• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje zbyt drogie, unieważniono przetarg

Michał Brancewicz
12 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na razie nie wiadomo, kto dostarczy nowe tramwaje dla Gdańska. Przetarg na dostawę pojazdów Solaris Tramino i Jazz Duo został unieważniony ze względu na zbyt wysoką cenę. Na razie nie wiadomo, kto dostarczy nowe tramwaje dla Gdańska. Przetarg na dostawę pojazdów Solaris Tramino i Jazz Duo został unieważniony ze względu na zbyt wysoką cenę.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zdecydowała się unieważnić przetarg na zakup 15 tramwajów. Powód? Obie oferty okazały się zbyt drogie. Postępowanie zostanie ponownie ogłoszone w ciągu dwóch tygodni.



Co powinno być głównym kryterium wyboru nowych tramwajów?

Pierwsze od dawna duże zamówienie na tramwaje dla Gdańska nie wzbudziło dużego zainteresowania wśród producentów. Do walki o kontrakt stanęły zaledwie dwie firmy. Tańszą ofertę złożyła bydgoska Pesa, która za 15 egzemplarzy Jazz Duo wraz ze specjalistycznym wyposażeniem oraz pakietami naprawczymi i eksploatacyjnymi zażyczyła sobie ok. 143,878 mln zł. Z kolei propozycja dostarczenia tramwajów Tramino przez konsorcjum firm: Stadler Polska (Siedlce) - Solaris Bus & Coach - Solaris Tram opiewała na kwotę ok. 144,515 mln zł.

Po otwarciu kopert okazało się, że obie oferty są o ok. 5,5 - 6 mln zł wyższe, niż zakładał zamawiający. Ta różnica była nie do przeskoczenia, dlatego spółka GAiT zdecydowała się unieważnić przetarg.

- W ciągu dwóch tygodni rozpiszemy nowy przetarg na dostawę tramwajów dla Gdańska. Nie ulegnie zmianie kwota zamówienia, ani termin dostarczenia pojazdów. Zostanie natomiast poprawiona specyfikacja - mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.
SIWZ zostanie uzupełniony m.in. o zagadnienia, które pojawiały się w pytaniach zadawanych przez potencjalnych oferentów w trakcie trwania postępowania. Kryterium oceny ofert nie będzie już czas gwarancji, który zostanie narzucony przez GAiT (dłuższy niż standardowy). Zniknie też zapis o wyposażeniu pojazdów w system antykolizyjny.

Przypomnijmy, miasto chce kupić 15 dwukierunkowych tramwajów, które będą całkowicie niskopodłogowe, w pełni klimatyzowane oraz wyposażone w system informacji pasażerskiej i monitoring, a także gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Pojazdy mają być nie dłuższe niż 32,5 m, a fotele mogą być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy (nie pod skosem, jak to było w Pesach Swing).

Nowe tramwaje mają pojawiać się w Gdańsku w ciągu 1,5 roku od momentu uzyskania przez GAiT dofinansowania unijnego.

Opinie (101) 4 zablokowane

  • Serwis pogwaracyjny jest tak samo wazny jak cena

    Jednym z wazniejszym czynnikiem jest wlasnie koszt ekspolatacji ktory jest bardzo zalezny od czasu gwarancji. Widac jak sa inwestowane pieniadze w przetarg. W prywatnej firmie takie cos jest nie dopomyslenia!

    • 27 0

  • Wywalić gniazda USB (2)

    Komu to potrzebne? Ile % nalafujesz w czasie jazdy? 2-5%. Komunikacja jest od realizacji przejazdu oraz jego szybkosci i wygody a nie od dostarczania rozrywki.

    • 49 9

    • (1)

      Dokładnie zwłaszcza że na stojaka trzymając się uchwytów trudno jeszcze bawić się w podłączanie jakichś wtyczek. Niech zainstalują najpierw jakąś normalną liczbę krzesełek...

      • 10 1

      • 28 miejsc w bydłowozie a ci robią sobie jaja z usbesami :D

        ty się będziesz pocił nad ładowarką, a w międzyczasie pozbawią cię portfela

        Idiota idiotą pogania

        • 6 0

  • szczur kiedy u nas nowe autobusy, biletomaty i PKM? ??

    • 21 5

  • Miasto chce kupić 15 dwukierunkowych tramwajów,

    niskopodłogowych. Poki co to mieszkancy w okresie swiat beda musieli zadowolic sie tramwajami bezpodłogowymi.

    • 19 7

  • Czyli "przzecinaki" będą wjeżdżały w co się da jak dotychczas ???!!!

    "Zniknie też zapis o wyposażeniu pojazdów w system antykolizyjny."

    • 19 2

  • Solarisy były lepsze

    Więc unieważnienie przetargu

    • 30 5

  • kto tym będzie kierował (1)

    skoro wszyscy uciekają

    • 25 2

    • kto to będzie naprawiał

      skoro większośc umiera albo odchodzi na emerytury a nowych nie ma

      • 13 0

  • Przeciez wszyscy to przewidzieli. Miala wygrac pesa (jaki kon kazdy widzi) a tu niespodziewanie solaris by wygral... juz w Gdansku maja swoje sposoby. Bardzo zaluje osobiscie. Teraz pesa podkreci gwarancje i wygra. Tak to sie robi po gdansku. Tu nikt nieporzadany nie wygra (zreszta podobnie jak w przetargach um)

    • 31 5

  • A więc przetarg pod PESĘ

    Pesa przegrała na punkty za okresy gwarancji. Więc co robi GAiT - rezygnuje z punktów za okres gwarancji!

    Kwotę "przeznaczoną na realizację zamówienia" znowu damy poniżej wartości rynkowej. Jak znowu na punkty Solaris będzie lepszy, to się znowu unieważni przetarg. A jak na punkty będzie lepsza Pesa, to się znajdzie brakującą kwotę i podpisze umowę na dostawy.

    • 31 5

  • (1)

    I co teraz?inaczej sie załatwia deweloperkę a inaczej transport,bo co budyń zrobi z prywatnym tramwajem?

    • 13 3

    • i w dodatku ten jeden tramwaj chyba jakoś by musiał mechanicznie policzyć, więc skucha na całego.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane