• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • a ja sobie jadę rowerkiem i bez czekania w korkach :)

    z chełmu do rębiechowa 35 minut, szybciej niż komunikacją miejską :)

    • 6 2

  • Na przystanku Cieszyńskiego

    po zmroku jest ciemno jak w d...e. Zarówno latarnia postawiona na przystanku, jak i oświetlenie znajdujące się w wiatach nie działają! Gratulacje dla budowniczych!!!

    • 7 0

  • Nie dość, że światło jedno czerwone przed Havla z Wilanowskiej - potem zielone (albo na odwrót) - wjeżdzają 2-3 samochody przy 1 zmianie świateł, to jeszcze nowa linia tramwajowa powykrzywiana... takie rzeczy tylko w Polandzie :) Gratulacje dla naszych budowniczych!

    • 5 0

  • Dorzucę swoje 3 grosze, resztę zostawię w kieszeni: (1)

    Skopana synchronizacja autobusów. 256 do Kowal musi zajeżdżać na tą durną pętlę, przez to jest później na Kowalach, później wraca i nie zdąża na 175. Miałem idealną przesiadkę na Niepołomickiej, a teraz d. zimna. Tak trudno było 175 też opóźnić o 5 minut ????

    • 7 1

    • dodam od siebie, że wyjeżdżając z pracy o pełnej godzinie (np. 17.00), jechałem pół godzinki do starej pętli na Chełmie i zawsze łapałem 255 do Kowal pod sam dom, teraz na nowej pętli nie ma na to szans, 255 ma jakiś nowy chory rozkład i muszę wsiadać w 155 + pół godziny z buta przez osiedle, czyli zamiast wcześniej w godzinę, wracam z pracy 1,5 godziny - dziękuję, odkurzam samochód i do zobaczenia w korku

      • 2 0

  • Mam pytanie o przycisk na słupku (1)

    Moze pytanie głupie, ale jak osoba niewidoma ma odnaleźć przycisk na słupku aby odsłuchać komunikat ?

    • 1 3

    • a skąd wie gdzie jest przystanek i jaka linia podjechała?

      • 4 0

  • jakim cudem ludzie mogli dosiąść się na pętli Chełm skoro 2, 6 i 7 na pętle nie wjeżdżają? (1)

    Jedynie 11

    • 5 1

    • Ludzie ściemniają

      • 3 0

  • Kiedy Migowo?

    • 0 2

  • A kiedy metro w trójmieście? (3)

    bo w Warszawie juz drugą linię budują

    • 2 0

    • Tyle,że Warszawa jest 2,5 raza większa od trójmiasta.

      • 0 0

    • nie juz druga, tylko dopiero to po pierwsze... w Trojmiescie pewnie nigdy nie powstanie bo i po co? jako konkurencja dla SKM?

      tutaj sie nie da innej sensownej trasy wyznaczyc jak rownolegla dla SKM

      • 1 0

    • jak wszystkie kopalnie zlikwiduja i górnicy będą bezrobotni

      • 0 0

  • To są tory na miarę naszych możliwości!

    My tymi krzywymi torami zamykamy gębę niedowiarkom! Patrzcie mówimy, to nasze, przez nas zrobione (w właściwie spieprzone) i to nie jest nasze ostatnie słowo!

    • 9 0

  • SPROWADZIŁA SIĘ WIEŚ DO MIASTA .... (4)

    i teraz narzeka że 30 min do pracy jedzie .... już się zapomniało jak PKS-em i wołami 3 dni się jeździło ???? większość mieszkańców grn. oruni i powyżej to wiochmeni , a focha walą jak przedwojenna hrabina

    • 14 26

    • to miasto się rozrasta (1)

      debilu

      • 4 2

      • tak...

        a dzieci biorą się z kapusty .... wiejski yntelygencie ....

        • 3 1

    • przyjechały takie "dziewczyny do wzięcia"

      Zachłysnęły się tym naszym wielkim światem. Zobaczyły że można mieć ubikacje w domu, pójść do kawiarni, do kina.

      • 3 0

    • Post sponsorowany

      Pan "Ja" to najpewniej posłuszny urzędnik któregoś departamentu w Urzędzie Miasta. Post sponsorowany uściskiem dłoni dyrektora. I ciastkiem z przeceny.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane