• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • Z Orunii Górnej (2)

    Autobus z Orunii Górnej na pętlę jechał 15 minut. Nie dość, że stał w korku na Świętokrzyskiej, to jeszcze 3 razy na światłach na jednym rondzie. Tam powinien być wydzielony pas dla autobusów. Tramwaj z pętli do dworca dojechał w 20 minut, ale 15 + 20 + 5 czekania na tramwaj na pętli to więcej niż jedzie na ogół 154. Prawdopodobnie będzie tylko łatwiej wracać tramwajem. Rozkład przemyślany, połączenia z osiedla na pętlę dostatecznie częste, ale czas dojazdu zdecydowanie zbyt długi. Tam potrzeba albo osobnego pasa dla autobusów, albo przynajmniej jednego toru dla tramwaju osiedle - pętla. No i SIP źle działa. Pokazywał 162 za 15 minut, więc poszedłem, a za chwilę nadjechał autobus.

    • 4 0

    • (1)

      tam trzeba dróg dojazdowo-wyjazdowych z miasta.

      Mieszkańcy może nie pamietają ale okolice Oruni, Ujeściska i dalej Zakoniczyna to kiedyś przecie wsi było gdzie wiatr hulał po polach aż miło ;-).

      A teraz ludziska się osiedlili i tu i za obwodnicą a infrastruktura ta sama. Podatki mieszkańcy płacą bo cieżko pracują a jeszcze często 2 godziny dzienne tracą czas na dojazd pracy i co z tego mają?

      Wiatr w oczy i korek w du.ę

      • 2 3

      • Tam trzeba bomby

        ...a potem fury kasy by postawić most dla tramwaju przed pętlą, drugi dla samochodów na Świętokrzyskiej, most na Armii Krajowej przy cmentarzu. Ale do tego trzeba mieć innych planistów i włodarzy.

        • 1 0

  • A kto zapłaci za "..nowe ekrany diodowe typu LED.." i kto wziął za poprzednie kase?

    • 11 0

  • (1)

    Do te pory z Gdańska Głównego na Osiedle Cztery Pory Roku autobusem 213 można było dojechać planowo w około 20 minut płacąc za bilet 2,80.
    Obecnie tj. od 12.05.2012r. po oddaniu do użytkowania nowej Pętli Świętokrzyskiej ,aby dojechać na w/w osiedle należy korzystać z dwóch środków lokomocji (nie bardzo dopasowanych zwłaszcza w godzinach porannych. Np.moja podróż w dniu dzisiejszym trwała 50 minut , gdyż po dojechaniu tramwajem 7 na pętlę, autobus 213 właśnie odjechał i należało poczekać na następny.
    Ponadto podróż kosztuje obecnie 3,40zł.(godzinny ledwie wystarczył)
    PROŚBA O ANALIZĘ I POPRAWĘ ZGRANIA POŁĄCZEŃ .

    • 23 0

    • prawie prawda

      Niestety, planowe 20 min było praktycznie nieosiagalne, chyba ze poznym popoludniem. Do tego autobus jezdził z centrum baaardzo zadko a z przesiadką niewiele dawało bo 113 jezdził jeszcze zadziej. Wiec teraz jest i tak zdecydowanei lepiej. Roznica taka ze jest troszke drożej jadec z centrum. Bo do centrum i tak trzeba bylo kupic bilet u kierowcy za 3.40 :)

      • 0 2

  • k.... m.. (1)

    co za partacze

    po ch.. w ogóle ten tramwaj

    najpierw bez ładu nawciskali osiedli, a teraz jeszcze między to upychają tory

    • 5 5

    • papraki i niewolnicy

      Niewolnicy głupich przepisów - najpierw rozcinają maisto czymś w rodzaju autostrady, posłowie w 1999 zadecydowali, że zjazdy/ skrzyżowania nie częściej niż co 1 km.
      Papraki bo nie umieją porządnie ustawić świateł, a już o jakości robót budowlanych nie wspomnę.
      A i tak jeżdzę po dziurawych tzw drogach serwisowych i
      dziurawych uliczkach osiedlowych.

      • 1 0

  • Na nowej trasie!

    Generalnie kokardkowe krzyżówki: Wilanowska - Cieszyńskiego - Witosa - Łostowicka, w dodatku: Hawla - Warszawska - Armii Krajowej, przecinane linią tramwajową, to jakaś paranoja komunikacyjna w aureoli świateł i długich postojów, po licznych zakrętasach! Panowie, geniusze od komunikacji gdańskiej: Co to jest i jak macie zamiar to naprawić? Ten projekt przez nieuwagę chyba jakieś dziecko pogryzmoliło i tak oddaliście go do budowy!

    • 12 0

  • (1)

    Autobusami 155 i 255 dojezdzałam na petle z Przemyskiej 7 minut.
    Tramwaj jedzie 14. A miało być takie udogodnieie.
    A teraz autobusów brak, tramwaje tylko opóźniają.
    Co więcej, zawsze wracając można było złapać tramwaj w stronę chełmu w odstępach góra 5-6 min (nawet w okolicach 22-23).
    dziś o po 20 zeby złapac jakikolwiek tramwaj z opery trzeba było czekać ponad 15 minut.
    Paranoja.
    Szczerze- jestem załamana.
    Nie z taką myślą kupiłam mieszkanie przy samym przystanku tramwajowym.

    • 9 1

    • Proponuję wyprowadzić się do Pruszcza

      • 2 2

  • Ma sie kasę z Unii łatwo byc dobrym prezydentem-zobaczymy co będzie jak sie skończy (2)

    Ma sie kasę z Unii łatwo byc dobrym prezydentem-zobaczymy co będzie jak sie skończy. Na naprawy tych wszystkich odfajkowanych inwestycji nie wystarczy.
    Będzie sie sypać i walić. Zobaczycie za 3 lata.

    • 1 0

    • dobrym? czy na pewno masz na myśli gdańsk?

      • 0 0

    • Toć już widać było ...

      ... był przecież Budyń preziem przed czasami funduszy EU i nic się nie działo.

      I ani on nie jest dobrym prezydentem, ani nie mamy dobrej Rady. Niestety. Żyją w przeświadczeniu, że miasto to urząd i tylko jego problemy się liczą - nie zauważają lub marginalizują problemy mieszkańców, co powinno być ich celem nadrzędnym.

      • 0 0

  • taaa... a my sie za euro zabieramy,,,,,,,,,,,.

    wyć się chce....

    • 0 0

  • niech puszczą więcej

    tymi tramwajami jezdzi bardzo dużo ludzi, powinni puścić je z wiekszą częstotliwością albo 175 częściej.

    • 0 0

  • Zbyt wiele świateł!

    Ta linia tramwajowa powinna być w wykopie czyli bez świateł.

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane