• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • Więcej tramwaji w godzinach szczytu

    • 13 1

  • Ułatwienie dla niewidomych

    "Nowe wyświetlacze .... tu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku "
    zarąb...e.
    Tylko jak niewidomy odnajdzie słupek a na nim specjalny przycisk?

    • 1 2

  • Czyli wszystko po staremu:

    -Ja to proszę pana mam bardzo dobre połączenie.Wstaję rano, za piętnaście trzecia. Latem to już widno.Za piętnaście trzecia jestem ogolony, bo golę się wieczorem,śniadanie jadam na kolację,więc tylko wstaję i wychodzę.
    -No ubierasz się pan
    -W płaszcz jak pada.Opłaca mi się rozbierać po śniadaniu?
    -Aaaa...fakt.
    -Do PKS mam pięć kilometry.O czwartej za piętnaście jest PKS.
    -I zdanżasz Pan?
    -Nie, ale i tak mam dobrze, bo jest przepełniony i nie zatrzymuje się. Przystanek idę do mleczarni, to jest godzinka. Potem szybko wiozą mnie do Szymanowa.Mleko, wiesz pan, ma najszybszy transport, inaczej się zsiada. W Szymanowie zsiadam, znoszę bańki i łapię EKD. Na Ochocie w elektryczny, do Stadionu. A potem to mam już z górki, bo tak:119, przesiadka w trzynastkę, przesiadka w 345 i jestem w domu. To znaczy w robocie. I jest za piętnaście siódma. To jeszcze mam kwadrans.To jeszcze sobie obiad jem w bufecie.To po fajrancie już nie muszę zostawać,żeby jeść, tylko prosto do domu i góra 22.50 jestem z powrotem. Golę się, jem śniadanie i idę spać.

    • 23 5

  • okiem prowadzącego tramwaj :) (4)

    ...W sumie liczyłem, że pojawi się tekst o nowej trasie. Nosiło mnie też, żeby skrytykować jak najmocniej tą inwestycję z wielu punktów widzenia, ale...
    miałem dzisiaj linię 2 i pięciokrotnie miałem okazję odjechać z nowej pętli, niestety tylko ostatnim kursem udało mi się to zrobić o czasie, wczesniej o zgrozo...., pasażerowie czekający na linię 2 zadowoleni że podjeżdża tramwaj, szczęściem tylko opóźniony 2 minuty, tylko że tak naprawdę odjazd miałem nie dwie a dwanaście minut temu, wcale nie byłem tą 2ką na którą moi mili czekaliście tylko tą która już miała dojeżdżać do centrum!
    Irytujące światła - oczwywiście to i tak tylko dzięki zaangażowaniu obsługi opóźnienia były "tak niewielkie" bo przecież tramwaj wyjeżdżający z pętli i jadący zgodnie z przepisami ma okazję zatrzymac się na czerwonym świetle aż czterokrotnie nie opuszczając rejonu samej petli i skrzyżowania. Tylko z własnej ciekawości zwróćcie uwagę na prędkość tramwaju na źle wyprofilowanych łukach, wypłyconych krzyżownicach itp, gdyby nie determinacja motorniczych by zdążyć i śmiegnąć na późnym żółtym do centrum jechalibyśmy dwukrotnie dłużej. Tu chyba jednak nic sie już nie zmieni! Z mojego punktu widzenia z samych błędów wykonawczych i co gorsza projektowych możnaby zrobić doktorat. Mam tylko nadzieję, że do czasu wprowadzenia poprawek nie będę musiał zbyt często tam jeździć, choć jeatem mieszkańcem rejonu pętli o co gorsza, bardzo to lubię :)

    pasażerom życzę dużo wytrwałości i cierpliwości :)

    • 51 3

    • Powiedział facet po szkole podstawowej i kursie dla motorniczych :-) (3)

      Zwróć uwagę na prowadzenie tramwaju a spóźnień nie będzie.
      Krówka niewinna bo szyna się "wigła". Jak widzisz czerwone światła to chyba samochodem jechałeś a nie tramwajem bo motorniczego obowiązują nieco inne światełka nie wiedziałeś o tym?
      Zaangażowanie obsługi dobre sobie. Wszystkim wam bym obniżył pensje za te wszystkie złośliwości które spotykają pasażerów. Zachowujecie się jak przestępcy a bredzicie jak doktoranci ze szpitala psychiatrycznego.

      • 0 15

      • A odpowiedział burak i prostak :)

        Jeśli coś jest źle zrobione to nawet perfekcyjne opanowanie pojazdu guano da. Taka prawda. Motorniczych obowiazuja inne światła, to fakt, ale chyba lepiej powiedzieć "późne zółte" niż światło górne/dolne? Wtedy taki buraczek jak Ty zrozumie.
        Kierowcy i motorniczy to zwykle mili i fajni ludzie - tylko pasażerowie są upierdliwi momentami. Ale od każdej reguły znajdzie się wyjątek :)

        • 6 1

      • Uuu, kolega bezrobotny wykształciuch, cóż pozazdrościć geniuszu umysłu, zdolności czytania i rozumienia tekstu.

        • 1 0

      • UWAGA!! Tekst na zamówienie

        Panie Dandys, w którym referacie Urzędu Miasta/GIKu/ZTMu szanowny Pan pracuje? Była premia za taki post? Kawka? Może ciastko od dyrektora?

        • 0 0

  • Za rządów Adamowicza jedną rzecz robi się kilkakrotnie

    kilkakrotnie się planuje
    kilkakrotnie się uzgadnia
    kilkakrotnie się projektuje
    Raz się wykonuje
    Kilkakrotnie się poprawia.
    i od razu kwalifikuje się do remontu !
    Plan wykonany , kasa miasta pusta , zasoby prywatne rosna portfel,się nie domyka i i myśli się pier.....i wymyślaja durnoty .

    • 13 0

  • jak zwykle fuszerka, brak koordynacji autobusu z tramwajem gdzie "door-to-door" czy jak oni to fachowo nazywali ? generalnie autobus mam 8 minut wcześniej , a w głównym jestem o tej samej godzinie jak przed otwarciem pętli, czyli czas podróży wydłużył się jeszcze bardziej ; /

    • 7 1

  • urzĘdasy nie tracą dobrego samopoczucia :/

    Kotłowski jest jednak trochę zaskoczony narzekaniem kierowców.
    Symulowaliśmy ruch jaki będzie po uruchomieniu tramwaju w programie komputerowym i wychodziło nam, ze wszystko będzie dobrze. Musimy się temu jeszcze raz dokładnie przyjrzeć, by stwierdzić, czy jest to rzeczywisty problem, czy subiektywne odczucia kierowców - dodaje szef gdańskich drogowców
    Analiza sytuacji i przeprogramowanie świateł ma potrwać tydzień.

    żenada - stado baranów na playstation

    • 13 0

  • eee takie tory a nawet gorsze są na Przeróbce od paru lat i nikt nic z tym nie robi.

    • 5 1

  • Po co mialbym tam jechac? Ale frajda na sie wioske przejechac...pff

    • 4 16

  • Jedna wielka porażka (4)

    Skusiłem się - zostawiłem auto i pojechałem tramwajem. 35 minut z Łostowic do Opery! Tragedia. Stojąc w korku samochodem dojadę w tym samym czasie; za to sporo zyskam wracając - zamiast 35minut tramwajem - 15 samochodem (poza godzinami szczytu)

    • 16 3

    • a czego sie spodziewałes (3)

      Ludzie, a wy czego sie spodziewaliscie?? ze ten tramwaj bedzie latal czy moze tunelem bez przystankow pojedzie do centrum ??!! Skoro z centrum do opery jedzie 10 min to niby ile mialby jechac z lostowic ?? moze 15 ?? Chlopie, ogarnij sie i chwile pomysl.

      • 8 2

      • (2)

        w takim razie tramwaj ten jest zmarnowaniem pieniędzy podatników. zamiast trakcji na tej trasie można było zrobić po buspasie po obu stronach, efekt ten sam, a z pewnością mniej kosztowna budowa.
        tramwaj ma być z zasady szybszym transportem niż samochód poruszający się po zbliżonej trasie. na tą chwilę nie jest to alternatywa dla samochodu.
        z postów wynika, że nie ułatwił on komunikacji na południu, a ją wręcz utrudnił, często wydłużył czas dojazdu. więc po co została wybudowana linia tramwajowa? zostało to wszystko źle zaprojektowane i tyle.

        • 6 1

        • Wracaj do szkoły! (1)

          • 1 6

          • dziękuję. nie chce siedzieć z tobą w ławce.

            • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane