• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar jeszcze nie wystartował, a policjanci już mają z niego nagrania

Maciej Naskręt
1 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kamery monitoringu wizyjnego systemu Tristar. Kamery monitoringu wizyjnego systemu Tristar.

Choć do uruchomienia systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - pozostał jeszcze miesiąc, policja prosi każdego tygodnia o kilka nagrań z kamer włączonych do urządzenia. Dotyczą one jednak zdarzeń drogowych a nie popełnionych wykroczeń. Materiały są dowodem w sprawach prowadzonych przez funkcjonariuszy.



System Tristar na gdańskich drogach. Wizualizacja.

W Trójmieście powstaje Tristar - system inteligentnego sterowania ruchem, który ma wykrywać i rozładować korki, a także utemperować krewkich kierowców. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Wykonawca zakłada usprawnienie ruchu na poziomie 5,5-6,5 proc. Choć na niektórych odcinkach można uzyskać nawet 30-proc. skrócenie czasu podróży. Osiągniecie tego wyniku będzie możliwe już niebawem. - Właśnie zakończyliśmy prace budowlane, które kojarzyły się większości kierowców z rozkopami prowadzonymi przy drodze. Rozpoczyna się teraz kolejna faza, czyli kalibracja systemu sterowania ruchem, która pewnie potrwa najdłużej do końca roku - mówi Krzysztof Łutowicz ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za realizację gdańskiej części drogowego systemu.

Zobacz jak działa system Tristar w Gdańsku.

Czytaj też: Tristar straszy fotoradarami, ale na wyrost?

Co najważniejsze, na terenie Trójmiasta urządzenie do sterowania ruchem swoim działaniem ma obejmować prawie 150 skrzyżowań, na części z nich dodatkowo uruchomiono monitoring wizyjny. W sumie pojawiło się 56 kamer wideo i 59 rejestratorów wykroczeń.

Tak gęsta siatka monitoringu okazuje się świetnym narzędziem w pracy policjantów. - Mamy średnio w tygodniu trzy lub cztery wnioski ze strony policji z prośbą o udostępnienie nagrań, które mają wyjaśnić okoliczności zdarzeń drogowych - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zielni.

Potwierdzają to sami policjanci. - Uzyskane w ten sposób nagrania pozwalają wyjaśnić, kto jest sprawcą zdarzenia drogowego. Nagrania uzyskane z kamer Tristara stanowią dowód w konkretnej sprawie - mówi nam sierż. sztab. Lucyna Rekowska z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Czy Trójmiasto zyska na wdrożeniu systemu Tristar?

Urzędnicy Zarządu Dróg i Zielni, którzy po zakończeniu prac firmy Qumak będą zarządzać pracą systemu nawet przekazali policjantom pełną listę kamer Tristara wraz z ich dokładną lokalizacją - po to, by usprawnić składanie przez nich wniosków.

Czytaj też: Motocykliści narzekają na Tristar?

Co ważne, do ZDiZ o nagranie z systemu Tristar nie może wystąpić przeciętny Kowalski. - Z uwagi na ochronę danych osobowych robimy to wyłącznie na wniosek organów ścigania - podkreśla Kotłowski.

Niemniej warto dodać, że system Tristar będzie odczytywał numery rejestracji pojazdów. Jednak, jak zapewniają urzędnicy, nie będzie śledził codziennych podróży kierowców. Dane z tablic rejestracyjnych są szyfrowane, a więc nawet urzędnikom obsługującym system będzie trudno sprawdzić taką informację.

Możliwość odczytywania numeru tablic rejestracyjnych umożliwi też policji szybsze odszukiwanie skradzionych pojazdów. Powodzenie tych działań zależy jednak od szybkości przekazania danych o skradzionym pojeździe do bazy systemu Tristar. Procedury w tym zakresie są dogrywane.

Miejsca

Opinie (197) 1 zablokowana

  • Patalagia

    Patalagia i tyle z głównego do wrzeszcz tracisz prawko

    • 3 0

  • Podbno kamery zamontowali

    tak beznadziejne jakościowo, że nie panowie z ZDiZ drapią się po głowie czy w ogóle spełnią swą role. Na razie trwają testy i wyniki są bardzo słabeee. Obraz marnej jakości i być może system nie będzie w stanie wykrywać tablic rejestracyjncyh...

    • 1 1

  • Nie działa priorytet dla tramwajów

    Gdzie obiecany priorytet dla tramwajów? Dzis tj 2.07.2014 kurs tram nr 6 o godz ok 8:35 z pod dworca pkp Gdańsk do UlKlonowwj w Wrzeszczu. Tramwaj zatrzymywany był przez KAZDE swiatla. Permamentna czerwona fala dla tramwaju.
    Niestety ta czerwona fala powtarza sie codziennie.
    Ktos od tristara moze cos z tym zrobic ?
    Bo narazie mamy tylko propagande ze to dziala

    • 1 0

  • to jakis żart?

    skuteczność na poziomie 5-6 % to na granicy błędu statystycznego, na niektórych odcinkach nawet do 30% - maże tak a może nie. To jakaś kpina. Znowu skok na kasę. Jako kierowca mogę powiedzieć, że bardzo ale to bardzo by pomógł system informowania za ile sekund będzie zmiana świateł. Jeżdżę po Polsce i wiem, że jest to rozwiązanie dużo prostsze a efektywniejsze. Kiedyś był w Gdańsku a obecnie jest jeszcze w wielu miastach Europy system z informacją o zmiennej dopuszczalnej prędkości w miastach i na autostradach. Też dużo tańsze, ale u nas musi to kosztować ponad 100 mln. by się opłacało.

    • 3 1

  • 24seven

    co tam nagr4anie - bardziej chyba chodzi o wyciąganie konsekwencji z korków gdzie co trzeba zmienic a nie kogo jak ukarac

    • 1 0

  • ...

    Inwigilować, inwigilować, inwigilować. Biedna policja. G...wno umie i g...wno robi. No chyba że na zlecenie jakiegoś "polita".
    Kocham Polskę, cudowny kraj

    • 3 0

  • kiedy policja zacznie usuwac z drog smierdzace auta przepalajace olej silnikowy

    jestem za podatkiem drogowym o wysokosci zaleznej od emisji spalin oraz zarzetelnym badaniem technicznym pojazdow. Nie dla trucicieli na drogach. Jazda w korku za takimi gnojami to gwarantowany kancer po latach.

    • 1 2

  • w miesiąc

    po uruchomieniu nie będzie działac połowa urządzeń po roku żadne - patrz siwe radary większość nie uruchomiono nigdy - a gdzie ta kasa ?

    • 1 0

  • ble, ble, ble

    Tristar nie jest urzadzeniem rejestrujacym w mysl ustawy pord tak samo jak kamera monitoringu miejskiego i może służyc tylko do usprawniania ruchu

    • 1 1

  • Ja też mam nagrania!

    Nagrania podpisania umowy kilku cwaniaczków o niezłych umysłach którzy razem z urzędasami wyciągnęli kasę z budżetów miast.
    System nie może usprawnić ruchu, bo nie pozwala na to słaba infrastruktura droga. I tak zamiast przeznaczyć te 130 mln na budowę dodatkowych pasów na ul. Spacerowej (na przykład) wydano na konta mózgowców.
    Już nie długo przekaże nagrania gazetom.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane