?:(

    • 0 0

    • na Berdyczów

      • 0 0

  • Tramwaje (śmigną) jak komety?

    A jak dla porownania śmigaja autobusy?
    Koncepcja, w ktorej przez centrum nie kursuja w ogole autobusy, wydaje mi sie troche dziwna.
    Jadac np. z Oruni do Wrzeszcza, musze zaplanowac liczbe przesiadek porownywalna z podroza do Barcelony.
    A bilety sa czasowe, czyli czas oczekiwania na polaczenie oplacza klient- nasz pan.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane