• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem na Morenę pojedziemy w 2015 roku

Krzysztof Koprowski
26 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wraz z budową trasy tramwajowej, przebudowie ulegnie również skrzyżowanie ul. Rakoczego i Bulońskiej. Wraz z budową trasy tramwajowej, przebudowie ulegnie również skrzyżowanie ul. Rakoczego i Bulońskiej.

Niemal pewne jest, że w 2015 roku pojedziemy tramwajem z Siedlec na Morenę. Projekt budowy linii tramwajowej łączącej te dwie dzielnice trafił na listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko. Z unijnej dotacji kupimy także pięć nowych tramwajów.



Lokalizacja przystanków i podział na etapy. Lokalizacja przystanków i podział na etapy.
Linia z ul. Kartuskiej do ul. Bulońskiej będzie już trzecią po Chełmie i Łostowicach trasą tramwajową budowaną w Gdańsku w ciągu ostatnich kilku lat. Szacunkowa kwota projektu wynosi ok. 261,23 mln, z czego Unia Europejska ma dołożyć ok. 125,31 mln zł (dokładne kwoty będą znane po rozstrzygnięciu przetargów). Oprócz ułożenia torów, dotacja pokryje także koszt zakupu pięciu dwukierunkowych tramwajów, które będą obsługiwać to połączenie.

- W piątek dostaliśmy informację o przesunięciu naszego projektu z listy rezerwowej na główną, co otwiera drogę do faktycznej realizacji tej trasy. Warto zwrócić uwagę, że takie przesunięcia projektów nie zdarzają się często, co jeszcze bardziej nas cieszy - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Która trasa jako kolejna powinna być zbudowana po zakończeniu budowy trasy na Piecki-Migowo?

To oznacza, że prace budowlane rozpoczną się najprawdopodobniej w 2013 roku.

W ramach inwestycji całkowitą przebudowę przejdzie pętla Siedlce zobacz na mapie Gdańska, która nie była remontowana wraz z torami w ciągu ul. Kartuskiej. Powstanie tu węzeł przesiadkowy autobus-tramwaj oraz parkingi dla samochodów. Dalej trasa będzie poprowadzona przez skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Łostowicką zobacz na mapie Gdańska i Nowolipie (tu wraz z przebudową skrzyżowania ułożono nowe tory) i pasem rozdziału na ul. Nowolipie i Rakoczego. W centrum Moreny rozdzielać się będzie na krótki odcinek w ciągu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska (docelowo przedłużony aż do ul. Warszawskiej) oraz do przyszłej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zobacz na mapie Gdańska.

- Otrzymaliśmy już decyzję środowiskową. Wkrótce będziemy składać wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. ZRiD. Mamy też gotowy projekt, który uwzględnia możliwość budowy trasy w dwóch etapach. Pierwszy to torowisko od ul. Kartuskiej do przystanku PKM i krótką odnogą w ul. Bulońską. Drugi etap przewiduje przedłużenie odnogi z ul. Bulońskiej do ul. Myśliwskiej, gdzie powstałby tzw. trójkąt torowy - informuje Magdalena Skorupka - Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, które będą odpowiedzialne za budowę tramwaju na Morenę.

Pod względem poruszania się pojazdów, trasa będzie bardzo nietypowa. Na jej obu końcach nie powstaną tradycyjne pętle, lecz tzw. tory odstawcze (przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej) oraz wspomniany układ torowy pozwalający na tzw. trójkątowanie (przy ul. Bulońskiej). Ten pierwszy funkcjonować będzie na stałe - przynajmniej do czasu realizacji tramwaju wzdłuż trasy PKM do pętli Zaspa (co na razie nie jest ujęte w żadnych planach), zaś drugi do momentu dalszej rozbudowy tramwaju w kierunku dzielnic południowych oraz tzw. ul. Nowej Politechnicznej, wzdłuż której też przewiduje się torowisko tramwajowe.

Od czasu pierwszych prezentacji projekt trasy uległ drobnym zmianom. Wiadomo już, że nie powstanie kładka dla pieszych przy CH Morena (przystanek Piekarnicza). Przyczyną nie jest jednak brak chęci ułatwienia ruchu pieszym, tak by nie musieli się wspinać po schodach, a problemy z uzyskaniem na to dofinansowania europejskiego, które w tym przypadku mogłoby być potraktowane jako realizację projektu komercyjnego (z kładki byłoby bezpośrednie wejście do centrum handlowego). - Możliwość realizacji kładki została uwzględniona w projekcie i w razie potrzeby można ją zrealizować bez potrzeby niszczenia pozostałej infrastruktury - dodaje Skorupka-Kaczmarek.

Drugą zmianą jest postulowany podczas spotkań z mieszkańcami pas autobusowo-tramwajowy między ul. Jaśkowa Dolina a Bulońską. Dzięki temu na przystanku Warneńska będzie można łatwo przesiadać się między dwoma środkami transportu publicznego. Długość tego przystanku wyniesie 55 metrów (obecnie realizowane standardowe perony tramwajowe liczą 35 m, zaś autobus przegubowy ok. 18 m).

Przystanki na nowej trasie tramwajowej:

1. Węzeł integracyjny Siedlce
2. Przystanek Piekarnicza
3. Przystanek Belgradzka
4. Przystanek Warneńska (wspólny tramwajowo-autobusowy)
5. Przystanek Kolumba (wcześniej znany jako Wyrobka)
6. Węzeł przesiadkowy Brętowo PKM

Odnoga w ciągu ul. Bulońskiej:
1. Przystanek Budapesztańska
2. Przystanek Migowo (trójkąt torowy)

Odległości między przystankami:
- Siedlce - Piekarnicza: 1200 m
- Piekarnicza - Belgradzka: 550 m
- Belgradzka - Warneńska: 45 0m
- Warneńska - Kolumba: 530 m
- Kolumba - Brętowo PKM: 560 m
- Warneńska - Budapesztańska: 400 m
- Budapesztańska - Migowo: 450 m

Opinie (180) 10 zablokowanych

  • Raczej na Piecki Migowo

    Morena to nazwa spółdzielni ale chyba redaktor doskonale o tym wie? ;-)

    • 18 5

  • Darmowa komunikacja - !!!!!!!!! (2)

    W Talinie można było, u nas też niech zrobią !!!

    • 6 19

    • Stanowczo NIE!!!!!

      Już wystarczająco w swoich podatkach do tego dokładam.

      • 12 6

    • Komunista

      • 4 1

  • I znów coś miedzy innymi za pieniądze ciężko, ale mądrze pracującego niemieckiego podatnika, pamiętajcie ludzie. (4)

    Przynajmniej nie plujmy na dzisiejszych Niemców, tylko podziękujmy im, współpracujmy razem z ich młodymi pokoleniami. Dziś to nasi sprzymierzeńcy, a nie wrogowie.

    • 12 12

    • (3)

      Niemcy i UE łaski nikomu nie robia. Niemcy nas napadli, a Zachod pozwolil by Czerwoni Bracia nas nakryli czapkami i okradali przez 50 lat, to niech teraz dokladaja :)

      • 2 8

      • Pogięło cię (1)

        Co dzisiejsiu 60 latkowie, 50 latkowie, 30 latkowie, 25 latkowie tam pracujacy maja wspolnego z trupami sprzed 70 lat? Typowy Polak, odpowiedzialnosc zbiorowa i niewolnictwo na twoja korzysc, bo... kiedys ktos napadl. Grzeje cie widze egoisto i leniu.

        • 10 2

        • Dlaczego egoisto i leniu? Powiedz mi, czy tak nie bylo? To przez to wszystko, dzisiaj stoimy jak stoimy. Polska juz wielokrotnie musiala nadstawiac drugi policzek, a reszta Europy miala sie dobrze wiec moim zdaniem zadnej łaski nam nie robia.

          • 4 5

      • wstyd po prostu,tylko stale rece wyciagac,ale Polacy tylko to potrafia

        • 1 2

  • (1)

    Przynajmniej jak się uwalę to tramwaj mnie zawieźie pod dom. he,hehe

    • 6 3

    • Albo do monopolowego hihiihih

      • 2 1

  • ...

    fajnie fajnie - szkoda że przy budowie nowej Słowackiego - nie poprowadzono od Niedźwiednika do ETC nowego torowiska i podobnie na Łostowickiej w kierunku Orunii Górnej - tramwaje by królowały :] no ale rozumiem że tam ciasno i koszty zbyt wysokie...

    • 11 4

  • Brawo! Gdańsk aktualnie najbardziej rozwijającym się (5)

    miastem w kraju. Pod względem inwestycji nie mamy sobie równych pozostawiając za sobą Warszawę czy Wrocław nie wspominając o zacofanym śląsku czy Bydgoszczy.

    • 19 10

    • Jeśli o tramwaje chodzi To budujemy na tym co komuchy przygotowały, jeśli o PKM to na tym co Niemcy zostawili (poza krótkim odcinkiem od kokoszek do lotniska) czy to taki sukces??

      • 8 4

    • Jaki Gdańsk?

      Gdańsk to dziury, rozpadajaca sie SKM, brak Aquaparku dla mieszkanców. Tu to pieniadze z Niemiec i to za ich pieniadze bedzie jezdzil ten tramwaj...

      • 3 11

    • nie pisz takich farmazonow... (1)

      Warszawy zadne miasto w tym kraju nie pozostawia w tyle i nie pozostawi chyba nigdy, z Wroclawiem to mozemy konkurowac przegonic bedzie trudno, Slask nie jest zacofany i duzo sie tam buduje, co do Bydgoszczy do zgoda

      • 6 2

      • Piszesz te słowa akurat 2 dni po oddaniu do użytku tramwaju w tym mieście

        Nietrudno budować, gdy ssie się jak pijawa całe państwo. W Bydgoszczy rząd nie inwestuje nawet 1/5 tego, co w Gdańsku

        • 1 0

    • tylko że to sa dopiero przymiarki, a jak kasy nie bedzie to zadna robota nie ruszy.

      • 1 1

  • Stanowcze nie dla tramwajow ! W tramwajach smierdzi bo sie ludzie nie myja ! Ooooo !

    Kazdy pozadny i uczciwy czlowiek zawsze jezdzi umyty i czysty swoim nowym leksusem !!!!!!!!! Polecam mydla pachnace cytrusami .

    • 9 11

  • i gitara

    • 4 0

  • Nie na morene tylo Piecki. Nie ma czegos takiego jak morena chyba ze centrum handlowe

    • 7 1

  • Trudno się dziwić że pojedziemy tramwajem (1)

    Drogą która wjedzie przy bp, już teraz nie da się normalnie jechać, nadaję się.. do testowania zawieszenia w suvach.

    • 8 3

    • ewentualnie jako odcinki specjalnie w rajdach

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane