- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (519 opinii)
- 2 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 3 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (232 opinie)
- 4 Rekordzista dostał 5 mandatów (80 opinii)
- 5 Były senator PiS trafił do więzienia (352 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (60 opinii)
Tramwajem na samolot?
![](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/24/300x0/24339__kr.webp)
Na początku bieżącego roku gmina ogłosiła przetargi na wykonawców inwestycji w ramach Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Poza budową linii na Chełm, chodzi o remonty torowisk w całym mieście i zakup trzech tramwajów niskopodłogowych. Prace budowlane mają ruszyć w czerwcu, a termin ich realizacji to koniec przyszłego roku. Czasu jest mało, ale takie są wymagania Unii Europejskiej, która współfinansuje projekt.
Niezależnie od tych przedsięwzięć urzędnicy już myślą o poszerzeniu zakresu robót. - W kolejnych latach chcemy walczyć o dofinansowanie połączenia szynowego między centrum Gdańska, Moreną i lotniskiem w Rębiechowie - mówi Antoni Szczyt, wicedyrektor wydziału gospodarki komunalnej.
Miasto rozważa kilka wariantów przebiegu i rodzaju trasy. Pierwszy zakłada odbudowę linii kolejowej z Wrzeszcza do Kokoszek. Zaletą tego rozwiązania jest utworzenie drugiej linii SKM w Trójmieście, gdyż trasa łączyłaby się przy lotnisku z bocznicą linii Gdynia - Kościerzyna. Pociągi SKM mogłyby jeździć ze śródmieścia Gdańska do centrum Gdyni przez Niedźwiednik, Morenę, Rębiechowo, Osowę i Karwiny. Dodatkowo nowymi torami kursowałyby pociągi regionalne, łącząc pierwszy raz od 50 lat Gdańsk z Kaszubami. - Wadą są koszty, gdyż tory kolejowe są droższe od tramwajowych - zarówno w budowie jak i utrzymaniu - mówi wiceprezydent Gdańska Marcin Szpak.
Inny wariant to budowa linii tramwajowej (prowadzonej także po starym nasypie kolejowym) z Wrzeszcza lub Moreny, do której tramwaje dojechałyby ulicami Nowolipie i Rakoczego z pętli na Siedlcach. Wtedy jednak bezpośrednie połączenie z Kaszubami i Gdynią byłoby niemożliwe.
- A ostatni pomysł zakłada przedłużenie linii tramwajowej na Chełm aż do obwodnicy i dalej na północ do portu lotniczego - mówi Szpak. - Myślimy także o zakupie kilkunastu tramwajów niskopodłogowych. Gdybyśmy dostali dofinansowanie z UE, prace ruszyłyby w 2008 roku.
Opinie (126) 1 zablokowana
-
2006-04-05 03:33
Na tą wiadomość czekałem...
Zdecydowanie jestem za tramwajem, niż za SKM. Linia tramwajowa powinna przebiegać od Wrzeszcza starym nasypem koło Niedźwiednika na Morenę, tam mogłaby się łączyć z torami z Siedlec przebiegającymi obok Carrefoura i dalej już jako jedna nitka do lotniska. Za lotniskiem może być połączenie przesiadkowe z torami kolejowymi.
Uzupełnieniem tej inwetycji mógłby być wiadukt drogowy nad ulicą Kartuską łączący ulicę Łostowicką z Nowolipiem.
Skoro już mowa o dobrych pomysłach komunikacyjnych to może wreszcie w planach Gdańska pojawi się też most zwodzony na Wyspę Sobieszewską.
W końcu idą wybory, a nie samym stadionem w Letnicy wyborcy żyją.- 0 0
-
2006-04-05 06:02
Do kilku komentatorow
cos mi sie wydaje, ze troche za szybko ktos puscil linie tramwajowa na lotnisko z Moreny. Z tego co ja zrozumialem na lotnisko ma isc linia z Chelmu, czyz nie?
- 0 0
-
2006-04-05 06:25
Dajcie spokój...
7 (słownie siedem!!!) lat temu Paweł Adamowicz był gościem w moim liceum, i ktoś zadał mu pytanie na temat linii tramwajowej na Chełm. Pan Prezydent odpowiedział że sprawa rozwiąże się i budowa ma ruszyć w ciągu najbliższego roku, że są już bardzo zaawansowane plany itp. Minęło 7 lat i nic. Żenua- 0 0
-
2006-04-05 06:40
Odp.
Według mnie to jest dobry pomysł bedzie lepsze skomunikowanie a wy se narzekajcie jak chcecie ale tak do nuiczego nie dojdziecie
- 0 0
-
2006-04-05 06:54
bla bla bla
Po pierwsze nie intensywne prace trwaja na Chełm bo to w końcu leci 25 rok budowy. Po drugie w komunie zrobiono juz wiekszość prac pozostało polozyć tory i sieć trakcyjną. To mogliby robic nudzacy sie wieźniowie. Po trzecie planowana i równiez gotowa trasa ewentualnego tramwaju na Morene w sposob bradzo prosty przez Jasień moglaby dojść w okolice lotniska. Po czwarte UE funduje ale pieniądze gdzieś sie podziewają na poczatku mialo byc 4,3 km linii a wiec do Ujeściska cobyloby dobrym rozwiazaniem i logicznych, teraz jest juz 2,9 km z petla kolo kościola na Chelmie a więc z każdej częsci dzielnicy do tramwaju trzeba iśc niezły kawalek drogi i projekty byly bardzo logiczne i proste linia do ujeściska Al,. Armii Krajowej a powrót jednym torem Ul. Witosa i połączenie sie z linia dwutorową na Orunię. To rozwiązanie nadal jest jedynym logicznym wyjsciem łącznie z polączeniem Oruni, które juz wtedy architekci przewidzieli dla rozwiązania kilom etrowych korkow dojazdu do Centrum. A jak slysze że kupimy trzy trawaje niskopodlogowe, to pusty smiech ogarnia. W Krakowie otwierają piata dziesiątke takich tramwajów, o Łodzi Warszawie Wwroclawiu i Poznaniu nie wspomnę. A i Bydgoszcz pokazuje co potrafi. A u nas niepodzielnie Szczyt od 30 lat no i opłacalne "prowizje" za zakup autobusów Gratulacje
- 0 0
-
2006-04-05 07:25
Pomysł rewelacyjny choć jest realizacją projektów sprzed 30-tu lat.
Uważam, że pomysł z tramwajami po starym nasypie kolejowym jest świetny. Kolej jest droga w budowie i zbyt ciężka. Zresztą na miejscu starej linii kolejowej ciężko będzie wcisnąć teraz 2 torowiska, a tramwaj zmieści się :)Połączenie Moreny linią tramwajową na Siedlce to pomysł stary jak wiadukt na Rakoczego (przygotowany dla tramwaju). Pętlę na Morenie można połączyć z teoretyczną linią tramwajową po strym nasypie z pętlą Abrahama, a z Moreny zrobić linię na lotnisko. Z takiej linni korzystaliby częściowo klienci Auchan, lotniska jak i mieszkańcy coraz potężniejszego osiedla Wiszące ogrody bo trasa przebiega bokiem tych obiektów! Pozdrawiam i życzę powodzenia w realizacji tych projektów!!!
- 0 0
-
2006-04-05 07:38
Do lotniska wystarczy autobus.
Tramwaje to przedwyborcze fantasmagorie i głupota..
- 0 0
-
2006-04-05 08:14
Tramwaj na Wiszące Ogrody
Jestem za - szybko, tanio i bez korków.
- 0 0
-
2006-04-05 08:16
A ja jestem za koleją!
A dlaczego? Ano dlatego, że do Auchana juz prowadzą tory kolejowe. tak więc jest tam tylko kilka kilometrów linii do położenia na wyremontowanym nasypie. Mamy więc połączenie z kaszubami, i wówczas zamiast się tłuc PKSem do Kartuz wsiadamy w SKM i jesteśmy w Kartuzach, Sierakowicach a może i Lęborku (choć tą linię zamkniętą w 2000 - rozkradają złomiarze) Do tego jeżeli zrobiony zostanie z zjazd w Glinczu mamy dojazd z Gdańska do Kościerzyny. Istnieją juz tory kolejowe przy lotnisku (pozostanie położenie około 1km żeby dociągnąć linię gdzieś z okolicy kokoszek) tak więc robienie tramwaju to wg działanie krótkofalowe, a kolej może być spokojnie jednotorowa nie ma co wciskać dwóch torów. Nieco to było chaotyczne ale mam nadzieje ze sens jest zrozumiały
- 0 0
-
2006-04-05 08:19
ile jeszcze tych mzonek???
gdyby z obietnic obecnej ekipy sprawdzalo sie 5% to mielibysmy raj
niestety popatrzmy na ostatnia 4-letnia kadencje naszego prezydenta i to co zostalo z waznych problemow komunikacyjnych naszego miasta rozwiazane.
Czy chociaz jeden projekt zostal przez te 4 lata zrealizowany???
Malo tego nawet przez ostatnie 8 lat nic mu sie nie udalo doprowadzic do konca (przykladem jest tu Slowackiego) .
Planowanie i obiecywanie idzie im za to swietnie ale to tylko tyle!!!
Chyba czas z tym skonczyc a okazja to wybory na jesien.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.