• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    PS piszcie ludziska do ztm@ztm.gda.pl to może derechtor tej szacownej instytucji któryś mejl przeczyta.

    • 0 0

    • ps on czytac nie umie....

      • 0 0

  • A co mi z tego, że ktorys mejl przeczyta, on czy iiny urzednik, jak wozi 4 litery własnym autkiem albo z buta 15 minut do pracy?

    • 0 0

  • Brawo !!!!

    Wszedzie dosłownie wszedzie w centrum miast jest tylko ekologiczny transport.To ze za ten burdel odpowiada PO+adamowicz teraz dokładnie widać bo oni rządzą miastem od X lat!!!
    Kupuja autobusy które smrodzą tylko troche mniej od starych gdy cała nawet wegry,czechy kupuja juz tylko
    autobusy na gaz ziemny,lub lpg,albo rzepak!!!I to kupuja w Polskiej produkcji!!
    autobusy powinny być ale trzeba ograniczyc ich ilość w centrum,Za to zwiekszyć ilośc tramwajów.
    Ale adamowicz na to niewpadł podobnie jak jego PO dlatego bedą zatłoczone tramwaje a niektórzy beda przepłacać na biletach bo kierownictwo zkm obstawione przez ludzi z PO tego nierozumie albo niechce zrozumiec.

    Pomysł dobry ale realizacja beznadziejna ale zgodnie z chasłem PO -"By żyło sie nam lepiej"
    wpólczuje ludziom cza bedą musieli to znosić.
    Co ma adamowicz z ZKM no włsnie to ze wszystkie zmiany oni zatwierdzaja.Urzad miasta decyduje o wszystkich zmianach komunikacyjnych.
    PO doskolnale pokazuje jak nienalerzy rzadzić miastem jesteśmy na ostatnim miejscu w polsce pod kazdym wzgledem wyprzedza nas kilkanascie razy nawet Gdynia i Sopot.

    • 0 0

  • ..

    I tak biedny będzie jeszcze bardziej biedny a bogaty wyjedzie następnym autem kolejnym w rodzinie bo koreczki się zmniejszą

    • 0 0

  • Winda na dworcu głownym PKP

    spróbujcie sie przejechać kiedyś windą na dworcu koło ruchomych schodów... aha zabierzcie ze sobą zapas tlenu...

    • 0 0

  • jest w tym troche racji ale i tak wiadomo ze chodzi o kase bo autobusy mialy mniej przystankow niz tramwaje. a pozatym czemu nie zmienic dojazdow tych autobusow ktore np jada podobnymi trasami na poczatku trasy a nie np jedyny kontakt z centrum dla gorek czyli 111,
    a czy beda skomunikowane te autobusy i tramwaje? a moze podzielic na dwie linie, jedna jezdzaca w szczycie tylko do akademi muzycznej i drugiej ktora poza szczytem bedzie jezdic do centrum bo wtedy kazda przesiadka to ok 20 min czekania....

    • 0 0

  • to co z tymi zajezdniami? no bo chyba jakieś muszą być?
    i jeszcze jedno, gdybym sie mógł dowiedzieć kto jest obecnie wAścicielem terenów po zajezdniach na łąkowej i we wrzesczu??

    • 0 0

  • co do tramwajów w korkach

    to one owszem, w korkach stoją - na przykład na skrzyżowaniach, kiedy samochody wymuszaja pierwszeństwo.

    Zwiekszy sie ilosc przesiadek, stania na przystankach, jazdy w turlającym sie tramwaju, zwiekszy tłok ... i cena!

    I zwiekszy sie korek na ulicach, bo teraz samochodów powinno byc wiecej.
    (Chyba że Gdansk cichcem zakłada, że kazdy kto mógł przesiasc się na samochód to juz nim jeździ, a plebs jak chce to niech chodzi piechotą).

    • 0 0

  • Dobry pomysł, ale...

    Proponuję jeszcze bardziej skrócić trasę linii 111. Niech autobus kursuje miedzy Stogami a Gorkami Zachodnimi, za to proponuję zwiększyć częstotliwość kursowania autobusów do 10 minut.

    • 0 0

  • (2)

    brawo, a autobus B z lotniska niech dojezdza tylko do wrzeszcza.
    o potem tramwaje: 12,6,15
    chociaz nie, niech kończy bieg na potokowej: potem Słowackiego w doł piechota żeby ominac korki na słowackiego i wsiadka do tramwaju gdzies wedle galerii bałtyckiej.
    pieknie

    • 0 0

    • Jana (1)

      Bardzo dobry pomysl.
      Tylko nie mow tego tak glosno, bo decydenci go lykna.
      Odcinek od Slowackiego do Galerii Baltyckiej powinien twoim zdaniem liczyc sie do czasu przejazdu?

      • 0 0

      • oczywiście ze tak, w ten sposób na przejazd lotnisko-gdańsk trzeba by kasowac bilet-najlepiej całodzienny, tylko taki gwarantowałby brak mandatu.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane