• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto oszpecone reklamami przez budynki-stelaże

Ewa Budnik
28 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Hucisko w centrum Gdańska. Tu widoczne są dwa główne trendy w reklamach: zaklejanie okien oraz banery przyczepione do elewacji.
  • Dawna przychodnia kolejowa od lat zasłonięta jest reklamami, podobnie jak Zieleniak.
  • Tzw. Dom Książki u zbiegu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego: ekran LED-owy oślepia kierowców, a reklamy wielkoformatowe czasami pojawiają się także na elewacji od strony al. Grunwaldzkiej.
  • Tzw. Dom Kupca u zbiegu al. Grunwaldzkiej z ul. Jaśkowa Dolina. Tu królują wielkie płachty reklamowe, jak i mniejsze szyldy należące do firm, które mają tu biura.
  • Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej z ul. Słowackiego. Tu oszczędzona została tylko ostatnia linia okien.
  • Al. Grunwaldzka między al. Wojska Polskiego a ul. Abrahama pełna jest reklam na budynkach i wolnostojących masztach.
  • Salony samochodowe czy raczej ich reklamy przy al. Grunwaldzkiej, niedaleko ul. Kołobrzeskiej.
  • Biurowiec jednego z lokalnych deweloperów "krzyczy" wielobarwnymi reklamami na każdym wolnym skrawku elewacji od strony al. Grunwaldzkiej (przy skrzyż. z ul. Kołobrzeską).
  • Hala Olivia, niegdyś duma architektoniczna Gdańska i perła modernizmu, dzisiaj wielki słup reklamowy. Sąsiedni kompleks biurowy całkowicie przemodelował dach, by zmieścić loga najemców.
  • Właściciel dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Pomorskiej za nic ma nakazy konserwatora, a dodatkowo zasłania obiekt reklamami.
  • Parking przyczepek reklamowych w rejonie al. Grunwaldzkiej i ul. Pomorskiej.
  • Hala AWF z nieaktualną reklamą promującą miasto, w dodatku po angielsku.
  • Sopot wita. Skrzyżowanie al. Niepodległości, ul. Armii Krajowej i Jana z Kolna.
  • Sopot, al. Niepodległości.
  • Gdynia, al. Zwycięstwa 238.
  • Gdynia, Aleja Zwycięstwa 226.
  • Sztuka wykorzystania każdego kawałka powierzchni reklamowej. Gdynia, skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską.
  • Gdynia, Węzeł Wzgórze św. Maksymiliana.
  • Gdynia, skrzyżowanie ul. 10 Lutego ze Świętojańską.
  • Gdynia, CH Batory od strony ul. 10 Lutego.
  • Gdynia, CH Batory od strony skrzyżowania ul. 10 Lutego z Władysława IV.
  • Gdynia Obłuże, skrzyżowanie ul. Adm. Unruga z ul. Cechową.
  • Gdynia Obłuże, skrzyżowanie Trasy Kwiatkowskiego z ul. Płk. Dąbka.
  • Gdynia Chylonia, budynek sąsiadujący z dworcem Gdynia Chylonia.
  • Gdynia Chylonia, ul. Kartuska.
  • Drobiazg jakich setki... Gdynia Oksywie, skrzyżowanie ul. Płk. Dąbka z ul. Zieloną.


Mamy w Trójmieście niezły... chaos. Żeby go zobaczyć wystarczy podnieść głowę i spojrzeć na elewacje budynków. Pokrywają je tysiące reklam - o różnych kolorach, rozmiarach, kształtach. Miejscami jesteśmy jak Las Vegas, tylko w żenującym wydaniu.



Czy zwracasz uwagę na reklamy na budynkach?

Działanie właścicieli atrakcyjnie (dla reklamodawców) zlokalizowanych budynków nie zawsze jest zgodne z prawem. Między innymi od 2010 roku zgodnie ze zmienionym rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych zasłanianie okien reklamami jest zabronione. Jednak biorąc pod uwagę dochód, jaki mają z tego wspólnoty, nie należy spodziewać się, żeby obecnie obowiązujące prawo było w stanie w jakikolwiek sposób zmusić właścicieli do wyczyszczenia elewacji. Nawet jeśli dojdzie do nałożenia grzywny, to bywa ona niższa niż dochód...

- Zakaz umieszczania reklam, najczęściej w lokalizacjach śródmiejskich, zapisywany jest w Gdańsku powszechnie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Wówczas reklama nie może się pojawić, a jeśli jednak zostanie powieszona na elewacji, to traktowana jest jako samowola budowlana. Wtedy wkroczyć powinien powiatowy inspektor nadzoru budowlanego lub - w przypadku kiedy budynek wpisany jest do rejestru zabytków - także wojewódzki konserwator zabytków - tłumaczy Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji Miasta w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. - Póki co problem polega na tym, że możliwości odwoływania się od decyzji administracyjnych są tak rozbudowane, że działania instytucji mogą być nieskuteczne nawet latami. Trwające prace nad zmianą tego prawa dają pewne nadzieje na poprawę sytuacji.

Dodatkowo decyzje o umieszczeniu reklam na elewacji są czasem we wspólnotach podejmowane wbrew woli mieszkańców, których to najbardziej dotyczy, ponieważ ich okna będą zasłonięte. Tak dzieje się w tzw. dużych wspólnotach (powyżej ośmiu właścicieli), gdzie wystarczy większość głosów, aby na podstawie uchwały wspólnoty reklama mogła zawisnąć. Najczęściej, nawet jeśli oponenci początkowo zgłaszają ostry sprzeciw to z czasem argumenty finansowe ich przekonują.

Zobacz kto może podjąć decyzję o umieszczeniu reklamy na budynku

Jakie są te argumenty? W zależności od powierzchni reklamy, pory roku, lokalizacji, czasu trwania kampanii, sposobu jej eksponowania (czy jest oświetlona) do kasy wspólnoty wpływa kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych. W niektórych przypadkach te pieniądze przeznaczane są na inwestowanie w nieruchomość, częściej trafiają do kieszeni właścicieli. Jakie znaczenie ma tu estetyka miasta, kiedy zwyczajnie... można zarobić?

Opinie (190) ponad 10 zablokowanych

  • Wóz albo przewóz. W ten sposób zawsze jakaś chocby rynna będzie do wymiany. Zakaz i koniec! Wysokie kary i szybkie reakcje

    • 2 1

  • a tutaj lisicki nie może wyjść ze szlauchem ?

    reklamy nie wadzą interesom tunelu / LOT ?

    No to mogą wisieć spokojnie.

    • 7 0

  • Skoro wszem i wobec jest wiade, że jest to nielegalne. To spoko pazie spacerowicze w mundurkach przemierzają miasto i widzą

    W Polsce tanie się to smieszne, tyle lat o tym się trąbi, a oni do głupiej szmaty na elewacji musza wzywac inspektora budowlanego!! Od czego są urzędasy, straż miejska! Po co tam ta całą budżetówka, skoro nie spełnia takich zadań.

    • 5 0

  • Trójmiejska przestrzeń publiczna to syf, kiła i mogiła (1)

    Jeden wielki burdel i zero poczucia estetyki. Banerek tu, przyczepka reklamowa tam. Masz warsztat samochodowy? To j.e.b..nij banerek z PCV między słupami sieci energetycznej. Jest kilka metrów kwadratowych na chodniku- postaw tam przyczepę. Masakra. Chętnie sam wybrałbym się z tym powalczyć, bo widok jest po prostu żenujący.

    • 14 0

    • nic trudnego, nożyk z wysuwanym ostrzem za 2 zł w 10s załatwia szmatę, żadnego wysiłku, tniesz podczas spacerku, nikt nie zauważy

      • 2 1

  • niektóre

    niektóre budynki na tym zdjęciu ,dobrze e są zasłonięte tymi reklamami

    • 4 2

  • szpetne reklamy (1)

    Powołano wydział do spraw estetyzacji miasta. Same swojaki. Zobaczcie jakie mają wykształcenie?.Brawo " BUDYŃ ".

    • 6 1

    • No jakie? bom ciekaw

      • 1 0

  • reklama

    Może ktoś by się zainteresował reklamami na szybach tramwaji

    • 3 1

  • Wiele z tych budynków jest tak szpetnych

    że reklama tylko im służy, np ten poniemiecki pseudogotyk koło dworca PKP :(

    • 3 3

  • miasta tak wyglądają jak władze pozwalają

    Wystarczy uchwalić miejscowe plany zagospodarowania i te sprawy uregulować.
    A dlaczego tak się nie dzieje?? każda elewacja z innej bajki ,chodniki to też różne mozaiki.
    W Gdańsku powstał przecież referat estetyzacji, ico i nic.
    Na wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy zarabia się lepiej.
    Więc po co te żale,zwłaszcza ze strony władz.
    .

    • 4 2

  • Wycinam w moim oknie dziurę w reklamie i wystawiam zrobiony duży język.

    Moje okno.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane