• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto - jedna z 12 metropolii

Michał Stąporek
27 maja 2008 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 15:58 (27 maja 2008)
Przekazanie części kompetencji wojewodów zarządom metropolii ma usprawnić zarządzanie największymi polskimi aglomeracjami. Przekazanie części kompetencji wojewodów zarządom metropolii ma usprawnić zarządzanie największymi polskimi aglomeracjami.

Powstaje ustawa, która nada specjalne uprawnienia największym polskim miastom. Wśród 12 metropolii znajdzie się także Trójmiasto.



Czy ustanowienie Zarządu Metropolii usprawni zarządzanie Trójmiastem?

Ustawa o metropoliach, która nie bez bólów rodzi się w koalicji rządzącej, ustanawia nowy szczebel zarządzania największymi miastami. Zgodnie z jej zamysłem metropolie nie przejmą jednak dotychczasowych kompetencji miast, lecz raczej okroją kompetencje wojewodów.

Na wyższy niż dziś poziom trafi m.in. organizacja transportu publicznego i zarządzanie drogami publicznymi. W kompetencjach metropolii znajdzie się także ustalaniem strategii rozwoju aglomeracji, kształtowanie ładu przestrzennego, czyli decydowanie o lokalizacji stref przemysłowych, handlowych, nowych dróg.

Według autorów ustawy metropolie miałyby własny budżet, a kierowałby nimi zarząd wybierany przez zgromadzenie, wyłaniane spośród radnych gmin tworzących metropolię.

Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska i zarazem przewodniczący Unii Metropolii Polskich, uważa jednak, że do zgromadzenia metropolii powinny odbyć się bezpośrednie wybory: - Taka organizacja musi wytworzyć własną elitę przywódczą, inną niż te, które działają w poszczególnych miastach.

Czy powołanie metropolii będzie dużą zmianą dla Trójmiasta? Komunikacja miejska już dziś w pewnej mierze zarządzana jest na szczeblu ponadgminnym, czego przykładem jest Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej, którego zadaniem jest integracja trójmiejskich przewoźników i taryf biletowych.

Władze metropolii nie będą miały natomiast kompetencji do rozstrzygania sporów pomiędzy miastami, takimi jak np. niechęć władz Gdańska do budowy lotniska w Gdyni. Teoretycznie mieściłoby się to w ramach ustalania strategii rozwoju aglomeracji, ale nie wiadomo na razie jakie narzędzia władze metropolii miałyby do jej realizacji.

O przystąpieniu, ale i o opuszczeniu metropolii decydowałyby rady miast i gmin. Oznacza to, że do metropolii trójmiejskiej dołączyć mogłyby - gdyby chciały - gminy ościenne, takie jak Wejherowo Rumia, Kolbudy czy Pruszcz Gdański.

W środę rządowe pomysły będzie prezentował posłom prof. Michał Kulesza, współautor reformy samorządowej wprowadzonej przez rząd Jerzego Buzka.

W nowej ustawie status metropolii zyskają poza Trójmiastem także Warszawa, Łódź, Kraków, Poznań, Wrocław, aglomeracja śląska, a także Szczecin, Lublin, Rzeszów, Białystok oraz Bydgoszcz z Toruniem.

Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni
Marek Stępa Marek Stępa
Dzięki współpracy w Radzie Metropolitalnej powołanej przez marszałka Jana Kozłowskiego udało nam się do dziś wspólnie zrobić kilka dobrych rzeczy w Trójmieście. Oczywistym przykładem jest wspólny bilet, kolejne to wspólne prace nad systemem sterowania ruchem Tristar i układem dróg rowerowych spajających Trójmiasto.

Ważne jest to, że zgodnie z założeniami ustawy, do metropolii zostaną włączone te miasta i gminy, które będą chciały. To o wiele lepsze rozwiązanie niż takie, które zakładało że metropolie zostaną narzucone odgórnie. Bo przecież parafrazując stare powiedzenie wiadomo, że z niewolnika nie będzie współpracownika.

Uważam jednak, że ciężko jest napisać jedną ustawę, która będzie dopasowana do potrzeb bardzo różnych polskich metropolii. Zupełnie inaczej skonstruowana jest metropolia warszawska czy wrocławska, gdzie okoliczne gminy skupiają się wokół jednego, wyraźnego centrum. Inaczej jest na Śląsku czy u nas w Trójmieście, które są metropoliami policentrycznymi.

Dodatkowo nasza aglomeracja ma układ pasma, co jeszcze bardziej komplikuje sprawę. Najprostszy przykład: wiadomo, że u nas nie może być jednej bazy dla pługów i piaskarek, bo zanim dojechałyby z południa Gdańska na północ Gdyni, aglomeracja byłaby sparalizowana.

Opinie (290) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Gdynia niestety ma coraz większe parcie na jakis spektakularny sukces,którego po prostu jej brakuje,Gdańsk tylko w ubiegłym roku potrafił przyciągnąć kilku znaczących inwestorów,Gdynia głośno się promuje,ale nie ma to przełożenia na inwestycje,niedawno red.Nowaczyński w Radio Gdańsk zapytał T.Banela z UM Gdyni,jakie to inwestycje przyciągnęło miasto dzięki akcjom typu Gdy Inwestujesz,Lepsza itp-kluczył,zmieniał temat,wymienił w końcu rozbudowę Centrum Wzgórze oraz Łużycką,czyli Allcon,brak w Gdyni poważych inwestycji gospodarczych,takie są fakty,stąd pewnie lekka frustracja i pobozne życzenia oraz bajeczki znajomych dziennikarzy

    • 0 0

    • (1)

      Ubiegłoroczne sukcesy w przyciąganiu do Gdańska bazują główniue na Euro 1212, a jak nam to zabiorą to co będzie?

      • 0 0

      • zapomniałeś o hindusach

        i innych z III-go świata

        • 0 0

  • Rankin wielkości Miast : Gdańsk nr 6 ; Gdynia -nr 12 ; Sopot 94 (1)

    L.p. Miasto Ludność Powierzchnia (km²) Województwo
    1. Warszawa 1 702 139 517,22 mazowieckie
    2. Łódź 760 251 293,25 łódzkie
    3. Kraków 756 267 326,80 małopolskie
    4. Wrocław 634 630 292,82 dolnośląskie
    5. Poznań 564 951 261,85 wielkopolskie
    6. Gdańsk 456 658 261,62 pomorskie
    7. Szczecin 409 068 300,77 zachodniopomorskie
    8. Bydgoszcz 363 468 174,57 kujawsko-pomorskie
    9. Lublin 353 483 147,45 lubelskie
    10. Katowice 314 500 164,67 śląskie
    11. Białystok 294 830 102,12 podlaskie
    12. Gdynia 251 844 135,14 pomorskie
    13. Częstochowa 245 030 159,71 śląskie
    14. Radom 225 810 111,80 mazowieckie
    15. Sosnowiec 224 244 91,06 śląskie
    16. Toruń 207 190 115,72 kujawsko-pomorskie
    17. Kielce 207 188 109,65 świętokrzyskie
    18. Gliwice 198 499 133,88 śląskie
    19. Zabrze 190 110 80,40 śląskie
    20. Bytom 186 540 69,44 śląskie
    21. Bielsko-Biała 176 453 124,51 śląskie
    22. Olsztyn 174 941 88,33 warmińsko-mazurskie
    23. Rzeszów 165 578 77,32 podkarpackie
    24. Ruda Śląska 145 471 77,73 śląskie
    25. Rybnik 141 388 148,36 śląskie
    26. Tychy 130 492 81,64 śląskie
    27. Dąbrowa Górnicza 129 559 188,73 śląskie
    28. Opole 127 602 96,55 opolskie
    29. Płock 127 224 88,04 mazowieckie
    30. Elbląg 126 985 79,82 warmińsko-

    • 0 0

    • To są już stare liczby

      Masz nie aktualne informacje. Gdańsk grubo ma juz ponad 500.000 mieszkańców

      • 0 0

  • (2)

    Ahh od razu sie humor poprawia jak widać że śledzie sie napinają . miotacie sie w swojej bezradności aż miło popatrzeć i ta żółć i wasze kompleksy. Że nie bedziecie mieli euro? ale spoko macie klifa, aha i jedno kino na 250 tyś. "miasto" Może na pekinie sobie filmy puszczajcie. No i jeszcze jest super drużyna, która kupowała co sie dało a debilni kibice śmieciarki łudzili się że ich pedałowaci chlopcy ucziciwe awansują.
    W gdyni robi się trasę kwiatkowskiego (po 7 otwarciach budowy) i ul. pilotów na odcinku 300 metrów i to niestety wszytko. Gdańsk to marynarki polskiej, trasa W-Z-, tramwaj na Chełm i remonty glównych ciągów. Gdańsk to hala (a jak tam wasza hala Gdyńska, jeszcze zostało coś metalowego na tej waszej śmiesznej budowie - niewypale gryzonia?), nowoczesny stadion i można wymieniać jeszcze z 10 minut. Nic nie macie śledzie, zostajecie daleko z tyłu i to was boli. czasy franicszki Cegielskiej sie skończyły - zrozumcie to wreszcie.....

    • 0 0

    • Gdańsk przebija wszystkie miasta tu to się żyje lepiej niż w Szejkanatach.

      Tak się zastanawiam dlaczego to Gdańsk nie jest stolicą Polski a nawet Unii Europejskiej, a Pan Adamowicz premierem?
      A Gdynię zaorać lub zatopić po co ma coś takiego istnieć liczy się tylko Gdańsk

      • 0 0

    • Miasto w którym spełniają się marzenia :)

      Tak, jeśli ktoś marzy o korku, bo bydło z Lechii przechodzi przez ulicę (bez pomocy Policji nie są w stanie), jeśli ktoś marzy o likwidacji inwestycji mających choćby potencjalnie jakikolwiek pozytywny skutek dla mieszkańców - na rzecz tak NIEZBĘDNYCH spraw jak Erło 2012 czy, hehe, Erłopejskie Mauzoleum Solidarności (czy jak mu tam), jeśli ktoś marzy o prezydencie rozdającym pieniądze podatników wiadrami swojej własnej rodzince, likwidującym dojazd komunikacją miejską DO CENTRUM, naprawiającym drogi tak, że jeszcze w trakcie naprawy są sfałdowane gorzej niż poprzednio...... No tak - jeśli ktoś ma takie marzenia - zapraszamy do Gdańska!

      Nota bene - jestem mieszkańcem Gdańska.

      Nota bener - Adamowicz i jego klika to jakaś farsa... Ale nie to żeby Szczurek, czy zwłaszcza ten wesołek z Sopotu, jacyś lepsi byli. Stołek, stołek i kolesiostwo, to trzy źrenice wolności!

      • 0 0

  • Widze że na BARDZO NIESKIM poziomie toczy sie dyskusja na tym forum (2)

    a szkoda bo by mogło to byc najlepsze regionalne forum w Polsce

    • 0 0

    • masz racje !!!

      Niestety u nas w Gdyni nie ma uczelni wyzszych, więc wiadomo że reprezentujemy troszke inny poziom niż sopocianie czy gdanszczanie !!!

      • 0 0

    • bo większość wpisów to wpisy KIBOLI

      niestety - obojętne na jaki temat

      no i oczywiście agresja i nienawiść do sąsiada

      • 0 0

  • Taaaaa

    Taaaaa,poczekamy ,zobaczymy co z tego WIELKIEGO PLACY BUDOWY WYJDZIE HE HE

    • 0 0

  • faktycznie, Trójmiasto to niedobra nazwa, taka jakby nowomowa

    chyba nawet wiem, czyja to szczurza robota...
    Sopot to po prostu rozrywkowo-uzdrowiskowa dzielnica Gdańska, jak np. Grinzing w Wiedniu czy Soho w Londynie. administracyjnie został oderwany od reszty miasta przez hitlerowców, a decyzję tę podtrzymali podstalinowscy urzędnicy i nikt tego jeszcze nie naprawił... a Gdynia z kolei powinna również być dołączona jak najszybciej jako dzielnica portowa.

    • 0 0

  • ale ludzie z gdańska mają kompleksy hehe

    a na oruni jeszcze hitlerowskie hełmy po ulicach latają. wiocha z z****nymi chodnikami, lumpami, korkami i smrodem. skansen!!! najlepsze są FALOWCE hehe. powinni was murem otoczyć i zrzucać pasze!!!

    • 0 0

  • z Gdańskiem zawsze nam po drodze

    • 0 0

  • z Gdańskiem zawsze nam po drodze (2)

    Gdynia niech buduje swój szczurzy kosmodrom w Kosakowie

    • 0 0

    • sopot to kurnik (1)

      • 0 0

      • A ja proponuje Sopot na metropolie

        staruszków:))

        • 0 0

  • Każde z miast chciałoby być metropolią, a tak naprawde to do metropoli nie dorośliśmy (7)

    Tak jak zawaliliśmy sprawę województw, to samo Kulesza zaczyna z metropoliami, bo tych nie wpisał a za tymi ujęli się ludowcy i politycznie wprowadzili na listę metropolii w projekcie ustawy o aglomeracjach.
    Dlaczego u nas wszystko musi być polityczne?? a nie gospodarcze i ekonomiczne?? Widzimy nawet tu w Trójmieście po wpisach, ale nie tylko. Dlaczego dobrze zarządzający przestrzenią publiczną muszą być "zawsze karani" za gospodarność??

    Miasta, które zostały politycznie uznani za metropolie, mają szanse na falę gotówki z budżetu państwa, a tym samym na szybszy rozwój. Jest więc o co walczyć, choć projekt ustawy o aglomeracjach jeszcze nie trafił pod obrady Sejmu. Dlaczego, dlaczego choć raz nie podejmiemy decyzji gospodarczej, można by tak mnożyć dlaczego:((
    Nad projektem niby pracował zespół Zygmunta Łukaszczyka i prof. Michała Kuleszy, eksperta od samorządów w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwłaszcza ten drugi nie popisał sie spr. powiatów, których kompetencje nakładają się i jest ich za dużo zwłaszcza ziemskich. Ja rozumie Śląsk i prace nad ustawą, bo początkowo tylko Katowice i otaczające je miejscowości miały być metropolią, ale jak wiemy poszło to dalej, gdzie dziś już myśli sie o separacji Ślązaków. Czy o to nam chodzi?? Czy ta lista powstała po to by dalej dzielić i budzi zazdrość i kontrowersje? Zamiast zmniejszać administracje(a w tym i koszty)i ułatwiać gospodarność, PO nam funduje kolejny administracyjny szczebel.

    Jeszcze bym mógł zrozumieć, że oprócz metropolii górnośląskiej mogły się tam znaleźć: Warszawa, Trójmiasto, Kraków, Łódź, Wrocław i Poznań.
    Jesteśmy krajem chciejstwa i ciągłych niespełnionych nadziei a do tego czekających na mannę z nieba, czy to wpływ biblii, a na inne kontrowersyjne opinie oburzamy się, gdy brakuje merytorycznych argumentów. Metropolią chciałyby być bowiem także Toruń i Kielce bo jeden ma znanego ojca R. a drugi Włoszczowę.

    – Wystarczy spojrzeć na mapę czy przejrzeć roczniki statystyczne a do tego nie trzeba znawcy wystarczy w miarę oczytane dziecko, by mieć pewność, że metropolia to coś więcej niż układy polityczne.
    Niech twórcy projektu ustawy mają w pamięci jak skończył Buzek przez swoje "reformy", i to że jeszcze wszystko może się zdarzyć. Na razie mają gotowe zapisy związane z działaniem metropolii*. Ustawa, jeśli zostanie przyjęta w tym roku, zacznie obowiązywać od 2010 roku.
    Czy także Trójmiasto spełni nasze oczekiwania i nadzieje związane z metropolią osobiście myślę, że nie.

    • 0 0

    • (6)

      Wydaje mi się, że z tym "mnożeniem stołków" to przesada. Będzie wręcz przeciwnie:

      gdy powstanie Zarząd Metropolii, zajmujący się m. in. komunikacja miejską, to zbędne się staną takie urzędy, jak Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku czy Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni. Czyli stołków będzie mniej, a nowy urząd nie będzie patrzył na sztuczne granice między np. Gdańskiem a Kowalami, i jeśli na Kowalach będą potrzebne kolejne autobusy - to je po prostu puści, nie patrząc na to, czego chce partykularnie myślący Urząd Miasta w Gdańsku czy Urząd Gminy w Kolbudach.

      • 0 0

      • Też kiedyś byłem takim optymistom (2)

        dziś muszę zgodzić się z galluxem, bo jak inaczej można wytłumaczyć propozycje Gdyni, co do większego wykorzystania molocha, jakim będzie nowa graniczna hala gda/sopocka i wybudowanie tam pętli trajtków?? A dzisiaj to, co sie dzieje na drogach w Gdańsku jest horrorem i powinno być ostatecznym argumentem na rzecz szybkich decyzji w tym i innym względzie np. uruchomieniu w trybie pilnym portu lotniczego w Gdyni - Kosakowie! Na które to lotnisko gdyńskie można już będzie dziś dojechać w kilka minut z Estakady Kwiatkowskiego. A po wykonaniu małego łącznika i otwarciu całej tej trasy już na pewno bez zbędnych korków. Warszawa widać nie chce sie mieszać w Gdańskie piekiełko, a tracimy my wszyscy a nawet region. Bo to u nas to wszystko polityka a minister zależy od "biura politycznego", czy będzie w Gdyni pasażerskie lotnisko, czy też nie, bo istnieje wielkie zagrożenie, że będzie dużo większe niż gdańskie . Przez te gdańskie kompleksy wyższości "stolicy regionu"i ciągłe sabotowanie nie tylko Gdyni traci może cały region! A śmieje się Łódż, która powoli wysuwa się na czołowe miejsca nie wspomnę o Krakowie, Wrocławiu, poznaniu i innych

        • 0 0

        • (1)

          A ja myslę, że Gdyni po prostu nie pasuje współpraca, na którą gdyńskie urzędasy nie mają ochoty, bo nie utożsamiają sie z trójmiastem:)
          A szkoda, bo jak mówiła moja babcia "...zgoda buduje.."

          • 0 0

          • bo nie utożsamiają sie z trójmiastem:)

            Oleńka miła, a Ty z kuzynem, który źle gospodaruje i trwoni kasę na lewo i prawo, mało pokazuje wyższość dzięki rożnym koneksją i układom się utożsamiasz??
            Chyba wiesz po sobie, że kobiety mogą mieć chimery i należy im to wybaczać:))

            • 0 0

      • Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku czy Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni. (2)

        To w Gdańsku masz już dwa "ZKM Gdańsk i ZTM Gdańsk" , wiec nie można scalić tego w jeden w ramach jednego miasta???
        A może jeszcze jeden powołają a na gruncie metropolii zapiszą. No jak to myśmy włożyli w metropolie trzy zakłady, to musimy mieć większe udziały i fory za 20-sto letnie złomy z Niemiec:))

        • 0 0

        • (1)

          A rozumiesz, po co istnieje zarząd komunikacji typu ZTM?

          Po to, aby ZKM mie tupnął kiedyś nogą, żądając za swe nędzne usługi większej dotacji z budżetu miasta i grożąc paraliżem komunikacyjnym w razie strajku.

          Dzięki zarządowi komunikacji nowe linie obsługiwane są przez innych przewoźników, nie żądających takiej kasy co ZKM, a jeżdżących lepszymi wozami.

          Widziałeś ty kiedy E do Sobieszewa, podstawiany przez PKS?

          ZKM, który tak hołubisz, podstawia na 112 same rupiecie.

          Czyli dzięki ZTM mamy w mieście konkurencję, więcej lepszych pojazdów i to przy mniejszym koszcie dla budżetu, niż gdyby komunikacją trząsł jak kiedyś ZKM...

          • 0 0

          • ZKM, który tak hołubisz

            Ja nikogo nie hołubię, ja po prostu o gdańskiej komunikacji i w ogóle WAdzy mam swoje zdanie:(((

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane