- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (92 opinie)
- 2 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (182 opinie)
- 3 Szybszy koniec remontu Niepołomickiej (43 opinie)
- 4 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (164 opinie)
- 5 Kiedyś to było... można utonąć (47 opinii)
- 6 Gdzie za potrzebą na plaży? Wybór jest duży (33 opinie)
Trójmiasto niespełnionych wizji
Trójmiasto z perspektywy setek wizualizacji mieni się aglomeracją nowoczesną, atrakcyjną oraz silną gospodarczo. Niestety, rzeczywistość nie jest już tak kolorowa, a większość projektów wędruje po prezentacji do kosza.
Z podobnymi opiniami spotkał się projekt Big Boy Building na Przymorzu . Miał on liczyć w pierwotnej wersji 202 metry wysokości, jednak po uroczystym ogłoszeniu projektu kilka lat temu nie wbito nawet łopaty na budowie. W tym czasie Grupa Inwestycyjna Hossa nie zrezygnowała z realizacji tego budynku, lecz wciąż dopracowuje nowy projekt, który będzie posiadać w stosunku do pierwotnego bardziej zróżnicowany kształt i... mniej pięter. Obecnie zapowiadany start budowy to druga połowa przyszłego roku.
Również w Śródmieściu planowano budować wysoko. Przy ul. Wałowej Grupa Labaro chciała zbudować dwa wieżowce: 42- i 54-piętrowe. Z planów tych jednak nic nie wynikło, a Grupa Labaro po zakupie jeszcze wielu innych działek w Gdańsku, m.in. tzw. blaszanki czy fragmentu Wyspy Spichrzów, ogłosiła bankructwo w rodzimej Hiszpanii.
Także Gdynia ma zyskać nowy wieżowiec, choć nieco na uboczu względem centrum miasta. Przy Drodze Gdyńskiej mało znana firma Nova Investment chce realizować wieżowiec o wysokości 120 metrów. Oprócz biur, powstać mają powierzchnie handlowe oraz dwa hotele z 200 pokojami. Termin realizacji jest bliżej nieokreślony, choć inwestor chciałby oddać cały kompleks do użytku nie wcześniej niż w 2013 roku i nie później niż w 2015 roku.
Odległe terminy cechują też budowę centrum handlowego Stocznia przy Placu Solidarności w Gdańsku. Gdyby trzymać się pierwotnego harmonogramu, to obiekt dzisiaj powinien już funkcjonować. Tymczasem, poza kolejnymi zmianami w projekcie (m.in. rezygnacji ze stumetrowych wieżowców, niewykluczone że wszystkich trzech), obiekt można podziwiać tylko wirtualnie. Obecny termin rozpoczęcia to br., choć należy pamiętać, że otwarcie centrum uwarunkowane jest budową kilkukrotnie odkładanej w czasie ul. Nowej Wałowej.
Dla osób, które cenią rozrywkę na wyższym poziomie niż cały dzień w galerii handlowej, w bliskiej odległości planowano uruchomić kolej linową. To inwestycja miejska, a wagonikami na linach mieszkańcy i turyści mieli podróżować z dworca w rejon fortów i funkcjonującego tam Centrum Hevelianum. Projekt ten wprawdzie nie został porzucony, jednak wątpliwe, by doszło do jego realizacji w najbliższym czasie.
Również pod kątem rekreacji planowano przedłużyć istniejące molo w Brzeźnie . Jego długość miała być powiększona ponad dwukrotnie - z 116 metrów do aż 246. Długość umożliwiłaby cumowanie tutaj małych statków, w tym tramwaju wodnego. Budowa miała ruszyć w 2009 roku, a o kształcie platformy na końcu molo zadecydowała sonda internetowa.
Odmienny pomysł uatrakcyjnienia nadmorskiej części pojawił się w Gdyni. Kilka lat temu Andrzej Wajda przedstawił artystyczną wizję.... orła wynurzającego się z fal morskich wraz z towarzyszącą mu patetyczną muzyką. Nie ośmielimy się oceniać wizji wielkiego artysty, jednak sam pomysł przepadł ze względu na krytyczne głosy ze strony mieszkańców.
Jednak pod kątem abstrakcyjności trudno znaleźć konkurencyjny projekt względem sopockiej sztucznej wyspy. Najmniejsze miasto Trójmiasta pozazdrościło Dubajowi bujnej linii brzegowej, powstałej wskutek ludzkiej pomysłowości i również zamarzyło o wdzierającym się w głąb Zatoki Gdańskiej terenie, na pograniczu Gdańska i Sopotu. Koszt całego przedsięwzięcia, tj. utworzenia 10 hektarowej wyspy z mariną na 350 jachtów oraz podwójnego półkilometrowego molo, które łączyłoby marinę z brzegiem, szacowano w 2008 roku na 800 - 900 mln zł, a więc porównywalnie do ceny budowy tunelu pod Martwą Wisłą.
Trudno powiedzieć, skąd się bierze mania prezentacji wielkich obiektów, które nie będą później realizowane. Być może ma to służyć promocji firmy lub miasta albo stanowić wyłącznie wstęp do rozważań nad realnością ich realizacji. Tylko czy taka firma lub urzędnicy mogą być traktowani na poważnie w przeciwieństwie do swoich projektów?
Opinie (242) ponad 20 zablokowanych
-
2011-07-31 20:09
ta WYSPA to najpiekniejszy projekt
az strach myslec jakby bylo gdyby sie udalo to wybudowac , raj na ziemii
- 8 2
-
2011-07-31 20:22
zarąbista ta wyspa. Gdy by tak zrobić kryty wyciag ze stokiem narciarskim
na wzgórzach morenowych lasów dobre drogi ze 2 lotniska to mogło by być super!! No i 3 miasto jako księstwo neutralne oddzielone od Polszczy???
- 6 2
-
2011-07-31 21:16
wizje
Adamowicz ma tyko przed oczami kler i kościoły,To są jego wizje przyszłości
- 5 2
-
2011-07-31 21:30
Sci-Fi Gdańsk
- 5 2
-
2011-07-31 21:41
Nie wiem czy zamiast wizji powinno byc urojeń
Nieliczne z tych pomysłów miały jakąkolwiek szanse na realizację czy sens. A wyspa w Sopocie to już mega "odpał". Równie dobrze Kudłaty ze Szczurem niech snuje, a Bob wizualizuje kolonię na Księżycu. Ponadto po kiego diabła zawracać głowę wizjami gdy ostatnio jednak w Gdańsku i Gdyni wiele się realizuje dużych projektów i postęp jest wyraźny. Najważniejsza będzie Kolej Metropolitalna - prawdziwy sprawdzian wiarygodności władz. A gdyby chcieć sięgnąć do planów urbanistycznych z lat 70tych- 80tych to dopiero można by się nabawić kompleksów w materii tego co jeszcze jest do zrobienia.
- 6 3
-
2011-07-31 21:48
przecież molo i kolejka linowa mogły by być (3)
jak najbardziej realne...wciągnąć prywatny kapitał ..a niech sobie zarabia... a przyciągnie ludzi i z podatków da kasę miasturozpisać konkurs/przetarg na budowę i wygrany jazda i do przodu
- 8 0
-
2011-07-31 23:26
W istocie masz rację (1)
Jednak molo w Brzeźnie to co jest wystarczy, a kolejka będzie miała sens jak ukończone zostanie Centrum Hevelianum. Póki co tylko pszczoły luzem by woziła - na forty aż tyle ludzi nie chodzi na spacery. Co do molo i prywatnego kapitału to taka inwestycja przynosi tylko koszty. Inwestor musiałby mieć prawo do wybudowania i eksploatacji szerokiej infrastruktury turystycznej (hotele, knajpy) wokoło. A na to miasto - właściciel gruntów - się nie zgodzi.
- 1 0
-
2011-08-01 19:05
Właśnie, kiedyś przy molo w Brzeźnie było wiele punktów gastronomicznych, fakt niektóre całkiem prowizoryczne, ale w tej chwili
mamy tylko Wielki Błękit, w którym na hot doga trzeba czekać 40 minut... Komuś chyba zależało na eliminacji konkurencji.
- 1 0
-
2011-08-01 19:19
Ile gotowy jesteś zapłacić za przejechanie tak małej odległości? Fakt, w górę ale to nie Kasprowy Wierch.
Przejazd musiałby być poniżej kosztów.
- 2 0
-
2011-07-31 22:12
ta wyspa jest SUPER ! a te wiezowce tez tyle ze nie w tym miejscu sa cudowne nowoczesne i przypominaja mi stolice z ameryki (1)
poludniowej tak tak tam jest zarąb.. postep ! a molo tez nie jest to zly pomysl !
- 3 0
-
2011-07-31 23:21
Baza na księżycu tez jest super!!
Tylko co z tego? Masz pojęcie jakiego rzędu środki byłyby potrzebne na wybudowanie takiej wyspy? Dubaj może i stać na takie fanaberie, ale cały budżet Trójmiasta nie udźwignąłby takiego projektu. Tymczasem jest jeszcze wiele, zupełnie przyziemnych spraw do załatwienia i inwestycji doi podjęcia. Wyspę niech budują sobie prywatni deweloperzy. Nie widać, żeby palili się do takiego projektu.
- 0 1
-
2011-07-31 22:36
Tylko Audioriver!!!!!!!!!!!
Najlepszy festiwal
- 0 1
-
2011-07-31 22:39
Dzięki Bogu!
Że większość z tych projektów nie powstała i oby nigdy się to nie stało, bo sąpaskudne!Tylko Centrum Stocznia sensownei wygląda, chociaż oczywiscie nawrzucano by tam kolejnych sklepów (mamy za mało centrów handlowych, a najlepiej wszytskie sklepy zamknąć w "galeriach", oo tak).
- 6 4
-
2011-07-31 23:14
a gdzie ten slynny aqua park w brzeznie!!!!!!!!!!!!!! (1)
gdzie wizja aqua parku co mial powstac w brzeznie z lotu ptaka mialo to wygladac jak pletwa rekina !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.....od 1990 roku nic tam przy budach nie zrobili oprocz sciezek rowerowych ooo przepraszam zburzyli stary stoczniowy hotelowiec z azbestu no i zbudowali molo.a pan budynio postawil mnosto marketow tak niestety jest to jego taka wizja .
- 10 0
-
2011-08-01 19:08
Dopóki gruby Rysiu kosi kasę w Agua Parku w Sopocie, to z pewnością długo nie powstanie...
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.