• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: droga protestów

Michał Jamroż
16 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Nowe warianty przebiegu Trasy Kaszubskiej, która połączy Trójmiasto ze Słupskiem, wywołują coraz więcej kontrowersji. Protestują mieszkańcy gdańskich dzielnic, w pobliżu których droga może przebiec.



Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią. Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią.
Trasa Kaszubska, zwana też Lęborską, wymyślona została już w latach 70. Pierwotnie miała łączyć się z obwodnicą w Gdyni w okolicach Chwarzna. Z czasem koncepcję porzucono, a trasa swój początek miała mieć w Osowej. Taki przebieg wywołał jednak ogromny sprzeciw mieszkańców dzielnicy. Dodatkowo okazało się, że nie jest możliwa do realizacji, gdyż droga biegłaby w otulinie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, co jest sprzeczne z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. Wtedy pojawiła się koncepcja włączania Trasy Kaszubskiej do obwodnicy na węźle Wielki Kack. Jednak i ten pomysł wywołał protesty, mimo że tak naprawdę wszystko rozgrywało się bardziej w sferze marzeń niż realnych działań. Bo nikt nie wiedział, za ile lat znajdą się pieniądze na jej budowę.

Zmieniło się to, gdy w sierpniu premier obiecał mieszkańcom Słupska drogę szybkiego ruchu w zamian za lokalizację w Redzikowie tarczy antyrakietowej. Obecnie pod uwagę brane są trzy warianty włączenia tej drogi do obwodnicy: dwa znajdują się w Gdańsku, a jeden w Gdyni. Rozwiązania gdańskie to nowości, które pojawiły się w połowie ubiegłego roku, wcześniej nie były brane pod uwagę. I właśnie one wywołały kolejne protesty związane z Trasą Kaszubską.

- Wcześniejsze przebiegi konsultowano miesiącami, a nawet latami. Teraz odbyto kilka szybkich spotkań i już nikt nie chce więcej z nami rozmawiać - żali się Andrzej Zacharski, mieszkaniec dzielnicy Klukowo, w pobliżu której przebiegają oba gdańskie warianty. - A ta droga przecież zupełnie zmieni naszą okolicę. Nie po to ludzie budowali sobie domy, żeby teraz pod ich oknami biegła droga szybkiego ruchu.

Mieszkańcy Klukowa założyli Stowarzyszenie Przyjazne Klukowo, które zbiera podpisy pod protestem przeciw budowie drogi ekspresowej w ich okolicy. Podpisało się już kilkaset osób z Klukowa, okolicznych dzielnic oraz gmin. Chcą zebrać kilka tysięcy. Proponują, by Trasa Kaszubska połączyła się z obwodnicą na węźle Wielki Kack w Gdyni. - Takie były pierwotne plany i według nich powinno się realizować tę inwestycję - dodaje Zacharski.

Jak wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem, historyczny przebieg tej drogi ma niewiele wspólnego z obecnym wariantem północnym, czyli gdyńskim.

- Kiedyś była ona projektowana jako droga główna, a teraz jako ekspresowa, a to oznacza zupełnie inne wymagania techniczne, jak np. promienie łuków, przez co obecny wariant północny tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z tym historycznym - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Jak zapewnia GDDKiA, obecnie wszystkie trzy warianty mają taką samą szansę na realizację.

- Nie mamy swojego faworyta, decyzja zapadnie na posiedzeniu specjalnej komisji przy GDDKiA w Warszawie, które zaplanowano na koniec marca - dodaje Michalski. - I będzie to decyzja ostateczna, bo budowa powinna ruszyć w 2010 r. i zostać zakończona do 2013.

Tymczasem mieszkańcy wywalczyli jeszcze jedno spotkanie konsultacyjne z projektantami, które odbędzie się pod koniec stycznia.

- Mam nadzieję, że tym razem pojawi się przedstawiciel władz miasta, bo mamy wrażenie, że ta sprawa Gdańska w ogóle nie interesuje - żali się Zacharski.

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej

Oczywiście, że sprawą się interesujemy i na pewno będziemy obecni na spotkaniu. Jednak trzeba pamiętać, że to nie my podejmujemy decyzję, a GDDKiA, która musi wybrać wariant najbardziej optymalny.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (276) 6 zablokowanych

  • niech się w Klukowie cieszą, że w ogóle są w Gdańsku (2)

    bo nie mieliby pewnie kanalizacji i internetu do końca życia...

    bezczelność mieszkańców przedmieść nie zna granic, podobnie zresztą jest w wielu innych miastach Europy.

    • 0 0

    • niby miastowy a taki przyglup

      • 0 0

    • Kanalizacja?

      No wlasnie nie mamy kanalizacji! Pomimo, ze byly unijne pieniadze na kanalize, to nadal szambiarka jest widokiem czestszym, niz autobus :)

      • 0 0

  • Do Polihistor

    Dziękuję za uwagę - jest ona słuszna, a Pańska argumentacja wiele wnosi do dyskusji. Z przyjemnością przyznaję Panu rację. Niemniej, czy jednak nie może zastanawiac powszechnośc protestów? Obok Pańskich argumentów wydaje się również słuszne to, co powyżej powiedzieli niektórzy - ludzie chcieliby pewnych inwestycji, ale bez żadnych kosztów własnych. W ten sposób niczego się nie zbuduje. Ile głów, tyle pomysłów, ale wybrac trzeba jeden. Każdy ma prawo troszczyc się o własne dobro, ale żyjemy w różnego rodzaju wspólnotach i to życie staje się niemożliwe bez uznania pojęcia dobra wspólnego. Pozostaję z szacunkiem.

    • 0 0

  • demokracja

    chcieliście Platformy to ją macie.W Osowie zadecydował nacisk byłego dyrektora stoczni i innych dzielnych a nie otulina.Tej samej klasy otulina znajduje się w propozycji C co nie przeszkadza zupełnie w nowym projekcie

    • 0 0

  • Barany jedne ... (4)

    ... droge to by oni chcieli ale oczywiście jak najdalej od nich, nie zważać na ich protesty tylko budować i tyle, co oni sobie myślą że jak kupili sobie działki i sie wybudowali to mieszkają tam jak w raju, snoby jedne potrafią myśleć tylko o sobie

    • 0 0

    • (1)

      popierram. droga tak ale nie u nas. Ludzi eto debile. Osobiscie mieszkam 200m od obwodowej i nie narzekam. Własnei dlatego kupiłem to mieszkanie. Wszedzie blisko i szybko. A hałas nie jest uciazliwy.

      • 0 0

      • no tak...super porównanie

        Czy ktoś z mieszkających we wspomnianych dzielnicach protestuje przeciw obwodowej obok której już mieszkają?
        http://www.klukowo.vsp.pl/uploads/s6_plan_mapa_styczen.pdf
        Według mnie wariant pomarańczowy chyba koliduje z interesem najmniejszej liczby mieszkańców (chyba bo może zdjęcie jest stare, a tak często bywa) zaś różowy to zrobienie z Matarni enklawy ekranów dźwiękochłonnych z trzech stron i wykończenie i tak już zapchanego węzła (jak mijam go po południu to często jest kolejka do skrętu na każdym ze ślimaków).
        Z tego co czytam to i tak decyzję podejmie jakiś dziad w warszawie na podstawie kresek namalowanych na mapie a później się będą martwić jak to wszystko połączyć w całość i to jest w tym najsmutniejsze:(

        Z załączonych mapek w jednym z postów widzę również że GDDKiA ma w d....e propozycje urzędu wojewódzkiego (który to tak naprawdę powinien decydować o rozwoju regionu) i nici z rozwiązania skutecznie eliminującego ruch WZ z Gdańska czyli połączenia z obwodnicą południową .

        • 0 0

    • ty zaś wciąż myślisz o innych..

      Wielkie dzięki że są jeszcze tacy wolontariusze jak ty. Rozumiem że swoje lokum przeznaczysz dla osób które zostaną wysiedlone z domów przeznaczanych do wyburzenia (cześć powstała nawet w ubiegłym roku) gdy droga jakimś urzędniczym "cudem" przesunie się z terenów rezerwowanych pod drogę na miejsce nowego wariantu?

      Oczywiście są odszkodowania ale kazać komuś budować jego dom od nowa gdy właśnie go skończył bo urzędasek zmienił zdanie to tylko chyba u nas:(

      Z tego co widzę protest dotyczy pozostawienia drogi w starym wariancie a nie zaprzestania budowy wiec nie rozumiem czemu tak naskakujesz na mieszkańców którzy oczekują od urzędników stałości w dokumentach przez siebie sporządzonych. Jednocześnie widzę że GDDKiA musi być mocno naciskana nad odejściem od pierwotnego planu gdyż od początku konsultacji z mieszkańcami starają się dyskredytować SWOJE WŁASNE wcześniejsze plany dotyczące wariantu A.

      • 0 0

    • Może niech Pana wyrzuca z nowego mieszkanka?

      Nie którzy mieszkają tu od 50, 60 lat, a od kilku lat ważą się ich losy, nikt nie zważa na to, że ludzie nie wiedzą co będzie się z nimi działo za kilka miesięcy, gdzie zamieszkaja po wyburzeniach. nikt nie informuje mieszkańców bezpośrednio o tym co się dzieje w związku z ich domami, odsyłaja ludzi do strony internetowej ggdkia, która i tak nic nowego nie wnosi, nikt nie pomyślał też że ludzie mający po 80lat nie korzystają z Internetu. Mieszkańcy nie wiedzą ile pieniędzy otrzymają za swoje domy, czy pieniądze z ich dorobku całego życia starcza żeby móc na starość kupić nowy dom. Jeśli mieszkańcy dostaliby tyle pieniędzy m, żeby mogli zapewnic swoim rodzina przynajmniej tako standard jaki mają obecnie to pewnie protestów by nie było ale ludzie boja się że za dom mający 50lat nie będą w stanie kupić malutkiego mieszkanka.

      • 0 0

  • opinia

    Te głosy poparcia dla tej kaszubskiej drogi budowanej za nasze pieniądze świadczą że pochodzą od kaszubów albo urzędasów ,jedni idrudzy słyną z rozgarnięcia.Tuskowi nie wyszedł projekt Chiński więc chce ściągnąć do roboty w trójmieście kaszubów z wioch Lęborskich,ilu towyborców

    • 0 0

  • Wariant proponowany przez władze województwa (4)

    Czyli połączenie S7 z S6 obwodnicą południową Gdańska i łącznik z S6 do portu w Gdyni ma największy sens. Moim zdaniem powinniśmy za nim lobbować zamiast się zgadzać na jakieś durne połączenia w Owczarni czy Matarni.

    • 0 0

    • natomiast (3)

      wariant różowy wg tej mapy:

      http://www.klukowo.vsp.pl/uploads/s6_plan_mapa_styczen.pdf

      to jakieś nieporozumienie, pewnie mające na celu kolejne wystąpienie o środki na Słowackiego, że niby to droga krajowa. Tylko puszczenie tranzytu przez miasto to jakaś paranoja.

      Wariantów pomarańczowego i brązowego z w/w mapki w ogóle szkoda komentować - to jakiś niewypał bez sensu.

      • 0 0

      • a wariant wojewódzki jest tu

        http://img.naszemiasto.pl/grafika2/nowy/e4/40_948023_1_d_1073.jpg

        (dolna mapka).

        • 0 0

      • wariant pomaranczowy najlepszy (1)

        POPIERAM!

        • 0 0

        • ale jakieś argumenty?

          co ci da początek TL w tym wariancie, oprócz tego, że ruch tranzytowy z S7 zostanie wpuszczony na spory odcinek Obwodnicy?

          • 0 0

  • Matarnia

    Juz w tej chwili Matarnia jest narazona na halas z Obwodowej, Slowackiego oraz z lotniska, ktore ma w najblizszym czasie znacznie zwiekszyc ilosc obslugiwanych samolotow !
    W przypadku wytyczenia trasy przebiegajacej w okolicy tejze dzielnicy mieszkancy beda "zyli" nieomalze jak w gettcie otoczeni z trzech stron drogami, z dwoch - wysokimi ekranami, a takze brudnym "lasem" i narazie rozleglym polem, nad ktorymi w dzien i w nocy bedzie slychac ryk silnikow samochodow, a w gorze ryk coraz wiekszej liczby samolotow !!
    Ponadto - zniknie czesc parkingow samochodowych, a takze zostana znacznie przesuniete przystanki autobusowe, co znacznie pogorszy, kiepska, komunikacje miejska z tym swoistym kuriozum osiedlowym !!
    Tych wszystkich, ktorzy potepiaja w czambul Miieszkancow Matarni, ze protestuja, prosze o przestudiowanie planow tejze inwestycji, zatrudnienie wyobrazni i .......przeprowadzke TUTAJ po - NIE DAJ BOZE - zrealizowaniu tego poronionego pomyslu !!

    • 0 0

  • a

    chca kompletnie zaje*ac wezel karwiny-kaczebuki-wielki kack-dabrowa-osowa, gratulacje dla idiotow!!!

    • 0 0

  • zamiast autostrady wybudujcie im kościół, recze że prostaki bedą happy!!

    xxxx

    • 0 0

  • zamiast drogi załóżcie kolejny obszar natury 2000

    przecież tam żyją żuki gnojowniczki i rośnie stokrotka polna !!! Potem zaorajcie istniejące drogi a spadnie na nasz kraj szczęście i dobrobyt z pełnego trzosa matki natury....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane