• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • Głosuj na Platformę im lenina. (1)

    to POmoże.

    • 18 12

    • wPISz się na listę to zagłosujemy

      • 3 2

  • Potwierdzam, że do centrum wcale się nie jedzie 20min tylko ok.30. Jechałam tramwajem nr 6 o 7:00 z pętli i o 7:30 był przy dworcu PKP. Sygnalizacja kompletnie niedopracowana. Za długo się stoi na skrzyżowaniach!! A poza tym prawie wszystkie tramwaje przerzucono na nową pętlę... Na Chełmie została tylko 11 - więc tłok we wszystkich tramwajach gwarantowany..

    • 32 0

  • Dziwny ten Gdańsk.

    Nowa droga (Havla) - większe korki. Nowe tramwaje (Łostowice) - dłuższy dojazd do centrum niż wcześniej autobusem.

    • 50 0

  • No szału nie ma.. (1)

    oj nie ma.

    • 7 0

    • Nieee, no właśnie jest!

      Szał ciał w tramwaju!

      • 0 0

  • przycisk na slupku (4)

    "Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego."

    Skad osoba niewidoma lub niedowidzaca bedzie wiedziala ze jest przycisk na slupku??? Przeciez nie widzi!

    • 27 0

    • (1)

      może ktoś mu pało jedna raz powiedzieć o tym i za kazdym następnym razem jak przyjdzie na ten przystanek to sobie spokojnie odsłucha komunikatów.
      Proste nie?

      • 3 4

      • NIE

        bo jak znajdzie sobie ten konkretny słupek będąc niewidomym?

        • 0 2

    • przeczyta o tym na trojmiasto!

      • 5 1

    • na czuja palancie

      • 1 0

  • Światła (1)

    Jako kierowca już się przyzwyczaiłem do świateł średnio co 100 metrów na al. Havla powodują one korki do samej świętokrzyskiej, dlatego po przejechaniu WZ zjeżdżam na warszawską. W długi weekend przejechałam się rowerem i o ironio dłużnej stałem na światłach przy przejazdach rowerowych niż trwało przejechanie całego odcinka drogi rowerowej przy al Havla. W drodze powrotnej jadąc od WZ w dół zacząłem postępować tak jak piesi czyli nie czekałem na zielone światło a przejeżdżałem na czerwonym. Zauważyłem ze piesi przechodzą na czerwonym nagminnie i wcale się im nie dziwie. Teraz okazuje się ze tramwaj ma problemy ze światłami. To jest bubel a nie droga która miała rozkorkować Gdańsk południe. To tylko w Polsce buduje się dwupasmówkę tylko po to albo postawić światła co 100m albo gamonia z suszarką czającego się za wzniesieniem.

    • 37 1

    • to jest lekcja pokory gamoniu

      • 0 0

  • spokojnie,wszystko będzie naprawione jest gwwarancja !

    zawsze są jakieś poprawki jak szyjesz garnitur -:)

    • 5 3

  • tragedia

    Czekalam na ten tramwaj jak wszyscy a teraz szkoda gadac zeby dojechac na chelm musze wychodzic 45 minut wczesniej niz zawsze zeby zdazyc na autobus i potem na tramwaj bo innego polaczenia nie ma i teraz zajmuje mi to 45minut wiecej niz kiedys to bylo 20minut zle niby dopasowane autobusy z osiedla MM

    • 14 1

  • na chełmie w godzinie szczytu wcisnąć się do tramwaju nie sposób! Chyba wszyscy uwierzyli że pojadą ! A jeszcze w piątek gdy wsiadłam do 7 to siedziałam, a dziś wisiałam do połowy Nowego Portu 1 nogą na schodku ! Czasy sprzed uruchomienia pętli Łostowice wróć !!!
    Kiedy będzie lepiej ? Lepiej już było !

    • 20 0

  • całe to przedsięwzięcie to porażka, bo nie dość, ze nie rozwiązało żadnego problemu

    komunikacyjnego w tym rejonie miasta, to dołozyło nowe.
    całej trasy Havla nie da się przejechać na jednym zielonym świetle, co rusz utyka się na czerwonym, na niektórych czas oczekiwania dochodzi do 4 minut.
    Te zmiany miałyby wyłacznie sens prz jednoczesnym wybudowaniu nowej, dwujezdniowej Swietokrzyskiej.

    • 24 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane