- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (642 opinie)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (41 opinii)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (52 opinie)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (32 opinie)
- 5 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (242 opinie)
Tramwajem na Morenę pojedziemy w 2015 roku
Niemal pewne jest, że w 2015 roku pojedziemy tramwajem z Siedlec na Morenę. Projekt budowy linii tramwajowej łączącej te dwie dzielnice trafił na listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko. Z unijnej dotacji kupimy także pięć nowych tramwajów.
Linia z ul. Kartuskiej do ul. Bulońskiej będzie już trzecią po Chełmie i Łostowicach trasą tramwajową budowaną w Gdańsku w ciągu ostatnich kilku lat. Szacunkowa kwota projektu wynosi ok. 261,23 mln, z czego Unia Europejska ma dołożyć ok. 125,31 mln zł (dokładne kwoty będą znane po rozstrzygnięciu przetargów). Oprócz ułożenia torów, dotacja pokryje także koszt zakupu pięciu dwukierunkowych tramwajów, które będą obsługiwać to połączenie.
- W piątek dostaliśmy informację o przesunięciu naszego projektu z listy rezerwowej na główną, co otwiera drogę do faktycznej realizacji tej trasy. Warto zwrócić uwagę, że takie przesunięcia projektów nie zdarzają się często, co jeszcze bardziej nas cieszy - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
W ramach inwestycji całkowitą przebudowę przejdzie pętla Siedlce
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Otrzymaliśmy już decyzję środowiskową. Wkrótce będziemy składać wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. ZRiD. Mamy też gotowy projekt, który uwzględnia możliwość budowy trasy w dwóch etapach. Pierwszy to torowisko od ul. Kartuskiej do przystanku PKM i krótką odnogą w ul. Bulońską. Drugi etap przewiduje przedłużenie odnogi z ul. Bulońskiej do ul. Myśliwskiej, gdzie powstałby tzw. trójkąt torowy - informuje Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które będą odpowiedzialne za budowę tramwaju na Morenę.
Pod względem poruszania się pojazdów, trasa będzie bardzo nietypowa. Na jej obu końcach nie powstaną tradycyjne pętle, lecz tzw. tory odstawcze (przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej) oraz wspomniany układ torowy pozwalający na tzw. trójkątowanie (przy ul. Bulońskiej). Ten pierwszy funkcjonować będzie na stałe - przynajmniej do czasu realizacji tramwaju wzdłuż trasy PKM do pętli Zaspa (co na razie nie jest ujęte w żadnych planach), zaś drugi do momentu dalszej rozbudowy tramwaju w kierunku dzielnic południowych oraz tzw. ul. Nowej Politechnicznej, wzdłuż której też przewiduje się torowisko tramwajowe.
Od czasu pierwszych prezentacji projekt trasy uległ drobnym zmianom. Wiadomo już, że nie powstanie kładka dla pieszych przy CH Morena (przystanek Piekarnicza). Przyczyną nie jest jednak brak chęci ułatwienia ruchu pieszym, tak by nie musieli się wspinać po schodach, a problemy z uzyskaniem na to dofinansowania europejskiego, które w tym przypadku mogłoby być potraktowane jako realizację projektu komercyjnego (z kładki byłoby bezpośrednie wejście do centrum handlowego). - Możliwość realizacji kładki została uwzględniona w projekcie i w razie potrzeby można ją zrealizować bez potrzeby niszczenia pozostałej infrastruktury - dodaje Skorupka-Kaczmarek.
Drugą zmianą jest postulowany podczas spotkań z mieszkańcami pas autobusowo-tramwajowy między ul. Jaśkowa Dolina a Bulońską. Dzięki temu na przystanku Warneńska będzie można łatwo przesiadać się między dwoma środkami transportu publicznego. Długość tego przystanku wyniesie 55 metrów (obecnie realizowane standardowe perony tramwajowe liczą 35 m, zaś autobus przegubowy ok. 18 m).
1. Węzeł integracyjny Siedlce
2. Przystanek Piekarnicza
3. Przystanek Belgradzka
4. Przystanek Warneńska (wspólny tramwajowo-autobusowy)
5. Przystanek Kolumba (wcześniej znany jako Wyrobka)
6. Węzeł przesiadkowy Brętowo PKM
Odnoga w ciągu ul. Bulońskiej:
1. Przystanek Budapesztańska
2. Przystanek Migowo (trójkąt torowy)
Odległości między przystankami:
- Siedlce - Piekarnicza: 1200 m
- Piekarnicza - Belgradzka: 550 m
- Belgradzka - Warneńska: 45 0m
- Warneńska - Kolumba: 530 m
- Kolumba - Brętowo PKM: 560 m
- Warneńska - Budapesztańska: 400 m
- Budapesztańska - Migowo: 450 m
Opinie (180) 10 zablokowanych
-
2012-11-26 18:25
Pewne? (3)
Pewne jest,że nie pojedziemy na Morenę. Z całą pewnością pojedziemy do Piecek i być może do Migowa
- 10 5
-
2012-11-26 18:53
jaki ty jestes glupi matko (1)
- 1 3
-
2012-11-26 22:07
a matka siedzi z tyłu!
- 2 0
-
2012-11-26 19:01
POPIERAM
Morena to osiedle z wielkiej płyty. A tramwaj pojedzie na Piecki-Migowo !!!
- 3 0
-
2012-11-26 18:33
ciekawe !!! przesuneli inwestycję z listy rezerwowej, ciekawe co w zamian spadło na rezerwową
czyżby modernizacja linii tramwajowej na Stogi ?
- 5 8
-
2012-11-26 18:58
cuda Panie, cuda!!!
a jak tramwaj miałby niby pod ulicę Rakoczego podjechac - tam jest nachylenie terenu z 7stopni!! Nie da rady przeciez!!!
- 2 7
-
2012-11-26 19:03
wiadomo jak Gdańsk
to konkrety.
Jak gryzonlandia to bajeczki.- 10 4
-
2012-11-26 19:27
Cuda ogłaszają .......
""Wietrze wiej rzeko płyń
Dziś się spełnią wszystkie nawet niemożliwe sny ""
W środę mamy pełnię Księżyca to i wzrost weny twórczej jest możliwy.....- 3 3
-
2012-11-26 19:29
najlepiej zalać asfaltem od bloku do bloku
to wtedy się to jakoś normalnie będzie jeździć bo pewnie zrobią drugi Chełm i Al Havla czyli przejście dla pieszych szerokie na 20m dwie ścieżki rowerowe tramwaj każdy pas w inna stronę, światła co 3m i będzie wtedy można bezpiecznie przejeżdżać po 3 samochody na jedną zmianę świateł!
To skrzyżowanie jest OK tylko asfalt po jakimś tsunami a tramwaje tam są potrzebne jak świni siodło.- 3 5
-
2012-11-26 19:40
(2)
A ja się pytam: Kiedy zostanie wyremontowane torowisko na Stogach? Władze miasta planują budować nowe trasy dla tramwajów, a Stogi już długo czekają na nowe torowisko. Niech najpierw zostaną wykonane remonty, a później budowane nowe trasy.
- 7 3
-
2012-11-26 19:42
(1)
Prace budowlane rozpoczną się w 2013 roku, a prace projektowe(!) torowiska na przeróbkę zakończą się w 2013 roku. Coś tu jest nie tak.
- 2 2
-
2012-11-26 20:00
Ta. Całych dwóch kilometrów. To o wiele za mało, remontu wymaga całość trasy, od skrzyżowania Podwala z Okopową do plaży włącznie.
- 3 1
-
2012-11-26 19:44
pieknie
wszystko pieknie tylko zeby to było na polskie warunki prawdziwe
- 2 3
-
2012-11-26 20:15
Wybudowac rondo na skrzyzowaniu
- 1 3
-
2012-11-26 20:26
Nie chce mi sie czytać, więc ma Pan dzisiaj spokój:))))
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.