• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem na samolot?

Michał Tusk
5 kwietnia 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
W czasie, gdy trwają jeszcze gorączkowe przygotowania do budowy linii tramwajowej na Chełm, Gdańsk planuje następną tego typu inwestycję. Za kilka lat tramwaj ma dojeżdżać do Rębiechowa.

Na początku bieżącego roku gmina ogłosiła przetargi na wykonawców inwestycji w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Poza budową linii na Chełm, chodzi o remonty torowisk w całym mieście i zakup trzech tramwajów niskopodłogowych. Prace budowlane mają ruszyć w czerwcu, a termin ich realizacji to koniec przyszłego roku. Czasu jest mało, ale takie są wymagania Unii Europejskiej, która współfinansuje projekt.

Niezależnie od tych przedsięwzięć urzędnicy już myślą o poszerzeniu zakresu robót. - W kolejnych latach chcemy walczyć o dofinansowanie połączenia szynowego między centrum Gdańska, Moreną i lotniskiem w Rębiechowie - mówi Antoni Szczyt, wicedyrektor wydziału gospodarki komunalnej.

Miasto rozważa kilka wariantów przebiegu i rodzaju trasy. Pierwszy zakłada odbudowę linii kolejowej z Wrzeszcza do Kokoszek. Zaletą tego rozwiązania jest utworzenie drugiej linii SKM w Trójmieście, gdyż trasa łączyłaby się przy lotnisku z bocznicą linii Gdynia - Kościerzyna. Pociągi SKM mogłyby jeździć ze śródmieścia Gdańska do centrum Gdyni przez Niedźwiednik, Morenę, Rębiechowo, Osowę i Karwiny. Dodatkowo nowymi torami kursowałyby pociągi regionalne, łącząc pierwszy raz od 50 lat Gdańsk z Kaszubami. - Wadą są koszty, gdyż tory kolejowe są droższe od tramwajowych - zarówno w budowie jak i utrzymaniu - mówi wiceprezydent Gdańska Marcin Szpak.

Inny wariant to budowa linii tramwajowej (prowadzonej także po starym nasypie kolejowym) z Wrzeszcza lub Moreny, do której tramwaje dojechałyby ulicami Nowolipie i Rakoczego z pętli na Siedlcach. Wtedy jednak bezpośrednie połączenie z Kaszubami i Gdynią byłoby niemożliwe.

- A ostatni pomysł zakłada przedłużenie linii tramwajowej na Chełm aż do obwodnicy i dalej na północ do portu lotniczego - mówi Szpak. - Myślimy także o zakupie kilkunastu tramwajów niskopodłogowych. Gdybyśmy dostali dofinansowanie z UE, prace ruszyłyby w 2008 roku.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (126) 1 zablokowana

  • Na tą wiadomość czekałem...

    Zdecydowanie jestem za tramwajem, niż za SKM. Linia tramwajowa powinna przebiegać od Wrzeszcza starym nasypem koło Niedźwiednika na Morenę, tam mogłaby się łączyć z torami z Siedlec przebiegającymi obok Carrefoura i dalej już jako jedna nitka do lotniska. Za lotniskiem może być połączenie przesiadkowe z torami kolejowymi.
    Uzupełnieniem tej inwetycji mógłby być wiadukt drogowy nad ulicą Kartuską łączący ulicę Łostowicką z Nowolipiem.
    Skoro już mowa o dobrych pomysłach komunikacyjnych to może wreszcie w planach Gdańska pojawi się też most zwodzony na Wyspę Sobieszewską.
    W końcu idą wybory, a nie samym stadionem w Letnicy wyborcy żyją.

    • 0 0

  • Do kilku komentatorow

    cos mi sie wydaje, ze troche za szybko ktos puscil linie tramwajowa na lotnisko z Moreny. Z tego co ja zrozumialem na lotnisko ma isc linia z Chelmu, czyz nie?

    • 0 0

  • Dajcie spokój...

    7 (słownie siedem!!!) lat temu Paweł Adamowicz był gościem w moim liceum, i ktoś zadał mu pytanie na temat linii tramwajowej na Chełm. Pan Prezydent odpowiedział że sprawa rozwiąże się i budowa ma ruszyć w ciągu najbliższego roku, że są już bardzo zaawansowane plany itp. Minęło 7 lat i nic. Żenua

    • 0 0

  • Odp.

    Według mnie to jest dobry pomysł bedzie lepsze skomunikowanie a wy se narzekajcie jak chcecie ale tak do nuiczego nie dojdziecie

    • 0 0

  • bla bla bla

    Po pierwsze nie intensywne prace trwaja na Chełm bo to w końcu leci 25 rok budowy. Po drugie w komunie zrobiono juz wiekszość prac pozostało polozyć tory i sieć trakcyjną. To mogliby robic nudzacy sie wieźniowie. Po trzecie planowana i równiez gotowa trasa ewentualnego tramwaju na Morene w sposob bradzo prosty przez Jasień moglaby dojść w okolice lotniska. Po czwarte UE funduje ale pieniądze gdzieś sie podziewają na poczatku mialo byc 4,3 km linii a wiec do Ujeściska cobyloby dobrym rozwiazaniem i logicznych, teraz jest juz 2,9 km z petla kolo kościola na Chelmie a więc z każdej częsci dzielnicy do tramwaju trzeba iśc niezły kawalek drogi i projekty byly bardzo logiczne i proste linia do ujeściska Al,. Armii Krajowej a powrót jednym torem Ul. Witosa i połączenie sie z linia dwutorową na Orunię. To rozwiązanie nadal jest jedynym logicznym wyjsciem łącznie z polączeniem Oruni, które juz wtedy architekci przewidzieli dla rozwiązania kilom etrowych korkow dojazdu do Centrum. A jak slysze że kupimy trzy trawaje niskopodlogowe, to pusty smiech ogarnia. W Krakowie otwierają piata dziesiątke takich tramwajów, o Łodzi Warszawie Wwroclawiu i Poznaniu nie wspomnę. A i Bydgoszcz pokazuje co potrafi. A u nas niepodzielnie Szczyt od 30 lat no i opłacalne "prowizje" za zakup autobusów Gratulacje

    • 0 0

  • Pomysł rewelacyjny choć jest realizacją projektów sprzed 30-tu lat.

    Uważam, że pomysł z tramwajami po starym nasypie kolejowym jest świetny. Kolej jest droga w budowie i zbyt ciężka. Zresztą na miejscu starej linii kolejowej ciężko będzie wcisnąć teraz 2 torowiska, a tramwaj zmieści się :)Połączenie Moreny linią tramwajową na Siedlce to pomysł stary jak wiadukt na Rakoczego (przygotowany dla tramwaju). Pętlę na Morenie można połączyć z teoretyczną linią tramwajową po strym nasypie z pętlą Abrahama, a z Moreny zrobić linię na lotnisko. Z takiej linni korzystaliby częściowo klienci Auchan, lotniska jak i mieszkańcy coraz potężniejszego osiedla Wiszące ogrody bo trasa przebiega bokiem tych obiektów! Pozdrawiam i życzę powodzenia w realizacji tych projektów!!!

    • 0 0

  • Do lotniska wystarczy autobus.

    Tramwaje to przedwyborcze fantasmagorie i głupota..

    • 0 0

  • Tramwaj na Wiszące Ogrody

    Jestem za - szybko, tanio i bez korków.

    • 0 0

  • A ja jestem za koleją!

    A dlaczego? Ano dlatego, że do Auchana juz prowadzą tory kolejowe. tak więc jest tam tylko kilka kilometrów linii do położenia na wyremontowanym nasypie. Mamy więc połączenie z kaszubami, i wówczas zamiast się tłuc PKSem do Kartuz wsiadamy w SKM i jesteśmy w Kartuzach, Sierakowicach a może i Lęborku (choć tą linię zamkniętą w 2000 - rozkradają złomiarze) Do tego jeżeli zrobiony zostanie z zjazd w Glinczu mamy dojazd z Gdańska do Kościerzyny. Istnieją juz tory kolejowe przy lotnisku (pozostanie położenie około 1km żeby dociągnąć linię gdzieś z okolicy kokoszek) tak więc robienie tramwaju to wg działanie krótkofalowe, a kolej może być spokojnie jednotorowa nie ma co wciskać dwóch torów. Nieco to było chaotyczne ale mam nadzieje ze sens jest zrozumiały

    • 0 0

  • ile jeszcze tych mzonek???

    gdyby z obietnic obecnej ekipy sprawdzalo sie 5% to mielibysmy raj
    niestety popatrzmy na ostatnia 4-letnia kadencje naszego prezydenta i to co zostalo z waznych problemow komunikacyjnych naszego miasta rozwiazane.
    Czy chociaz jeden projekt zostal przez te 4 lata zrealizowany???
    Malo tego nawet przez ostatnie 8 lat nic mu sie nie udalo doprowadzic do konca (przykladem jest tu Slowackiego) .
    Planowanie i obiecywanie idzie im za to swietnie ale to tylko tyle!!!
    Chyba czas z tym skonczyc a okazja to wybory na jesien.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane