• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto: W co zainwestują samorządy

Michał Jamroż
16 grudnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Trasa Sucharskiego i most wantowy z lotu ptaka Trasa Sucharskiego i most wantowy z lotu ptaka

Na przyszłoroczne inwestycje Gdańsk, Sopot i Gdynia przeznaczą ponad miliard złotych, czyli co trzecią złotówkę z planowanych wydatków. Aby tego dokonać, w sumie zaciągną prawie 640 mln zł kredytów. To główne założenia budżetowe trójmiejskich władz.



Pod koniec roku poznajemy zawsze plany władz naszych miast na najbliższy rok. Analizując budżety Gdańska, Sopotu i Gdyni widać, że kryzysu na razie się nie obawiają, a większość wydatków przeznaczają na inwestycje, które mają podtrzymać dobrą koniunkturę w regionie.

Stadion i drogi

Największy budżet będzie miał tradycyjnie Gdańsk. Po raz pierwszy w historii przekroczy on 2 mld zł. W przyszłym roku władze miasta zamierzają wydać 2,12 mld zł. Jednak dochody będą dużo niższe i wyniosą 1,75 mld zł. Aby pokryć powstały w ten sposób deficyt, na ok. 357 mln zł miasto zaciągnie kredyt. Cały deficyt pójdzie na inwestycje, na które Gdańsk wyda w przyszłym roku ponad 600 mln zł. Największą z nich będzie budowa stadionu na Euro 2012, na którą zarezerwowano 175 mln zł. Na inwestycje komunikacyjne przeznaczono 220 mln zł. Pieniądze te zostaną spożytkowane przede wszystkim na budowę Trasy Sucharskiego, trasy W-Z, Nowej Wałowej i Nowej Łódzkiej, a także przebudowę Łostwickiej.

Wpływy mają pochodzić głównie z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych. Z tego tytułu do miejskiej kasy trafi blisko 620 mln zł, co stanowi ponad 35 proc. wszystkich dochodów. Drugą pozycję na liście stanowią subwencje z budżetu państwa w kwocie 345 mln zł.

Na szczęście jest nadwyżka

Sopot także postawił na inwestycje. W przyszłym roku planuje przeznaczyć na nie o blisko 50 proc. więcej niż w 2008. Inwestycje maja pochłonąć ok. 220 mln, czyli ponad połowę całego budżetu miasta, który wyniesie 400 mln zł. Przy wpływach w wysokości 266 mln zł spowoduje to powstanie deficytu na kwotę 133 mln zł. Pokryty zostanie z nadwyżki budżetowej z mijającego roku oraz kredytu na 80 mln zł.

Lwią część wydatków pochłonie projekt "Ochrona wód Zatoki Gdańskiej", w ramach którego sopockie potoki zostaną wyprowadzone w głąb zatoki. Inwestycje drogowe pochłoną 17 proc. wydatków, czyli prawie 68 mln zł. Podobnie jak w Gdańsku najwięcej pieniędzy Sopot uzyska z podatków dochodowych. Stanowić one będą ponad 40 proc budżetu.

Boiska i dom opieki społecznej

Władze Gdyni z inwestycjami nie zamierzają szaleć. Zaplanowały na nie ok. 280 mln zł, co stanowi jedną czwartą budżetu planowanego na roku 2009. W Gdyni zaplanowano deficyt budżetowy w wysokości 157 mln zł. Dochody wyniosą 923,5 mln zł, a wydatki 1,08 mld zł.

Najwięcej pieniędzy przeznaczono na inwestycje w komunikację, w tym przebudowę węzła Św. Maksymiliana. Powstaną też nowe boiska - do rugby oraz piłki nożnej, a także dom opieki społecznej. Ponad 64 mln zł ma kosztować organizacja imprez kulturalnych i masowych (m.in. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych, Ladies Jazz Festiwal czy Tall Ships Races). Aby dopiąć budżet miasto zaciągnie kredyt w wysokości 196 mln zł. W Gdyni dochody z tytułu podatków dochodowych stanowić mają 36 proc wszystkich wpływów, czyli ponad 338 mln zł.

Cechą wspólną budżetów Gdańska, Sopot i Gdyni jest duży udział wydatków inwestycyjnych oraz duże zwiększenie zadłużenia. Jednak mimo planowanych kredytów na ponad 640 mln zł, wszystkim trzem miastom daleko jeszcze będzie do ustawowego progu maksymalnego zadłużenia, który wynosi 60 proc. dochodów budżetowych. W 2009 roku Gdańsk osiągnie poziom ponad 40 proc, Sopot 31,9 proc., a Gdynia 37,6 proc.
Gazeta WyborczaMichał Jamroż

Opinie (104) 3 zablokowane

  • Cedrowa (2)

    aż się prosi aby na czas remontu na łostowickiej
    puścić na niej ruch z chełmu, ale władze na to nie wpadły, cóż będziecie gnietli się na jednej nitce, bo ja przesiadam się na rower.

    • 0 0

    • cedrowa tak

      Fakt, wystarczyłoby tam wyrównać i walnąć jakieś płyty betonowe. Koszt niewielki, ale jak widać, zdaniem jaśnie oświeconych z UM, zbędny. Może jakby Michał Tusk napisał o tej sprawie toby się ruszyło?

      • 0 0

    • cedrowa ogolnie moglaby sporo odciazyc lostowicka, teraz jak i po remoncie, bo jak narazie wiadukt na cedrowej sluzy jako parking :/

      • 0 0

  • budować, budować, budować

    Chcemy Nową Świętokrzyską i Słowackiego!!! Kiedy te trasy??

    • 0 0

  • Wszystko fajnie

    Super niech nasze trójmiasto sie rozwija-Gdańsk szczególnie,ale co z tym co do remontu-modernizacji odnowy jak np Nowy Port,w nim już od dawna czekająca na remont ul.Wolności-Rybołowców i inne. Wymiana torowiska z Brzezna do Nowego Portu-wymiana taboru? Czyż też nie są inne również ważne rzeczy które należy wziąść pod uwagę???

    • 0 0

  • A DLACZEGO NIE PISZE O DZISIEJSZYM TRZĘSIENIU ZIEMI ?! (1)

    na pomorzu zarejstrowano 5,3 Stopni w skali Richtera :| mieszkam na 4 piętrze i to odczułem :/

    • 0 0

    • Epicentrum było w południowej Szwecji

      • 0 0

  • Szczurek zaczyna mnie wpieniać - jaka przebudowa węzła - jaki cel? (7)

    to wywalanie pieniędzy w błoto - węzeł ma się świetnie - nigdy NIGDY nie widziałem tam wielkiego tłoku (poza wyjątkowymi świętami - jak 1 listopada)

    czemu nie można pieniędzy wydawać sensownie, na to na co są potrzebne???

    Gdynia stacza się coraz niżej - zapraszam do centrum - co ja piszę, jakie centrum - do pustego korytarza do banków

    • 0 0

    • przebudowa węzła miała za zadanie usprawnić ruch w przyszłości
      za 2 lata będziesz płakał że w korkach tam stoisz

      • 0 0

    • (2)

      co jest potrzebne prosimy o konkrety

      • 0 0

      • W gdyni buduje się wyprzedzająco - a nie jak w gdańsku dopiero gdy miasto tonie w korkach

        • 0 0

      • tu gdy2

        Niestety przebudowa węzła wzg. św. maxa związana jest ściśle także z perspektywiczną (w marzeniach i zamierzeniach wąskoustego dra Wojtka, oratora dra Marka, i innych dr-ów) zabudową na potęgę centrum handlowego vel Urząd Miasta "B" na i pod skwerem plymouth (to tu ma być parking na ok 1000pojazdów).
        Do tego dojdą opłaty za parkowanie (również dla mieszkańców). To wszystko ma swój sens.
        Ot i nieprzyjemne z niepożytecznym.
        Znowu pisać o tych parkach i zieleńcach to już nie ma sensu, ma być beton i węzeł i Urząd, a parku nikt nie zauważy, nikt nie zagłosuje, to się prezydentom nie kalkuluje.

        • 0 0

    • Tylko wybudowanie WĘZŁA stworzy jedyna możliwość

      na zwiększenie transportu doskonałą drogą różową- średnicową. To wspaniała wizja, szkoda że dalej Sopot i Gdańsk nic nie robi w tym kierunku.

      • 0 0

    • a ja jestem za ;)

      Najlepsza iwestycja jeśli chcesz zachowac płynność jazdy w centrum. To nie żadna tajemnica że tory są poważną przeszkodą dla komunikacji w poprzek miasta gdy większość dróg biegnie równolegle do morza.

      • 0 0

    • wybaczcie - ale znowu widzę lobby 'parkingowe' w akcji

      jeśli nie wiecie co trzeba w Gdyni zrobić, to po co tu się wypowiadacie - wystarczy popatrzeć się na tzw. centrum miasta - ale przecież was to nie interesuje, bo mieszkacie na jednym obrzeżu, a pracujecie na drugim - a przez miasto tylko przejeżdżacie

      oczywiście kompletnie nie znacie się na urbanistyce i efektywnym wydawaniu pieniędzy, a to was łączy z urzędasami Szczurka

      idea drogi 'różowej' jest wam obca, nie macie pojęcia gdzie kto jeździ, jak się ludzie przemieszczają, ale żeby zyskać dosłownie minutę, jesteście zgodni by wywalić w błoto setki milionów - bo zakładam, że ta 'przebudowa' to nadal jest budowa kolejnego TUNELU pod torami

      narzekacie, ze jesteśmy 100 lat za zachodem... cóż z takim wydawaniem pieniędzy, to będziemy niedługo 200 lat

      • 0 0

  • modernizować i budować drogi!

    mieszkańcy 3miasta codziennie stoją w megakorkach, a miliony idą na bezproduktywnie spalane paliwo i stracony czas.

    • 0 0

  • a gdzie autostrady??? (1)

    powinniscie większośc pieniędzy przeznaczyc na budowe dróg i autostrad a nie na jakies mało ważne rzeczy!.

    • 0 0

    • ??

      Autostrady buduje GDDKiA a nie miasta!

      • 0 0

  • :)

    • 0 0

  • :D (1)

    Fajnie :D Jak zwykle Gdańsk wydaje najwięcej :D Brawo :D Obyw wszystkie te inwestycje udało się zrealizować !!

    • 0 0

    • proPOnuje piramide madoffa

      kupa szmalu do zainwestowania:-)

      • 0 0

  • Nasza Gdynia oby wydawala pieniadze jak do tej pory a Mozemy (1)

    zyc i mieszkac spokojnie w Naszym Miescie

    • 0 0

    • To fak, może ten gdyńsk budżet za bardzo rozważny

      mało szaleńczy jak gdański. Choćby Tall Ships Races z innymi imprezami tylko 60 mil.:(( toż to Mistrzostwo Świata w Żeglarstwie, a Gdańsk na stadionik prawie 1 mld., który będzie użyty najwyżej 4x.
      Jakoś nie widać też kasy na nowy terminal Gdynia-Kosakowo, Nowy Ratusz, itd

      Oj gdynianie brak Wam odwagi i polotu:((

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane