• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto niespełnionych wizji

Krzysztof Koprowski
31 lipca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kolejka linowa do Centrum Hevelianum w Gdańsku Kolejka linowa do Centrum Hevelianum w Gdańsku

Trójmiasto z perspektywy setek wizualizacji mieni się aglomeracją nowoczesną, atrakcyjną oraz silną gospodarczo. Niestety, rzeczywistość nie jest już tak kolorowa, a większość projektów wędruje po prezentacji do kosza.



Wieżowce na końcu al. Hallera w Gdańsku Wieżowce na końcu al. Hallera w Gdańsku
Big Boy Building na Przymorzu Big Boy Building na Przymorzu
Brama Wolności przy ul. Wałowej w Gdańsku Brama Wolności przy ul. Wałowej w Gdańsku
Panorama Business & Retail Park przy Drodze Gdyńskiej w Gdyni Panorama Business & Retail Park przy Drodze Gdyńskiej w Gdyni
Centrum Stocznia przy Placu Solidarności w Gdańsku. Centrum Stocznia przy Placu Solidarności w Gdańsku.
Rozbudowane molo w Gdańsku Brzeźnie Rozbudowane molo w Gdańsku Brzeźnie
Sztuczna wyspa z mariną w Sopocie Sztuczna wyspa z mariną w Sopocie
Zdecydowanie najrzadziej dochodzi do realizacji budynków wysokich, które wywołują często liczne kontrowersje. Tak było np. z wieżowcami na końcu al. Hallera w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Kompleks kilku gigantycznych wieżowców (nawet do 54 pięter) miała realizować Grupa Afik Vitania Polska, spółka założona przez dwóch izraelskich deweloperów: Afik Hayarden oraz Vitania. Budynki budziły skrajne emocje nie tylko ze względu na skalę zabudowy, lecz możliwość negatywnego wpływu na ujęcia wody w pasie nadmorskim. Na razie jednak wątpliwe jest, by w najbliższym czasie doszło do ich realizacji.

Z podobnymi opiniami spotkał się projekt Big Boy Building na Przymorzu zobacz na mapie Gdańska. Miał on liczyć w pierwotnej wersji 202 metry wysokości, jednak po uroczystym ogłoszeniu projektu kilka lat temu nie wbito nawet łopaty na budowie. W tym czasie Grupa Inwestycyjna Hossa nie zrezygnowała z realizacji tego budynku, lecz wciąż dopracowuje nowy projekt, który będzie posiadać w stosunku do pierwotnego bardziej zróżnicowany kształt i... mniej pięter. Obecnie zapowiadany start budowy to druga połowa przyszłego roku.

Również w Śródmieściu planowano budować wysoko. Przy ul. Wałowej zobacz na mapie Gdańska Grupa Labaro chciała zbudować dwa wieżowce: 42- i 54-piętrowe. Z planów tych jednak nic nie wynikło, a Grupa Labaro po zakupie jeszcze wielu innych działek w Gdańsku, m.in. tzw. blaszanki czy fragmentu Wyspy Spichrzów, ogłosiła bankructwo w rodzimej Hiszpanii.

Także Gdynia ma zyskać nowy wieżowiec, choć nieco na uboczu względem centrum miasta. Przy Drodze Gdyńskiej zobacz na mapie Gdynimało znana firma Nova Investment chce realizować wieżowiec o wysokości 120 metrów. Oprócz biur, powstać mają powierzchnie handlowe oraz dwa hotele z 200 pokojami. Termin realizacji jest bliżej nieokreślony, choć inwestor chciałby oddać cały kompleks do użytku nie wcześniej niż w 2013 roku i nie później niż w 2015 roku.

Odległe terminy cechują też budowę centrum handlowego Stocznia przy Placu Solidarności zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to obiekt dzisiaj powinien już funkcjonować. Tymczasem, poza kolejnymi zmianami w projekcie (m.in. rezygnacji ze stumetrowych wieżowców, niewykluczone że wszystkich trzech), obiekt można podziwiać tylko wirtualnie. Obecny termin rozpoczęcia to br., choć należy pamiętać, że otwarcie centrum uwarunkowane jest budową kilkukrotnie odkładanej w czasie ul. Nowej Wałowej.

Dla osób, które cenią rozrywkę na wyższym poziomie niż cały dzień w galerii handlowej, w bliskiej odległości planowano uruchomić kolej linową. To inwestycja miejska, a wagonikami na linach mieszkańcy i turyści mieli podróżować z dworca zobacz na mapie Gdańska w rejon fortów i funkcjonującego tam Centrum Hevelianum. Projekt ten wprawdzie nie został porzucony, jednak wątpliwe, by doszło do jego realizacji w najbliższym czasie.

Również pod kątem rekreacji planowano przedłużyć istniejące molo w Brzeźnie zobacz na mapie Gdańska. Jego długość miała być powiększona ponad dwukrotnie - z 116 metrów do aż 246. Długość umożliwiłaby cumowanie tutaj małych statków, w tym tramwaju wodnego. Budowa miała ruszyć w 2009 roku, a o kształcie platformy na końcu molo zadecydowała sonda internetowa.

Odmienny pomysł uatrakcyjnienia nadmorskiej części pojawił się w Gdyni. Kilka lat temu Andrzej Wajda przedstawił artystyczną wizję.... orła wynurzającego się z fal morskich wraz z towarzyszącą mu patetyczną muzyką. Nie ośmielimy się oceniać wizji wielkiego artysty, jednak sam pomysł przepadł ze względu na krytyczne głosy ze strony mieszkańców.

Jednak pod kątem abstrakcyjności trudno znaleźć konkurencyjny projekt względem sopockiej sztucznej wyspy. Najmniejsze miasto Trójmiasta pozazdrościło Dubajowi bujnej linii brzegowej, powstałej wskutek ludzkiej pomysłowości i również zamarzyło o wdzierającym się w głąb Zatoki Gdańskiej terenie, na pograniczu Gdańska i Sopotu. Koszt całego przedsięwzięcia, tj. utworzenia 10 hektarowej wyspy z mariną na 350 jachtów oraz podwójnego półkilometrowego molo, które łączyłoby marinę z brzegiem, szacowano w 2008 roku na 800 - 900 mln zł, a więc porównywalnie do ceny budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Trudno powiedzieć, skąd się bierze mania prezentacji wielkich obiektów, które nie będą później realizowane. Być może ma to służyć promocji firmy lub miasta albo stanowić wyłącznie wstęp do rozważań nad realnością ich realizacji. Tylko czy taka firma lub urzędnicy mogą być traktowani na poważnie w przeciwieństwie do swoich projektów?

Opinie (242) ponad 20 zablokowanych

  • macie okulary ?

    800-900 mln złotych ślepi ? Dziękuje

    • 0 8

  • A o tym, że w Gdańsku buduje sie najwiecej inwestycji drogowych w kraju - zaraz po Warszawie (2)

    już nie łaska wspomnieć, żałosny redaktorku?Kilka lat temu nikt nie wierzył w budowę Suchara i Słowaka, tunelu, POG, węzła Karczemki, tramu na Migowo i Łostowice i wielu innych.

    • 18 18

    • pożyjemy, zobaczymy !

      • 3 3

    • Z tunelem to powoli

      Jak na razie to są duże szanse, że niewypali, niestety.

      • 5 2

  • obserwator

    Szklane domy , nic dodać , nic ująć !

    • 7 2

  • A o nowym akwarium w Gdyni zapomnieli

    Też kilka lat temu była wizualizacja akwarium zrobionego a'la sopocka wyspa.

    • 13 2

  • SZTUCZNA WYSPA TO NAJLEPSZY PROJEKT

    szkoda ze padlo , zanim powstalo......szkoda. W zamian pseudo marina ziejaca bieda i prymitywem, zreszta jaki kraj taka marina ,nawet pasuje

    • 9 10

  • O tak, wizualizacje to gdańska specjalność. (1)

    Inna sprawa, że niektórych na całe szczęście nie zrealizowano.

    • 18 3

    • obserwator

      Zgadzam się ! Dosyć już tych potworków tzw.architektury.......

      • 5 1

  • (1)

    Zamiast bujać z głową w chmurach, niech chociaż zbudują do końca "S7",wydrążą tunel "TBMem" przygotowując tym samym teren dla PCL,(na marginiesie, ciekawy jestem, co się planuje na terenach w okolicy zburzonego kilka miesięcy temu kominu przy Siarkopolu?) wybudują nową nitkę w dolnym tarsie ul.Słowackiego z estakadą przy Galerii Bałtyckiej, to bedzie dużo !!! pożyteczniejsze, niż futurystyczne wizję, w których - moim skromnym zdaniem - absolutnie! przoduje wyspa a'la Dubaj w Spocie..Sopot, przy całej sympatii dla tego uroczego miasta, to Dubaj w ZEA..a przede wszystkim nie ten.. budżet.. :)

    • 13 2

    • Siarkolpol?

      Chyba ta inwestycja PERNu w bazę paliw.

      • 1 0

  • A gdzie Polanka Redłowska i aquapark?

    • 13 2

  • Wziąć się za łatanie dziur a nie bujać w obłokach!...

    • 20 2

  • zawsze przed wyborami nowe wizualizacje

    Czekamy jesienią co PO obieca wirtualnie zbudować w Polsce: jakiś tor F1 albo kosmodrom?

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane