• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar jeszcze nie wystartował, a policjanci już mają z niego nagrania

Maciej Naskręt
1 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kamery monitoringu wizyjnego systemu Tristar. Kamery monitoringu wizyjnego systemu Tristar.

Choć do uruchomienia systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - pozostał jeszcze miesiąc, policja prosi każdego tygodnia o kilka nagrań z kamer włączonych do urządzenia. Dotyczą one jednak zdarzeń drogowych a nie popełnionych wykroczeń. Materiały są dowodem w sprawach prowadzonych przez funkcjonariuszy.



System Tristar na gdańskich drogach. Wizualizacja.

W Trójmieście powstaje Tristar - system inteligentnego sterowania ruchem, który ma wykrywać i rozładować korki, a także utemperować krewkich kierowców. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Wykonawca zakłada usprawnienie ruchu na poziomie 5,5-6,5 proc. Choć na niektórych odcinkach można uzyskać nawet 30-proc. skrócenie czasu podróży. Osiągniecie tego wyniku będzie możliwe już niebawem. - Właśnie zakończyliśmy prace budowlane, które kojarzyły się większości kierowców z rozkopami prowadzonymi przy drodze. Rozpoczyna się teraz kolejna faza, czyli kalibracja systemu sterowania ruchem, która pewnie potrwa najdłużej do końca roku - mówi Krzysztof Łutowicz ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za realizację gdańskiej części drogowego systemu.

Zobacz jak działa system Tristar w Gdańsku.

Czytaj też: Tristar straszy fotoradarami, ale na wyrost?

Co najważniejsze, na terenie Trójmiasta urządzenie do sterowania ruchem swoim działaniem ma obejmować prawie 150 skrzyżowań, na części z nich dodatkowo uruchomiono monitoring wizyjny. W sumie pojawiło się 56 kamer wideo i 59 rejestratorów wykroczeń.

Tak gęsta siatka monitoringu okazuje się świetnym narzędziem w pracy policjantów. - Mamy średnio w tygodniu trzy lub cztery wnioski ze strony policji z prośbą o udostępnienie nagrań, które mają wyjaśnić okoliczności zdarzeń drogowych - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zielni.

Potwierdzają to sami policjanci. - Uzyskane w ten sposób nagrania pozwalają wyjaśnić, kto jest sprawcą zdarzenia drogowego. Nagrania uzyskane z kamer Tristara stanowią dowód w konkretnej sprawie - mówi nam sierż. sztab. Lucyna Rekowska z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Czy Trójmiasto zyska na wdrożeniu systemu Tristar?

Urzędnicy Zarządu Dróg i Zielni, którzy po zakończeniu prac firmy Qumak będą zarządzać pracą systemu nawet przekazali policjantom pełną listę kamer Tristara wraz z ich dokładną lokalizacją - po to, by usprawnić składanie przez nich wniosków.

Czytaj też: Motocykliści narzekają na Tristar?

Co ważne, do ZDiZ o nagranie z systemu Tristar nie może wystąpić przeciętny Kowalski. - Z uwagi na ochronę danych osobowych robimy to wyłącznie na wniosek organów ścigania - podkreśla Kotłowski.

Niemniej warto dodać, że system Tristar będzie odczytywał numery rejestracji pojazdów. Jednak, jak zapewniają urzędnicy, nie będzie śledził codziennych podróży kierowców. Dane z tablic rejestracyjnych są szyfrowane, a więc nawet urzędnikom obsługującym system będzie trudno sprawdzić taką informację.

Możliwość odczytywania numeru tablic rejestracyjnych umożliwi też policji szybsze odszukiwanie skradzionych pojazdów. Powodzenie tych działań zależy jednak od szybkości przekazania danych o skradzionym pojeździe do bazy systemu Tristar. Procedury w tym zakresie są dogrywane.

Miejsca

Opinie (197) 1 zablokowana

  • Już widzę, że to zmarnowane pieniądze. (3)

    Zamiast wydawać pieniądze na ten system, można by zamiast tego zbudować kilkanaście, jeśli nie kilkadziesiąt prawoskrętów i np. przedłużyć już istniejące. Takie rozwiązania upłynnią ruch, a nie ten Tristar. Używanie tego systemu w Trójmieście, to jakby dać laptopa jaskiniowcom - wykorzystaliby oni co najwyżej go na podstawkę do czegoś.

    • 23 7

    • na prawoskrętach możnaby nawet więcej wałków zrobić

      więc dziwne, że sie nie połapali w takiej okazji. Chociaz znając system biurwowy w polandii to teraz ktoś załatwił tristar, a potem wybudują prawoskręty oraz ponownie rozbudują tristar. POpłynie rzeka pieniędzy

      • 6 2

    • dlatego ty laptopa nie dostaniesz

      • 5 1

    • prawoskręty utrudniają życie pieszym i rowerzystom

      takie rozwiązania to droga do nikąd

      • 0 2

  • AKURAT

    To dla zrobienia kasy i tylko kasy.

    • 17 0

  • Totalna inwigilacja

    Polska mieszkam w Polsce

    • 18 5

  • Założymy się, że korki będą większe, a nie mniejsze? (4)

    • 20 4

    • bo juz sa wieksze

      • 11 6

    • są mniejsze (1)

      co widać

      • 6 11

      • potwierdzam. od 1.07 do 1.09.
        Potem Tristar przestanie działać.

        • 6 2

    • Nie trzeba się zakładać, wystarczy popatrzeć

      • 2 2

  • Słowackiego - Tristar (6)

    Na Słowackiego system działa bardzo dobrze. Po uruchomieniu systemu, popołudniowe zatory w stronę Wrzeszcza stały się historią. Super sprawa!!! Płynny przejazd aż do Grunwaldzkiej. Oby tak już zostało!

    • 16 20

    • to chyba jezdzimy inna trasa

      • 12 4

    • kpisz?

      • 9 3

    • chyba w sobotę o 23:00 (1)

      • 10 3

      • Wracam codziennie o 16.00 i od jakiegoś czasu nie stoję w żadnym korku

        • 4 2

    • jak bys zauważył teraz są wakacje

      pogadamy we wrześniu

      • 15 2

    • troche wakacje sie zaczeły a to tez ma jakis wplyw ale tylko troche . chyba ze masz na mysli inna słowackiego

      • 1 0

  • Wielki brat czuwa, a korki jeszcze wieksze.

    Nadal wierzycie, ze to mialo poprawic ruch ?!

    • 27 6

  • To tristar działa czy nie działa? (1)

    Raz jest napisane że działa, a dziś w artykule jest info, że dopiero za miesiąc zostanie uruchomiony.

    Jeżeli działa to rozumiem, że na niektórych odcinkach? Czyli praktycznie nie działa, bo jest do bani.

    • 5 0

    • jeszcze nie działa. Na pewno nie tak jak miałby finalnie, tj. dynamicznie dostosowywać światła do warunków na drodze. A szczerze mówiąc, to nie wierze, że kiedykolwiek ten system będzie potrafił to robić

      • 7 1

  • jeżeli nie moge uzyskać nagrania na którym jestem, to pachnie mi to nielegalnym nagraniem (2)

    a takie zachowanie premier i prezydent ostro skrytykowali. Pytanie kto za tymi nagraniami stoi. To że przejechałem na czerwonym nie ma tu żadnego znaczenia, prywatnie jechałem.

    • 18 3

    • jarek wszystkim pokaze.....

      ..jak dojdzie.....

      • 4 2

    • I z prywatnej swojej kasy powinieneś zapłacić karę,piracie!

      I zapłacisz! I dobrze!

      • 3 5

  • Tu nie chodzi o zadne usprawnienie ruchu (3)

    tylko o kase z mandatow

    • 23 7

    • i dobrze

      • 6 10

    • (1)

      wystarczy jeździć zgodnie z przepisami, żeby nie płacić mandatów :)

      • 7 10

      • mandaty z tego g..wna będą wystawiane nielegalnie brak homologacji złe urządzenia pomiarowe brak kalibracji każdy kto za taki mandat zapłaci tym trzem samorządowym trójmiejskim gnojom będzie pajacem do potęgi

        • 6 4

  • po nagłówku sie przeraziłem...ale Uffff...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane