• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto: W co zainwestują samorządy

Michał Jamroż
16 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Sucharskiego i most wantowy z lotu ptaka Trasa Sucharskiego i most wantowy z lotu ptaka

Na przyszłoroczne inwestycje Gdańsk, Sopot i Gdynia przeznaczą ponad miliard złotych, czyli co trzecią złotówkę z planowanych wydatków. Aby tego dokonać, w sumie zaciągną prawie 640 mln zł kredytów. To główne założenia budżetowe trójmiejskich władz.



Pod koniec roku poznajemy zawsze plany władz naszych miast na najbliższy rok. Analizując budżety Gdańska, Sopotu i Gdyni widać, że kryzysu na razie się nie obawiają, a większość wydatków przeznaczają na inwestycje, które mają podtrzymać dobrą koniunkturę w regionie.

Stadion i drogi

Największy budżet będzie miał tradycyjnie Gdańsk. Po raz pierwszy w historii przekroczy on 2 mld zł. W przyszłym roku władze miasta zamierzają wydać 2,12 mld zł. Jednak dochody będą dużo niższe i wyniosą 1,75 mld zł. Aby pokryć powstały w ten sposób deficyt, na ok. 357 mln zł miasto zaciągnie kredyt. Cały deficyt pójdzie na inwestycje, na które Gdańsk wyda w przyszłym roku ponad 600 mln zł. Największą z nich będzie budowa stadionu na Euro 2012, na którą zarezerwowano 175 mln zł. Na inwestycje komunikacyjne przeznaczono 220 mln zł. Pieniądze te zostaną spożytkowane przede wszystkim na budowę Trasy Sucharskiego, trasy W-Z, Nowej Wałowej i Nowej Łódzkiej, a także przebudowę Łostwickiej.

Wpływy mają pochodzić głównie z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych. Z tego tytułu do miejskiej kasy trafi blisko 620 mln zł, co stanowi ponad 35 proc. wszystkich dochodów. Drugą pozycję na liście stanowią subwencje z budżetu państwa w kwocie 345 mln zł.

Na szczęście jest nadwyżka

Sopot także postawił na inwestycje. W przyszłym roku planuje przeznaczyć na nie o blisko 50 proc. więcej niż w 2008. Inwestycje maja pochłonąć ok. 220 mln, czyli ponad połowę całego budżetu miasta, który wyniesie 400 mln zł. Przy wpływach w wysokości 266 mln zł spowoduje to powstanie deficytu na kwotę 133 mln zł. Pokryty zostanie z nadwyżki budżetowej z mijającego roku oraz kredytu na 80 mln zł.

Lwią część wydatków pochłonie projekt "Ochrona wód Zatoki Gdańskiej", w ramach którego sopockie potoki zostaną wyprowadzone w głąb zatoki. Inwestycje drogowe pochłoną 17 proc. wydatków, czyli prawie 68 mln zł. Podobnie jak w Gdańsku najwięcej pieniędzy Sopot uzyska z podatków dochodowych. Stanowić one będą ponad 40 proc budżetu.

Boiska i dom opieki społecznej

Władze Gdyni z inwestycjami nie zamierzają szaleć. Zaplanowały na nie ok. 280 mln zł, co stanowi jedną czwartą budżetu planowanego na roku 2009. W Gdyni zaplanowano deficyt budżetowy w wysokości 157 mln zł. Dochody wyniosą 923,5 mln zł, a wydatki 1,08 mld zł.

Najwięcej pieniędzy przeznaczono na inwestycje w komunikację, w tym przebudowę węzła Św. Maksymiliana. Powstaną też nowe boiska - do rugby oraz piłki nożnej, a także dom opieki społecznej. Ponad 64 mln zł ma kosztować organizacja imprez kulturalnych i masowych (m.in. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Ladies Jazz Festiwal czy Tall Ships Races). Aby dopiąć budżet miasto zaciągnie kredyt w wysokości 196 mln zł. W Gdyni dochody z tytułu podatków dochodowych stanowić mają 36 proc wszystkich wpływów, czyli ponad 338 mln zł.

Cechą wspólną budżetów Gdańska, Sopot i Gdyni jest duży udział wydatków inwestycyjnych oraz duże zwiększenie zadłużenia. Jednak mimo planowanych kredytów na ponad 640 mln zł, wszystkim trzem miastom daleko jeszcze będzie do ustawowego progu maksymalnego zadłużenia, który wynosi 60 proc. dochodów budżetowych. W 2009 roku Gdańsk osiągnie poziom ponad 40 proc, Sopot 31,9 proc., a Gdynia 37,6 proc.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (104) 3 zablokowane

  • 'a także przebudowę Łostwickiej' (4)

    zna ktos jakies szczegoly? co beda robic, kiedy itp.?

    • 0 0

    • Obudziło się biedactwo...

      • 0 0

    • jakbys nie zuważył to juz cos robią...

      • 0 0

    • a kiedy zrobią drogę leśną do krzywego drzewa w lesie oliwskim? (1)

      • 0 0

      • lol, dobre

        • 0 0

  • (10)

    Gdynia
    fajnie, że inwestuje w sport, ale wciąż czekamy na
    porządny dworzec i aquapark, nowoczesny tor gokartowy i ewentualnie zainwestowanie w modernizację bulwaru

    Gdańsk - czy jest już wiadomo czy stadion w Gdańsku będzie "pracował na siebie"? czy bedzie trzeba dopłacać do jego utrzymania zakładając, że średnia widzów na meczach Lechii wzrośnie do 20 000 (Na początku może nawet więcej). Zeby nie było jak z tym drogim mostem wantowym - tzw. mostem do nikąd

    jeszcze zestawienie na ile pieniążków poszczególne miasta moga liczy z Unii by się przydało...

    • 0 0

    • po co wam dworzec i inne rzeczy, jak macie imprezy za 64 miliony złotych. Parę osób ze "śmietanki" popije sobie za wasze pieniądze, więc po co wam dworzec?

      • 0 0

    • MOST WANTOWY (4)

      jak widać z tekstu, most wantowy nie będzie mostem donikąd, jest on kluczowym punktem trasy Sucharskiego, która łączyć się będzie z żuławską częścią obwodnicy Gdańska. poza tym to jedyny dojazd do portu dla ciężkiego transportu!

      • 0 0

      • Co więcej (3)

        Zbudowany został za dużo mniejsze pieniądze niż gdyby miał być budowany teraz.

        • 0 0

        • Gdyby zainwestowali w budowe czegos innego to też było by tańsze niż teraz i w przeciwieństwie do tego mostu mogło by przynosić dochody. Opłat za przejazd przez ten most nie pobierają, a konserwacja mostu kosztuje.

          • 0 0

        • a wiesz, że jakby był zbudowany 10 lat temu to jeszcze mniej kosztował (1)

          ba, gdyby był zbudowany 100 lat temu to jeszcze mniej by kosztował...

          • 0 0

          • na 100 lat to się projektuje konstrukcje mostowe, oczywiście odpowiednia koserwacja, przebudowa może wydłużyć znacznie żywotność

            • 0 0

    • Most wantowy musi mieć zaplanowany remont klasyfikacyjny po 10-latach eksponowania się. Do tego Gdańsk musi oddać dotacje za zle przeprowadzony przetarg w 2005 roku. na drogi. Ale najgorsze jest to, że nie zauważyłem na liście ECS i tak sobie myślę, gdzie ten biedny AdamOwicz będzie przyjmował gości, Filharmonia już sie opatrzyła do tego wyspa niezabudowana dojechać trudno, kładki nie ma:((

      W Gdyni uwzględnili tylko jeden, a nie jak dotychczas planowano dwa podziemne tunele, które miały przeciąć tory kolejowe tj. w okolicach centrum Gdyni. Pozostało podziemne połączenie Drogi Gdyńskiej z al. Zwycięstwa i ul. Władysława IV. Natomiast łączącego ul. Morską z ul. Janka Wiśniewskiego na wysokości dzisiejszego skrzyżowania pierwszej z tych ulic z ul. Śląską i Warszawską nie ma, nic nie piszą także o kładce, która miała prowadzić do nowej gdyńskiej hali. Także nic nie wiadomo co z Nowym RATUSZEM? Nie wiadomo czy swój drapacz wybuduje NORDEA a słyszałem nawet, ale to pewnie plotka, że Sky Tower z powodu kryzysu będzie obcięty o 50m - informacja z RMF FM:((

      • 0 0

    • jak chcesz nowy dworzec (2)

      to psiz pisma do zarządu ppkp bo on jest włascicielem dworca a nie miasto!
      aqua mogłby powstać fajnie bybyło gdyby powstał przy polance redł. z modernizacja bulwary też przyznaję racje mimo że zdobył nagrode to powinni go zmodernizować:)

      • 0 0

      • (1)

        Sopot sobie poradził, wystarczy wesprzeć PKP finansowo i dać konserwatorowi w łapę.

        • 0 0

        • czemu konserwatorowi?

          Przecież w tym miejscu nie ma żadnych zabytków nie licząc wiat nad peronami. Ale te mogą przecież zostać na nowej stacji.

          • 0 0

  • i tak ...z tego będzie.

    • 0 0

  • Szkoda, że znowu nie ma w planach wykonania utwardzenia (4)

    około 20-metrowego odcinka gruntowej drogi łączącej ulicę św.Mikołaja z Młyńską. I tak od 40 lat chodzi się w breji podczas i po deszczu ale to Leszczynki więc gryzonie tu nie jeżdżą.

    • 0 0

    • jak mozesz podwazac słusznosc decyzjii naszego Prezydenta!!! (1)

      on wie najlepiej co ci potrzeba wiec nie narzekaj, tylko wychwalaj nasz UM i jego szefa

      • 0 0

      • na Dąbrowie to samo

        a my nawet mamy pisemne zobowiazanie urzędasów w sprawie np. ul. Oliwkowej, ze ja zrobia w 2007 r. ale efekt taki sam jak z ta droga powyzej

        • 0 0

    • To jest Chylonia

      • 0 0

    • .

      tak, to Chylonia

      • 0 0

  • niech żyje bal

    cały budżet proponuję przeznaczyć na podwyżki dla samożądów, oraz dla miłościwie nam panujących. Każde inne rozwiązanie, w szczególności budowa nowych dróg będzie tylko mornotrastwem kasy...

    • 0 0

  • Fajne zdjęcie

    • 1 0

  • Co w mieście portowym jest ważniejsze i pilniejsze od dojazdu do portu?

    Oczywiście. Hala widowiskowa. Że też mogłem myśleć inaczej.

    • 0 0

  • Co dla mieszkańców jest ważniejsze od szkół, przedszkoli, przychodni (3)

    dróg dojazdowych pod dom i wszelkiego rodzaju infrastruktury typu kanalizacja i oświetlenie ulic?

    Oczywiście. Stadion dla kiboli. Że też mogłem mysleć inaczej.

    • 0 0

    • Oj naiwny , naiwny, naiwny

      Oj naiwny - inwestycje nie są dla mieszkańców, ale po to ,żeby sie władza lansowała.
      Jak chcesz mieć przedszkola. drogi,czysta wode. kanalizacje i co tam jeszcze to emigruj do pobliskiej Szwecji.

      • 0 0

    • a pomyslales moze jakie zyski z euro bedzie mialo miasto jak i caly region? (1)

      tysiace kibicow z zagranicy zostawi w hotelach, restauracjach i pubach setki tysiecy zlotych.. a wladza z tego nic nie dostanie, wszystko mali przedsiebiorcy

      • 0 0

      • Człowieku

        jeżeli nie odróżniasz setek milionów wydanych na stadion od paru milionów złotych dodatkowego podatku, który i tak zostanie w całości przejedzony na koszty utrzymania stadionu, to współczuję. Właśnie przez ekonomicznych analfabetów nieumiejących liczyć zer za jednynką takie typy jak Adamowicz mogą się utrzymywać przy władzy. Poza tym, jacy mali przedsiębiorcy, po Euro chyba głównie sprzedawcy tasaków i białej broni?

        • 0 0

  • brawo prezydent Szczurek!!! (1)

    nie to co w Gdańsku i Sopocie!!!

    • 0 0

    • zaczynaj nawiedzony paja..cyku

      • 0 0

  • Hahaha, inwestycje od siedmiu boleści (6)

    Cytacik: "Pieniądze te zostaną spożytkowane przede wszystkim na budowę Trasy Sucharskiego, trasy W-Z, Nowej Wałowej i Nowej Łódzkiej, a także przebudowę Łostwickiej."

    A ja się pytam, gdzie tutaj, wspominana od 15 już lat, przebudowa SŁOWACKIEGO? Tak jak pisałem wcześniej - Budyń i jego śmietana nie mają ŻADNEGO pomysłu jak ją zrobić, więc nie robią NIC.

    Odnośnie Nowej Łódzkiej, to jak pytałem w DRMG (Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska) to żadne przepływy pieniężne NIE SĄ przewidziane na tą drogę do roku 2010. Więc drodzy redaktorzy z Panem JAmrożem na czele - sprawdźcie najpierw co Wam Budyniowi urzędnicy mówią zanim napiszecie bzdury.

    • 0 0

    • skoro pytasz się, to zapytaj się jeszcze raz, może sam sobie w końcu odpowiesz ;)

      • 0 0

    • kolejny ograniczony sie odezwal (4)

      skoro jestes takim super sledczym to uzylbys jakiejs wyszukiwarki i by ci drogi baca-bez-mozgu wyskoczylo ze slowackiego zostala wlaczona do trasy sucharskiego, i co lyso?

      • 0 0

      • O mój ty naiwny anonimie

        I jak myślisz że Ci tą Słowackiego zrobią razem z Trasą Sucharskiego, to mi Cię żal. Znam trochę środowisko Budyniowe i wiem, że Słowackiego NIE BĘDZIE poszerzana - jedynie wybudują wiadukt nad Grunwaldzką. I będziesz się dalej kisił na dwóch pasach jednej jezdni.

        • 0 0

      • (2)

        Stary jak coś piszesz to pisz tak, żeby można to było zrozumieć bo to co Ty napisałeś to jest po prostu bełkot.

        • 0 0

        • Bardzo mi przykro, że nie potrafisz (1)

          zrozumieć najprostszych treści. Podaj akapit, którego nie rozumiesz, a ja Ci go wyjaśnię.

          • 0 0

          • skoros taki znawca to po co sie tu pucujesz?
            bywalec salonow cholera sie odezwal... gowno wiesz!

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane