• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto: dwa centra zarządzania ruchem

Michał Sielski
14 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:51 (14 maja 2008)
Najpierw Tristar będzie zarządzał ruchem na głównym ciągu komunikacyjnym od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku do granicy Gdyni z Rumią. Nz. skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego w Gdańsku. Najpierw Tristar będzie zarządzał ruchem na głównym ciągu komunikacyjnym od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku do granicy Gdyni z Rumią. Nz. skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego w Gdańsku.

Tristar - inteligentny systemem "dyrygowania" ruchem na drogach całej metropolii trójmiejskiej - będzie miał centra dowodzenia w Gdańsku i Gdyni. Jeśli współpraca będzie przebiegać dobrze, być może kiedyś się połączą.



Światłami w Gdyni i w Gdańsku będą zarządzały dwa osobne centra. Nz. ul. Świętojańska w Gdyni. Światłami w Gdyni i w Gdańsku będą zarządzały dwa osobne centra. Nz. ul. Świętojańska w Gdyni.
Tristar to system, który ma kierować ruchem na niemal wszystkich głównych drogach Trójmiasta. Prawie 12 tys. czujników będzie przesyłać sygnały o natężeniu ruchu do centralnego komputera. W zależności od liczby samochodów na danym skrzyżowaniu czy drodze będzie wydłużał on zielone światło, by można było zminimalizować korki na głównych trasach. Będzie mógł także włączyć "zieloną falę", np. dla jadącej znaną wcześniej trasą karetki.

Montaż pierwszych elementów, finansowanej głównie ze środków Unii Europejskiej inwestycji, rozpocznie się w przyszłym roku. Koszt projektu to 334 mln zł. Ogłoszono przetarg na wykonawcę systemu.

Na początku Tristar będzie zarządzał głównymi ulicami w ciągu od św. Wojciecha w Gdańsku do granicy Gdyni z Rumią. Obejmie centrum Gdańska ze skrzyżowaniami, m.in. na Podwalu Przedmiejskim, Armii Krajowej, 3 Maja, Hucisku czy Jana z Kolna. Będzie czuwał nad ul. Słowackiego we Wrzeszczu i Oliwą. W Gdyni w systemie będzie też m.in. Trasa Kwiatkowskiego, ul. 10 Lutego i Wielkopolska, w Sopocie - ul. 3 Maja. W przyszłości mają być do niego włączone wszystkie wjazdy i zjazdy z trójmiejskiej obwodnicy.

Dwa centra sterowania ruchem w Trójmieście:

Oprócz poprawy płynności ruchu i likwidacji korków Tristar zadba także o bezpieczeństwo. Pojawią się znaki informujące o zatorach, pogodzie czy wypadkach, które zdarzyły się na głównej trasie. Około 100 fotorejestratorów będzie dyscyplinować przejeżdżających na czerwonym świetle i przekraczających dozwoloną prędkość. Porządku i płynności ruchu będzie pilnować 108 kamer.

Choć systemem będzie sterował jeden komputer, który "podejmie decyzje" na podstawie danych z czujników, pilnować go będą co najmniej dwa centra - w Gdańsku i Gdyni.

Pracownicy centrum gdyńskiego np. wiedząc, że w mieście za trzy godziny skończy się mecz, przesyłaliby odpowiednie dane do komputera.

- To jedyna słuszna decyzja - przekonuje Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu Urzędu Miejskiego w Gdyni. - Każde miasto zarządza ruchem drogowym na swoim terenie, więc stworzenie jednego centrum rodzi pewien problem prawny. Przypomnijmy sobie, jak długo trwało wprowadzenie wspólnego biletu komunikacji miejskiej. Dlatego, przynajmniej na początku, powstaną osobne centra w Gdyni i Gdańsku - podkreśla Oskarbski.

Według założeń, centra mają ze sobą współpracować, a jeśli współpraca będzie układała się pomyślnie, zostaną połączone. Aby tak się stało, trzeba będzie wcześniej podpisać porozumienie o powołaniu jednego zarządu drogowego dla metropolii trójmiejskiej.

Problemu nie rozumie prezydent Sopotu Jacek Karnowski, który wcale nie chce tworzyć trzeciego centrum zarządzania w swoim mieście. - Skoro dla władz naszych sąsiadów to taki wielki problem, to może od razu stworzymy jedno centrum, ale w Żukowie? Wtedy nikt nie będzie się czuł pokrzywdzony - kpi Karnowski. - Kompletnie nie pojmuję tego zamieszania, zwłaszcza w okresie rozmów o współpracy w ramach metropolii trójmiejskiej - dodaje już poważnie.

Opinie (81)

  • drogi mamy tragiczne a i tak lepsze niz w pozostałej części Polski

    Najgorsze do tej pory widziałem w Wałbrzychu !

    • 1 0

  • realne rozwiązanie

    skoro nie można się dogadać, to żadni pyskacze internetowi tego nie zmienią. Przyjęto wariant realny, który można zastosować OD ZARAZ. I o to chodzi.

    • 0 0

  • Centrum powinno być jedno i to w miejscu gdzie tworzą się największe korki w Trójmieście, tak, aby operatorzy tego skomplikowanego systemu widzieli co robią, a jak nie będą sobie radzić to lizak & gwizdek i na ulicę.

    Czy są jakieś analizy dot. ruchu na ulicach?

    • 0 0

  • Unia daje..

    Unia daje i unia zarabia ile km autostrady mozna wybudowac za ponad 300 mln !, to są dobiero przekręty

    • 1 0

  • To miał być chory pomysł Gdyni na zarządzanie ruchem (4)

    i tak strasznie krytykowany przez gdańszczan, gdy działal już na Morskiej, a obecnie jak powstało drugie centrum w Gdańsku a Karnowski boi sie narazić PO, to wszystko OK
    Fałsz, obłuda i zaścianek.
    Dobrze, że mądrość(Tristar) zwyciężyła:))

    • 1 0

    • (3)

      jestem gdańszczaninem i jakoś go nie krytykowałem ty ziejący nienawiścią do gdańska matołku

      • 0 0

      • Waszka ma rację - tak było, ja to pamiętam: można to z archiwum Trojmiasto.pl jakoś wydobyć (2)

        Waszka może być nie lubiny, oskarżany nawet o 'nacjonalizm' gdyński ale Gdańsk krytykował pomysł wprowadzenia Tristar ...

        • 0 0

        • (1)

          nie Gdańsk tylko jakies matołki z urzędu, niestety mamy ich w obu tych miastach

          • 0 0

          • Masz racje, jakieś matołki z Urzędu Miasta Gdańska

            Waszka, co prawda niekiedy przesadza, ale pewnie dlatego, aby zwiększyć problemu:))

            • 0 0

  • Wiocha gdansk

    wioszcha gdansk ma tylko jedna scieżkę wydeptaną przez jakiegoś wojciecha w X wieku!!
    Skrzyzowanie między KWMO a UB po kilkakrotnym frezowaniu pewnie niedługo zapadnie się wpiekła otchłani i pozostaniemy bez żadnej drogi.
    A prezio wiochy kolejne kościoły i pomniki ... prałata buduje, dla wnuków wojciecha!!

    • 1 0

  • miejsce, ktore mnie najbardziej wkurza z powodu braku 'fali'..

    ..to Błednik, kiedy zapali sie zielone na Bramie Oliwskiej idealnie trafia sie na czerwone na wysokosci Zieleniaka, co za matoł to tak ustawił?

    • 1 0

  • Wyłaczyć sygnalizację świetlną na ul.Jabłoniowej ! (1)

    Brak świateł = brak porannych korków !!!

    • 0 0

    • jak to uzasadnisz Geniuszu?

      • 0 0

  • Problemu nie rozumie Karnowski , (1)

    bo wielu jeszcze rzeczy nie rozumie i nigdy nie pojmie. Jeśli zaś chodzi o metropolię to Sopot jako zdewastowany przez własne władze kurort nie będzie się liczył, zwlaszcza , że wladze miasta ukryją się na "sztucznej wyspie " zwanej DUBAI POLNOCY.

    • 0 0

    • tudzież WESOłE MIASTECZKO "SOPOT"

      • 0 0

  • Nasza władzo kochana (1)

    Przez nas wybierana?
    trzeba drogi budować
    trzeba drogi budować
    trzeba drogi budować

    NOWE DROGI
    NOWE DROGI
    NOWE DROGI

    kilometry nowych dróg
    kilometry nowych dróg
    kilometry nowych dróg

    JEST POTRZEBNYCH OD ZARAZ CELEM ODKORKOWANIA 3-MIASTA

    • 0 1

    • najpierw pomniki, jakoś się dojadzie, drogi bedo później!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane