• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • to tylko w polandzie jest możliwe

    wszystko na jednym poziomie - zamiast zrobić przejścia podziemne lub kładki dla pieszych. Takie "wynalazki" stosowano już za "biednej" komuny....

    • 2 0

  • Fajnie, że poprawiliście błędy ortograficzne w ankiecie,

    jednak nie widzę uzasadnienia dla skasowania mojego komentarza, który o tych błędach wspominał. Bo pytałem też, czy ktoś wie, co teraz będzie ze "starą" (kilkuletnią) pętlą na Chełmie przy Tesco, a to jest na temat. A przy okazji - czy wiadomo coś o projektowanej jeszcze w ubiegłym wieku linii tramwajowej na Orunię Górną, wiaduktem nad Małomiejską?

    • 3 0

  • W weekendy jeszcze gorzej niż wcześniej ....

    Nie dość, że już na Chełmie nie ma praktycznie miejsca - a przecież wcześniej kiedy osoby z Łostowic dojeżdżały autobusami i wsiadały "drzwi w drzwi" było wszystko ok... to jeszcze nic nie jeździ zgodnie z rozkładem, a w weekend między jednym a drugim tramwajem trzeba czekać po 20 min ;/// a miły jeździć częściej podobno .... spóźnienie do pracy w weekend gwarantowane ;///
    mam nadzieję, że to się zmieni, a poza tym, CZEMU NIE MA NOCNEGO TRAMWAJU NA TRASIE JELITKOWO-ŁOSTOWICE? wszyscy by się ucieszyli takiej opcji, ale nikt o tym nie pomyśli ....

    • 8 0

  • Przyjedźcie na przeróbkę to pogadamy

    Stary tabor,dortmundy,1 autobus do dworca jadący 2 na 1h.spóźniająca się notorycznie komunikacja,tramwaje jadące do i z przeróbki jadą na moście siennickim 5kmh,samochodem można zgubić podwozie,tam trzeba się martwić żeby nie w jechać do wisły

    • 0 0

  • WYKONAWCA I OSOBA DOKONUJĄCA ODBIORU TECHNICZNEGO ZA WSZARZ I ZA WLASNA KASE POPRAWIAC, DODATKOWA KARA ZA OPOZNIENIE !

    • 1 0

  • W piz..u z tym tramwajem.. ! (1)

    Dzisiaj miałem okazję rano sprawdzić co i jak. Mieszkam na Oruni Górnej, także do tramwaju mam 150m. Niestety całą pętle trzeba obchodzić na około (co za debil to wymyślił). Tramwaj wyruszył o 6:20. Na początku spokój - w miarę mało osób. Jak dojechaliśmy (z trudem) na chełm to tramwaj był tak pełny, że ludzie stojący się praktycznie na mnie opierali (miałem te szczeście i miejsce siedzące) co dosyć mocno mnie denerwowało.. Ogólnie jechał do centrum 22minuty i nie było mi tam zbyt wygodnie... Ehhhhh.. a miało być tak pięknie :(

    • 4 0

    • Zrobić przejście z Sosnkowskiego!

      Ja mieszkam na Sosnkowskiego. Podobno wspólnota zażądała zagrodzenia przejścia bezpośrednio do pętli. Jakoś nikt mnie o to nie pytał... a to kretynizm, bo zamiast mieć 50 m na tramwaj mam 500 m. Może tym razem miasto się postara i użyje jakichś argumentów sensownych, by to przejście jednak zrobić? Wystarczy usunąć kilka sztachet drewnianego płotu.

      • 0 0

  • Budujemy drogi, budujemy drogi.... (1)

    Panie prezydencie,dlaczego nie będzie basenu na Jasieniu?
    BO BUDUJEMY DROGI.
    Panie Lisicki, poprosimy o remont wyjazdu z osiedla!
    NIE,BO BUDUJEMY DROGI I TRAMWAJE OD 14 LAT.TRZEBA POCZEKAĆ.
    Panie prezydencie, kiedy powstanie szkoła na Karczemkach?
    MYŚLIMY O TYM,LECZ TERAZ BUDUJEMY DROGI.CO TRZECIA ZŁOTÓWKA NA DROGI.

    To są cytaty ze spotkania prezydenta z mieszkańcami.

    Oto i zbudowano kolejną nową DROGĘ - z pięknym patronem Vaclavem Havlem. I cóż się dzieje? Tramwaj ma problem, pieszy ma problem,rowerzysta ma problem, auto ma problem. Drogie te problemy - w sumie 110 mln PLN. Kto zatem skorzysta z hasła BUDUJEMY DROGI?

    Największy wstyd polega na tym,że w Gdańsku jest uczelnia wyższa techniczna ze świetnie wykształconą kadrą w zakresie urbanistyki i inżynierii ruchu drogowego. Ale nawet i to zbyt wiele,bo wystarczy poczytać nieco fachowej literatury (choćby w internecie) aby się dowiedzieć,że jednopoziomowe skrzyżowania to przeżytek,że nadmiar świateł spowalnia ruch i td.
    Niestety niedouczeni ludkowie odpowiedzialni za ten stan rzeczy są nietykalni. Nie maja też sobie nic do zarzucenia. Bo przecież BUDUJEMY DROGI!

    • 6 0

    • popieram! Na JPII narobiono świateł i teraz się jedzie kilka metrów i stoi i tak co kawałeczek.

      • 0 0

  • Gdybym był ....

    ....poetą napisałbym : tyle czasu robili i sp.....li, widziałem kiedyś jak Filipinczycy robili u arabów drogę/ przy 45 stopniach upału / szkoda,że nie nakręciłem filmu, byłby swietny materiał ,jak budowac drogi / dla naszych dzindzinierów/

    • 1 0

  • rozkład 295

    drugi dzień i powtórka z rozrywki... tramwaj wjeżdża na nową pętle a autobus 295 spokojnie sobie odjeżdża prawe pusty. Mało tego szczyt chamstwa był dziś kiedy to drzwi tramwaju się otworzyły o godz. 16.02 a autobus 295 spokojnie sobie zjechał na drugi pas i czekał na czerwonym świetle, ludzie podchodzą, chcą żeby kierowca otworzył oczywiście w tej sytuacji kierowca nie ma prawa drzwi otworzyć. No k...mać czy on nie mógł na te zielone światło poczekać na przystanku.I trzeba czekać 10 min na kolejny autobus. Oczywiście pofatygowałam się i zrobiłam zdjęcia bo miałam czas jak autobus czekał na zielone i mam zamiar wysłać w tej sprawie już trzeciego maila do ztm z pytaniem: dla kogo jest autobus 295 o godz. 16.02 jak żaden tramwaj(2 i 6) nie ma szans na niego zdążyć.Przecież nie będę wychodziła 15 min. wcześniej z pracy żeby na 7 zdążyć.

    • 4 0

  • życie (1)

    TAK TO JEST JAK SIĘ MIESZKA NA WSI ;p

    całe ujeścisko to wieś

    • 0 4

    • Ty jesteś wieś

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane