• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto niespełnionych wizji

Krzysztof Koprowski
31 lipca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kolejka linowa do Centrum Hevelianum w Gdańsku Kolejka linowa do Centrum Hevelianum w Gdańsku

Trójmiasto z perspektywy setek wizualizacji mieni się aglomeracją nowoczesną, atrakcyjną oraz silną gospodarczo. Niestety, rzeczywistość nie jest już tak kolorowa, a większość projektów wędruje po prezentacji do kosza.



Wieżowce na końcu al. Hallera w Gdańsku Wieżowce na końcu al. Hallera w Gdańsku
Big Boy Building na Przymorzu Big Boy Building na Przymorzu
Brama Wolności przy ul. Wałowej w Gdańsku Brama Wolności przy ul. Wałowej w Gdańsku
Panorama Business & Retail Park przy Drodze Gdyńskiej w Gdyni Panorama Business & Retail Park przy Drodze Gdyńskiej w Gdyni
Centrum Stocznia przy Placu Solidarności w Gdańsku. Centrum Stocznia przy Placu Solidarności w Gdańsku.
Rozbudowane molo w Gdańsku Brzeźnie Rozbudowane molo w Gdańsku Brzeźnie
Sztuczna wyspa z mariną w Sopocie Sztuczna wyspa z mariną w Sopocie
Zdecydowanie najrzadziej dochodzi do realizacji budynków wysokich, które wywołują często liczne kontrowersje. Tak było np. z wieżowcami na końcu al. Hallera w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Kompleks kilku gigantycznych wieżowców (nawet do 54 pięter) miała realizować Grupa Afik Vitania Polska, spółka założona przez dwóch izraelskich deweloperów: Afik Hayarden oraz Vitania. Budynki budziły skrajne emocje nie tylko ze względu na skalę zabudowy, lecz możliwość negatywnego wpływu na ujęcia wody w pasie nadmorskim. Na razie jednak wątpliwe jest, by w najbliższym czasie doszło do ich realizacji.

Z podobnymi opiniami spotkał się projekt Big Boy Building na Przymorzu zobacz na mapie Gdańska. Miał on liczyć w pierwotnej wersji 202 metry wysokości, jednak po uroczystym ogłoszeniu projektu kilka lat temu nie wbito nawet łopaty na budowie. W tym czasie Grupa Inwestycyjna Hossa nie zrezygnowała z realizacji tego budynku, lecz wciąż dopracowuje nowy projekt, który będzie posiadać w stosunku do pierwotnego bardziej zróżnicowany kształt i... mniej pięter. Obecnie zapowiadany start budowy to druga połowa przyszłego roku.

Również w Śródmieściu planowano budować wysoko. Przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska Grupa Labaro chciała zbudować dwa wieżowce: 42- i 54-piętrowe. Z planów tych jednak nic nie wynikło, a Grupa Labaro po zakupie jeszcze wielu innych działek w Gdańsku, m.in. tzw. blaszanki czy fragmentu Wyspy Spichrzów, ogłosiła bankructwo w rodzimej Hiszpanii.

Także Gdynia ma zyskać nowy wieżowiec, choć nieco na uboczu względem centrum miasta. Przy Drodze Gdyńskiej zobacz na mapie Gdynimało znana firma Nova Investment chce realizować wieżowiec o wysokości 120 metrów. Oprócz biur, powstać mają powierzchnie handlowe oraz dwa hotele z 200 pokojami. Termin realizacji jest bliżej nieokreślony, choć inwestor chciałby oddać cały kompleks do użytku nie wcześniej niż w 2013 roku i nie później niż w 2015 roku.

Odległe terminy cechują też budowę centrum handlowego Stocznia przy Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to obiekt dzisiaj powinien już funkcjonować. Tymczasem, poza kolejnymi zmianami w projekcie (m.in. rezygnacji ze stumetrowych wieżowców, niewykluczone że wszystkich trzech), obiekt można podziwiać tylko wirtualnie. Obecny termin rozpoczęcia to br., choć należy pamiętać, że otwarcie centrum uwarunkowane jest budową kilkukrotnie odkładanej w czasie ul. Nowej Wałowej.

Dla osób, które cenią rozrywkę na wyższym poziomie niż cały dzień w galerii handlowej, w bliskiej odległości planowano uruchomić kolej linową. To inwestycja miejska, a wagonikami na linach mieszkańcy i turyści mieli podróżować z dworca zobacz na mapie Gdańska w rejon fortów i funkcjonującego tam Centrum Hevelianum. Projekt ten wprawdzie nie został porzucony, jednak wątpliwe, by doszło do jego realizacji w najbliższym czasie.

Również pod kątem rekreacji planowano przedłużyć istniejące molo w Brzeźnie zobacz na mapie Gdańska. Jego długość miała być powiększona ponad dwukrotnie - z 116 metrów do aż 246. Długość umożliwiłaby cumowanie tutaj małych statków, w tym tramwaju wodnego. Budowa miała ruszyć w 2009 roku, a o kształcie platformy na końcu molo zadecydowała sonda internetowa.

Odmienny pomysł uatrakcyjnienia nadmorskiej części pojawił się w Gdyni. Kilka lat temu Andrzej Wajda przedstawił artystyczną wizję.... orła wynurzającego się z fal morskich wraz z towarzyszącą mu patetyczną muzyką. Nie ośmielimy się oceniać wizji wielkiego artysty, jednak sam pomysł przepadł ze względu na krytyczne głosy ze strony mieszkańców.

Jednak pod kątem abstrakcyjności trudno znaleźć konkurencyjny projekt względem sopockiej sztucznej wyspy. Najmniejsze miasto Trójmiasta pozazdrościło Dubajowi bujnej linii brzegowej, powstałej wskutek ludzkiej pomysłowości i również zamarzyło o wdzierającym się w głąb Zatoki Gdańskiej terenie, na pograniczu Gdańska i Sopotu. Koszt całego przedsięwzięcia, tj. utworzenia 10 hektarowej wyspy z mariną na 350 jachtów oraz podwójnego półkilometrowego molo, które łączyłoby marinę z brzegiem, szacowano w 2008 roku na 800 - 900 mln zł, a więc porównywalnie do ceny budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Trudno powiedzieć, skąd się bierze mania prezentacji wielkich obiektów, które nie będą później realizowane. Być może ma to służyć promocji firmy lub miasta albo stanowić wyłącznie wstęp do rozważań nad realnością ich realizacji. Tylko czy taka firma lub urzędnicy mogą być traktowani na poważnie w przeciwieństwie do swoich projektów?

Opinie (242) ponad 20 zablokowanych

  • gdansk od 1939r nie moze odkopac sie (6)

    i bardziej patrzy w przeszlosc. nie oczekujcie w gdansku super inwestycji :)juz szybciej w gdyni:) no chyba ze beda jakies mieszkania do sprzedania to w sopocie ;)

    • 67 26

    • (3)

      Gdańsk do 1945 był praktycznie nietknięty. Nie licząc szkód z września. Dopiero ruscy jak weszli zniszczyli to piękne miasto. Tak skutecznie, że do tej pory nie można odbudować wyspy spichrzów.

      • 16 5

      • (1)

        Tak Johnny, to wina wojska rosyjskiego, ze ponad 60 lat po zakończeniu wojny w Gdańsku straszą ruiny wyspy spichrzów, kilka dziur widocznych z kosmosu, dziurawe chodniki w centrum miasta i brak koszy na śmieci.

        • 10 1

        • Dziury w drogach są takie,

          że też chyba są widoczne z kosmosu...

          • 3 0

      • czy tak piękne, to rzecz gustu

        jak widzę zdjęcia zatłoczonego, pełnego niegustownych ówczesnych plomb i innych kurników przedwojennego miasta, to zaczynam być wdzięczna Ruskim, że ścisłe centrum miasta trzeba było odbudowywać

        • 2 8

    • johnny! w gdyni nie uczą was historii?????

      co w 1939 zaczęto kopac, odkopać czy inaczej???Kompleksy leczysz na forum?

      • 8 1

    • Dosyć juz mamy chorej wizji w postaci "nowoczesnej atchitektóry"

      Widać ze Włodarze niewiedza co chcą Gdańszczanie.A to takie proste... odbudować go i przywrócić Mu dawny Blask.Chore nowoczesne wizje okaleczające miasto ... NIE dziękuje.

      • 7 2

  • przed wyborami pewnie powstanie jeszcze niejeden wizjonerski projekt

    • 16 1

  • wszystko zostało rozkradzione

    przez gdańskich urzędasów...

    • 20 6

  • i dobrze

    Te wizualizacje z Hallera są wyjątkowo obleśne. Takie k**asiki w sąsiedztwie plaży. Jeżeli przy plaży powstanie chociaż jeden wysokościowiec, to ani się obejrzymy, a już plaża będzie zastawiona, dostęp ograniczony, osiedla grodzone, pełno samochodów i spalin. Łopaty precz od Pasa Nadmorskiego, to jest dobro wspólne WSZYSTKICH mieszkańców Gdańska!

    • 31 3

  • a gdzie wizualizacje? (1)

    - odnowionego zieleniaka- nowego centrum hotelowo-biznesowego nad torami pkp w Gdańsku Gł?- nowa estakada na Okopowej- aquapark- tor F1-..............

    • 19 1

    • estakada na okopowej idzie do rozbiórki

      po wybudowaniu Nowej Wałowej i POG. O ile znajdą się na to fundusze.

      • 1 0

  • He he

    Toż to ko(s)miczne wizje. Nasze władzunie nie potrafią doprowadzić do pełnej integracji komunikacji miejskiej, bo to przerasta ich możliwości realizacji spójnej strategi rozwoju w wybranych dziedzinach, a wy ty red Koprowski wyjeżdżacie z takimi wizjami. Bez jaj.

    • 19 0

  • tragedia

    Właśnie to pokazuje kto rządzi w gdańsku... Miasto mogło by się rozwijać, a tak stoi w miejscu i władza się dziwi, dlaczego ludzie uciekają z gdańska. RUSZYĆ GŁOWAMI I UMOŻLIWIĆ NOWOCZESNYCH INWESTYCJI!!!

    • 13 6

  • "Trudno powiedzieć, skąd się bierze mania prezentacji wielkich obiektów, które nie będą później realizowane" (1)

    jak to trudno? Przeca to samo się nie namalowało. Ktoś to musiał zrobic. Jesli zrobił, więc zapłata sie nalezy no nie? A kto to i na czyje zlecenie wykonał to dopiero "tajemnica"

    • 18 2

    • a jeszcze przypomnę

      że specjalistą od wizualizacji jest wasz prezydent naszego miasta niejaki Owicz Adam

      • 2 2

  • Za

    mało krzyży i kościołów , Głódż do roboty !!!!

    • 15 3

  • Co ciekawe...

    gdyby nie było tych wizualizacji to byście trajkotali że nic nie próbują nawet robić w tym Gdańsku. No właśnie w Gdańsku? W artykule mowa o całym trójmieście!

    • 8 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane