- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (638 opinii)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (40 opinii)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (46 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (28 opinii)
- 5 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (242 opinie)
Tramwajem na Morenę pojedziemy w 2015 roku
Niemal pewne jest, że w 2015 roku pojedziemy tramwajem z Siedlec na Morenę. Projekt budowy linii tramwajowej łączącej te dwie dzielnice trafił na listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko. Z unijnej dotacji kupimy także pięć nowych tramwajów.
Linia z ul. Kartuskiej do ul. Bulońskiej będzie już trzecią po Chełmie i Łostowicach trasą tramwajową budowaną w Gdańsku w ciągu ostatnich kilku lat. Szacunkowa kwota projektu wynosi ok. 261,23 mln, z czego Unia Europejska ma dołożyć ok. 125,31 mln zł (dokładne kwoty będą znane po rozstrzygnięciu przetargów). Oprócz ułożenia torów, dotacja pokryje także koszt zakupu pięciu dwukierunkowych tramwajów, które będą obsługiwać to połączenie.
- W piątek dostaliśmy informację o przesunięciu naszego projektu z listy rezerwowej na główną, co otwiera drogę do faktycznej realizacji tej trasy. Warto zwrócić uwagę, że takie przesunięcia projektów nie zdarzają się często, co jeszcze bardziej nas cieszy - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.
W ramach inwestycji całkowitą przebudowę przejdzie pętla Siedlce
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
- Otrzymaliśmy już decyzję środowiskową. Wkrótce będziemy składać wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. ZRiD. Mamy też gotowy projekt, który uwzględnia możliwość budowy trasy w dwóch etapach. Pierwszy to torowisko od ul. Kartuskiej do przystanku PKM i krótką odnogą w ul. Bulońską. Drugi etap przewiduje przedłużenie odnogi z ul. Bulońskiej do ul. Myśliwskiej, gdzie powstałby tzw. trójkąt torowy - informuje Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które będą odpowiedzialne za budowę tramwaju na Morenę.
Pod względem poruszania się pojazdów, trasa będzie bardzo nietypowa. Na jej obu końcach nie powstaną tradycyjne pętle, lecz tzw. tory odstawcze (przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej) oraz wspomniany układ torowy pozwalający na tzw. trójkątowanie (przy ul. Bulońskiej). Ten pierwszy funkcjonować będzie na stałe - przynajmniej do czasu realizacji tramwaju wzdłuż trasy PKM do pętli Zaspa (co na razie nie jest ujęte w żadnych planach), zaś drugi do momentu dalszej rozbudowy tramwaju w kierunku dzielnic południowych oraz tzw. ul. Nowej Politechnicznej, wzdłuż której też przewiduje się torowisko tramwajowe.
Od czasu pierwszych prezentacji projekt trasy uległ drobnym zmianom. Wiadomo już, że nie powstanie kładka dla pieszych przy CH Morena (przystanek Piekarnicza). Przyczyną nie jest jednak brak chęci ułatwienia ruchu pieszym, tak by nie musieli się wspinać po schodach, a problemy z uzyskaniem na to dofinansowania europejskiego, które w tym przypadku mogłoby być potraktowane jako realizację projektu komercyjnego (z kładki byłoby bezpośrednie wejście do centrum handlowego). - Możliwość realizacji kładki została uwzględniona w projekcie i w razie potrzeby można ją zrealizować bez potrzeby niszczenia pozostałej infrastruktury - dodaje Skorupka-Kaczmarek.
Drugą zmianą jest postulowany podczas spotkań z mieszkańcami pas autobusowo-tramwajowy między ul. Jaśkowa Dolina a Bulońską. Dzięki temu na przystanku Warneńska będzie można łatwo przesiadać się między dwoma środkami transportu publicznego. Długość tego przystanku wyniesie 55 metrów (obecnie realizowane standardowe perony tramwajowe liczą 35 m, zaś autobus przegubowy ok. 18 m).
1. Węzeł integracyjny Siedlce
2. Przystanek Piekarnicza
3. Przystanek Belgradzka
4. Przystanek Warneńska (wspólny tramwajowo-autobusowy)
5. Przystanek Kolumba (wcześniej znany jako Wyrobka)
6. Węzeł przesiadkowy Brętowo PKM
Odnoga w ciągu ul. Bulońskiej:
1. Przystanek Budapesztańska
2. Przystanek Migowo (trójkąt torowy)
Odległości między przystankami:
- Siedlce - Piekarnicza: 1200 m
- Piekarnicza - Belgradzka: 550 m
- Belgradzka - Warneńska: 45 0m
- Warneńska - Kolumba: 530 m
- Kolumba - Brętowo PKM: 560 m
- Warneńska - Budapesztańska: 400 m
- Budapesztańska - Migowo: 450 m
Opinie (180) 10 zablokowanych
-
2012-11-26 16:36
ha ..
ja tam wolę rowerkiem siem poruszać..tyle...
- 5 3
-
2012-11-26 16:41
Że Coooo? (3)
Za co 200mln zł??????
To PKMka, z ponad 20 obiektami inżynierskimi, 9 przystankami z rozbudowaną infrastruktura, estakadami i ogromem prac ziemnych ma kosztować 800mln.
A tutaj trasa jest wytyczona, żadnych wyburzeń, żadnego wykupu...i 200mln zł?????- 11 11
-
2012-11-26 16:42
zrób taniej i przestań kwiczeć
kwiczku z Gdyni
- 8 3
-
2012-11-26 17:41
(1)
Pkm też w dużej części idzie po wytyczonym wcześniej szlaku.
- 3 3
-
2012-11-26 19:52
...
Taaa...na którym stoją domy, prywatne działki, drzewa, a do tego grunt trzeba wymienić i wzmocnić.
- 2 3
-
2012-11-26 16:43
Luksusowa gdynia pozdrawia biedny gdansk !!!! Biedny zawsze jezdzi tramwajami zamiast samochodem ! (3)
Dobrze ze Gdynia juz wyszla 50 lat temu z epoki robotniczo chlopskiej stajac sie najprezniejszym osrodkiem na Pomorzu . Gdynia jako stolica metropolii jest dzis miejscem spokoju i szczescia oraz wszelkiego dostatku. Nikomu w Gdyni nie sa potrzebne tramwaje gdyz kazdy ze swego luksusowego apartamentu zjezdza winda klimatyzowana do garazu i tam wsiada w swe luksusowe auto ktorym przemieszcza sie po pieknych Gdynskich drogach aby zrobic zawsze dobre zakupy w Almie a nastepnie powrocic w spokoju i czy do swych luksusowych wnetrz. Tramwaje nie pasuja do luksusu i by zaburzaly rytm miejski i dlatego tez klasa robotniczo chlopska zamieszkuje tereny Gdanska gdyz tam jest odpowiedni klimat do jazdy przepelnionym tramwajem i ogladajac przez okno brudne stare bloki wszyscy w tramwaju czuja sie swietnie.
- 8 38
-
2012-11-26 16:53
wy pielegnujecie radzieckie wynalazki
trolejbusy
- 11 1
-
2012-11-26 16:53
Bogaty i tlusty grubas ze zlotym lancuchem
A moze klepiesz biede i takim tekstem leczysz swoje kompelksy co ??
Tez mieszkam w Gdyni i ludzie z Gdanska czy Spotu sa tacy sami jak my, zastanow sie 2 razy co napiszesz. Swiadczy to tylko o twoim poziomie wlasnie "z epoki robotniczo chlopskiej"- 8 3
-
2012-11-26 17:04
Mądry i kulturalny Gdańsk pozdrawia nowobogackich dorobkiewiczów z Gdyni.
A u nas to ciągle jeszcze ludzie potrafią pisać po polsku.
- 10 2
-
2012-11-26 16:54
Cywilizacja dopiero dociera na Morenę ;-) ...
Też mi wielkie hallo! ;-) ... że tramwaj ... ;-) Tak czy inaczej Morena jest i będzie odcięta od świata z powodu fatalnego skomunikowania ... a raczej jego braku ...
- 5 19
-
2012-11-26 16:55
Drogi na morenie- koszmar!
Kiedy wkoncu zajma sie nawierzchnia drog na morenie bo jazda tam wola o pomste do nieba!
- 17 4
-
2012-11-26 17:02
a kto POŁĄCZY MORENĘ Z CHEŁMEM ???? (1)
- 7 6
-
2012-11-26 18:02
21 grudnia br. trzęsienie ziemi i rozpadlina do litosfery....
- 5 0
-
2012-11-26 17:02
Nie jezdze tramwajami bo mam po takiej jezdzie zawsze zatwardzenie !
Wole taksowkami jezdzic bo jest milo i przyjemnie ! Wasza ukochana Dzoanna !!!!!!!!
- 2 6
-
2012-11-26 17:13
Znaczy że
budyń wstęgi już przecinać nie będzie.
- 4 5
-
2012-11-26 17:20
nie na MORENĘ
tylko na Piecki!!!Morena to nazwa spółdzielni mieszkaniowej a nie dzielnicy
- 7 7
-
2012-11-26 17:30
Abstrakcja.......
Dlaczego piszą o roku 2015 ??..
Przecież za trzy tygodnie mamy Koniec Świata ....
Bardzo proszę "bractwo redaktorów ", niech się zdecydują i piszą chronologicznie ...- 7 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.