• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje zbyt drogie, unieważniono przetarg

Michał Brancewicz
12 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na razie nie wiadomo, kto dostarczy nowe tramwaje dla Gdańska. Przetarg na dostawę pojazdów Solaris Tramino i Jazz Duo został unieważniony ze względu na zbyt wysoką cenę. Na razie nie wiadomo, kto dostarczy nowe tramwaje dla Gdańska. Przetarg na dostawę pojazdów Solaris Tramino i Jazz Duo został unieważniony ze względu na zbyt wysoką cenę.

Spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje zdecydowała się unieważnić przetarg na zakup 15 tramwajów. Powód? Obie oferty okazały się zbyt drogie. Postępowanie zostanie ponownie ogłoszone w ciągu dwóch tygodni.



Co powinno być głównym kryterium wyboru nowych tramwajów?

Pierwsze od dawna duże zamówienie na tramwaje dla Gdańska nie wzbudziło dużego zainteresowania wśród producentów. Do walki o kontrakt stanęły zaledwie dwie firmy. Tańszą ofertę złożyła bydgoska Pesa, która za 15 egzemplarzy Jazz Duo wraz ze specjalistycznym wyposażeniem oraz pakietami naprawczymi i eksploatacyjnymi zażyczyła sobie ok. 143,878 mln zł. Z kolei propozycja dostarczenia tramwajów Tramino przez konsorcjum firm: Stadler Polska (Siedlce) - Solaris Bus & Coach - Solaris Tram opiewała na kwotę ok. 144,515 mln zł.

Po otwarciu kopert okazało się, że obie oferty są o ok. 5,5 - 6 mln zł wyższe, niż zakładał zamawiający. Ta różnica była nie do przeskoczenia, dlatego spółka GAiT zdecydowała się unieważnić przetarg.

- W ciągu dwóch tygodni rozpiszemy nowy przetarg na dostawę tramwajów dla Gdańska. Nie ulegnie zmianie kwota zamówienia, ani termin dostarczenia pojazdów. Zostanie natomiast poprawiona specyfikacja - mówi Maciej Lisicki, prezes GAiT.
SIWZ zostanie uzupełniony m.in. o zagadnienia, które pojawiały się w pytaniach zadawanych przez potencjalnych oferentów w trakcie trwania postępowania. Kryterium oceny ofert nie będzie już czas gwarancji, który zostanie narzucony przez GAiT (dłuższy niż standardowy). Zniknie też zapis o wyposażeniu pojazdów w system antykolizyjny.

Przypomnijmy, miasto chce kupić 15 dwukierunkowych tramwajów, które będą całkowicie niskopodłogowe, w pełni klimatyzowane oraz wyposażone w system informacji pasażerskiej i monitoring, a także gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. Pojazdy mają być nie dłuższe niż 32,5 m, a fotele mogą być ustawione wyłącznie przodem lub tyłem do kierunku jazdy (nie pod skosem, jak to było w Pesach Swing).

Nowe tramwaje mają pojawiać się w Gdańsku w ciągu 1,5 roku od momentu uzyskania przez GAiT dofinansowania unijnego.

Opinie (101) 4 zablokowane

  • "Obie oferty okazały się zbyt drogie".

    To obciąć pensyjkę panu prezesu z zawodu, i po kłopocie.

    • 15 6

  • Przecież kaczory nie pozwolą aby u nas jeździły lepsze tramwaje niż w warszawce.

    • 4 15

  • co najmniej dziwne

    Jaki z Lisickiego jest fachowiec ... mniej niż zero

    • 12 4

  • Brawo gait (1)

    Dla ludzi wszystko a dla kierowców systemu anty kolizja to nie łaska.

    • 10 3

    • Chyba anty-rozmowa przez całą drogę

      I anty-kabelodsłuchawekwgębie by się raczej przydał

      • 0 1

  • Ustawka nie wyszla to uniewazniono przetarg

    Konkurent dal 4 razy dluzsza gwarancje na poszycie to teraz to sie wycofa, przetarg przetargiem, ale musi wygrac Pesa

    • 11 3

  • Miały być tramwaje i kolejne mieszkanie do kolekcji.
    Z artykułu wynika, że na kolekcjonerskie mieszkanie by zabrakło.
    Przez tyle lat w POlskim Gdańsku żyło się lepiej wybrańcom.
    Jak teraz żyć ?
    Pawłowicz Adam

    • 9 3

  • pewnie chodzi o to by znów niemcom zapłacić za złomiaste używki

    • 5 6

  • Dlaczego pasażerowie nie mają nic do gadania?

    Nie chcemy Pesy, nie chcemy tramwajów, które przypominają wagony dla bydła- stój, trzymaj się poręczy i obijaj o ściany przez 45 minut od Łostowic do Przymorza/Oliwy. Postać sobie można przez dwa przystanki, ale nie prawie godzinę!

    • 11 4

  • Zlikwidować tory, a ich miejsce zrobić buspasy. (1)

    Tramwaje, budowa i utrzymanie infrastruktury kosztują grube miliony, a jeden tramwaj zabiera niewiele więcej osób niż autobus przegubowy. Autobus przegubowy - 176 miejsc. Tramwaj Pesa 200. Więc lepiej niech jedzie częściej 2 x autobus niż jeden tramwaj.

    • 4 8

    • Autobus 150 miejsc jak śledzie w beczce

      Daj spokój. 150 miejsc w autobusie to tragiczne warunki podróży.

      • 2 0

  • (1)

    Nie posmarowali?

    • 3 1

    • lisicki co minusujesz?

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane