• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • Zaprośmy Pana Adamowicza

    Zaprośmy Pana Adamowicza do nas. Niech zobaczy, jak fenomenalnie jest jechać GODZINĘ z Gdańska Huciska do nas na Świętokrzyską. Ta atmosfera, ten czas na rozmyślanie w tramwaju, tylko pozazdrościć. :)))

    • 1 0

  • co za porąbane miasto

    to sie normalnie w pale nie miesci co jakas inwestycja powstaje to za chwile sa poprawki czy ktos za to odpowiada to pierdla wsadzic tych niby inzynierów bo to jest jakas paranoja

    • 2 0

  • WIelki bubel, jak to w Gdańsku... Ale czekajcie na otwarcie trasy Słowackiego tam to bedzie sie działo... wszystko najtanszym kosztem.... wcale nie bedzie lepiej niz z tramwajem na łostowice,,, korki i tak beda i tak

    • 0 0

  • Dodajemy do tego jeszcze

    ,że gdy tramwaj dojeżdża do krzyżówki z ulicą przy BP to światło pulsujące zmienia się na czerwone dla samochodów a ponownie zapala się żółte gdy tramwaj już dawno pojechał a samochody niepotrzebnie stoją przed pustym torowiskiem

    • 1 0

  • Budyniowo i najtańsze przetargi

    Nic dziwnego. Dalej za łapówki wygrywają najtańsi wykonawcy, stosują najtańsze technologie i sprzęt. Mała liczba pracowników, pewnie ograniczenia finansowe innej natury powodują, że to szybko się rozwali. Wystarczy chyba popatrzeć, co się dzieje na dole Armii Krajowej, tory i garby powodują, że kierowcy urywają miski olejowe i niszczą zawieszenia... Mieli dojeżdżać samochodami do nowej pętli (bu ha, ha), dziś stało na parkingu może 15 aut, a korki jak były tak są.

    Kolejna bezsensowna inwestycja budyniowa, kolejne pieniądze w błoto. Tramwaje typu Dortmund nie mieszczą się na przystankach... KTO TO AKCEPTOWAŁ panie prezydencie?

    A miał być parking dla rowerów na nowej pętli...GDZIE JEST?

    • 1 0

  • nie no co za idiotyzm... tramwaje do lat mają swoje linie w gdańsku a jak budują nową, to znów nie potrafią dobrze

    nawet wiaty są złe.. po cholerę udziwniać i stawiać jakieś nowe wiaty jak wszędzie są normalne i dobre, nie zrozumiem tego chyba nigdy

    • 0 0

  • Głosowanie

    Proponuję oprócz sondy dotyczącej korzystania z nowej linii dodać pytanie: Czy nadal chcesz głosować na tego samego prezydenta i tą samą radę miasta?

    a idźcie i znów zagłosujcie, tylko przedtem pojeździjcie tramwajem czy autem po dziurach wszędzie. EURO będzie, kibice padną ze śmiechu i szpitale nie wyrobią!

    • 1 0

  • Wszyscy są zadowoleni

    Przeczytałem 10 stron z postami i nie znalazłem jednej osoby zadowolonej.
    DO PRZEMYŚLENIA PREZYDENCIE

    • 2 0

  • Na zdjęciu gołym okiem widać lewy tor wygięty nie tak, chyba że fotoshop wygiął :-)

    • 1 0

  • partacze z kartuaz !!!!!!!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane