• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto: dwa centra zarządzania ruchem

Michał Sielski
14 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 09:51 (14 maja 2008)
Najpierw Tristar będzie zarządzał ruchem na głównym ciągu komunikacyjnym od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku do granicy Gdyni z Rumią. Nz. skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego w Gdańsku. Najpierw Tristar będzie zarządzał ruchem na głównym ciągu komunikacyjnym od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku do granicy Gdyni z Rumią. Nz. skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego w Gdańsku.

Tristar - inteligentny systemem "dyrygowania" ruchem na drogach całej metropolii trójmiejskiej - będzie miał centra dowodzenia w Gdańsku i Gdyni. Jeśli współpraca będzie przebiegać dobrze, być może kiedyś się połączą.



Światłami w Gdyni i w Gdańsku będą zarządzały dwa osobne centra. Nz. ul. Świętojańska w Gdyni. Światłami w Gdyni i w Gdańsku będą zarządzały dwa osobne centra. Nz. ul. Świętojańska w Gdyni.
Tristar to system, który ma kierować ruchem na niemal wszystkich głównych drogach Trójmiasta. Prawie 12 tys. czujników będzie przesyłać sygnały o natężeniu ruchu do centralnego komputera. W zależności od liczby samochodów na danym skrzyżowaniu czy drodze będzie wydłużał on zielone światło, by można było zminimalizować korki na głównych trasach. Będzie mógł także włączyć "zieloną falę", np. dla jadącej znaną wcześniej trasą karetki.

Montaż pierwszych elementów, finansowanej głównie ze środków Unii Europejskiej inwestycji, rozpocznie się w przyszłym roku. Koszt projektu to 334 mln zł. Ogłoszono przetarg na wykonawcę systemu.

Na początku Tristar będzie zarządzał głównymi ulicami w ciągu od św. Wojciecha w Gdańsku do granicy Gdyni z Rumią. Obejmie centrum Gdańska ze skrzyżowaniami, m.in. na Podwalu Przedmiejskim, Armii Krajowej, 3 Maja, Hucisku czy Jana z Kolna. Będzie czuwał nad ul. Słowackiego we Wrzeszczu i Oliwą. W Gdyni w systemie będzie też m.in. Trasa Kwiatkowskiego, ul. 10 Lutego i Wielkopolska, w Sopocie - ul. 3 Maja. W przyszłości mają być do niego włączone wszystkie wjazdy i zjazdy z trójmiejskiej obwodnicy.

Dwa centra sterowania ruchem w Trójmieście:

Oprócz poprawy płynności ruchu i likwidacji korków Tristar zadba także o bezpieczeństwo. Pojawią się znaki informujące o zatorach, pogodzie czy wypadkach, które zdarzyły się na głównej trasie. Około 100 fotorejestratorów będzie dyscyplinować przejeżdżających na czerwonym świetle i przekraczających dozwoloną prędkość. Porządku i płynności ruchu będzie pilnować 108 kamer.

Choć systemem będzie sterował jeden komputer, który "podejmie decyzje" na podstawie danych z czujników, pilnować go będą co najmniej dwa centra - w Gdańsku i Gdyni.

Pracownicy centrum gdyńskiego np. wiedząc, że w mieście za trzy godziny skończy się mecz, przesyłaliby odpowiednie dane do komputera.

- To jedyna słuszna decyzja - przekonuje Jacek Oskarbski, naczelnik wydziału inżynierii ruchu Urzędu Miejskiego w Gdyni. - Każde miasto zarządza ruchem drogowym na swoim terenie, więc stworzenie jednego centrum rodzi pewien problem prawny. Przypomnijmy sobie, jak długo trwało wprowadzenie wspólnego biletu komunikacji miejskiej. Dlatego, przynajmniej na początku, powstaną osobne centra w Gdyni i Gdańsku - podkreśla Oskarbski.

Według założeń, centra mają ze sobą współpracować, a jeśli współpraca będzie układała się pomyślnie, zostaną połączone. Aby tak się stało, trzeba będzie wcześniej podpisać porozumienie o powołaniu jednego zarządu drogowego dla metropolii trójmiejskiej.

Problemu nie rozumie prezydent Sopotu Jacek Karnowski, który wcale nie chce tworzyć trzeciego centrum zarządzania w swoim mieście. - Skoro dla władz naszych sąsiadów to taki wielki problem, to może od razu stworzymy jedno centrum, ale w Żukowie? Wtedy nikt nie będzie się czuł pokrzywdzony - kpi Karnowski. - Kompletnie nie pojmuję tego zamieszania, zwłaszcza w okresie rozmów o współpracy w ramach metropolii trójmiejskiej - dodaje już poważnie.

Opinie (81)

  • xxx

    abcd

    • 0 0

  • A dlaczego niby w Gdyni miało by byc to centrum ???! (1)

    przecieŹ to Gdansk jest stolica tego regionu i chociażby z tego powodu wszelkie najwieksze instytucje musza sie w nim znajdować !!!

    • 0 3

    • zacznij od wysypiska

      • 0 0

  • Cztery stopy zamiast świateł. (1)

    W wielu miejscach postawienie stopów we wszystkich kierunkach zamiast świateł znacznie usprawniło by ruch. Takie rozwiązanie funkcjonuje w Szwecji. Takie rozwiązanie mogło by być na zjazdach z obwodnicy na kartuską, skrzyżowaniu jabłoniowej z armi krajowej, czy też w kowalach, na łódzkiej i w wielu innych korkujących się miejscach gdzie nie ma dwupasmówek.
    Oczywiście najpierw policja musiała by ostro pokarać mandatami cwaniaczków którym się spieszy ignorujących te stopy.

    • 0 0

    • ronda są OK

      skrzyżowanie Armii Krajowej z Łostowicką/Łódzką powinno być dużym rondem. Kartuska z Łostowicką również powinna być z rondem. Tak to widzę.

      • 0 0

  • Karnowski poprostu boi sie podpaść kolegom partyjnym z PO i tyle w tym obiektywizmu.

    • 0 0

  • Pitolenie (2)

    Pan Oskarbski dobrze wie, że miasta mogą podpisać porozumienie w sprawie wspólnego zarządzania ruchem (utrzymanie dróg i ich modernizacja może dalej być w dyspozycji poszczególnych zarządów dróg). Ale wtedy zapewnie dobrze płatnych stanowisk obsługi TRI Stara nie będzie można pomnożyć przez dwa.

    • 1 1

    • (1)

      Skucha, Można podpisać porozumienie w sprawie przekazania uprawnieć zarządcy drogi, ale w sprawie zarządzania ruchem nie.
      Pozdrowienia

      • 1 0

      • Czytam:

        "Według założeń, centra mają ze sobą współpracować, a jeśli współpraca będzie układała się pomyślnie, zostaną połączone. Aby tak się stało, trzeba będzie wcześniej podpisać porozumienie o powołaniu jednego zarządu drogowego dla metropolii trójmiejskiej."
        I analizuję:
        O ile wiem Tri Stara jeszcze nie ma. Więc przygotowanie organizacyjne do powołania jednej firmy zarządzającej można było prowadzić już od jakiegoś czasu.
        Komunikację miejską też można było zintegrować na początku lat 90-tych jak wieść niesie.
        Prawo poza tym dopuszcza różne możliwe formy współpracy gmin w celu realizacji zadań własnych wykraczających poza macierzysty obszar. Trzeba tylko chcieć a nie zamykać się w swoim własnym grajdołku.

        • 0 0

  • Gdynia (1)

    A dlaczego całą dobę w Gdyni działa sygnalizacja świetlna,mały ruch na ulicach a trzeba stać i smrodzić

    • 2 0

    • gdzie?

      • 0 0

  • Myśliwską wyłączyli sobie z ruchu...

    Myśliwska, mała zapyziała uliczka tworząca skrót z Kartuskiej na Morenę. Zamknęli sobie tę drogę kilka dni temu (developer podłącza media do swoich bloków i uzgodnił z włodarzami Gdańska, że zamknie tę ulicę do końca maja, a co? Nie może?)
    Wydawała się mało ważną drogą, jednak po jej zamknięciu widać jaka to hiperważna arteria. Oczywiście czas na podłączenie liczony w tygodniach sugeruje, że budowany jest conajmiej kamienny akwedukt na podporach 30m, teren jest pełen zabytkowych skorup i działają tam również archeolodzy a w ogóle to podłączenie to jest w skansenie przyrodniczym do którego nie wjedzie żaden nowoczesny sprzęt umożliwiający zrobienie takiego podłączenia tak jak to robią w normalnych krajach (przewierty).
    Pytam, czy uwzględniono jakieś prowizoryczne alternatywne objazdy? Czy można zbudować drogę z płyt betonowych na okoliczność zamknięcia jednej z dróg? Szlag mnie trafia...

    • 1 0

  • to wszystko mrzonki--jakbym był świadkiem jehowy

    tak wielkie umysły stworzyły windows a jeszcze jest niedoskonały, to kto opowiada takie dyrdymały że Tristar rozwiąże ludzkie problemy komunikacyjne,po pierwsze: ścieżki rowerowe po których można jeżdzic rowerem?po drugie przejścia dla pieszych ..najlepiej kładki nad jezdnią..po trzecie dwa pasy ruchu i jeden dla komunikacji i TIRÓW.po czwarte.. kategoryczny zakaz skrętu w lewo,zawracania..prosty przykład widac w Budapeszcie.. dopiero teraz można przysiąśc do deski kreślarskiej itd....miłej podróży papa.....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane