• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto: dwa centra zarządzania ruchem

Michał Sielski
14 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:51 (14 maja 2008)
Najpierw Tristar będzie zarządzał ruchem na głównym ciągu komunikacyjnym od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku do granicy Gdyni z Rumią. Nz. skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego w Gdańsku. Najpierw Tristar będzie zarządzał ruchem na głównym ciągu komunikacyjnym od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku do granicy Gdyni z Rumią. Nz. skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego w Gdańsku.

Tristar - inteligentny systemem "dyrygowania" ruchem na drogach całej metropolii trójmiejskiej - będzie miał centra dowodzenia w Gdańsku i Gdyni. Jeśli współpraca będzie przebiegać dobrze, być może kiedyś się połączą.



Światłami w Gdyni i w Gdańsku będą zarządzały dwa osobne centra. Nz. ul. Świętojańska w Gdyni. Światłami w Gdyni i w Gdańsku będą zarządzały dwa osobne centra. Nz. ul. Świętojańska w Gdyni.
Tristar to system, który ma kierować ruchem na niemal wszystkich głównych drogach Trójmiasta. Prawie 12 tys. czujników będzie przesyłać sygnały o natężeniu ruchu do centralnego komputera. W zależności od liczby samochodów na danym skrzyżowaniu czy drodze będzie wydłużał on zielone światło, by można było zminimalizować korki na głównych trasach. Będzie mógł także włączyć "zieloną falę", np. dla jadącej znaną wcześniej trasą karetki.

Montaż pierwszych elementów, finansowanej głównie ze środków Unii Europejskiej inwestycji, rozpocznie się w przyszłym roku. Koszt projektu to 334 mln zł. Ogłoszono przetarg na wykonawcę systemu.

Na początku Tristar będzie zarządzał głównymi ulicami w ciągu od św. Wojciecha w Gdańsku do granicy Gdyni z Rumią. Obejmie centrum Gdańska ze skrzyżowaniami, m.in. na Podwalu Przedmiejskim, Armii Krajowej, 3 Maja, Hucisku czy Jana z Kolna. Będzie czuwał nad ul. Słowackiego we Wrzeszczu i Oliwą. W Gdyni w systemie będzie też m.in. Trasa Kwiatkowskiego, ul. 10 Lutego i Wielkopolska, w Sopocie - ul. 3 Maja. W przyszłości mają być do niego włączone wszystkie wjazdy i zjazdy z trójmiejskiej obwodnicy.

Dwa centra sterowania ruchem w Trójmieście:

Oprócz poprawy płynności ruchu i likwidacji korków Tristar zadba także o bezpieczeństwo. Pojawią się znaki informujące o zatorach, pogodzie czy wypadkach, które zdarzyły się na głównej trasie. Około 100 fotorejestratorów będzie dyscyplinować przejeżdżających na czerwonym świetle i przekraczających dozwoloną prędkość. Porządku i płynności ruchu będzie pilnować 108 kamer.

Choć systemem będzie sterował jeden komputer, który "podejmie decyzje" na podstawie danych z czujników, pilnować go będą co najmniej dwa centra - w Gdańsku i Gdyni.

Pracownicy centrum gdyńskiego np. wiedząc, że w mieście za trzy godziny skończy się mecz, przesyłaliby odpowiednie dane do komputera.

- To jedyna słuszna decyzja - przekonuje Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu Urzędu Miejskiego w Gdyni. - Każde miasto zarządza ruchem drogowym na swoim terenie, więc stworzenie jednego centrum rodzi pewien problem prawny. Przypomnijmy sobie, jak długo trwało wprowadzenie wspólnego biletu komunikacji miejskiej. Dlatego, przynajmniej na początku, powstaną osobne centra w Gdyni i Gdańsku - podkreśla Oskarbski.

Według założeń, centra mają ze sobą współpracować, a jeśli współpraca będzie układała się pomyślnie, zostaną połączone. Aby tak się stało, trzeba będzie wcześniej podpisać porozumienie o powołaniu jednego zarządu drogowego dla metropolii trójmiejskiej.

Problemu nie rozumie prezydent Sopotu Jacek Karnowski, który wcale nie chce tworzyć trzeciego centrum zarządzania w swoim mieście. - Skoro dla władz naszych sąsiadów to taki wielki problem, to może od razu stworzymy jedno centrum, ale w Żukowie? Wtedy nikt nie będzie się czuł pokrzywdzony - kpi Karnowski. - Kompletnie nie pojmuję tego zamieszania, zwłaszcza w okresie rozmów o współpracy w ramach metropolii trójmiejskiej - dodaje już poważnie.

Opinie (81)

  • (2)

    trasę Gdynia-Gdańsk pokonuję autem codziennie i muszę przyznać, że trzymając się prędkości 50 km/h "łapie" się zieloną falę.

    • 0 0

    • (1)

      p.s.
      nie dotyczy to Sopotu gdzie tzw. zielona fala nie istnieje :-/

      • 0 0

      • Ale przyznasz, że są odcinki, gdzie trzeba jechać szybciej.

        • 0 0

  • Karnowski

    Karnowski tak beznadziejnie zarządza światłami w Sopocie, że bez korków da sie w stronę Gdyni przejechać tylko późną nocą. paranoja - jeden Sopot i tak źle ustawione światła

    • 0 0

  • A w Sopocie bedzie tak jak jest

    no i pieknie 2 centra i jeden wielki KOREK w Sopocie, Gdynia dopasuje organizacje swiatel do swoich wymagan a Gdansk do swoich,a w Sopocie bedzie wszystko po staremu:) Nasze miasta wpadaja czasem na dobre pomysly a walcza o to gdzie to ma sie miescic czy w Gdansku czy w Gdyni a moze w Sopocie i to nie przynosi nam zadnej korzysci!!! I oni chca stwozyc metropolie

    • 0 0

  • Potrzeba dróg za 334 mln zl , a nie systemu...

    Co da system kierowania ruchem np. na skrzyżowaniu ulic Łostowickeij z al. Armii krajowej? w godzinach szczytu? Poupycha chyba samochody na chodnikach i na pasach zieleni...

    • 0 0

  • wiecej fotoradarow

    zamiast tego kupili by wiecej fotoradarow i zamontowali na kazdej krzyzowce i dlugich odcinkach gdzie mozna przycisnac, odrazu by sie okazalo ze mozna jechac przez cale miasto na zielonym stosujac sie do przepisow a przy okazji w kasie by sie znalazly pieniadze na drogi!

    • 1 0

  • TRISTAR już działa ... ?

    Chyba już działa, widać to od kilku dni na Trakcie Św. Wojciecha, w zeszły poniedziałek z rana korek był do samego ronda na Oruni Górnej, dzisiaj to już chyba ze 150m od UW. Oczywiście na Mało/Pod Miejskiej za wiele to nie zmieniło. Światła na skrzyżowaniu Podmiejskiej/Raduńskiej/Zamiejskiej to jakiś TIR powinien zmieść z ziemi ...
    Czy jakiś spryciaż pomyślał, przy okazji, o budowie podziemnych przejść dla pieszych?

    • 0 0

  • walka (2)

    pan Adamowicz i pan Szczurek powini sie spotkac na ringu w Sopocie i stoczyc walke (oczywiscie z full kontakt i 0 zasad), by rostrzygnac te glupie spory co sa miedzy Gdanskiem a Gdynia moze po takiej walce ambicje jednego znich by zmalaly i METROPOLIA by szybciej powstala!!! zarzadzana wspolnie przez ICH TROJE!!!

    • 1 0

    • (1)

      a ja stawiam na adamowicza ma wiekszy zasieg nog i rak

      • 0 0

      • mam pomysła

        Ja tam bym tych trzech Panów wysłał na wakacje - bilet w jedną stronę oczywiście:) no i dozuciłbym jeszcze waszkę buahahahahahaha, wtedy może coś ruszy:)

        • 0 0

  • Karnowski jak zawsze niczym tchóz nie powiedział co mysli - zwyczajnie boi się podpaść .... (5)

    żenada

    • 0 0

    • DLA TWEJ WIADOMOSCI (4)

      ...Skoro dla władz naszych sąsiadów to taki wielki problem, to może od razu stworzymy jedno centrum, ale w Żukowie? Wtedy nikt nie będzie się czuł pokrzywdzony - kpi Karnowski.

      • 0 0

      • dla mnie ta odpowiedź to żadna odpowiedź - wymijająca (3)

        tak na prawdę trzyma sztamę z Gdańskiem i zgrywa superprezydenta a kobiety w dłoń pocałować nie potrafi prawidłowo ;)

        • 0 0

        • To była delikatna sugestia, zeby jedyne centrum zrobić posrodku - w Sopocie :-)

          • 0 0

        • (1)

          nie zapomnij ze to sa politycy i nie moga na siebie najerzdzac bezposrednio, gdyz by sobie (miastu) pogorszyl. A tak ogolnie to on korzysta z przyslowia GDZIE 2 SIE BIJE TAM 3 KORZYSTA!

          • 0 0

          • powiem Wam, że centrum może być w Sopocie - super!!! - byle by nie dublować pracy

            • 0 0

  • No taak, jak przeciętny człowiek wspomni, ze wspólny bilet na komunikację miejska wprowadzali kilkanascie lat (bo Gdanskowi z jego hiper wysoką ceną długo się nie opłacalo), a jak w Gdańsku zaginęła umowa, to winien był prezydent Gdyni, to nie dziwota, że centra zarządzania ruchem miejskim są dwa

    • 0 0

  • Poznań

    Usługa dystrybucji biletów komunikacji miejskiej za pomocą telefonu komórkowego na bazie systemu moBILET ruszyła od dnia 26.02.2008 r.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane