• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto się promuje. Nie taka współpraca słaba, jak ją malują

Michał Stąporek
4 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk w spocie reklamowym sieci sklepów
Pierwsza strona folderu reklamowego, jaki trafi do rąk czytelników Dagens Nyheter i Aftenposten w niedzielę. Pierwsza strona folderu reklamowego, jaki trafi do rąk czytelników Dagens Nyheter i Aftenposten w niedzielę.

W niedzielę ponad 300 tys. mieszkańców Oslo i Sztokholmu weźmie do ręki poranną gazetę, w której znajdzie się kilkustronicowa reklamówka Trójmiasta. - To dowód, że umiemy współpracować przy promocji zagranicą - przekonują władze Gdańska, Gdyni i Sopotu.




Reklamówka, która będzie promować portal internetowy skierowany do turystów odwiedzających Trójmiasto.

Velkommen til Pomorskie-Regionen

O ile materiały promocyjne przygotowane przez samorządy mają często charakter na poły amatorski, o tyle wkładki, jakie trafią do rąk czytelników sztokholmskiego Dagens Nyheter i wychodzącego w Oslo Aftenposten robią dobre wrażenie. Ośmiostronicowe biuletyny bardzo czytelnie pokazują, co przeciętny Szwed czy Norweg znajdzie interesującego w Trójmieście.

- Reklamówka prezentuje atrakcje Trójmiasta w sposób produktowy - opisuje Wojciech Kreft, dyrektor Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej, która przygotowała kampanię promocyjną w Skandynawii.

Skandynawowie znają nazwę Trójmiasto i dlatego ich firmy wykorzystują ją w promocji.  W Wielkiej Brytanii nie miałoby to sensu. Skandynawowie znają nazwę Trójmiasto i dlatego ich firmy wykorzystują ją w promocji.  W Wielkiej Brytanii nie miałoby to sensu.
Rzeczywiście - ulotka jest bardzo konkretna: o takich atrakcjach jak Monciak, Skwer Kościuszki czy Długi Targ są dwie strony, dalej znajdziemy szczegółowy listę trójmiejskich centrów handlowych, informacje o centrach odnowy biologicznej, możliwościach uprawniania aktywnej turystyki. I największe imprezy sezonu letniego: Open'er, zlot żaglowców Tall Ships', Feta i Sopot Jazz Festival.

Trójmiasto - Gdańsk, Gdynia, Sopot - Metropolia?

Pod jakim szyldem powinny promować się za granicą części Trójmiasta? Ta sprawa wzbudza u nas kontrowersje, ale fachowcy od promocji przekonują, że niesłusznie.

Ich zdaniem należy wystrzegać się podejścia emocjonalnego i nie traktować sprawy w kategoriach ambicjonalnych.

- Wszystko zależy od rynku, na jakim się promujemy. Są kraje, w których nazwa Trójmiasta jest znana, i są takie, w których nic ona nie mówi - przekonuje Wojciech Kreft z PROT.

Skandynawia należy do tej pierwszej grupy. Ze względu na bliskość i długą historię wzajemnych kontaktów, nasi północni sąsiedzi równie dobrze znają nazwę Trójmiasto, jak nazwy wszystkich miast je tworzących. Dlatego też wspomniana już wkładka do skandynawskich gazet wspomina o Gdańsku, Gdyni i Sopocie. Skandynawscy przewoźnicy używają nazwy Trójmiasto promując swoje połączenia promowe.

Zupełnie inaczej jest w Wielkiej Brytanii, gdzie nazwa Trójmiasto nikomu nic nie mówi. Dlatego w czasie promocji na Wyspach, używano nazw wszystkich miast. W ogłoszeniach podkreślano jednak połączenie lotnicze do Gdańska, który jest najbardziej rozpoznawany.

Niezależnie od tego, jak nazywać się będzie powstająca w Trójmieście metropolia, jako twór sztuczny, administracyjny, prawdopodobnie nigdy nie wyprze ze świadomości obcokrajowców nazw Gdańsk, Gdynia i Sopot.

Potrójne emocje - jedno Trójmiasto

Ale Trójmiasto promuje się nie tylko zagranicą. - Wydaje nam się, że w tym roku mniej rodaków niż zwykle wyjedzie na wczasy zagranicę. Chcemy więc ich namówić, by letnie urlopy spędzili właśnie na Pomorzu - tłumaczy Paweł Orłowski, zastępca prezydenta Sopotu.

W połowie kwietnia ruszy kampania promocyjna Pomorza. Promocyjny film reklamowy zostanie wyemitowany 450 razy w stacjach grupy TVN. Przez dwa tygodnie w Warszawie, Wrocławiu, na Śląsku, Łodzi, Bydgoszczy i Szczecinie będą wisieć plakaty promujące nasz region.

Dla gości z Polski powstał też portal internetowy poznaj3miasto.pl (ruszy 17 kwietnia), który ma stać się turystyczną wizytówką naszej aglomeracji. Reklamuje go film pt. "Potrójne emocje - jedno Trójmiasto" (zobacz obok).

Dlaczego do tego celu nie wykorzystano istniejącego już i powstałego za rządowe pieniądze portalu Wrota Pomorza?

- Nowy portal ma skupić się wyłącznie na turystyce. Tymczasem we Wrotach Pomorza jest znacznie więcej informacji, także te, których turyści nie potrzebują - tłumaczy Wojciech Kreft.

Autostrada Bursztynowa

Francja ma swoją Autostradę Słońca (l'Autoroute du Soleil), łączącą Paryż z Lazurowym Wybrzeżem, a w Polsce będzie Autostrada Bursztynowa. Taką nazwę - niemal oficjalną - zyska niebawem A1, na całym swoim biegu, czyli od granicy z Czechami do Trójmiasta. To pomysł pomorskiego samorządu.

- Przy autostradzie staną totemy z tą nazwą. Dwa pierwsze na odcinku pomorskim. Następne w innych województwach - opowiada Mieczysław Struk, wicemarszałek pomorski.

Projekt totemu powstał na Pomorzu, ale zostanie udostępniony za darmo wszystkim zainteresowanym samorządom.

To nie koniec autostradowej promocji: kierowcy wjeżdżający na A1 od południa otrzymają w sumie 200 tys. pocztówek, z mapką atrakcji turystycznych Pomorza. Po przyjechaniu z taką mapkę na stację Shella będzie można odebrać dodatkowe nagrody.

Opinie (160) ponad 20 zablokowanych

  • wejście na prom w Nowym Porcie,schody,super atrakcja

    żaden szwed nie przyjedzie do Gańska promem jeżeli będzie pokonywał ten tor przeszkód

    • 7 0

  • flaga

    Wielkiej Brytanii... jeszcze ktos pomysli,ze trojmiasto jest na wyspach.. ! nie zdziwilabym sie;))

    • 1 0

  • tj (3)

    pomysł może świety, ale dołączanie broszurki po norwesku do szwedzkiego Dagens, to porażka :D

    • 2 0

    • wyjasnienie dla niekumatych (2)

      ...wersja szwedzka do Dagens, a norweska do Aftenposte ....i wszystko w temacie....jeszcze jakieś wątpliwości?...

      • 0 0

      • Nawet jesli to oni i tak skumają, te języki bardzo mało się od siebie róznią.

        • 0 0

      • tak, poproszę o wyjaśnienie charakteru tych gazet

        czy to są "gazety" w typie "fakt" i "superekspress"??

        • 0 0

  • ale reklama to lipa

    strasznie niski poziom :/ jak zwykle zatrudnili jakiegoś czesia po znajomości i wyszło ... jak zwykle ehhh

    • 1 1

  • Na pierwszej fotce promuje się szczudła (1)

    Na pierwszej fotce promuje się szczudła, bo to najlepszy sposób na to, aby na trójmiejskich ulicach nie wejść w psią kupę.

    • 5 2

    • no nareszcie ktoś mi w końcu wyjaśnił o co chodzi z tymi szczudłami:-) wielki szacunek:-)

      a te POchylone kamieniczki, to symbolizują chyba tragiczny i POrażający upadek 1000-letniego grodu w okresie rządów PełOfili

      • 1 1

  • brawo

    KTO WAS BEDZIE PROMOWAL I POPIERAL

    JAK DEPORTUJECIE CZECZENOW, DWIE KOBIETY Y CZWORO

    DZIECI................WSTYD, fu.

    • 0 2

  • reklama

    usi byc wiarygodna nie wiem cczy portal wie o karach

    • 1 0

  • eee tam

    a czego nie ma mieszkaniec Oslo czy Sztokholmu, czego nie ma w Trójmieście?

    • 0 3

  • Skandynawia na zakupy....

    Mieszkam w Norwegii.Z tego co wiem, z rozmow z norwegami Polske odwiedzaja nie chetnie... Nasz kraj kojarzy im sie z kradzieżą, cwaniactwem...Niestety wielu Norwegow w Polsce nei bylo tylko powielają jakieś nie zawsze prawdziew stereotypy. Jednak kto do nas zawita jest bardzo mile zaskoczony i z reguły odwiedza Polske cześciej i chetniej. trzeba dodac ze Skandynawowie jako ludzie północy, dosc zimnych, deszczowych terenow najchetniej lato spedzaja na jakis bardzo slonecznych wyspach, z palmami i nie zawsze wiedza ze i w Polsce jest latem pieknie i mamy piaszczyste,złote plaże, których u nich bardzo mało...ciesze sie ze ruszyla taka akcja, ze promuje sie piekne przeciez Trojmiasto w tutejszych gazetach bo od tego kazdy Norweg dzien przy kawie zaczyna i napewno artykol bedzie sie cieszyc powodzeniem i znajdzie to odbicie w ilosci turystow. Z tego co wiem, njaczesciej Norwegowie lataja do naszego kraju na zakupy.Cenia sobie polskie jedzenie, szczególnie piwo i wędliny, polskie srebro, bursztyny,ubrania i obuwie. W polsce jest znacznie wiekszy wybor towarow, czesto rzeczy sa ladniejsze i o wiele tansze. Tak samo wyglada sprawa w gastronomii.Oblegaja polskie ogródki piwne, restauracje i nei moga nadziwic sie niskimi jak dla nich cenami i smakiem potraw... Dobrze tez by bylo gdyby Polske zaczeli spostrzegac troche z innej strony, jako rozwijajacy sie nowoczesny, piekny kraj.Bo Polska naprawde jest piekna, pelna kontrastow,zabytków, nowoczesnej srchitektury i nie ma juz niemal nic wspolnego z tą Polska o jakiej mysla cudzoziemcy .... Ja napewno wrocie na stale do mojego kraju, tesknie za nim a poki tu mieszkam sławie i reklamuje Polsce jak tylko moge, bo jestem z Niej dumna.

    • 10 0

  • Sopot jest jak piosenki Shade albo Simply Red (2)

    Zamyslony,rozedrgany,to smutny to wesoly,ale nigdy nudny.Sopot zyje swoim zyciem,jest oprawa dla wielkich milosci i dramatow istnienia.Jest pelen blichtru ,kiczu i wznioslosci ,wielkiej sztuki.To magia Sopotu,ktorej drugie miasto w Polsce nie ma.I gdy nasz czas przeminie to miasto pozostanie i zaswiadczy o swojej swietnosci,kiedy my chodzilismy jego ulicami.

    • 1 0

    • kto to jest Shade? (1)

      pierwsze czytam i słycham!

      • 0 0

      • chodziło pewnie o Sade ;-)

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane