• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • 195 przed 7.00 rano...

    ... z pętli Chełm...tragedia...wjazd na Wilanowską i 3 zmiany świateł poczekałki na odcinku 100m. Wilanowska zawalona, Havla zawalona, tramwaj stoi, skrzyżowania zblokowane przez nieznających kodeksu kierowców który zakazuje wjazdu na skrzyżowanie gdy nie ma możliwosci jego opuszczenia. Szok. Może czas pomyśleć o kolejce napowietrznej...

    • 6 2

  • (6)

    po co budowad drogi , ramwaje jak chołota która mieszak na ujeścisku i innych południowych dzielnicach taki jak habendy to same napływowe nie znające miasta spady z innych okolicznych miejscowości, Iława, Ostróda, Bytów i czort wie skąd . Dlatego skoro nie wiedzieli gdzie kupują mieszkania, lub je wynajmują, to ich wina. Dlatego mam apel, nie budujcie tam dróg, torowisk, bo to tołatajstwo nigdy nie uszanuje ile robi miasto gdańak dla takich popaprańców.

    • 1 37

    • Swoja bystrą wypowiedzią pokazałaś jakim Ty jesteś "spadem".

      • 13 1

    • marto

      jedna wskazówka. stań ok 5m przed ścianą, rodpędź się i walnij głową, a przepraszam. twój post świadczy o tym, że ktoś już ci to zaproponował, a ty skorzystałaś. może za słabo?

      • 10 0

    • jak sie ktoś burakiem urodzi to kanarkiem nie zdechnie

      • 5 0

    • teraz to dopiero wyszła słoma z butów, jestem mieszkańcem jednego z południowych osiedli, w Gdańsku mieszkam już prawie 40 lat ba od urodzenia, mieszkali tu moi rodzice i dziadkowie i nie czuje się gorszym obywatelem Gdańska z tego powodu iż mieszkam tam gdzie mieszkam

      • 8 0

    • Jestem mieszkanką Habendy i odnosząc sie do komentarza powyżej , piszę że nie jestem żadnym napływowym spadem, tylko że sie przeprowadziłam z Orunii. I jestem ogólnie zadowolona, mam sklepp blisko, spokój, sarny, jest połaczenie autobusowe. Jedyne co to zlikwidowali od 14 maja jedyne bezposrednie połaczenie z centrum miasta. Także jeżeli ktos pisze tołatajstwo to niech się zastanowi.

      • 4 0

    • Post sponsorowany

      Pani "Marta" w swojej wypowiedzi przejawia styl plotkarsko-urzędniczy zaczerpnięty z rozmów ze swoją szefową w Urzędzie Miasta.
      Mam komunikat - pensyjki dla urzędników UM i GIKu wyrabia podatkami właśnie ta "hołota" czy "tałatajstwo", jak to pani nas nazwała.

      Taki właśnie stosunek do nas mają "ratuszowi".Może przykład idzie z samej miejskiej góry?

      • 2 0

  • mieszkaniec osiedle pogodne (2)

    Również pozostawię swój komentarz. Wyszedłem z domu o godz 7:51, godz 8:15 wciąż wyjeżdzałem z OSIEDLA!, bo jakiś baran postawił światła między blokami, 8:35 znalazłem się u szczytu ul. Wilanowskiej co widze? CHAOS...odpuściłem...skręciłem na chełm-->dragana-->armii krajowej no i o 8:50 byłem we wrzeszczu-ok...co widziałem na drodze w międzyczasie? kilka osob jechalo pod prąd na osiedlu, pod prąd na ul. wilanowskiej, kilka osób po trawnikach itd-apropo bezpieczeństwa. 2 lata utrudnień, remontów, itd miało być lepiej- wierzyłem w to...a jest dużoooo gorzej!!

    • 10 1

    • i to się nadaje do prasy a nie tylko kelnerzy i kelnerzu

      Godzina około 8:20: u "góry" korki, dantejskie sceny, problemy z wydostaniem sie z dzielnicy, a na dole Armi Krajowej na światłach puściutko...

      • 7 0

    • Ja z pogodnego wyjeżdżałam o 8.40

      postałam na Wilanowskiej na wysokości Carrefoura expresu 15 minut z mizernym skutkiem i zawróciłam na Trakt. Takie piekiełko było u nas jak po raz pierwszy spadł w ostatnim sezonie duży śnieg i było diabelsko ślisko, ale i tak przed dziewiątą nigdy! Cieszyłam się z tego tramwaju jak dziecko, bo planowałam się przesiąść z samochodu, a teraz to nie wiem co myśleć, zwłaszcza jak poczytałam opinie pasażerów o czasie dojazdu do centrum i komforcie jazdy w ścisku. Miało być lepiej do diaska, wszyscy znajomi z okolicy nastawiali się na poprawę i co?? Mam nadzieję że ktoś przemyśli i przeanalizuje sygnalizację świetlną. Przydałoby sie też kilka poprawek na samych przebudowanych ulicach - wyjazd ze starej Łódzkiej w Havla koszmar, brak prawoskrętu i korki, a przeciez po tej stronie Ujeściska mieszka masa ludzi. Brak też prawoskrętu z Wilanowskiej w Witosa, skutkiem czego dojazd do szkoły nr 8z pogodnego zamiast wspominanych z łezką w oku 3 minut, zajmuje kilkanaście - o ile nie ma takiego zatoru jak dziś

      • 3 1

  • to wygladało tak: trzeba linie oddac euro nas goni macie tutaj za kapuche i oddajcie , amy bedziemy poprawiac.Trzeba uciekac z tej polski a tym bardziej z tego Gdańska

    • 2 0

  • Czy tam ktoś to projektuje czy po prostu chłopaki dostali temat: macie tu teren....

    ....o tu.... i stąd tam ma leciec tramwaj. Aha. No, to do roboty panowie, co tak stoicie, Tadziu, choć poharatać w gałę.

    • 8 0

  • jest gorzej

    • 3 0

  • Hałas (4)

    Tramwaj między pętlą a Płocką jest dośc głośny, że okna nie można otworzć. Jadąc w dół pewnie hamuje a w górę z kolei leci pełną mocą.
    Na ekrany dźwiękochłonne nie było chęci, mimo, że opinie środowiskowe mówiły o nieznacznym przekroczeniu norm hałasu. Obiecali, że zbadają to po inwesytycji ale wtedy kasy już nie będzie. Oszuści i tyle. Czemu tramwaj nie mógł być po drugiej stronie Havla, bliżej Łódzkiej, byłby mniej uciązliwy dla mieszkańców.

    • 4 1

    • (2)

      jeszcze do tego całego syfu brakuje żeby tramwaj musiał przejechać przez szerokość havla...

      • 1 0

      • (1)

        Wystarczyłoby gdyby estakadę zrobili albo tunel, tak, żeby bezkolizyjnie było. Na bogato!

        • 1 0

        • jak im pieniędzy szkoda żeby porządnych wykonawców wyłonić z tych całych śmiesznych przetargów

          • 3 0

    • Z tym hałasem

      to przesada. Nie jest tak źle.

      • 0 1

  • masakra

    duże utrudnienia dla mieszkańców osiedla 4 pory roku. jeszcze w piątek jadąc kursem o 5:05 przy bramie wyzynnej byłam o 5:21, kolejne kursy w kierunku rafinerri były: 186- 5:26, 112- 5:41, 166- 5: 44, dziś wyjeżdżając o 5:05 z osiedla ledwo zdążyłam na 166. dołożono wiecej kursów między 6 a 8 ale na 6 do pracy też dojeżdża trochę osób. dajcie chociaż jedem kurs przed 5. może 4:50.

    • 6 0

  • Krótko: kawał źle wykonanej, nieprzemyślanej roboty

    założenia słuszne, a wyszło jak zawsze...a premie już pewnie poszły.

    • 4 1

  • jako bubel dodałbym jeszcze synchronizacje połączeń autobus tramwaj, przypadek iż tramwaj stoi na światłach przed pętla a w tym czasie odjeżdża autobus 275 puściutki czy naprawdę tragedia byłoby poczekanie 1 minutki na pasażerów, następny niestety za 20 minut a miały być częściej

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane