• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto oszpecone reklamami przez budynki-stelaże

Ewa Budnik
28 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Hucisko w centrum Gdańska. Tu widoczne są dwa główne trendy w reklamach: zaklejanie okien oraz banery przyczepione do elewacji.
  • Dawna przychodnia kolejowa od lat zasłonięta jest reklamami, podobnie jak Zieleniak.
  • Tzw. Dom Książki u zbiegu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego: ekran LED-owy oślepia kierowców, a reklamy wielkoformatowe czasami pojawiają się także na elewacji od strony al. Grunwaldzkiej.
  • Tzw. Dom Kupca u zbiegu al. Grunwaldzkiej z ul. Jaśkowa Dolina. Tu królują wielkie płachty reklamowe, jak i mniejsze szyldy należące do firm, które mają tu biura.
  • Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej z ul. Słowackiego. Tu oszczędzona została tylko ostatnia linia okien.
  • Al. Grunwaldzka między al. Wojska Polskiego a ul. Abrahama pełna jest reklam na budynkach i wolnostojących masztach.
  • Salony samochodowe czy raczej ich reklamy przy al. Grunwaldzkiej, niedaleko ul. Kołobrzeskiej.
  • Biurowiec jednego z lokalnych deweloperów "krzyczy" wielobarwnymi reklamami na każdym wolnym skrawku elewacji od strony al. Grunwaldzkiej (przy skrzyż. z ul. Kołobrzeską).
  • Hala Olivia, niegdyś duma architektoniczna Gdańska i perła modernizmu, dzisiaj wielki słup reklamowy. Sąsiedni kompleks biurowy całkowicie przemodelował dach, by zmieścić loga najemców.
  • Właściciel dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Pomorskiej za nic ma nakazy konserwatora, a dodatkowo zasłania obiekt reklamami.
  • Parking przyczepek reklamowych w rejonie al. Grunwaldzkiej i ul. Pomorskiej.
  • Hala AWF z nieaktualną reklamą promującą miasto, w dodatku po angielsku.
  • Sopot wita. Skrzyżowanie al. Niepodległości, ul. Armii Krajowej i Jana z Kolna.
  • Sopot, al. Niepodległości.
  • Gdynia, al. Zwycięstwa 238.
  • Gdynia, Aleja Zwycięstwa 226.
  • Sztuka wykorzystania każdego kawałka powierzchni reklamowej. Gdynia, skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską.
  • Gdynia, Węzeł Wzgórze św. Maksymiliana.
  • Gdynia, skrzyżowanie ul. 10 Lutego ze Świętojańską.
  • Gdynia, CH Batory od strony ul. 10 Lutego.
  • Gdynia, CH Batory od strony skrzyżowania ul. 10 Lutego z Władysława IV.
  • Gdynia Obłuże, skrzyżowanie ul. Adm. Unruga z ul. Cechową.
  • Gdynia Obłuże, skrzyżowanie Trasy Kwiatkowskiego z ul. Płk. Dąbka.
  • Gdynia Chylonia, budynek sąsiadujący z dworcem Gdynia Chylonia.
  • Gdynia Chylonia, ul. Kartuska.
  • Drobiazg jakich setki... Gdynia Oksywie, skrzyżowanie ul. Płk. Dąbka z ul. Zieloną.


Mamy w Trójmieście niezły... chaos. Żeby go zobaczyć wystarczy podnieść głowę i spojrzeć na elewacje budynków. Pokrywają je tysiące reklam - o różnych kolorach, rozmiarach, kształtach. Miejscami jesteśmy jak Las Vegas, tylko w żenującym wydaniu.



Czy zwracasz uwagę na reklamy na budynkach?

Działanie właścicieli atrakcyjnie (dla reklamodawców) zlokalizowanych budynków nie zawsze jest zgodne z prawem. Między innymi od 2010 roku zgodnie ze zmienionym rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych zasłanianie okien reklamami jest zabronione. Jednak biorąc pod uwagę dochód, jaki mają z tego wspólnoty, nie należy spodziewać się, żeby obecnie obowiązujące prawo było w stanie w jakikolwiek sposób zmusić właścicieli do wyczyszczenia elewacji. Nawet jeśli dojdzie do nałożenia grzywny, to bywa ona niższa niż dochód...

- Zakaz umieszczania reklam, najczęściej w lokalizacjach śródmiejskich, zapisywany jest w Gdańsku powszechnie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Wówczas reklama nie może się pojawić, a jeśli jednak zostanie powieszona na elewacji, to traktowana jest jako samowola budowlana. Wtedy wkroczyć powinien powiatowy inspektor nadzoru budowlanego lub - w przypadku kiedy budynek wpisany jest do rejestru zabytków - także wojewódzki konserwator zabytków - tłumaczy Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji Miasta w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. - Póki co problem polega na tym, że możliwości odwoływania się od decyzji administracyjnych są tak rozbudowane, że działania instytucji mogą być nieskuteczne nawet latami. Trwające prace nad zmianą tego prawa dają pewne nadzieje na poprawę sytuacji.

Dodatkowo decyzje o umieszczeniu reklam na elewacji są czasem we wspólnotach podejmowane wbrew woli mieszkańców, których to najbardziej dotyczy, ponieważ ich okna będą zasłonięte. Tak dzieje się w tzw. dużych wspólnotach (powyżej ośmiu właścicieli), gdzie wystarczy większość głosów, aby na podstawie uchwały wspólnoty reklama mogła zawisnąć. Najczęściej, nawet jeśli oponenci początkowo zgłaszają ostry sprzeciw to z czasem argumenty finansowe ich przekonują.

Zobacz kto może podjąć decyzję o umieszczeniu reklamy na budynku

Jakie są te argumenty? W zależności od powierzchni reklamy, pory roku, lokalizacji, czasu trwania kampanii, sposobu jej eksponowania (czy jest oświetlona) do kasy wspólnoty wpływa kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych. W niektórych przypadkach te pieniądze przeznaczane są na inwestowanie w nieruchomość, częściej trafiają do kieszeni właścicieli. Jakie znaczenie ma tu estetyka miasta, kiedy zwyczajnie... można zarobić?

Opinie (190) ponad 10 zablokowanych

  • czemu jeden z budynków na zdjęciu jest wyższy od pozostałych?

    w pradawnych czasach stała tam jakaś wieżyczka i urzędnicy chcieli nawiązać do dawnych dziejów ?

    • 0 0

  • Zwyczajnie za powieszenie reklamy na budynku powinna być kara w wysokości (4)

    przykładowo miliona zł za każdy kwadratometr reklamy dziennie. I po problemie.

    • 3 8

    • wspólnota ma prawo zgodzić się na umieszczenie reklamy na fasadzie należącego do niej budynku

      i jak to robią to nie za darmo

      • 7 0

    • (2)

      To może jeszcze kara dla ciebie, tak z pół bańki, za to gdy ubierzesz się nieodpowiednio i straszysz ludzi na ulicach? Łatwo się innym kary wlepia co, milicjantko?

      • 2 3

      • Ooo, widzę horda obrońców uciśnionej się zebrała do minusowania. A co, nieprawdę napisano? Skoro chce się komuś ZABRONIĆ (zamiast przekonać - podkreślam zasadniczą różnicę!) rozporządzania swoją własnością w postaci np. elewacji, to jak daleko stąd do karania ludzi za ubiór albo makijaż, które są niezgodne z przyjętą w ustawie normą?
        Przypomina wam to coś? Komunizm może?

        • 2 2

      • Karac,karac - komuna

        • 1 1

  • Reklama reklama , pranie mózgu już od rana ....reklama reklama

    Tak śpiewał Kasa , Najbardziej wkurzają mnie lawety z reklamami !!! które po silnych wiatrach leżą.

    • 3 0

  • Dobry przykład

    Zamiast promować bylejakość i koszmar reklamowy lepiej promujcie miejsca, gdzie przy promocji szanuje się estetykę miejsca.
    Doskonałym przykładem nowo-powstały CraftoholicShop, który pięknie wpasował się ze swoimi szyldami w oliwską przestrzeń
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=569307383080036&set=pb.221014134576031.-2207520000.1364453398&type=3&theater

    • 3 0

  • Szpecą te reklamy. (4)

    Uważam że jedną z najgorzej umieszczonych reklam, zasłaniających budynek, jego prawdziwą ładną fasadę jest ta przy dworcu. HiM... To jest, czy był budynek przychodni. Najlepiej to jeszcze zakryjcie Mariacki i Zieloną Bramę.
    A najbardziej to "kocham" świetlne reklamy, rażące przy samej drodze, niczym flesze z fotoradarów...

    • 8 2

    • (3)

      W tym budynku aktualnie odbywa się remont, zarówno elewacji jak i wnętrza.Za jakiś czas powstanie tam hotel,a elewacja będzie jak nowa i ten charakterystyczny gmach zacznie tętnić życiem. W takich przypadkach uważam to za jak najbardziej uzasdnione. Przynajmniej właścicielowi trochę się zwróci za remont.
      Co innego Bractwo Św. Jerzego, gdzie dla ściemy stoi rusztowanie a zupełnie nic się nie dzieje.

      • 2 0

      • (1)

        Trochę masz rację. Ale zobacz jak wyglądają remonty elewacji w Berlinie. cała ściana jest zasłonięta materiałem imitującym prawdziwy wygląd budynku. Dopiero z bliska widać że to remont, a za płachtą pracują ludzie.

        • 0 2

        • Wiesz, co innego wstawić reklamę żeby tylko i wyłacznie czerpać z niej zysk a co innego traktować ją jako doinwestowanie prac. Nie widać obecnie, żeby coś się zmieniało na zewnątrz budynku, ale sądzę że wewnątrz budyku prace postępują. Elewacje z reguły robi się na końcu.

          • 3 0

      • we wrzeszczu obok poczty już kilkanaście lat temu szydłowski zbudował hotel - i ciągle wiesza szmaty na cały budynek bo w d... ma gości

        • 1 0

  • Do MIchała Szymańskiego (2)

    Skoro sam pan mówi że odwołania mogą trwać latami to poco ten wydział estetyzacji istnieje skoro nic nie może , mówi że ten powinien wkroczyć i tamten powinien interweniować a inny urzędnik nic nie może chociaż jest mu przykro !. Mam wrażenie że reklam wielkoformatowych w Gdańsku przybywa przykład pierwszy z brzegu ? - koło dworca facet który remontuje od lat dawną przychodnie wiesza coraz wiekrze reklamy wielkoformatowe albo jak mój przedmówca napisał - miały zniknąć reklamy na Starej Zajezdni Tramwajowej W Oliwie i co dalej wiszą - oczywiście pan zaraz powie że to nie pan to kto inny jest od tego ja nie mogę wyjść zza biurka nawet nie wiem gdzie to jest ta przychodnia ,Stara Zajezdnia Tramwajowa w Oliwie o co tym ludziom chodzi ?.Zawracają mi tylko głowę tyle pracy że nie mogę się za nią zabrać

    • 7 0

    • Bo sam pomysł powołania tego urzędu jest idiotyczny. Mało to już mamy urzędów w Polsce, żeby kolejne tworzyć? To powinna być akcja wielu stowarzyszeń, które przekonają ludzi, że robią wiochę tymi reklamami i sami sobie szkodzą. Tak robią już stowarzyszenia w Warszawie, Krakowie, Poznaniu. Ale w Gdańsku, mieście wolności lepiej zawsze było próbować ludzi za mordy trzymać niż przekonywać i pokazywać dobre przykłady. Nawet jeśli to trzymanie za mordy jest tak żałosne jak w tym przypadku.

      • 4 0

    • Przecztaj odpowiedź dwa wersy wyżej.

      • 0 0

  • Należy równiez zauważyć, że dzięki tym reklamom setki budynków mogło przeprowadzić generalne remonty jak również blisko 1000 (1)

    osób ma zatrudnienie....

    • 7 5

    • zatrudnienie? chyba w tym "referacie od "estetyzacji..."

      o ci zyskali dzięki reklamom
      mają pensje, nie przepracowują się- bo przecież za dużo nie mogą bo przepisy ich ograniczają jw......

      • 2 0

  • REKLAMY ... (1)

    Może w końcu POmatoły z Urzedu Miasta odpowiedzą nam , dlaczego od kilku lat budynek starej Przychodni Kolejowej koło Dworca PKP zamiast być wyremontowany, jest oklejany coraz to nowymi mazgajami-brzydotami ? POdobno miał to być wyszykowany Hotel na EURO ?

    • 7 0

    • A kto jest jego właścicielem? Bo chyba nie PO...

      Z pretensjami to do odpowiednich osób proszę

      • 1 0

  • a pan Szymański lekko opowiada o jakiś tam niemożliwościach

    że on niby nic nie może bo.....
    to po co chłopie jesteś? po co tworzyli ten referat?
    tylko dla pensji dla ......

    • 9 0

  • (2)

    to juz niema wiekszych problemow w Trojmiescie ?

    • 4 9

    • to jest jeden z większych problemów (1)

      Gdańsk wygląda jak wielki przeciekający namiot cyrkowy!

      • 3 1

      • Bez przesady

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane