- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (175 opinii)
- 2 Okradała drogerie, zmieniając peruki (47 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (221 opinii)
- 4 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (333 opinie)
- 5 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (82 opinie)
- 6 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (73 opinie)
Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać
Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.
System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.
Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.
Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.
Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.
Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.
Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.
Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Jak działa "TRISTAR"
Opinie (309) ponad 10 zablokowanych
-
2014-06-28 13:23
Następne legalne oszustwo
- 1 0
-
2014-06-28 13:31
Kamery Tristara nie ich nie mają
Panie Redaktorze: wystarczy jedno nie.
- 0 0
-
2014-06-28 16:05
smutek
Dzisiaj jechałam osiedlową uliczką - dałam sygnał, że skręcam w lewo i już przymierzałam się do manewru kiedy wyprzedził mnie koleś w VW - mało brakowało a jechałam z córką - czytając komentarze potencjalni zabójcy, którzy jeżdżą po drogach przestaną być potencjalnymi zabójcami w momencie kiedy sami zginą albo zabiją kogoś...
- 0 0
-
2014-06-28 16:45
Chyba przesada z taka wielka iloscia kamer (2)
zainstalowanych na polerach. W Stanach instaluja dwie kamery na skrzyzowaniach. Kazda skierowana na jeden z kierunkow ruchu i jakos wszystko dziala bez problemu.
- 1 0
-
2014-06-29 21:49
Ale tam to monitoring (1)
Tam to służy do monitoringu, u nas to są fotorejestratory wykroczeń - każdy samochód, na każdym pasie musi mieć zrobione osobne zdjęcie
- 0 0
-
2014-06-29 23:15
Dokladnie to samo tu.
Dostajesz zawiadomienie listownie aby uiscic kare za cos co dostarczaja tobie na wykonanej fotografii. Sam musialem zaplacic aby nie zawieszono mi prawa jazdy.
- 0 0
-
2014-06-30 07:28
Jak czytamy w artykule "Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc"
- 0 0
-
2014-06-30 07:34
TRI STAR
Jak czytamy w artykule "Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc"
Oczywistym jest fakt ze kierowcy przekraczaja dozwolona predkosc. Na trasie Gdyańsk Gdynia wynosi ona srednio 70- 80 przy czym w Sopocie spada do 60 km/h . Po wprowadzeniu fotoradaró TRISTAR kierowcy beda zmuszeni do ograniczenia predkosci do 50km/h . W efekcie koncowym, system zamiast przyspieszyc przejazd o 30 procent, zakorkuje na miasta o jakie 20 %.
TRISTAR jest niczym innym jak maszynka do zarabiania pieniedzy, pod warunkiem ze bedzie dzialal jako system fotoradarow.
A tym czasem niech Bóg ma opiece GITD , ktory dotychczas nei wydal zgody na uzytkowanie stsemu w roli fotoradarow.- 1 0
-
2014-06-30 12:08
Będę omijał trójmiasto szerokim łukiem :(
- 1 0
-
2014-07-01 13:13
Jeśli obraz z większości kamer TRISTAR'a ma być jakimkolwiek dowodem to.... (1)
pomijając prawne obecne uregulowania, same kamery są nieprawidłowo zainstalowane, ponieważ: 1. w większości wiszą na chyboczących się rurach co czyni prawidłowy pomiar niemożliwym 2. kąt obserwacji drogi w większości przypadków jest już zupełnie od czapy i równie nieprawidłowy, zwłaszcza, że każda kamera wisi w innej pozycji co z góry przekreśla jakikolwiek prawidłowy pomiar 3. część kamer obejmuje w polu widzenia obraz pod tzw. światło co też czyni pomiar nieprawidłowym 4. kamery w wersji sieciowej LAN ze względu na sam charakter sieci są skanowane z opóźnieniem, które jest różne i zależy od tak wielu czynników, że opowieści o pomiarach są śmiechu warte 5. takiej ilości kamer zgromadzonych w wielu przypadkach bez sensownego planu w jednym miejscu wskazuje tylko na brak kontroli inwestora i wiedzy jak powinien wyglądać prawidłowy plan instalacji kamer drogowych 6. aby kontrolować tę ponad zdroworozsądkową ilość obrazów z kamer powinien być sztab ludzi, ponieważ 1 człowiek jest w stanie oglądać obraz maksymalnie 8 kamer jednocześnie nie dłużej niż 4 godziny, potem jak pokazują testy specjalistyczne, przez obraz może przejść słoń lub skąpo ubrana panienka a nikt tego nie zauważy 7. Ilość zainstalowanych kamer, zwłaszcza obrotowych to kolejny pokaz niewiedzy i naciągania inwestora przez pseudo fachowców. Byłem w Anglii w takim centrum zarządzania i wiem jak to powinno wyglądać ponieważ zajmuję się zawodowo tym tematem od kilkudziesięciu lat i to z prawdziwymi profesjonalistami a nie amatorami od wydawania nie swojej kasy. Bylibyście w głębokim szoku jak wielkie jest centrum i jak wielu ludzi tam pracuje właśnie ze względu na w/w kwestie obserwacyjne. No i jest jeszcze wiele innych kwestii, o których tu nie wspomnę bo i tak "rzadcy fachowcy" mają "swojego pomysła" jakby powiedział nijaki serialowy Ferdzio.
- 2 0
-
2014-07-01 23:10
no tak
tylko, że oni będą oglądać jedynie wtedy gdy system zasygnalizuje problem - kamery są do weryfikacji a nie obserwacji.
- 0 0
-
2014-07-01 18:07
A tytułowy rok 1974 Wellsa dawno już minął.....
- 0 0
-
2014-08-20 15:16
A gdzie Sekundniki przy sygnalizacji
Sekundniki przy światłach czemu jeszcze nie widzę tak pięknego rozwiązania zamulatorzy zaczną ruszać to w jakimś stopniu spowoduje poprawę bezpieczeństwa 1. Kierowcy bedą się skupiać aby ruszyć kiedy ich kolej. 2 bedą hamować z rozwagą !!!!!! To ważne bo w przypadku kierowcy bedą nagle hamować by nie otrzymać mandatu .
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.