• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje (śmigną) jak komety?

Magdalena Szałachowska
17 października 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będą jeździć autobusy z Gdyni do Kartuz
Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu? Czy gdy tramwaje wyprą z centrum Gdańska autobusy, zmniejszą się korki w Śródmieściu?
Mniej autobusów, więcej pasażerów w tramwajach - to najnowszy pomysł gdańskich urzędników na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Z miasta mają zniknąć linie autobusowe dublujące się z tramwajami.

Pomysł skrócenia linii autobusowych jest:

Niestety urzędnicy zapomnieli odpowiednio wcześniej o swojej racjonalizacji poinformować pasażerów. Dlatego w poniedziałek rano większość dojeżdżających do centrum miasta z Olszynki, Górek Zachodnich, Westerplatte, czy Nabrzeża Przemysłowego "Fosfory" było mocno zdziwionych. Autobusy linii nr 106, 111, 138 i 178 nie dojechały bowiem do centrum, lecz jedynie do Akademii Muzycznej. Podróż w kierunku Dworca Głównego PKP pasażerowie musieli kontynuować tramwajami - "ósemką" lub "trzynastką".

- Pomysł mający zapobiec dublowaniu się linii autobusowych z trasami tramwajowymi pomoże rozładować korki, np. na Podwalu Grodzkim i Wałach Jagiellońskich, usprawni komunikację i skróci czas dojazdu do centrum - tłumaczy Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Nie chodzi o ograniczenie kosztów, ale o to, że w godzinach szczytu przez Podwale Grodzkie przejeżdżają aż 34 linie autobusowe, mocno zwiększając korki.

Zgodnie z polityką władz miasta, wszystkie dublujące się z tramwajami linie autobusowe zostaną skrócone. W ciągu kilku najbliższych miesięcy "nadprogramowe" autobusy znikną z ul. Kartuskiej, ma odcinku z Siedlec do centrum miasta.

Podobny los czeka część linii łączących Śródmieście z dzielnicą Gdańsk-Południe. Obsługujące ją autobusy będą kończyły trasę na pętli "Chełm", skąd do centrum pasażerów będzie zabierał nowy tramwaj linii nr 1. "Jedynka" najpierw będzie jeździła tylko do Huciska, a po kupnie nowych składów mogących wjechać i zjechać z Chełmu, również do Nowego Portu i Oliwy.

- Niestety, takie nieracjonalne rozwiązania jak dublujące się linie, są pozostałością minionej epoki. Wiem, że mieszkańcy się do nich przyzwyczaili, ale to będzie prawdziwa oszczędność czasu - zapewnia Włodzimierz Popiołek. - Przejechanie w godzinach szczytu trasy od Akademii Muzycznej do Dworca PKP zajmuje od 20 do 30 min. Ten sam odcinek można pokonać tramwajem w 5 min.

Czy mieszkańcy pogodzą się z takimi zmianami? Trudno powiedzieć. Dopóki miasto nie zrezygnuje z biletów czasowych, zmiany nie powinny odbić się na portfelach pasażerów, bo taryfa czasowa dopuszcza przesiadki w trakcie podróży. Problemem może być za to tłok w - już teraz przepełnionych - tramwajach. ZTM zapowiada, że zwiększy częstotliwość ich kursowania dopiero po wykonaniu badań nasilenia ruchu.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • tramwaj na Osowe

    Może urzednicy kiedys wpadna na wybudowanie lini trmawajowej na Osowe. Realizacja tego projektu pewnie ruszylaby predko jakby ktorys z nich musial codziennie rano jechac do swojej cieplej pracy przez Sacerowa.

    • 0 0

  • Ograniczenie liczby autobusów niewpłynie znacząco na zmniejszenie korków w centrum, a być może spowoduje efekt odwrotny. Osoby, które korzystały z komunikacji zbiorowej przesiąda sie na swoje auta bo nie bedzie różnicy w czasie podróży, niemuszą sie przesiadać co powoduje dodatkowe opoznienia itd. To posuniecie ZTM moze spowodowac zwiększenie liczby podrózy komunikacja indywidualna, a o to raczej nie chodzi - chyba ze mamy jeszcze za małe korki!!!!!

    • 0 0

  • A CO NA TO BILETY CZASOWE

    Dlaczego mam płacić za to, że muszę czekać na tramwaj, bo ktoś zafundował extra mi przesiadkę w środku trasy? Co jak tramwaj się spóźni i wyliczony czas już nie wystarczy. Renoma pewnie już zaciera ręce

    • 0 0

  • OLSZYNKA _ ZBIERAMY PODPISY W NIEDZIELE!!!!

    Uwaga - wszyscy, którzy chcą przyłaczyc się do protestu przeciwko skróceniu trasy autobusu 178 - moga podpisać się pod protestem. List do urzędników wydziału komunalnego, zarządu ZTM i Prezydenta Miasta będzie wyłożony w SP na Olszynce w dniu wyborów.
    NIE DAJMY SIĘ TRAKTOWAĆ JAK BYDŁO!

    • 0 0

  • taaaa

    fajnie to bedzie, jak sie tramwaj zepsuje;) autobus obok drugiego przejedzie... a tramwaj... ZERO SZANS!!!!

    • 0 0

  • nienawidze was

    wstyd mi za was, tych którzy tylko narzekają. Jesteście życiowymi, zakompleksionymi nieudacznikami. To bardzo dobry pomysł. popieram

    • 0 0

  • Prości ludzie po co gadać o tramwajach i komunikacji właśnie teraz. Jeżeli PIS wygra to to i tak nie będzie miało znaczenia bo wszyscy z POlski wyjadą.

    • 0 0

  • idiotyzm

    zamiast dawac ludziom szanse na wybranie sie do pracy autobusem bez zbedych przesiadek, urzednicy dali popis swej kretywnosci i dali mozliwosc jechania do pracy z 1 lub kilkoma przesiadkami. w zatloczonych tramwajach gratis. az prosi sie by wsiasc do wlasnego samochodu i zwiekszyc i tak ogormne korki w miescie.

    • 0 0

  • Bilety czasowe to szczyt glupoty, powinny byc bilety strefowe (1)

    miasto dzieli sie na strefy, im dalej jedziesz wiecej placisz a nie im dluzej czekasz w korku tym wiecej placisz.

    • 0 0

    • mogłyby byc czasowe np. 2-godzinne

      • 0 0

  • Mam nowy pomysł -

    aby samochody jeździły w Gdańsku tylko tyłem. Będzie i bezpieczniej i ... śmieszniej. Honorarium proszę przesłać na na dom starców imienia Pawła Adamowicza.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane