• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska: droga protestów

Michał Jamroż
16 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 

Nowe warianty przebiegu Trasy Kaszubskiej, która połączy Trójmiasto ze Słupskiem, wywołują coraz więcej kontrowersji. Protestują mieszkańcy gdańskich dzielnic, w pobliżu których droga może przebiec.



Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią. Drogowcy rozważają trzy warianty połączenia Trasy Kaszubskiej z Obwodnicą Trójmiasta: w dwóch wersjach z Gdańskiem, w  jednym z Gdynią.
Trasa Kaszubska, zwana też Lęborską, wymyślona została już w latach 70. Pierwotnie miała łączyć się z obwodnicą w Gdyni w okolicach Chwarzna. Z czasem koncepcję porzucono, a trasa swój początek miała mieć w Osowej. Taki przebieg wywołał jednak ogromny sprzeciw mieszkańców dzielnicy. Dodatkowo okazało się, że nie jest możliwa do realizacji, gdyż droga biegłaby w otulinie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, co jest sprzeczne z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska. Wtedy pojawiła się koncepcja włączania Trasy Kaszubskiej do obwodnicy na węźle Wielki Kack. Jednak i ten pomysł wywołał protesty, mimo że tak naprawdę wszystko rozgrywało się bardziej w sferze marzeń niż realnych działań. Bo nikt nie wiedział, za ile lat znajdą się pieniądze na jej budowę.

Zmieniło się to, gdy w sierpniu premier obiecał mieszkańcom Słupska drogę szybkiego ruchu w zamian za lokalizację w Redzikowie tarczy antyrakietowej. Obecnie pod uwagę brane są trzy warianty włączenia tej drogi do obwodnicy: dwa znajdują się w Gdańsku, a jeden w Gdyni. Rozwiązania gdańskie to nowości, które pojawiły się w połowie ubiegłego roku, wcześniej nie były brane pod uwagę. I właśnie one wywołały kolejne protesty związane z Trasą Kaszubską.

- Wcześniejsze przebiegi konsultowano miesiącami, a nawet latami. Teraz odbyto kilka szybkich spotkań i już nikt nie chce więcej z nami rozmawiać - żali się Andrzej Zacharski, mieszkaniec dzielnicy Klukowo, w pobliżu której przebiegają oba gdańskie warianty. - A ta droga przecież zupełnie zmieni naszą okolicę. Nie po to ludzie budowali sobie domy, żeby teraz pod ich oknami biegła droga szybkiego ruchu.

Mieszkańcy Klukowa założyli Stowarzyszenie Przyjazne Klukowo, które zbiera podpisy pod protestem przeciw budowie drogi ekspresowej w ich okolicy. Podpisało się już kilkaset osób z Klukowa, okolicznych dzielnic oraz gmin. Chcą zebrać kilka tysięcy. Proponują, by Trasa Kaszubska połączyła się z obwodnicą na węźle Wielki Kack w Gdyni. - Takie były pierwotne plany i według nich powinno się realizować tę inwestycję - dodaje Zacharski.

Jak wyjaśniają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która jest inwestorem, historyczny przebieg tej drogi ma niewiele wspólnego z obecnym wariantem północnym, czyli gdyńskim.

- Kiedyś była ona projektowana jako droga główna, a teraz jako ekspresowa, a to oznacza zupełnie inne wymagania techniczne, jak np. promienie łuków, przez co obecny wariant północny tylko w niewielkim stopniu pokrywa się z tym historycznym - tłumaczy Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.

Jak zapewnia GDDKiA, obecnie wszystkie trzy warianty mają taką samą szansę na realizację.

- Nie mamy swojego faworyta, decyzja zapadnie na posiedzeniu specjalnej komisji przy GDDKiA w Warszawie, które zaplanowano na koniec marca - dodaje Michalski. - I będzie to decyzja ostateczna, bo budowa powinna ruszyć w 2010 r. i zostać zakończona do 2013.

Tymczasem mieszkańcy wywalczyli jeszcze jedno spotkanie konsultacyjne z projektantami, które odbędzie się pod koniec stycznia.

- Mam nadzieję, że tym razem pojawi się przedstawiciel władz miasta, bo mamy wrażenie, że ta sprawa Gdańska w ogóle nie interesuje - żali się Zacharski.

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej

Oczywiście, że sprawą się interesujemy i na pewno będziemy obecni na spotkaniu. Jednak trzeba pamiętać, że to nie my podejmujemy decyzję, a GDDKiA, która musi wybrać wariant najbardziej optymalny.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (276) 6 zablokowanych

  • KOMENTARZ (1)

    Mieszkańcy KLUKOWA!
    Wariant południowy jest już przesądzony i nic już to nie zmieni.
    Jak Wam to przeszkadza proszę sprzedać nieruchomości i budować się gdzie indziej. Tylko proszę bardziej wnikliwie rozpatrywać region gdzie mielibyście się ponwnie budować pod względem planowanych w przeszłości czy teraz badź w przyszłości dróg, fabryk.
    Jak Państwo tego nie potrafią to proszę prosić kogoś innnego.

    • 0 0

    • Ty głupi gdynianinie!

      Właśnie przystępując do budowy sprawdzaliśmy - żadnej drogi miało nie być, a TL miała być do Gdyni. Stuknij się w swój gdyński łep za nim coś napiszesz...

      • 0 0

  • GDDKIA wciąż uparcie rozpatruje wezeł Karwiny.
    Jeżeli tak się stanie to GDDKIA będzie "skończona" pod względem dobrej opini fachowców.

    • 0 0

  • komentarz (1)

    Ja bym proponował by CBA zainteresowało się powiązaniami prywatno-biznesowymi" a zewnętrznym biurem projektowym DHV
    Az dziw że Prokuratura tym się nie zainteresowała tym że GDDKA zleca co noż nowe opracowania koncepcji nowych wariantów "z sufitu"

    • 0 0

    • demagogia

      Jeśli masz wiedzę o popełnieniu przestępstwa przy przygotowywaniu inwestycji budowy Trasy Kaszubskiej, masz prawny obowiązek powiadomić o tym fakcie organy ścigania!

      • 0 0

  • drogą w hitech

    jeśli Klukowo to ..... ja się pytam gdzie przeniosą Intel i Young Digital Planet? bo zdaje się, że ten wariant wbija się w ich siedziby ....
    może do Irlandii?

    • 0 0

  • precz z pieniactwem (1)

    Kupując działkę w Klukowie każdy zaglądał w plany zagospodarowania przestrzennego a te jescze rok temu nie przewidywały budowy takiej trasy w tej dzielnicy w ogóle. Cieszę się, że ludzie protestują bo jak ktoś zainwestował w nieruchomość powiedzmy 700tys. złotych to po takiej inwestycji wartość domu spadnie do ok. 450tys czyli jest strata. Tylko ktoś kto dostał po tyłku będzie krzyczał, że dobrze mu tak bo nareszcie ktoś inny też oberwie. To jest zwykłe pieniactwo. Nikt nie ma wątpliwości, ze droga ma powstać - przecież wyraźnie jest napisane, że przez kilkadziesiąt lat plany przewidywały włączenie jej w innym miejscu, czemu nagle zmiana? W całej dyskusji zapominamy, że rozwiązanie jest najgorsze z możliwych dla kierowców korzystających z ulicy Słowackiego ponieważ po doprowadzeniu drogi tranzytowej wprost do Słowackiego będzie się chciało wbić dodatkowo kilkanaście tysięcy więcej pojazdów dziennie. Co z komunikacją miejską? Taka trasa powinna się łączyć z jakimś dużym węzłem. Moim bardzo skromnym zdaniem powinien to być Rusocin - w jedną stronę trasa numer 7 i lub wjazd na projektowaną trasę Sucharskiego, w drugą stronę autostrada Jedynka, w trzecią Obwodnica. Wszędzie blisko a oddalamy ciężki ruch jak najdalej od naszych zabudowań. Pozdrawiam wszystkich.

    • 0 0

    • precz z pieniactwem

      Dziekuję z tę rozsądną wypowiedź. Uważam, że powinniśmy trzeźwo rozpatrzyć kwestię budowy drogi przez Klukowo. Osoby, które codziennie korzystają ze zjazdu ul. Słowackiego do miasta (a więc nie tylko mieszkańcy Klukowa), są zgodni, że zwiększenie ruchu na ul. Słowackiego zupełnie sparalizuję tę wystarczająco już zablokowaną ulicę. Pozdrawiam serdecznie

      • 0 0

  • i w KLUKOWIE nie bedzie i ja Wam to dzis juz pisze

    pozdrawiam

    • 0 0

  • w jaki Klukowie co wy piszecie

    jak ludzie tam kupowali dzialki to byla ocpja nr1 czyli gdynia
    pozatym nie interesuje mnie ze jakis fagas to zmienil
    a druga sprawa ze w osowie mieszka Borusewicz i Wittbrot
    w Klukowie zobaczycie droge jak swinia niebo :-)

    • 0 0

  • jak beda chcieli robic w Klukowie to mieszkancy wstepuja na droge sadowa i koniec zabawy

    bedzie sie ciagnelo latami a i tak tu drogi NIE bedzie :-)

    • 0 0

  • WARIANT A (1)

    przesadzone
    po co te nerwy?

    • 0 0

    • Wariant D

      A ja nadal jestem za wariantem D - poludniem, z dala od Gdanska (a przede wszystkim - Slowackiego)!

      • 0 0

  • do rozsądnych

    Prosze spróbować zaparkować samochód na osiedlu Matarnia około godz. 20 - tej..., jeśli zostaniemy pozbawieni części parkingu przyjdzie nam parkować na s 6. Jeśli pozbawi sie młodzieży JEDYNEGO sportowego skrawka boiska, będą zmuszeni grać w piłkę na s 6... Nieprawdą jest, że osiedle ma być otoczone ekranami dźwiekochłonnymi, na zebraniu w dniu 07.01.2009 projektanci drogi nie ukrywał, że takie ekrany nie są konieczne. S 6 będzie przebiegać około 100 m od osiedla Matarnia. Trudno się więc dziwić, że ludzie martwią się o swoją przyszłość.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane