• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto - jedna z 12 metropolii

Michał Stąporek
27 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 15:58 (27 maja 2008)
Przekazanie części kompetencji wojewodów zarządom metropolii ma usprawnić zarządzanie największymi polskimi aglomeracjami. Przekazanie części kompetencji wojewodów zarządom metropolii ma usprawnić zarządzanie największymi polskimi aglomeracjami.

Powstaje ustawa, która nada specjalne uprawnienia największym polskim miastom. Wśród 12 metropolii znajdzie się także Trójmiasto.



Czy ustanowienie Zarządu Metropolii usprawni zarządzanie Trójmiastem?

Ustawa o metropoliach, która nie bez bólów rodzi się w koalicji rządzącej, ustanawia nowy szczebel zarządzania największymi miastami. Zgodnie z jej zamysłem metropolie nie przejmą jednak dotychczasowych kompetencji miast, lecz raczej okroją kompetencje wojewodów.

Na wyższy niż dziś poziom trafi m.in. organizacja transportu publicznego i zarządzanie drogami publicznymi. W kompetencjach metropolii znajdzie się także ustalaniem strategii rozwoju aglomeracji, kształtowanie ładu przestrzennego, czyli decydowanie o lokalizacji stref przemysłowych, handlowych, nowych dróg.

Według autorów ustawy metropolie miałyby własny budżet, a kierowałby nimi zarząd wybierany przez zgromadzenie, wyłaniane spośród radnych gmin tworzących metropolię.

Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska i zarazem przewodniczący Unii Metropolii Polskich, uważa jednak, że do zgromadzenia metropolii powinny odbyć się bezpośrednie wybory: - Taka organizacja musi wytworzyć własną elitę przywódczą, inną niż te, które działają w poszczególnych miastach.

Czy powołanie metropolii będzie dużą zmianą dla Trójmiasta? Komunikacja miejska już dziś w pewnej mierze zarządzana jest na szczeblu ponadgminnym, czego przykładem jest Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, którego zadaniem jest integracja trójmiejskich przewoźników i taryf biletowych.

Władze metropolii nie będą miały natomiast kompetencji do rozstrzygania sporów pomiędzy miastami, takimi jak np. niechęć władz Gdańska do budowy lotniska w Gdyni. Teoretycznie mieściłoby się to w ramach ustalania strategii rozwoju aglomeracji, ale nie wiadomo na razie jakie narzędzia władze metropolii miałyby do jej realizacji.

O przystąpieniu, ale i o opuszczeniu metropolii decydowałyby rady miast i gmin. Oznacza to, że do metropolii trójmiejskiej dołączyć mogłyby - gdyby chciały - gminy ościenne, takie jak Wejherowo Rumia, Kolbudy czy Pruszcz Gdański.

W środę rządowe pomysły będzie prezentował posłom prof. Michał Kulesza, współautor reformy samorządowej wprowadzonej przez rząd Jerzego Buzka.

W nowej ustawie status metropolii zyskają poza Trójmiastem także Warszawa, Łódź, Kraków, Poznań, Wrocław, aglomeracja śląska, a także Szczecin, Lublin, Rzeszów, Białystok oraz Bydgoszcz z Toruniem.

Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni
Marek Stępa Marek Stępa
Dzięki współpracy w Radzie Metropolitalnej powołanej przez marszałka Jana Kozłowskiego udało nam się do dziś wspólnie zrobić kilka dobrych rzeczy w Trójmieście. Oczywistym przykładem jest wspólny bilet, kolejne to wspólne prace nad systemem sterowania ruchem Tristar i układem dróg rowerowych spajających Trójmiasto.

Ważne jest to, że zgodnie z założeniami ustawy, do metropolii zostaną włączone te miasta i gminy, które będą chciały. To o wiele lepsze rozwiązanie niż takie, które zakładało że metropolie zostaną narzucone odgórnie. Bo przecież parafrazując stare powiedzenie wiadomo, że z niewolnika nie będzie współpracownika.

Uważam jednak, że ciężko jest napisać jedną ustawę, która będzie dopasowana do potrzeb bardzo różnych polskich metropolii. Zupełnie inaczej skonstruowana jest metropolia warszawska czy wrocławska, gdzie okoliczne gminy skupiają się wokół jednego, wyraźnego centrum. Inaczej jest na Śląsku czy u nas w Trójmieście, które są metropoliami policentrycznymi.

Dodatkowo nasza aglomeracja ma układ pasma, co jeszcze bardziej komplikuje sprawę. Najprostszy przykład: wiadomo, że u nas nie może być jednej bazy dla pługów i piaskarek, bo zanim dojechałyby z południa Gdańska na północ Gdyni, aglomeracja byłaby sparalizowana.

Opinie (290) ponad 20 zablokowanych

  • TROJMIASTO?? (1)

    Gdańsk jest metropolia a sopot to dzielinica uzdrowiskowa , gdnia to dzielnica przemysłowo-usługowa. Prosze nie nazywać to jako jedno. Ja uczyłem sie w szkole (w gdańsku) z wiekszymi tradycjami od gdyni wiec prosze nie stawiac na równi sopotu i gdyni na tym samym poziomie.

    • 0 0

    • Trochę pokory. Pochodzę z miasta starszego niż Gdańsk i nie uważam aby ktokolwiek z mieszkających w Gdyni miałby być przez to ode mnie gorszy.
      Widać jak władza trzyma się stołków tak każdy trzyma się swojego tyłka i nie patrzy obiektywnie na to ile może zyskać a ile stracić.

      • 0 0

  • BIAŁYSTOK JEST ZNACZNIE WIĘKSZY OD GDYNI iiiii

    • 0 0

  • przecież u nas gdynia i Gdańsk się nie dogadają !

    samorządy powinny otrzymać większe kompetencje ale jakieś metropolie to wymysł idioty.

    • 0 0

  • BZDURA Z TYM GUZIKIEM!! (1)

    Napadnieto mnie w autobusie nocnym, zglosilem to kierowcy - nie wcisnal zadnego przycisku, powiedzial, ze nie ma zadnego kontaktu z baza!!
    Nic nie zrobil.
    Narzeczona wezwala policje - mijalismy wtedy Orunie.
    Policja dojechala za autobusem do Sw. Wojciecha - tam skonczyl sie ich rewir i przekazali sprawe do komisariatu w Pruszczu.
    Ci zas nie wyslali radiowozu bo byl zajety w Kolbudach.
    KIEROWCA NIC NIE ZROBIL!!
    POLICJA SIE NIE ZJAWILA podczas calej jazdy z Gdanska do Pruszcza Gdanskiego!!

    • 0 0

  • Taaaaa

    Taaaaa,metropolia.Z tym guzikiem to ja.

    • 0 0

  • więcej biurokratów!!!

    Tak Tusk walczy z biurokracją!!!

    • 0 0

  • Będzie więcej urzędasów!

    Tusk chce nas wykończyć!

    • 0 0

  • to teraz dopiero rozbudujemy urzędniczy świat

    toż to będzie urzędnicza metropolia

    • 0 0

  • (3)

    Zrozumcie wreszcie. Gdynia to małe, mlodce miasto . macie swoje atuty, tylko pozbądźcie się tych kompleksów bo do niczego nie dojdziecie.Gdańsk to dziś jeden wielki plac budowy. my nie opowiadamy jacy jeseśmy wielcy nie zakłamujemy badań sondażowych, tak jak to się ostatnio gdyni przydarzyło, po prostu robimy swoje. jestem gdańszczaninem od wielu lat ale nie uważam , że to miasto idealne. jest tu wiele do zrobienia, ale teraz widac że zaczyna się dobrze dziać, przychodza inwestorzy, buduje sie hotele, biurowce, imponująco rozbudowuje sie UG, PG i Akademia Medyczna -Centrum Medycyny Inwazyjnej to będzie najnowoczesniejsze w kraju centrum medyczne. osobiście uważam, że przyszłośc lezy w pełnej integracji trzech naszych miast łacznie z powołaniem jednego organizmu. sopot dokonale rozumie zasady współpracy, pan Szczurek woli sam błyszczeć. Obawiam się, że skończy sie to dla Was kiepsko ale to wasza decyzja. najważniejsze jest to żebyście pozbyli się kompleksów, które przebijają w każdej wypowiedzi z Gdyni a juz Szczurek to modelowy przykład. Nie bójcie się, Gdańsk wam nie zagraża ani nie chce was wchłonąć

    • 0 0

    • wielki plac budowy ???? gdzie, powiedz gdzie...i kto tu ma kompleksy przecież Gdynia sie nie liczy etc. po prostu żal wam dupe sciska że Gdynia daje sobie rade niż 1000 letni stary, wolny Gdańsk

      • 0 0

    • jak tak rozumie wspólne inwestycej to kiedy pozwoli połaczyć Gdynię z Gdańskiem nową drogą - w gdyni już jest Różana...

      • 0 0

    • Zaślepiony gdańszczaku

      • 0 0

  • ostatni "sukces" gdyni he he

    Polecam cytat "Gdynia najprawdopodobniej zdobędzie środki jedynie na modernizację istniejących odcinków i zakup taboru (z powodów proceduralnych "wypadły" z projektu nowe linie)"
    jaka szkoda nie będzie wywiadu Trusa z gryzoniem w TV3 :)

    Coraz bardziej pewna staje się kolejna rozbudowa linii tramwajowych w Gdańsku. Wśród projektów, które mają gwarantowane finansowanie z UE, pojawiło się wydłużenie linii tramwajowej z Chełmu do Łostowic, zakup nowych tramwajów oraz kolejne remonty istniejących torowisk. Gwarancje finansowe otrzymała także Szybka Kolei Miejska
    Bój o trójmiejskie projekty komunikacyjne trwa od ponad roku. O pieniądze walczył Gdańsk (na III etap Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, czyli rozbudowę i modernizację sieci tramwajowej oraz zakup taboru), Gdynia (na rozbudowę sieci trolejbusowej i zakup nowych trolejbusów), Szybka Kolej Miejska (na remont 7 przystanków, budowę nowego odcinka do przystanku Gdańsk Śródmieście i modernizację pociągów) oraz Urząd Marszałkowski (na budowę Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej). Gdynia najprawdopodobniej zdobędzie środki jedynie na modernizację istniejących odcinków i zakup taboru (z powodów proceduralnych "wypadły" z projektu nowe linie) i do tego o pieniądze będzie musiała ciągle walczyć w konkursach (pisaliśmy o tym w sobotę). Dużym sukcesem skończyły się za to starania Gdańska i Szybkiej Kolei Miejskiej

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane