• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Łostowice do poprawki. Ograniczenie do 5km/h?

Krzysztof Koprowski
14 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu. Na lewym torze, w kierunku Chełmu, obowiązuje ograniczenie prędkości do 5km/h. GIK tłumaczy, że usterka pojawiła się dopiero po oddaniu trasy do ruchu.

Świeżo oddana trasa tramwajowa wzdłuż al. Havla ma sporo wad - twierdzą jednogłośnie motorniczowie. Na niektórych odcinkach tramwaje muszą zwalniać do 5 km/h, by się nie wykoleić. Wszystko przez źle wykonane torowisko w rejonie ul. Warszawskiej. Zbyt wiele świateł wywołało gigantyczne korki.



Trasa tramwajowa od pętli Chełm Witosa do nowej pętli Łostowice Świętokrzyska została uroczyście otwarta w piątek. Jednak już następnego dnia doszło do ograniczenia prędkości przejazdów na skrzyżowaniu al. Havla z ul. (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańska.

Tu projektanci zastosowali tzw. przechyłki, dzięki którym tramwaj przechylając się może teoretycznie pokonać łuk bez spowalniania. Teoretycznie, gdyż źle wyprofilowane torowisko sprawia, iż tramwaje zwalniają do 15 km/h (jadąc w kierunku pętli) i 5km/h (w kierunku Chełmu).

- Podczas odbioru technicznego nie było żadnych zastrzeżeń w zakresie torowiska na nowej trasie. Ograniczenia prędkości zostały ustawione w sobotę po południu, ponieważ otrzymaliśmy zgłoszenie o problemie z szynami w tym miejscu - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych, odpowiedzialnych za tę inwestycję.

GIK zapewnia także, że wykonawca nowego torowiska - firma Trakcja Polska, już naprawiła usterki. - W nocy z niedzieli na poniedziałek problemy z torami zostały usunięte i jeszcze w poniedziałek znikną z tego rejonu ograniczenia prędkości - zapewnia rzecznik GIK.

Jednak nie tylko nieprawidłowo ułożone szyny są problemem nowej trasy. W założeniach tramwaj miał zyskać priorytet na skrzyżowaniach, a tymczasem nie ma takiego, na którym nie musiałby się zatrzymać. Projektanci zaplanowali sygnalizatory nawet na skrzyżowaniu chodnika z torami tramwajowymi w rejonie przystanku Przemyska zobacz na mapie Gdańska

- To nie tylko chodnik, ale i ścieżka rowerowa. Sygnalizacja jest wzbudzana przez tramwaj tylko na wyjeździe z pętli na Chełmie i węźle integracyjnym na końcu trasy. Na pozostałym odcinku pojazd nie ma specjalnych ułatwień - tłumaczy Skorupka-Kaczmarek.

Mnogość świateł sprawia jednak, że przejazd na całej trasie do centrum wydłuża się z 19 do nawet 26 minut. Co ciekawe, w poniedziałek rano w tym miejscu stali także kierowcy. Prawdopodobną przyczyną korków były zmiany w systemie sygnalizacji, którą próbowano dostosować do potrzeb tramwaju.

Kolejny problem: tramwaje typu Dortmund ocierają blachą o nowe perony. GIK: - Trwają prace nad usunięciem tej usterki.

Także konstrukcja wiat przystankowych pozostawia nieco do życzenia. Słupek zamontowany pośrodku każdej z wiat z pewnością może zaskoczyć niejednego pasażera przeciskającego się przez zatłoczony peron.

Takich "niespodzianek" udało się jednak uniknąć na wcześniej powstałym przystanku Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska.

Czy jechałeś(aś) już nową linią tramwajową?

Jednocześnie wraz z oddaniem do użytku trasy w kierunku ul. Świętokrzyskiej, Zarząd Transportu Miejskiego zgodnie z wcześniejszą obietnicą rozpoczął wymianę tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystanku Dworzec Główny.

- Wykorzystując stare słupy, udało nam się zamontować nowe ekrany diodowe typu LED. Są one bardziej czytelne od LCD, które obecnie zdemontowaliśmy i planujemy docelowo zamontować w jakimś zamkniętym pomieszczeniu - np. w galerii handlowej przy wyjściach w kierunku przystanków. Nowe wyświetlacze są zdolne wyświetlić do pięciu linijek tekstu, a dodatkowo nowością jest możliwości odsłuchania komunikatów przez osobę niewidomą lub niedowidzącą - wystarczy wcisnąć specjalny przycisk na słupku - informuje Marcin Dymarski, kierownik działu informatyki w Zarządzie Transportu Miejskiego.

Nowe tablice komunikaty wyświetlać będą przypuszczalnie jeszcze w tym tygodniu - obecnie są podłączane do systemu. ZTM zapewnia także, że naprawi tablice na nowej pętli tramwajowej, gdzie komunikaty są zbyt szerokie względem fizycznych rozmiarów ekranów (wykonanych w technologii LCD).

Koszt budowy al. Havla oraz nowego torowiska o długości prawie 3 km wyniósł ok. 110 mln zł, z czego ok. 65 mln zł pochłonęły prace przy torowisku tramwajowym, a ok. 47 mln zł układ drogowy. Wykonawcami byli MTM oraz Trakcja Polska. Prace rozpoczęły się jesienią 2010 roku. Jezdnie otwarto w grudniu 2011 roku, zaś pierwszy uroczysty przejazd tramwajem odbył się w ostatni piątek (11 maja br.). Za realizację drogi odpowiadała Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, za torowisko - Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Opinie (381) 6 zablokowanych

  • Mieszkam na Oruni Górnej i miałem wypróbować trama do Wrzeszcza, ale chyba poczekam jeszcze z rok, zanim wszystko jakos pójdzie. (1)

    Bo to Polska właśnie, jak nie pkp i autostrady, to tramwaje.
    Porzuciłem komunikację miejska na rzecz auta i wszystkim radzę to samo, mniej stresów, szybciej, jak trafisz na korekto klima działa, muzyczka, można zapalić. A jak się wie, którędy jeździć, to się nie trafi na korek i w 20 min w godz. szczytu -7-9 jestem w pracy na końcu Wrzeszcza.
    Tyle w temacie, baj baj ZTM i SKM.

    • 10 3

    • szkoda, że nie wszyscy tacy cwani jak ty...

      ale i tak nie ma tłoku w tramwajach. A za paliwo ktoś (czyli ty) MUSI płacić...:))

      • 0 0

  • czy w tym kraju każda robota musi zostać spartaczona?! (1)

    Czego by nie oddali, jakiejkolwiek nowej ulicy, skrzyżowania, przystanku, wszystko trzeba przebudować, bo okazuje się, że coś poszło nie tak. Ostatnio ledwo uniknęliśmy zawalenia jeszcze nie oddanego mostu Słowackiego...
    Zapomnieliście o jeszcze jednym ważnym defekcie: na całej wielkiej pętli nie ma złamanego automatu biletowego ani obiecywanego punktu obsługi klienta, gdzie można by było kupić bilet. W związku z tym trzeba przepłacać u motorniczego i zamiast jednoprzejazdowego za 2,80 kupić jednogodzinny za 3,40.

    • 11 1

    • ot, to nasza Polska..mnie by bardziej dziwilo gdyby raz dobrze zrobili

      • 0 0

  • MASAKRA!!!

    mieszkam w pierwszych blokach na wilanowskiej przy netto i lidlu standardowo do dzis 150 m od wyjazdu z osiedla do skrzyzowania wilanowska/havla zajmowal mi z ok 4 max 5 minut dzis 47min!!! bo ktos byl tak i zaprogramowal tak swiatla ze zamiast jedna fala swiecilo sie zielone swiatlo na skrzyzowaniach wilanowska/ witos i havla to najpierw zapala sie na skrzyzowaniu z witosa a na skrzyzowaniu z havla jest czerwone wiec 2-3 samochody moga przejechac PORAZKA!!!! inteligenci sami widac pracuja w urzedzie znajac zycie nigdy nie widzieli tego skrzyzowania ehhh szkoda gadac:(

    • 20 1

  • ech

    taka usterka w porownaniu z cala inwestycja to tylko maly pryszcz,petla prezentuje sie swietnie ,nowe tramwaje tez,nie stoimy w korkach i zatloczonych autobusach.dziekuemy za petle

    • 7 4

  • UWAGA ! (1)

    NA PRZYSZŁOŚĆ - np. torowisko na Morenę - NIECH ODBIÓR DOKONA MOTORNICZY I PASAŻER, A NIE URZĘDNIK i będzie MIODZIO !

    • 28 0

    • a przedewszystkim ktos kto ma oczy

      • 2 0

  • Czas dojazdu do dworca dłuższy i z przesiadkami

    W wyniku tego "ułatwiewnia" dojazd do pracy wydłużył się o 20 minut (rano to ma ogromne znaczenie ), nie mówiąc już o przesiadkach z Kampinoskiej. Dziękujemy urzędasy bez rozumu ((.

    • 13 0

  • za dużo świateł na tak krótkim odcinku

    Z Cebertowicza do Netto piechotą - 7 minut, samochodem - 18 minut i 7 świteł.

    • 13 0

  • nie jada zgodnie z rozkladem:( (1)

    dzis spoznilabym sie do pracy bo rano nie wyjechaly wogole dwa tramwaje lini nr 2 w kierunku oliwy wiec cos jest nie hallo a ja i tak trace na dojazd godzine a niczym innym nie dostane sie w okolice ul.kolobrzeskiej mam do pracy na 7:00 i jade zawsze tramwajem o godz 5:43 dzis jechala 2 dopiero o godz 6:05 wiec 20min w plecy i biegiem do pracy wszystko jest do poprawki:(

    • 5 2

    • Złodzieje

      podziękuj debilowi który w nocy na Mickiewicza ukradł części trakcji tramwajowej i do 5:20 tramwaje nie jeździły

      • 1 0

  • szkoda tylko że kibel płatny na pętli

    • 2 5

  • ZMARNOWANE MILIONY NA INWESTYCJE - BĘDZIE WYŻSZY PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI

    BĘDĄ PODWYŻKI PODATKU OD NIERUCHOMOŚCI W PRZYSZŁYM ROKU .
    NIE BĘDZIE OBOWIĄZYWAŁ LIMIT DLA GMIN.WSZYSCY ZA TO ZAPŁACIMY
    KU UCIESZE RZĄDZĄCYCH, NIEUDOLNEGO RZĄDU PO

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane