• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto oszpecone reklamami przez budynki-stelaże

Ewa Budnik
28 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
  • Hucisko w centrum Gdańska. Tu widoczne są dwa główne trendy w reklamach: zaklejanie okien oraz banery przyczepione do elewacji.
  • Dawna przychodnia kolejowa od lat zasłonięta jest reklamami, podobnie jak Zieleniak.
  • Tzw. Dom Książki u zbiegu al. Grunwaldzkiej z ul. Miszewskiego: ekran LED-owy oślepia kierowców, a reklamy wielkoformatowe czasami pojawiają się także na elewacji od strony al. Grunwaldzkiej.
  • Tzw. Dom Kupca u zbiegu al. Grunwaldzkiej z ul. Jaśkowa Dolina. Tu królują wielkie płachty reklamowe, jak i mniejsze szyldy należące do firm, które mają tu biura.
  • Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej z ul. Słowackiego. Tu oszczędzona została tylko ostatnia linia okien.
  • Al. Grunwaldzka między al. Wojska Polskiego a ul. Abrahama pełna jest reklam na budynkach i wolnostojących masztach.
  • Salony samochodowe czy raczej ich reklamy przy al. Grunwaldzkiej, niedaleko ul. Kołobrzeskiej.
  • Biurowiec jednego z lokalnych deweloperów "krzyczy" wielobarwnymi reklamami na każdym wolnym skrawku elewacji od strony al. Grunwaldzkiej (przy skrzyż. z ul. Kołobrzeską).
  • Hala Olivia, niegdyś duma architektoniczna Gdańska i perła modernizmu, dzisiaj wielki słup reklamowy. Sąsiedni kompleks biurowy całkowicie przemodelował dach, by zmieścić loga najemców.
  • Właściciel dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. Pomorskiej za nic ma nakazy konserwatora, a dodatkowo zasłania obiekt reklamami.
  • Parking przyczepek reklamowych w rejonie al. Grunwaldzkiej i ul. Pomorskiej.
  • Hala AWF z nieaktualną reklamą promującą miasto, w dodatku po angielsku.
  • Sopot wita. Skrzyżowanie al. Niepodległości, ul. Armii Krajowej i Jana z Kolna.
  • Sopot, al. Niepodległości.
  • Gdynia, al. Zwycięstwa 238.
  • Gdynia, Aleja Zwycięstwa 226.
  • Sztuka wykorzystania każdego kawałka powierzchni reklamowej. Gdynia, skrzyżowanie al. Zwycięstwa z ul. Wielkopolską.
  • Gdynia, Węzeł Wzgórze św. Maksymiliana.
  • Gdynia, skrzyżowanie ul. 10 Lutego ze Świętojańską.
  • Gdynia, CH Batory od strony ul. 10 Lutego.
  • Gdynia, CH Batory od strony skrzyżowania ul. 10 Lutego z Władysława IV.
  • Gdynia Obłuże, skrzyżowanie ul. Adm. Unruga z ul. Cechową.
  • Gdynia Obłuże, skrzyżowanie Trasy Kwiatkowskiego z ul. Płk. Dąbka.
  • Gdynia Chylonia, budynek sąsiadujący z dworcem Gdynia Chylonia.
  • Gdynia Chylonia, ul. Kartuska.
  • Drobiazg jakich setki... Gdynia Oksywie, skrzyżowanie ul. Płk. Dąbka z ul. Zieloną.


Mamy w Trójmieście niezły... chaos. Żeby go zobaczyć wystarczy podnieść głowę i spojrzeć na elewacje budynków. Pokrywają je tysiące reklam - o różnych kolorach, rozmiarach, kształtach. Miejscami jesteśmy jak Las Vegas, tylko w żenującym wydaniu.



Czy zwracasz uwagę na reklamy na budynkach?

Działanie właścicieli atrakcyjnie (dla reklamodawców) zlokalizowanych budynków nie zawsze jest zgodne z prawem. Między innymi od 2010 roku zgodnie ze zmienionym rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych zasłanianie okien reklamami jest zabronione. Jednak biorąc pod uwagę dochód, jaki mają z tego wspólnoty, nie należy spodziewać się, żeby obecnie obowiązujące prawo było w stanie w jakikolwiek sposób zmusić właścicieli do wyczyszczenia elewacji. Nawet jeśli dojdzie do nałożenia grzywny, to bywa ona niższa niż dochód...

- Zakaz umieszczania reklam, najczęściej w lokalizacjach śródmiejskich, zapisywany jest w Gdańsku powszechnie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Wówczas reklama nie może się pojawić, a jeśli jednak zostanie powieszona na elewacji, to traktowana jest jako samowola budowlana. Wtedy wkroczyć powinien powiatowy inspektor nadzoru budowlanego lub - w przypadku kiedy budynek wpisany jest do rejestru zabytków - także wojewódzki konserwator zabytków - tłumaczy Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji Miasta w Urzędzie Miejskim w Gdańsku. - Póki co problem polega na tym, że możliwości odwoływania się od decyzji administracyjnych są tak rozbudowane, że działania instytucji mogą być nieskuteczne nawet latami. Trwające prace nad zmianą tego prawa dają pewne nadzieje na poprawę sytuacji.

Dodatkowo decyzje o umieszczeniu reklam na elewacji są czasem we wspólnotach podejmowane wbrew woli mieszkańców, których to najbardziej dotyczy, ponieważ ich okna będą zasłonięte. Tak dzieje się w tzw. dużych wspólnotach (powyżej ośmiu właścicieli), gdzie wystarczy większość głosów, aby na podstawie uchwały wspólnoty reklama mogła zawisnąć. Najczęściej, nawet jeśli oponenci początkowo zgłaszają ostry sprzeciw to z czasem argumenty finansowe ich przekonują.

Zobacz kto może podjąć decyzję o umieszczeniu reklamy na budynku

Jakie są te argumenty? W zależności od powierzchni reklamy, pory roku, lokalizacji, czasu trwania kampanii, sposobu jej eksponowania (czy jest oświetlona) do kasy wspólnoty wpływa kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy złotych. W niektórych przypadkach te pieniądze przeznaczane są na inwestowanie w nieruchomość, częściej trafiają do kieszeni właścicieli. Jakie znaczenie ma tu estetyka miasta, kiedy zwyczajnie... można zarobić?

Opinie (190) ponad 10 zablokowanych

  • Powiedzcie mi, jak sie ma sprawa zalepiania (2)

    wszystkiego co sie da swoimi podobiznami przed wyborami. Nawet znaki drogowe sa zaslaniane gebami kandydatow

    • 8 0

    • (1)

      Na czas kampani wyborczej jest to zgodne z prawem (oczywiście bez znaków drogowych itp.). Jednak po zakończeniu wyborów kandydat ma obowiązek usunąć wszystkie plakaty na własny koszt pod karą grzywny. (nie pamiętam terminu, ale chyba do 2 m-cy)

      • 1 1

      • ale czy

        kandydaci płacą za te reklamy

        • 0 0

  • ten co ma reklame w oknie (1)

    jakbyś miesięcznie otrzymywał ponad tysiaka za to że masz przysłonięte okna to byś inaczej gadał.

    • 6 6

    • nie wszystko można kupić!!!!

      niech w końcu niektórzy zrozumieją!

      • 2 4

  • Jest brzydko, na szczęście istnieje specjalny referat. (1)

    i na pewno zrobią z tym porządek ;-)

    • 6 1

    • referat, zrerat. Takowe to sie na polskim pisalo w podstawowce

      czy ludzie nie maja oczu. Raz wyslac w miasto straz miejska i niech zrywa, przeciez i tak sa bezuzyteczni.

      • 0 2

  • smietnik

    Reklamy przy drogach, na budynkach są tym samym co śmieci porozrzucane na drodze, wprowadzają ten sam tym wizualnego chaosu.

    • 6 1

  • 12654 urzędasów, coś koło 1 tys straży wiejskiej - to dla nich kwadratura koła

    o!!!! babcię z pietruszką - POLE DO POPISU - 100% interwencji

    • 10 1

  • zamiast-

    zamieszczać niepotrzebnie fotki tych wszystkich pseudo reklam których na codzień muszą naoglądać się mieszkańcy, to lepiej zamieśćcie zdjęcia i podajcie nazwiska tych wszystkich cwaniaków którzy na to zezwalają i biorą za to kase ! ,i to wcale niemałą !!! Niemcy z takim Bajzlem uporali by się bardzo szybko -przede wszystkim nie pozwolili by na takie coś ! winni i odpowiedzialni za to zostali by oczywiście należycie "nagrodzeni" z utratą stanowisk i funkcji włącznie !Jak my jeszcze długo będziemy z prostych i jasnych rzeczy stwarzać sobie problemy i bić niepotrzebnie piane ? - to są naprawdę proste rzeczy z którymi jak się chce to się robi porządek w przysłowiowy - jeden dzień !!!

    • 11 1

  • Strasznie to szpeci Miasto !!!

    • 6 1

  • zdejmijcie reklamy a zobaczycie jaki syf zasłaniają!!!!!!!! (1)

    Autor tekstu zapomniał ze zakładanie reklam to zasadniczo z korzyścią dla dwuch stron i naszych oczu, jest zasłanianiem syfiastych elewacji.
    Dołączone fotoografie potwierdzają dokładnie na jakich elewacjach one sie znajduja....23lata temu kiedy wyrosły jak grzyby po deszczu na polskich budynkach,mając za zadanie reklamowy i zakryć cały wstyd jaki panował na naszych ulicach,miały potrwać na krótko niestety nic nie zrobiono z tymi obiektami a poziom reklam stał się na szczęście bardziej wyrafinowany i atrakcyjniejszy...nie należy szukać przepisów na likwidacje reklam ale szukać rozwiązań na zmuszenie właścicieli do remontów elewacji a wówczas sami pozdejmują reklamy chcąc sie podzielić pięknem swoich budynków i innych elewacji...i tak należy na to patrzeć....

    • 6 6

    • Nie,nie,nie,Bodek

      Pamiętaj, w jakim kraju żyjesz. Tłuszczy musisz proponować działania radykalne i proste, a nie realistyczne i wyważone, żeby zebrać plusiki na 3miasto PE EL

      • 0 2

  • samowola wspólnot (2)

    Dlaczego te wspólnoty nie liczą się ze zdaniem innych?
    Przecież takie reklamy totalnie szpecą miasto. Tłumaczenie, że potrzebne są pieniądze jest żałosne. Jeśli konieczny jest remont, to należy podnieść czynsze, w większości spółdzielni i wspólnot i tak są utworzone fundusze remontowe. A jeśli lokatorzy nie mają pieniędzy na taką podwyżkę, to bardzo przepraszam, ale nie każdy musi mieszkać w reprezentacyjnej części miasta.

    • 4 4

    • Dlaczego inni nie licza sie ze zdaniem wspolnot

      • 0 0

    • masz takie same argumenty jak nasz prezydent i jego zastepcy - nie stać kogos na zapłacenie kosmicznego czynszu w DOWOLNEJ części miasta? A KTO POWIEDZIAŁ ŻE MUSISZ MIESZKAĆ W MIESZKANIU???

      • 1 1

  • Mamy w Gdansku Urząd Do Spraw Estetyzacji Miasta (1)

    Na pewno wkrótce poradzą sobie z tym problemem- przecież nie biorą pensji za darmo.

    • 12 1

    • są bardzo zapracowani

      od dwóch miesięcy wałkują temat:
      "CZY W KOSZACH PRZED URZĘDEM POSADZIĆ PRYMULKI CZY BRATKI"

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane