• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar już nie na Euro. Poczekamy na mniejsze korki

Michał Sielski
19 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
W korkach jeszcze postoimy. Tristar będzie gotowy najwcześniej pod koniec 2012 roku. W korkach jeszcze postoimy. Tristar będzie gotowy najwcześniej pod koniec 2012 roku.

System Inteligentnego Sterowania Ruchem Tristar nie powstanie przed Euro 2012. Korki w Trójmieście zostaną z nami dłużej.



Czy Tristar ułatwi jeżdżenie samochodem po Trójmieście?

Pan Michał codziennie jeździ do pracy z Rumi do Wrzeszcza. Podczas porannego szczytu w korkach traci ok. 20 minut. Zdążył to już obliczyć, bo jeździ też na drugą zmianę i wtedy potrzebuje o tyle samo czasu mniej.

- Stoję w korku, ale nie z powodu dużej ilości świateł, a ich złego ustawienia. Wielokrotnie widzę, jak z bocznych ulic wyjeżdżają po dwa samochody, a na głównej wszyscy stoimy, bo jeszcze się świeci czerwone. Aż się chce ruszyć - kręci głową pan Michał.

Wszyscy kierowcy w Trójmieście doskonale wiedzą, o czym mówi. Lekiem na złą koordynację świateł ma być Tristar, czyli System Inteligentnego Sterowania Ruchem. Problem w tym, że zapowiadany od kilku lat system nie ruszy - jak pierwotnie planowano - przed turniejem Euro 2012.

- Będzie ciężko - przyznaje Jacek Oskarbski, naczelnik Biura Inżynierii Transportu Urzędu Miasta Gdyni, który pilotuje trójmiejski projekt. - Wciąż czekamy na ostateczną akceptację wniosku o dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko. Mamy nadzieję, że otrzymamy ją w ciągu kilku najbliższych tygodni i od razu będziemy mogli startować z przetargami. Mimo to i tak małe są szanse, że uda się wdrożyć projekt przed piłkarskimi mistrzostwami Europy - dodaje.

Tristar ma zrewolucjonizować poruszanie się po Trójmieście. Za ok. 50 mln euro powstanie system, który w innych metropoliach na świecie zmniejszył korki o ok. 30 proc.

- Najważniejsza jest zielona fala na głównych drogach. Dzięki temu można jeździć płynnie. Niestety, w Trójmieście takie pojęcie od dawna nie funkcjonuje - mówi Andrzej Derdziuk, taksówkarz z Gdyni.

Zielona fala to jednak mit, nie zmniejsza ona korków w odniesieniu do ogółu samochodów w aglomeracji. Dlatego światła będą się zmieniały w zależności od natężenia ruchu. Najpierw na trasie średnicowej Trójmiasta i najważniejszych skrzyżowaniach na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią.

W drugiej kolejności system obejmie główne ulice dojazdowe do trasy średnicowej, a na koniec obwodnicę. Zielona fala powstanie, ale tylko w przypadku, gdy będzie jej potrzebowała np. karetka.

Ważnym elementem Tristara będą też znaki zmiennej treści, informujące np. o korkach, wolnych miejscach postojowych czy objazdach oraz fotorejestratory, których będzie aż 100. Będą one nie tylko mierzyć prędkość, ale też wyłapywać kierowców, przejeżdżających na czerwonym świetle czy blokujących skrzyżowania. Centralny komputer systemu będzie dysponował informacjami o kończącym się właśnie meczu lub koncercie i dopasowywał do tych wydarzeń sygnalizację.

Opinie (127) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • "Bedzie ciezko" (6)

    -znaczy sie - (w wolnym tlumaczeniu) - nie ma szans durnie! - placcie Swoje podatki dalej a my znajdziemy coraz to lepsze sposoby ,zeby Was wydy..c.

    • 113 18

    • :) (1)

      Jak coś nie powstanie na Euro, to już nie powstanie. Proste.

      • 18 4

      • Zawsze można dać kopertę na Miszczosfa Śwjata. Trzeciego. Jak to priezies lieto mawia: for end for for ewrybady.

        • 2 5

    • TRISTAR będzie tak samo (nie)działał jak SIP w Gdańsku... (1)

      niby jest, a jednak go nie ma.

      • 13 1

      • tristara nadzoruje Gdynia, więc nie martw

        • 2 7

    • (1)

      ten facet z rumii do wrzeszcza może sobie jechać SKMka, ale to jest pewnie taki typ co 200 metrów do sklepu jeździ samochodem, i przez takich frajerów kaszubskich są korki, jak mu źle to niech poszuka pracy w rumii. No koleś stoi godzine na grunwaldzkiej tylko dlatego, żeby tyłek trzymać w swoim audi, normalnie nie moge tego zrozumiec...

      • 2 9

      • Na pierwszy rzut oka tak to wyglada

        Ale rumia jest dosc rozlegla, do skmki gosc moze miec i 4 km, wrzeszcz to tez np gdzies na jaskowej, a jak konczy prace po 22 to mozliwosci przesiadek sa mocno ograniczone, lub niemozliwe, nie mowiac o wygodzie.

        • 3 1

  • W jaki sposob ten system... (1)

    ...nie znajdzie sie na naszych drogach przed Euro??
    Przeciez to strzelanie sobie samemu w stopy...

    • 33 4

    • nie marudz

      i dylaj noznie. jak nasi praojce.

      • 11 1

  • Ten Pan na zdjeciu... (1)

    ...trzyma sie barierki bo juz nie moze wytrzymac presji korkow w 3miescie - wybral chlopak tramwaj...

    • 42 0

    • A tramwaj też nie jedzie, bo to linia proszę nie wsiadać.

      • 0 1

  • .... bardzo was przepraszam wyborcy (3)

    no ja chciałem ale znowu nie mogę ...yyy słowackiego chciałem , remonty innych dróg też chciałem, noooo ale wiecie co ja wam bede obiecywał przy następnych wyborach

    • 53 4

    • dobra tam

      i tak cie wybierzemy

      • 8 2

    • ...ale chcę zapewnic, ze na Słowackiego i Tristar mamy zielone swiatło!

      • 7 1

    • Ludu Mój Ludu, nie martwcie się ! Czego nie zrobie w tej kadencji obiecam Wam na następną kadencje! Głowa do Góry!

      Wasz Kochany Prezydent i jego stadko :]

      • 1 0

  • Korki w Trójmieście zostaną (10)

    Zielona fala to mit?
    Kto dokonał tych obliczeń, że kosztujący 50 mln euro System Inteligentnego Sterowania Ruchem Tristar "zmniejsza korki" o ok. 30 procent?

    • 18 10

    • hehe (1)

      nad tym samym sie zastanawialem - obliczenia jak zwykle bardzo madre...

      • 7 6

      • typowe narzekanie

        trzeba bylo sie zatrudnic do oblliczen.

        • 7 12

    • (1)

      Cyt: "Tristar ma zrewolucjonizować poruszanie się po Trójmieście. Za ok. 50 mln euro powstanie system, który w innych metropoliach na świecie zmniejszył korki o ok. 30 proc."Za 50 mln euro powstanie ststem w Trójmieście.Tłumaczenie:Nie znaczy to że w innych metropoliach na świecie sistem powstał za taką sama kwotę.W innych metropoliach na świecie zmniejszył korki o ok. 30 proc.Tłumaczenie:W innych znaczy nie w trójmieście. Nikt nie mógł zmierzyć czegoć co jeszcze nie powstało.W innych zmniejszył znaczy TAM zmierzono że korki zmniejszyły się o 30 proc.A robi się to działaniem którego uczymy się w pierwszej klasie podstawówki.Takie działanie nazywamy odejmowaniem. Odejmujemy ilość samochodów(długość korka) które obecnie stoją w korku od ilości samochodów którye były przed wprowadzeniem systemu.TADAAAAAAM wychodzi 30 procent.I jeszcze odnośnie zielonej fali.To nie żaden mit. Z zaspy na orunie dolną potrafię rano przejechać bez zatrzymania i to z prędkośniami 60-70km/h( tak wiem nielegalnie mam to w pupie) Ale jednak jest to możliwe.Kiedy mi wprowadzą tristar to obawiam się że będę jechał dłużej do pracy bo niestety nie lubie jechać w stadzie.

      • 2 3

      • Cytat z artykułu: Zielona fala to jednak mit, nie zmniejsza ona korków w odniesieniu do ogółu samochodów w aglomeracji. (...)

        Nie pytam jak się dokonuje obliczenia, tylko kto dokonał tych obliczeń. Zapytam inaczej - badania te przeprowadzono na zlecenie władz miast pragnących uzasadnić poniesione koszty wprowadzenia tego systemu, firmy montującej System Inteligentnego Sterowania Ruchem Tristar, czy jakiegoś innego - już nie mającego interesu w ewentualnym fałszowaniu wyników - podmiotu?

        • 1 0

    • (5)

      Obliczeń dokonali specjaliści z Politechniki Gdańskiej. Ludzie, którzy poświęcili życie badaniom z zakresu inżynierii transportowej. A Ty jakie masz kwalifikacje, żeby mówić, że to nic nie pomoże?
      Dodam jeszcze, że wbrew powszechnej opinii (vide: ankieta) budowa nowych dróg nie zmniejsza korków, a tylko je zwiększa. Empirycznie udowodnione. Na korki jedyną radą jest komunikacja zbiorowa (czysta, komfortowa, punktualna), rower i takie systemy jak Tristar.

      • 0 3

      • do "o," nie ośmieszaj sie "specjaliści frofesóry doktóry" całe zycie zajmuja sie (4)

        bredzeniem na uczelni. Oni są specjalistami w robieniu kolokwiów testów i nawijania bez sensu. Całe życie pewnie zajmują się racjonalizacją ruchu w wielkich miastach. No to co mogą w CV sobie wpisać, racjonalizację ruchu w New York??
        Specem jest ten co coś robi a nie udaje, że robi . Konkretne osiągnięcia opatrzone sukcesem tworzą specjalistę a nie typka który uczy dzieci i 10 lat dzierga doktoracik i nazywa się "specjalista". Owszem cenna jest ich wiedz jako konsultantów a nie kierowników projektu bo oni do tego się nie nadają. A zlecenie projektu teoretykowi to tak jak dać prowadzić auto ślepemu który Breilem nauczył się przepisów ruchu drogowego.

        • 3 6

        • no cóż (1)

          Najlepsze są opinie domorosłych ekspertów z wykształceniem podstawowym. Ale nie odbierajmy takim prawa do głosu...

          • 4 1

          • Ja po prostu patrze realnie na rzeczywistość cenie sobie wiedze akademicką

            jako uzupełnienie przy rozwiązywaniu problemu a nie przepisowi na sukces.

            • 0 1

        • No cóż... Jeśli ktoś się tu ośmiesza, to na pewno nie ja :) (1)

          Te "profesóry doktóry" od wielu lat prowadzą własne firmy, więc co jak co, ale poza robieniem kolokwiów zajmują się rzeczywistym rozwiązywaniem problemów z własnej dziedziny. A to, że decyzje w mieście podejmuje kto inny to już inna sprawa.
          Jeszcze raz: Nie ma na świecie ANI JEDNEGO miasta, które by się pozbyło korków budując nowe drogi. Są za to dziesiątki przykładów, gdzie inwestycje w komunkiację zbiorową i rowerową przyniosły nadzwyczajną poprawę przy wiele razy mniejszych kosztach. I to jest fakt. Konkretny argument.

          • 0 0

          • ten system to oczywista sprzeczność z polityką rowerową jeśli te inżyniery i profesory nie umieją nawet pętli indukcyjnej ustawić tak żeby wykrywały rower to o czym my mówimy ja nie mam nic wspólnego z inżynierią ruchu a mogę godzinami wyliczać zaniechania i błędy w działaniu świateł w wielu miejscach rowerzyści są traktowani jak piąte koło u wozu widział ktoś kiedyś żeby jadąc równolegle do głównego ciągu mieć rowerem czerwoną falę na wszystkich ulicach poprzecznych i przecinających je przejazdach rowerowych?To że rowerzysta musi w Gdyni zatrzymywać się wciskać nieporęczne przyciski i czekać po 2 minuty na zielone światło to ewidentny pokaz gdzie oni mają rowerzystów ten pseudo system tworzy się tylko dla kierowców piesi i rowerzyści mają jako element niepożądany schodzić z drogi samochodom wielcy inżynierowie komplikują najprostsze zasady pierwszeństwa dlaczego zielone dla rowerzystów w poprzek Orłowskiej pali się przez ok 5 sekund?Taki to problem dla kierowcy auta skręcającego w prawo ustąpić rowerzyście że trzeba aż osobnej fazy świateł dla tego i tego uczestnika ruchu ze szkodą rzecz jasna dla rowerzysty bo samochód ma zielone przez minutę a rowerzysta ponad 2 miniuty czeka na 5 sekund zielonego to jest czysta kpina a nie polityka rowerowa i ten system niczego nie zmieni bo projektują go takie same "mózgi" co np węzeł wzgórze i światła pod um sprawiające że trolejbus nie może przejechać 150 czy 200 m bez zatrzymania się na 3 nieskoordynowanych sygnalizacjach to są ludzie mający swoją rąbniętą wizję i na to chcą wywalić 50 mln euro

            • 0 1

  • w innych miastach (2)

    w nnych miastach są możliwe proludzkie rozwiązania w Gdańsku - wszystko robi się przeciw człowiekowi....można odnieść wrażenie,że cały sztab urzędników pracuje nad tym -jak uprzykrzyc człowiekowi codzienne życie......

    • 43 2

    • to nie słyszałeś

      jak budyń mowił o uspokojeniu ruchu -> text prawdziwy było nawet na trojmiasto.pl .. on uspokaja ruch a kierowcy na niego klną ... kiedyś się tak uspokoją że go gdzieś w końcu wywiozą...

      • 13 1

    • oj tam przesadzasz..

      ostatnio jak byłem w urzędzie miasta przed 15:00 poczekałem cierpliwie ok. 20 minut aż wyłoni się paniusia z korytarza dalej (zapewne na plotkach była) z pytaniem: "czy Pan do mnie?" Na co ja zgodnie z prawdą: "A skąd mam wiedzieć?".

      Jak już się doczłapała (była ok. 15:15) stwierdziła: "mam nadzieję, że nie zajmie mi Pan dużo czasu bo ja zaraz kończę i do domu wychodzę!"
      A na drzwiach jak wół: od 8:00-16:00...

      Grzecznie tylko odpowiedziełem: "Następnym razem potrącę Pani z pensji, bo na pewno Pani pamięta że ma wypłatę m.in. z moich podatków..."

      • 12 1

  • Za inteligentne dla tych z władz miasta. (2)

    Biorą pieniadze za łatanie dziur, bałagan i brud, smród. Cofaja nasze miasta 30 lat do tyłu.

    • 33 1

    • milcz frustracie

      i wara od naszej kochanej wladzy

      • 0 6

    • A można cofnąć do przodu?

      • 1 0

  • najważniejsze - 100 fotorejestratorów (2)

    żenada

    • 33 13

    • kolejny maruda

      a my juz parzymy kawke w urzedzie

      • 6 1

    • powinny być na każdym skrzyżowaniu

      powinny wyłapywać tych cwaniaków przejeżdżających na czerwonym świetle i blokujących skrzyżowanie !!!!!!!!!!
      1000 zł mandatu :)

      • 9 1

  • "Ważnym elementem Tristara będą ... fotorejestratory, których będzie aż 100." (4)

    TAK TAK TAK FOTOREJESTRATORY NA PEWNO SŁUŻĄ DO ROZŁADOWANIA KORKÓW.

    • 45 12

    • co sie tak spinasz

      wzorem wlascicieli portalu poluzuj posladki

      • 7 0

    • myśl (2)

      No pewnie, że będą temu służyć - "Będą one nie tylko mierzyć prędkość, ale też wyłapywać kierowców, przejeżdżających na czerwonym świetle czy blokujących skrzyżowania".
      No chyba logiczne, że korki są spowodowane głównie tym, że kierowcy blokują skrzyżowania...

      • 5 0

      • (1)

        Ba, tyle tylko że zobaczyć takiego to nie sztuka. Żeby jeszcze policji chciało się ich ścigać.... Wykroczeń drogowych można naliczyć setki spacerując w centrum miasta wśród samochodów zaparkowanych na chodnikach, policja się nimi nie interesuje więc czemu miałaby się interesować kozakiem z nagrania?

        • 3 0

        • fakt

          policja niestety głownie stoi z radarami zamiast łapać gnojków blokujących skrzyżowania .wystarczyło by tylko postawić w miare stały patrol przy galerii bałtyckiej taki w godzinach porannego i popołudniowego szczytu i wyłapywać tych którzy blokują skrzyżowanie głownie ciężarówki drugie miejsce to skrzyżowanie wałów jagiellońskich z kartuską i mamy 30 procent korków w 3 city mniej a jesli nie patrol to zamontować dosłownie 4 kamery monitoringu miejskiego i nap.....mandaty koszt pewnie jakieś 10-15 tys. mysle ze z mandatów strazy miejskiej zwrócił by się w miesiąć

          • 4 0

  • "Ważnym elementem Tristara będą też ... fotorejestratory, których będzie aż 100." (2)

    TAK TAK FOTOREJESTRATORY SŁUŻĄ DO ZMNIEJSZANIA KORKÓW.

    • 22 7

    • (1)

      Raczej służą do płynnej jazdy. Jak slalomem (pomiędzy dziurami) grzejesz 150km/h to nie dziw się że przed Tobą nie zdąży się włączyć zielone światło.

      • 1 1

      • raczej służyć mają do łatania dziur budżetowych w kasach samorządów bezpieczeństwo to mrzonka dla naiwnych

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane