• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • do poprawki organizacja sygnalizacji świetlnej!!!!!!!!!! zamiast usprawniać ruch samochodowy to nasze miasto skutecznie ogranicza go na górnym tarasie!!!

    • 8 0

  • OK! (4)

    Sądząc dzisiaj po tym ile ludzi rano wsiadło juz na pętli, wygląda na to ze inwestycja była bardzo potrzebna. Fakt ze te ponad 20min, jakie potrzebuje tramwaj aby dojechać do dworca to troche dużo (pewnie było by lepiej gdyby z Orunii Górnej jechał w dół małomiejską i potem traktem) ale tak czy inaczej nie jest źle. Pracuję niedaleko starówki i dojazd (zwłaszcza w poniedziałki i piątki) do domu na Górnej zajmuje mi czasem 50min samochodem tak więc tramwaj jest na to najlepszą receptą.
    Cieszmy się a nie narzekajmy na pewne niedoróbki. Takie zawsze się trafiają. Oby tylko zostały z czasem usunięte.
    Od dzisiaj samochód zostawiam w garażu i będę się delektował jazdą tramwajem patrząc i śmiejąc się z tych którzy tracą czas w korkach.
    Polecam przesiąść się do transportu miejskiego to wszystkim będzie lepiej :)

    • 17 24

    • (1)

      tramwaj nie jest w tej chwili alternatywą dla samochodu. na codzień jeżdżę autem, w sobotę wybraliśmy się na przejażdżkę żeby sprawić dzieciom frajdę. przejazd ze świętokrzyskiego do dworca zajął nam 40min. jadąc samochodem, w godzinach szczytu, przeznaczam na to 40-50min, poza szczytem z 15-20.

      • 6 3

      • co ty gościu gadasz tramwajem jeżdżę od początku i do oliwy zajmuje mi to 50 minut

        • 0 0

    • to nie widziałeś ile ludzi wsiadało na pętli na chełmie, wsiąść teraz do tramwaju właśnie na chełmie w godzinach porannych graniczy niemalże z cudem,
      a cieszyc się to nie ma z czego, każda oddana do uzytku inwestycja w naszym grajdole potrzebuje poprawek,
      jaki pan taki kram, tyle w temacie !!!

      • 11 0

    • Post sponsorowany

      Pan "zadowolony" przejawia styl i ton wypowiedzi posłusznego urzędnika Urzędu Miasta. Mają tam fajny układ: post za ciastko. Z przeceny.
      Pozdrowienia dla Pańskiego dyrektora departamentu...

      • 0 0

  • ankieta

    "czy jechałeś już...?" "nie, ale planuje z niej skorzystać"- kto planuje?

    • 5 1

  • Zdarzyło mi się zimą stąpać po nowych płytach. Ciekawi mnie, ile osób wślizgnie się pod tramwaj przez ich "fakturę"...

    A tak poza tym, to cieszę się, że Ujeścisko ma bezpośredni tramwaj do Gdańska. To taka nagroda dla "pierwszych osadników" za zniszczone pola, staw przerobiony na "oczka wodne" i karczowanie lasu...

    • 9 2

  • z igły widły

    Zła sygnalizacja, źle wyprofilowany łuk - ok rozumiem, można podyskutować. Ale czepiać się sladów przekładek na płytach peronowych, zabetonowanego krawężnika w miejscu słupa na nowej pętli czy zaburzających czyjąś estetykę słupów trakcyjnych i latarni to już przesada. Ludzie, czy wy naprawdę nie macie ważniejszych spraw na głowie?
    Co do korków - z pewnością cała inwestycja jest pod ciągłym nadzorem miasta i wszelkie niedociągnięcia będą likwidowane na bieżąco. Mieszkańcy również muszą nauczyć się jeździć w nowych warunkach (pojechać na Havla zamiast Wilanowską), ew może zacząć jeździć tym tramwajem, który mają pod nosem zamiast stać 40min w korku w samochodzie(w jednym samochodzie jedna osoba i stoją przez 300m). Jak ktoś się przewróci na prostym chodniku przy Havla to również będzie wina miasta, wykonawcy i Tuska pewnie też

    • 21 8

  • to wina Tuska

    • 10 2

  • Kolejna fuszera i to wielka...

    • 6 1

  • Wałek!! (2)

    Przecież to odrazu było wiadomo że to jest przekręt że ten trmawaj jedzie przez chełm!!Powinien jechać nową trasą do góry to mieszkańcy łostowic zaoszczędzili by około 10-13 minut na na trasie do centrum..Mieszkańcy Dragana i Witosa chodzili by na Nową trase,Cieszyńskiego i Cebertowicza od strony Bp na pętle na Nową trase a mieszkańcy Cieszyńskiego koło kościoła na pętle!!

    Lepiej wziąść kontrakt na 110 mln niż na 80 mln...a ludzi mieć całkowicie w d*pi...

    A taką mogliśmy mieć fajną i cichą dzielnice!!

    • 8 6

    • A co? Głosno jest?

      • 3 0

    • Jak zwykle

      malkontenci górą! Mieszkam bardzo blisko torów na Cieszyńskiego i nie zauważyłem, żeby poziom hałasu (nawet przy otwartym oknie) był większy niż dotychczas! Jeżeli uważasz, że Chełm przed remontami dróg i budową linii tramwajowej był "fajna i cichą dzielnicą", to gratuluję fantazji! Fajne było na pewno dojeżdżanie do Centrum przez Armii Krajowej i Zaroślak w gigantycznych korkach, jeżdżenie po dziurawych drogach i mieszkanie w najgorzej skomunikowanej dzielnicy Gdańska! Usterki poprawią, światła ustawią i będzie dobrze. Tramwajem w godzinach porannego szczytu z Cieszyńskiego do Centrum docieram w 10 minut, autobusem(108) w 30 minut. A przystanek tramwajowy mam teraz "pod nosem". I wszystko w temacie! I to mi pasuje! A skoro "mieszkaniec chełmu" :) tak bardzo oburza się na to, że musi żyć w tej głośnej i niefajnej dzielnicy, to może przeprowadzka na wieś była by rozwiązaniem? Bo jak widać w naszym kraju wszystko, ale to absolutnie wszystko i wszystkich pewni ludzie zawsze będą krytykować...

      • 4 2

  • te szyny to się wyprostuje i będzie dobrze !

    • 7 2

  • 7

    7 powinna jezdzic przez cały dzień

    • 16 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane