• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar jeszcze nie wystartował, a policjanci już mają z niego nagrania

Maciej Naskręt
1 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kamery monitoringu wizyjnego systemu Tristar. Kamery monitoringu wizyjnego systemu Tristar.

Choć do uruchomienia systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - pozostał jeszcze miesiąc, policja prosi każdego tygodnia o kilka nagrań z kamer włączonych do urządzenia. Dotyczą one jednak zdarzeń drogowych a nie popełnionych wykroczeń. Materiały są dowodem w sprawach prowadzonych przez funkcjonariuszy.



System Tristar na gdańskich drogach. Wizualizacja.

W Trójmieście powstaje Tristar - system inteligentnego sterowania ruchem, który ma wykrywać i rozładować korki, a także utemperować krewkich kierowców. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Wykonawca zakłada usprawnienie ruchu na poziomie 5,5-6,5 proc. Choć na niektórych odcinkach można uzyskać nawet 30-proc. skrócenie czasu podróży. Osiągniecie tego wyniku będzie możliwe już niebawem. - Właśnie zakończyliśmy prace budowlane, które kojarzyły się większości kierowców z rozkopami prowadzonymi przy drodze. Rozpoczyna się teraz kolejna faza, czyli kalibracja systemu sterowania ruchem, która pewnie potrwa najdłużej do końca roku - mówi Krzysztof Łutowicz ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za realizację gdańskiej części drogowego systemu.

Zobacz jak działa system Tristar w Gdańsku.

Czytaj też: Tristar straszy fotoradarami, ale na wyrost?

Co najważniejsze, na terenie Trójmiasta urządzenie do sterowania ruchem swoim działaniem ma obejmować prawie 150 skrzyżowań, na części z nich dodatkowo uruchomiono monitoring wizyjny. W sumie pojawiło się 56 kamer wideo i 59 rejestratorów wykroczeń.

Tak gęsta siatka monitoringu okazuje się świetnym narzędziem w pracy policjantów. - Mamy średnio w tygodniu trzy lub cztery wnioski ze strony policji z prośbą o udostępnienie nagrań, które mają wyjaśnić okoliczności zdarzeń drogowych - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zielni.

Potwierdzają to sami policjanci. - Uzyskane w ten sposób nagrania pozwalają wyjaśnić, kto jest sprawcą zdarzenia drogowego. Nagrania uzyskane z kamer Tristara stanowią dowód w konkretnej sprawie - mówi nam sierż. sztab. Lucyna Rekowska z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Czy Trójmiasto zyska na wdrożeniu systemu Tristar?

Urzędnicy Zarządu Dróg i Zielni, którzy po zakończeniu prac firmy Qumak będą zarządzać pracą systemu nawet przekazali policjantom pełną listę kamer Tristara wraz z ich dokładną lokalizacją - po to, by usprawnić składanie przez nich wniosków.

Czytaj też: Motocykliści narzekają na Tristar?

Co ważne, do ZDiZ o nagranie z systemu Tristar nie może wystąpić przeciętny Kowalski. - Z uwagi na ochronę danych osobowych robimy to wyłącznie na wniosek organów ścigania - podkreśla Kotłowski.

Niemniej warto dodać, że system Tristar będzie odczytywał numery rejestracji pojazdów. Jednak, jak zapewniają urzędnicy, nie będzie śledził codziennych podróży kierowców. Dane z tablic rejestracyjnych są szyfrowane, a więc nawet urzędnikom obsługującym system będzie trudno sprawdzić taką informację.

Możliwość odczytywania numeru tablic rejestracyjnych umożliwi też policji szybsze odszukiwanie skradzionych pojazdów. Powodzenie tych działań zależy jednak od szybkości przekazania danych o skradzionym pojeździe do bazy systemu Tristar. Procedury w tym zakresie są dogrywane.

Miejsca

Opinie (197) 1 zablokowana

  • te kamery co pozakladali i caly system

    produkuje firma dahua. Poczytac o tym systemie troch mozna na:

    www.dahuasecurity. com/products/embedded-automatic-number-plate-recognition-151.html

    sprzet niezly ale to nie ma homologacji - nie bedzie podstawy wystawienia mandatow. Nawet nie chodzi o sama kamere - czyli jakies tam parametry jakie ma miec. Chodzi o powtarzalnosc montazu i ustawien petli, czujnikow, kamer, lamp podczerwieni.

    • 10 1

  • dlaczego (2)

    legalna jest sprzedaz aut, ktore jada ponad 140km/h skoro nigdzie w Polsce nie mozna tyle jechac?

    podatek skasowac to chetnie, ale umozliwic normalna jazde to juz mniej chetnie.

    • 12 3

    • Nawet w osławionych Niemczech jest ograniczenie prędkości (1)

      Inna sprawa, że zwyczajowo się go nie egzekwuje

      • 2 4

      • bzdury gadasz. Na niemieckich autostradach jest ograniczenie prędkości tylko na prawym pasie (do 130 km/h). Oprócz tego, na niektórych odcinkach wprowadza się ograniczenia do 130 km/h. Lewym pasem można jechać "ile fabryka dała" ;) 130 km/h jest natomiast coraz częściej ZALECANĄ prędkością maksymalną - ale wyłącznie zalecaną, a nie "nieegzekwowaną". Akurat egzekwowanie ograniczeń w miastach itd jest w Niemczech bardzo surowe.

        • 2 0

  • A dlaczego ten system jest tylko 3-gwiazdkowy? Na 5-gwiazdkowy nas nie stać? ;)

    • 2 1

  • Dane z tablic rejestracyjnych są szyfrowane, a więc nawet urzędnikom obsługującym system będzie trudno sprawdzić taką (2)

    ahahahaha ale sie ubawiłem, szyfrujecie te tablice na bieżąco, w locie? to jakim wy tam sprzetem dysponujecie? koparkami do bitcoinów? :-))) a operator Tristara w pracy uzywa czarnych okularów by nie móc odczytac tablic pojazdów przesuwających się na monitorach ?

    • 12 1

    • wszystkie kamery (1)

      sa podlaczone swiatlowodem ale czy taka transmisje mozna podluchac? Tak czy siak studzienki sa ogolnodostepne podobnie jak slupy na ktorych sa kamery...

      • 2 1

      • Dżoni,ja też jestem ogólnodostępna i możesz przynieść kamerę :*

        • 3 3

  • Hola, byczku! (2)

    Nie tak łatwo z tą odmową udostępniania filmów podmiotom innym, niż organa ścigania! Wg stanowiska GIODO, nr rejestracyjny może być uznany za dane osobowe wyłącznie w określonych okolicznościach, gdy ten kto poznaje ten numer może bez nadmiernych nakładów powiązać dany numer z określoną osobą. W przypadku zdarzeń drogowych taki przypadek pojawi się jeden na milion, a może i mniej.

    Dlatego jeśli potrzebujecie, to występujcie do zarządcy TRISTARA o dostęp do filmów. A jeśli wam odmówi, to składajcie skargi do GIODO. Nie może być tak, że za publiczne pieniądze buduje się infrastrukturę, która będzie służyła wyłącznie do inwigilacji obywateli przez dyskrecjonalnie i bez żadnej podstawy prawnej uprzywilejowane podmioty. Za chwilę bowiem się okaże, że i agencje ochrony mogą swobodnie korzystać, i Józek Malinowski też (bo na przykład jest dobrym kolegą dyrektora).

    • 16 0

    • no to (1)

      ZDiZ będzie musiał zatrudnić dodatkowe 20 osób do wyciągania filmów.... i ma prawo za to skasować hola byczka...

      • 1 2

      • A co to ma do rzeczy?

        • 0 0

  • A kiedy spoleczenstwo bedzie mialo nagrania z komend...zeby zobaczyc jak pracuja policjanci?

    • 13 0

  • A co to ku.. Znaczy przecietny kowalski ? Jeszcze bardziej przecietny jest typowy psia... Policjant

    • 3 2

  • USTERKA ???? (2)

    Mnie ciekawi co będzie - jeśli owe g...no się zawiesi, włączy na skrzyżowaniu 2x zielone i poleci zderzenie. kto za to weźmie odpowiedzialność ??

    bo już sa miejsca gdzie sie zawieszają światła !! gorzej bedzie jak sie zawiesi w druga stronę !!! czy to ktoś monitoruje ???

    • 11 1

    • Przecież będzie nagranie....

      ....a ups....nie ma, chyba się skasowało :-)

      • 1 1

    • Chciałeś mądrze,a wyszło,jak zwykle... Równie dobrze możesz pytać co się stanie,jak wrzucisz jednocześnie jedynkę i wsteczny ;)

      • 0 0

  • predkosc

    trafi na zielone przy operze to nastepne przejscie dla pieszych ma na liczniku 120 tam potrzebna kamera

    • 3 2

  • Czy telefoniści za kółkiem zostaną odpowiednio wzięci w kadr? (2)

    Szczególnie ci , którzy piszą esemsy na światłach blokując ruch?

    • 7 0

    • Gorsi są ci esemesujący w trakcie jazdy

      • 4 0

    • Niech szlag trafi tych tumanów! Zawalidrogi i bezmózgi.

      .

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane