• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto się promuje. Nie taka współpraca słaba, jak ją malują

Michał Stąporek
4 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk w spocie reklamowym sieci sklepów
Pierwsza strona folderu reklamowego, jaki trafi do rąk czytelników Dagens Nyheter i Aftenposten w niedzielę. Pierwsza strona folderu reklamowego, jaki trafi do rąk czytelników Dagens Nyheter i Aftenposten w niedzielę.

W niedzielę ponad 300 tys. mieszkańców Oslo i Sztokholmu weźmie do ręki poranną gazetę, w której znajdzie się kilkustronicowa reklamówka Trójmiasta. - To dowód, że umiemy współpracować przy promocji zagranicą - przekonują władze Gdańska, Gdyni i Sopotu.




Reklamówka, która będzie promować portal internetowy skierowany do turystów odwiedzających Trójmiasto.

Velkommen til Pomorskie-Regionen

O ile materiały promocyjne przygotowane przez samorządy mają często charakter na poły amatorski, o tyle wkładki, jakie trafią do rąk czytelników sztokholmskiego Dagens Nyheter i wychodzącego w Oslo Aftenposten robią dobre wrażenie. Ośmiostronicowe biuletyny bardzo czytelnie pokazują, co przeciętny Szwed czy Norweg znajdzie interesującego w Trójmieście.

- Reklamówka prezentuje atrakcje Trójmiasta w sposób produktowy - opisuje Wojciech Kreft, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, która przygotowała kampanię promocyjną w Skandynawii.

Skandynawowie znają nazwę Trójmiasto i dlatego ich firmy wykorzystują ją w promocji.  W Wielkiej Brytanii nie miałoby to sensu. Skandynawowie znają nazwę Trójmiasto i dlatego ich firmy wykorzystują ją w promocji.  W Wielkiej Brytanii nie miałoby to sensu.
Rzeczywiście - ulotka jest bardzo konkretna: o takich atrakcjach jak Monciak, Skwer Kościuszki czy Długi Targ są dwie strony, dalej znajdziemy szczegółowy listę trójmiejskich centrów handlowych, informacje o centrach odnowy biologicznej, możliwościach uprawniania aktywnej turystyki. I największe imprezy sezonu letniego: Open'er, zlot żaglowców Tall Ships', Feta i Sopot Jazz Festival.

Trójmiasto - Gdańsk, Gdynia, Sopot - Metropolia?

Pod jakim szyldem powinny promować się za granicą części Trójmiasta? Ta sprawa wzbudza u nas kontrowersje, ale fachowcy od promocji przekonują, że niesłusznie.

Ich zdaniem należy wystrzegać się podejścia emocjonalnego i nie traktować sprawy w kategoriach ambicjonalnych.

- Wszystko zależy od rynku, na jakim się promujemy. Są kraje, w których nazwa Trójmiasta jest znana, i są takie, w których nic ona nie mówi - przekonuje Wojciech Kreft z PROT.

Skandynawia należy do tej pierwszej grupy. Ze względu na bliskość i długą historię wzajemnych kontaktów, nasi północni sąsiedzi równie dobrze znają nazwę Trójmiasto, jak nazwy wszystkich miast je tworzących. Dlatego też wspomniana już wkładka do skandynawskich gazet wspomina o Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Skandynawscy przewoźnicy używają nazwy Trójmiasto promując swoje połączenia promowe.

Zupełnie inaczej jest w Wielkiej Brytanii, gdzie nazwa Trójmiasto nikomu nic nie mówi. Dlatego w czasie promocji na Wyspach, używano nazw wszystkich miast. W ogłoszeniach podkreślano jednak połączenie lotnicze do Gdańska, który jest najbardziej rozpoznawany.

Niezależnie od tego, jak nazywać się będzie powstająca w Trójmieście metropolia, jako twór sztuczny, administracyjny, prawdopodobnie nigdy nie wyprze ze świadomości obcokrajowców nazw Gdańsk, Gdynia i Sopot.

Potrójne emocje - jedno Trójmiasto

Ale Trójmiasto promuje się nie tylko zagranicą. - Wydaje nam się, że w tym roku mniej rodaków niż zwykle wyjedzie na wczasy zagranicę. Chcemy więc ich namówić, by letnie urlopy spędzili właśnie na Pomorzu - tłumaczy Paweł Orłowski, zastępca prezydenta Sopotu.

W połowie kwietnia ruszy kampania promocyjna Pomorza. Promocyjny film reklamowy zostanie wyemitowany 450 razy w stacjach grupy TVN. Przez dwa tygodnie w Warszawie, Wrocławiu, na Śląsku, Łodzi, Bydgoszczy i Szczecinie będą wisieć plakaty promujące nasz region.

Dla gości z Polski powstał też portal internetowy poznaj3miasto.pl (ruszy 17 kwietnia), który ma stać się turystyczną wizytówką naszej aglomeracji. Reklamuje go film pt. "Potrójne emocje - jedno Trójmiasto" (zobacz obok).

Dlaczego do tego celu nie wykorzystano istniejącego już i powstałego za rządowe pieniądze portalu Wrota Pomorza?

- Nowy portal ma skupić się wyłącznie na turystyce. Tymczasem we Wrotach Pomorza jest znacznie więcej informacji, także te, których turyści nie potrzebują - tłumaczy Wojciech Kreft.

Autostrada Bursztynowa

Francja ma swoją Autostradę Słońca (l'Autoroute du Soleil), łączącą Paryż z Lazurowym Wybrzeżem, a w Polsce będzie Autostrada Bursztynowa. Taką nazwę - niemal oficjalną - zyska niebawem A1, na całym swoim biegu, czyli od granicy z Czechami do Trójmiasta. To pomysł pomorskiego samorządu.

- Przy autostradzie staną totemy z tą nazwą. Dwa pierwsze na odcinku pomorskim. Następne w innych województwach - opowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek pomorski.

Projekt totemu powstał na Pomorzu, ale zostanie udostępniony za darmo wszystkim zainteresowanym samorządom.

To nie koniec autostradowej promocji: kierowcy wjeżdżający na A1 od południa otrzymają w sumie 200 tys. pocztówek, z mapką atrakcji turystycznych Pomorza. Po przyjechaniu z taką mapkę na stację Shella będzie można odebrać dodatkowe nagrody.

Opinie (160) ponad 20 zablokowanych

  • szecja

    tanie aborcje czy i o tym bedzie promocja

    • 0 3

  • piosenki promocyjnej cd (11)

    byłem z gdańska, bo byłem
    byłem z gdańska, bo wierzyłem
    byłem z gdańska, ale koniec ma każdy cud

    w biedzie aż piszczy, w syfie totalnym
    doszły do głosu karły moralne
    promują cynizm kłamstwo i ruję
    ja ich olewam i nie szanuję, bo

    oni są z gdańska, to widać
    oni są z gdańska, to słychać
    oni są z gdańska, to widać słychać i czuć

    • 1 8

    • (10)

      stara pierdoła

      • 1 0

      • młody leszcz (9)

        • 0 2

        • (8)

          spadaj

          • 0 0

          • Opinia została zablokowana przez moderatora

            • (1)

              dobry jest gnojek :D

              • 0 1

              • Opinia została zablokowana przez moderatora

            • (4)

              brak nowych pomyslow?

              • 2 0

              • podejdź bliżej to ci wciągne nosem (3)

                • 0 2

              • (2)

                boje sie

                • 0 0

              • baba (1)

                • 0 1

              • tak jest

                • 0 0

  • wspomnienie mojego Sopotu (2)

    Wole Sopot przed sezonem wiosna i po sezonie,kiedy jest 10 razy mniej ludzi na samym deptaku i na plazy.
    Ja wtedy odkrywam magie Sopotu,refleksje oraz romantycznosc.Zatrzymuje sie wtedy w mijescach gdzie spacerowalem z pewna kobieta i slysze co do mnie powiedziala 5 lat temu.Widze male hotelowe pokoje gdzie spedzilismy bezsennne noce.Siadam na tych samych krzeslach w barze rybnym i dotykam przeszlosci.Tak podroz w czasie,potem ide ufny i pelen nadzieji do pokoju z widokiem na morze i wieczorem czuej ze energia tego miejsca mnie otula.Wybacza mi glupotem ,chwile zapomnienia,wielkie porywy milosci.W tym miejscu nabieram sily,klade sie z naidzeja na to ze nie umre z milosci,ze mi serce nie peknie,ze moje kwiaty z now nie wyladuja w koszu.
    A potem ruszam w zgielk Sopotu ,zeby zapomniec,upic sie.
    Tylko ze tak sie nie da,te slowa i spojrzenia na tle tych uliczek byly zbyt wazne i zapadly gdzies gleboko w duszy.Chcialbym zeby te slowa przeczytala ona,moze zrozumie co dla mnie znaczylo to spotkanie w Sopcie w 2003 roku na parkingu pewnego hotelu.

    • 0 1

    • ohh nieszczesliwy

      • 0 0

    • nie bądź głupi:-) teraz sie chodzi do aquaparku i jego jakuzi:-) ile samotnych kobitek co ich meżowie siedzą w bundes:-)

      aha
      i weź kij, bo sie nie odgonisz:-)

      • 0 2

  • po pijanych anglikach

    pijani szwedzi no to ilosc zasikanych podworek wzrosnie

    • 7 1

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • dobrze piszesz a ratusz myśli, że oni przyjężdzają bo my drugi PARYŻ :)

      • 1 0

    • w Szwecji od paru lat prostytucja i kupowanie sexu jest karalne!

      • 1 0

  • sory ale ta

    promocja to moze 2o lat temy miala by wziecie zmarnowane pieniadze

    • 3 3

  • ok? (2)

    Z tego spotu reklamowego wiadomo, że można u nas pojeździć na deskorolce, rowerze, a także "poparaglajdować" lub polatać samolotem. Taki jest mój odbiór.
    W Skandynawii z pewnością tego nie znają.
    Zero kreatywności.

    • 5 0

    • (1)

      tyle że ten spot to nie do skandynawów

      • 0 0

      • tyle że ten spot nie TYLKO do skandynawów
        (po części Twoja racja)

        • 0 0

  • ok? 2

    ...zero kreatywności, zero jaja, zero, zero...

    • 3 2

  • Gdańsk miastem szczudlarzy:))) (4)

    a może i szczudlarzy i kuglarzy??

    Tylko dlaczego w to KUGLARSTWO i inne wchodzi Gdynia?

    Gdańska reklama, sztuka czy kuglarstwo, odpowiedzialność władz tego miasta za jakość działań publicznych(samorządowych), upiększanie wizerunku grodu nad Motławą i jego polityki to normalne ciągle PiR-owskie zjawisko, ale że tak dają się podprowadzić Gdynia i Sopot???

    • 3 4

    • chcesz prawdy (3)

      jestem z gdańska i mnie tam się tam to też nie podoba, ale to nie ma najmniejszego znaczenia, bo nikt z zewnątrz nie będzie rozgraniczał czy zobaczy gdańsk, sopot czy gdynię, krótko mówiąc wali go to czy ty lubisz gdańsk czy ktoś z gdańska nie lubi ciebie. trójmiasto to jedna wielka piaskownica z gówniarzami, i ty tez nim jesteś, a samorządy szczególnie. To miejsce się marnuje!!! i będzie się marnowało tak długo jak .... a zresztą, i tak penie tego nie zrozumiesz i zaraz wyskoczysz z ripostą

      • 0 2

      • z gówniarzami, i ty tez nim jesteś (2)

        No pewnie, zz gówniarzami, i ty tez nim jesteś wyskoczę:)) Co do samorządów to faktycznie takowy w Gdańsku nie istnieje, najwięcej go jest w Gdyni. Całe szczęście, że to w miarę porządni ludzie, a za nakazy partyjne się wstydzą.
        Gdańsk chce ciągle brylować, a już najlepsze to TA STOLICA KULTURY EUROPEJSKIEJ:))).
        Do badziewia kuglarskiego wciska Sopot i Gdynię, a sam debatuje kilka sesji nad im. szkoły "od kultura" szkoda gadać.
        Już artyści zewsząd w Polsce się śmieją jaki to Gdańsk"kulturalnie pazerny", bo niby dlaczego ta europejska kultura nie miałaby objąć całego Trójmiasta?
        A tak to będzie jak z tą reklamą szczudlarze, kuglarze, kler, .... i ogólny śmiech:))

        A cha - pozdrowienia, dla staruszka z "kulturalnego Gdańska", nie smarkacza; człowieka, który dorósł (co widać, po wPiSie)do swego stanowiska i ambicji, bardzo poważnego może nawet, przysłowiowego typowego gdańszczanina (trojmiasto.pl)forumowego.

        • 1 0

        • Tak myślałem że nic nie zrozumiesz, ale to nic. (1)

          A tak woli ścisłości, bo nawet nie zapytałeś, bardzo bym chciał aby TA STOLICA EUROPEJSKIEJ KULTURY ( jeśli już ma się odbyć) obejmowała całe trójmiasto, ...PISu niestety nie popieram, jak i PEło i innych. Zajrzałem tu z ciekawości i nie zawiodłem się, z Tobą rozmawiać się nie da jadowity człeku. Choćby nie wiem co dla ciebie gda zawsze będzie be a gdy cacy, ....prawda? No to trzymaj się, pozdrawiam.

          • 0 1

          • z Tobą rozmawiać się nie da jadowity człeku

            Pisząc prawdę staje się widać jadowitym człekiem:))Widać z tego, że nie mogę mieć swojego zdania do tego żadnych doznań estetycznych lecz powinienem czołobitnie jak TY chwalić PANA!!!
            Czy mnie nazwiesz jadowitym, złośliwym, a może jeszcze piszącym tu na"wspaniałe spoty reklamowe" piszącym paszkwile wymierzone przeciw mającym NAJWYŻSZE poczucie estetyki reklamowej Gdańszczanom:)), Przykro mi koleś, ale ośmieszasz się i to w sposób jurgieltowy a może w tym temacie jesteś po prostu interesowny??. Tak się składa, że napisałem po prostu to co czuje(tak samo o tej reklamie, co straszyła turystów:)) - ale dałem jej spokój, bo myślałem, że może Gdańsk chce pobić Siedmiogród i mają w zanadrzu drugiego Drakulę :)) bez żadnej złośliwości, nie jestem też nacechowany niechęcią do Gdańska może bardziej do KULTURY JARMARCZNEJ tego grodu oraz wciągania w to innych:)))

            • 1 0

  • znowu ci...

    znowu ci pi...... szczudlarze!!!!!!!! dlaczego, po co aaa

    strasznie glupia reklamowka

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane