• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar jeszcze nie wystartował, a policjanci już mają z niego nagrania

Maciej Naskręt
1 lipca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Kamery monitoringu wizyjnego systemu Tristar. Kamery monitoringu wizyjnego systemu Tristar.

Choć do uruchomienia systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - pozostał jeszcze miesiąc, policja prosi każdego tygodnia o kilka nagrań z kamer włączonych do urządzenia. Dotyczą one jednak zdarzeń drogowych a nie popełnionych wykroczeń. Materiały są dowodem w sprawach prowadzonych przez funkcjonariuszy.



System Tristar na gdańskich drogach. Wizualizacja.

W Trójmieście powstaje Tristar - system inteligentnego sterowania ruchem, który ma wykrywać i rozładować korki, a także utemperować krewkich kierowców. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Wykonawca zakłada usprawnienie ruchu na poziomie 5,5-6,5 proc. Choć na niektórych odcinkach można uzyskać nawet 30-proc. skrócenie czasu podróży. Osiągniecie tego wyniku będzie możliwe już niebawem. - Właśnie zakończyliśmy prace budowlane, które kojarzyły się większości kierowców z rozkopami prowadzonymi przy drodze. Rozpoczyna się teraz kolejna faza, czyli kalibracja systemu sterowania ruchem, która pewnie potrwa najdłużej do końca roku - mówi Krzysztof Łutowicz ze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która odpowiada za realizację gdańskiej części drogowego systemu.

Zobacz jak działa system Tristar w Gdańsku.

Czytaj też: Tristar straszy fotoradarami, ale na wyrost?

Co najważniejsze, na terenie Trójmiasta urządzenie do sterowania ruchem swoim działaniem ma obejmować prawie 150 skrzyżowań, na części z nich dodatkowo uruchomiono monitoring wizyjny. W sumie pojawiło się 56 kamer wideo i 59 rejestratorów wykroczeń.

Tak gęsta siatka monitoringu okazuje się świetnym narzędziem w pracy policjantów. - Mamy średnio w tygodniu trzy lub cztery wnioski ze strony policji z prośbą o udostępnienie nagrań, które mają wyjaśnić okoliczności zdarzeń drogowych - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zielni.

Potwierdzają to sami policjanci. - Uzyskane w ten sposób nagrania pozwalają wyjaśnić, kto jest sprawcą zdarzenia drogowego. Nagrania uzyskane z kamer Tristara stanowią dowód w konkretnej sprawie - mówi nam sierż. sztab. Lucyna Rekowska z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.

Czy Trójmiasto zyska na wdrożeniu systemu Tristar?

Urzędnicy Zarządu Dróg i Zielni, którzy po zakończeniu prac firmy Qumak będą zarządzać pracą systemu nawet przekazali policjantom pełną listę kamer Tristara wraz z ich dokładną lokalizacją - po to, by usprawnić składanie przez nich wniosków.

Czytaj też: Motocykliści narzekają na Tristar?

Co ważne, do ZDiZ o nagranie z systemu Tristar nie może wystąpić przeciętny Kowalski. - Z uwagi na ochronę danych osobowych robimy to wyłącznie na wniosek organów ścigania - podkreśla Kotłowski.

Niemniej warto dodać, że system Tristar będzie odczytywał numery rejestracji pojazdów. Jednak, jak zapewniają urzędnicy, nie będzie śledził codziennych podróży kierowców. Dane z tablic rejestracyjnych są szyfrowane, a więc nawet urzędnikom obsługującym system będzie trudno sprawdzić taką informację.

Możliwość odczytywania numeru tablic rejestracyjnych umożliwi też policji szybsze odszukiwanie skradzionych pojazdów. Powodzenie tych działań zależy jednak od szybkości przekazania danych o skradzionym pojeździe do bazy systemu Tristar. Procedury w tym zakresie są dogrywane.

Miejsca

Opinie (197) 1 zablokowana

  • ministrant i kotpełowski i wszystko wiadomo - kasa wyprana, pożytek ZERO

    pozytek jak z ronda budowanego tam gdzie jeden kot o północy kupke zrobic chadza
    wiocha zwana przez tych w/w metropolia z jedyna dziurawa ulica bedzie miec co???

    • 1 0

  • Ciekaw jestem.... (5)

    Stojąc sobie dzisiaj w pięknym korku, na Al. Zwyciestwa, już od skrzyżowania z ul. Traugutta, w godzinach wcale nie szczytu tak się zastanawiałem co jest powodem.

    Okazało się, że Błędnik zamknęli, bo bombę lotniczą pod nim wydłubali.

    I w związku z powyższym rodzi się pytanie...

    Czy na takie "cudawianki" ten osławiony tristar jest też przygotowany?

    • 4 1

    • tak (4)

      będziesz mógł sobie sprawdzić na tablecie którędy najlepiej dojechać i dlaczego stoisz. Informacja będzie też na tablicach przy ulicach :)

      • 0 1

      • Tablet mam kupić, bo tristara zamontowali??? (3)

        Wolne żarty.

        Miesiąc do uruchomienia tristara, a tablic przy ulicach nie widziałem.

        • 0 2

        • to włącz radio (1)

          i idź spać

          • 2 1

          • Dzięki za "radę"

            Broń mnie Panie Boże przed taki pseudodoradcami.

            Ani to śmieszne, ani godne uwagi.

            • 0 1

        • nie musisz kupowac tableta

          nikt cie nie zmusza

          po prostu nie bedziesz wiedzial czemu stoisz

          • 1 2

  • ZEGARY-ZEGARY-ZEGARY (2)

    Tristar to inwestycja 160mln zł. Jeden zegar przy sygnalizatorze to wydatek rzędu 3 tyś zł. ."Liczniki montowane są w wielu miastach Polskich. Ich testy są obiecujące. Na przykład specjaliści z Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu wyliczyli po okresie próbnym stosowania zegarów, że dzięki nim przepustowość testowego skrzyżowania poprawiła się nawet o 70 aut na godzinę dla każdego pasa ruchu." (net).. Jedna ławka do parku kosztuje 5 tyś zł. Czy te 3 tyś to na prawdę tak dużo że nie stać Miasta na założenie chociaż na największych skrzyżowaniach takich liczników??? Przecież ten system jednoznacznie ułatwia kierowcom jazdę, tym samym poprawia płynność ruchu.
    Sekundy przy czerwonym, pozwalają przygotować się wszystkim do równoczesnego ruszenia, dzięki czemu za jednym razem skrzyżowanie przejeżdża więcej pojazdów. Natomiast sekundy przy zielonym, zapobiegają wjeżdżaniu na skrzyżowanie przy żółtym, co bardzo często powoduje blokadę skrzyżowań, szczególnie dużych.
    Dlaczego Miasto nie chce zamontować tych liczników, dlaczego nikt tego nie wyjaśni? Czy dlatego że ktoś z firmy inkasującej za Tristar 133mln zł przekonał włodarzy że zegary to przestarzały i nieefektywny system?
    Może jednak za przykładem innych miast, warto np. na głównym skrzyżowaniu Hucisko zamontować takie zegary i zobaczyć o ile poprawi się przepustowość..
    Może i Pan Maciej pomoże wyjaśnić, czemu NIE?

    • 11 0

    • jak w Toruniu

      wprowadzą system sterowania to liczniki znikną. Już się przymierzają - możesz zwijać firmę.

      • 0 3

    • bo system

      na bieżąco oblicza czas dla danej relacji - czyli odliczanie byłoby 10, 9, 8, 7, 1, 0. Już ktoś to napisał.

      • 0 0

  • no nie mam dobrego kandydata .........

    wszystko to przydupasy i wazeliniarze.......... Jaworski to może tylko kozy doić a nie kierować miastem............. chyba zagłosuje na Ewę!!!

    • 0 0

  • kamery mają atest na nagrywanie ? podobno sąd nie uwzględni nagrania z takiej kamery . Podobno chodzi o dane osobowe

    • 0 2

  • jak zwykle kolejny bat na kierowców (1)

    Jak znamy życie nie będzie nic sprawniej, były już zielone fale i nic one nie zmieniły.
    Pewnie jak zwykle chodzi o łupienie z kasy kierowców bo to jest najłatwiejszy
    zarobek.Mam tylko pytanie ilu policjantów itp zapłaciło mandaty za swoje wykroczenia drogowe, jesteśmy równi wobec przepisów drogowych,podobno oni jeżdżą zgodnie z przepisami tyle że nie drogowymi!!!!!)))))),no i oczywiście pod szyldem słowa BEZPIECZEŃSTWO można zrobić wszystko a najlepiej inwigilować obywatela. Świetne pomysły maja w tym kraju, a młodzież wykształcona ucieka za granice,BRAWO RZĄDZĄCY OBY TAK DALEJ!!!!!!

    • 3 0

    • bat to nietoperz

      • 0 0

  • zegary (2)

    p.Arturze to jest świetny pomysł z zegarami i sprawdza się w wielu państwach w europie gdzie jest dożo większy ruch samochodowy, ale jak to u nas zawsze musimy być mądrzejsi od innych i dlatego mamy to co mamy,
    A jeśli chodzi o przekonanie włodarzy to wie pan jak jest)))

    • 6 0

    • pisze sie dórzo

      • 0 0

    • w Rumunii i na Białorusi

      • 0 0

  • hucisko

    pare tygodni temu na hucisku pokazano nam jak ten system dziala zamiast wzrostu byl spadek lecz az o 100 procent

    • 2 0

  • zegary

    nie rekomendowane przez specjalistów

    • 1 0

  • Może teraz dresy w starych beemkach i golfach w tedeiku zaczną jeździć zgodnie z przepisami

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane